• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest decyzja środowiskowa dla Trasy Kaszubskiej. Budowa ruszy za dwa lata

Maciej Naskręt
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na taki widok na Kaszubach kierowcy będą musieli poczekać  dobre 2 lata. Na taki widok na Kaszubach kierowcy będą musieli poczekać  dobre 2 lata.

Właśnie wydano decyzję środowiskową dla budowy Trasy Kaszubskiej, która połączy Gdynię z Lęborkiem. Na 150-stronicowy dokument drogowcy czekali dwa lata i cztery miesiące, ale udało się. Droga będzie jednak gotowa nie wcześniej niż w 2019 r.



Droga pobiegnie od Węzła Wielki Kack zobacz na mapie Gdańska przez ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdańska, a po drodze minie od południa maszt w Chwaszczynie. Następnie pobiegnie po północnych terenach gminy Szemud i dotrze do krajowej "szóstki" w Bożympolu (od południa). Potem pojedziemy w kierunku Słupska terenami na południe od Lęborka, by w miejscowości Leśnice wjechać na krajową "szóstkę".

Na całej 61-kilometrowej trasie znajduje się wiele budynków do wyburzenia.

- W sumie drogowcy będą musieli wyburzyć ok. 100 obiektów. Na drodze nie ma jednak żadnych budynków objętych ochroną konserwatora zabytków - mówi Hanna Dzikowska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Nad drogą powstanie osiem dużych przejść dla zwierząt oraz kilkadziesiąt przejść podziemnych, które w dużej mierze powstaną dzięki obecnemu ukształtowaniu terenu. Przewidziano także ponad 100 odcinków ekranów akustycznych, które na szczęście powstaną zgodnie z nowymi, zmienionymi w 2012 r. przepisami.

Wbicie pierwszej łopaty za dwa lata

- Już przygotowujemy pismo do centrali GDDKiA w Warszawie z prośbą o zezwolenie na ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla Trasy Kaszubskiej. Na jej podstawie ogłosimy przetarg na budowę drogi w formie "projektuj i buduj" - mówi Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA ds. inwestycji.

Przygotowanie dokumentacji technicznej może potrwać do półtora roku, potem procedury przetargowe ok. pół roku i same prace budowlane - kolejne 2,5 roku. Oznacza to, że nową drogą pojedziemy nie szybciej niż w 2019 r.

Trasa Kaszubska powstanie za pieniądze z budżetu centralnego, ale inwestycja nie ma jeszcze zapewnionego finansowania. Szacuje się, że potrzeba na nią 4,5 mld zł.

- Przedsięwzięcie ma być dofinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Jaka to będzie dotacja? Trudno powiedzieć, ale w ostatnich latach dopłaty sięgały nawet 85 proc. kosztów kwalifikowanych - mówi Chejmanowski.

Czy Trasa Kaszubska ułatwi podróże po Pomorzu?

Warto podkreślić, że drogowcy z GDDKiA czekają jeszcze na dwie decyzje środowiskowe, które przygotowuje RDOŚ. Pierwsza obejmuje przebieg drogi ekspresowej S6 między Lęborkiem a Słupskiem. Druga natomiast ma zostać wydana dla Obwodnicy Metropolitalnej.

Zamiast pół roku wydawali decyzję dwa lata i cztery miesiące

Zdaniem urzędników gdańskiej RDOŚ, decyzja środowiskowa dla Trasy Kaszubskiej to najbardziej obszerne opracowanie, jakie powstało w całej historii gdańskiego oddziału. Dokument liczy prawie 150 stron.

W grudniu ubiegłego roku, gdy do siedziby Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku trafił uzupełniony raport środowiskowy na temat budowy Trasy Kaszubskiej, urzędnicy zapowiadali, że decyzja ujrzy światło dzienne po upływie trzech miesięcy. Jednak potem stwierdzili, że dokumenty złożone przez drogowców są niekompletne. Spór był na tyle poważny, że pół roku temu dyskutowano o nim podczas posiedzenia krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Uznała ona, że dokumenty muszą być uzupełnione. Gdy to się stało, decyzję środowiskową wreszcie wydano.

Miejsca

Opinie (155) 1 zablokowana

  • a OPAT ......?!!!!! (1)

    Pięknie, realizowana jest wizja obejścia tranzytu na Szczecin. Co jednak z transportem w aglomeracji - część północna? Co z transportem na Półwysep?
    Potrzebny OPAT z porządnym obejściem Redy, zamiast z obecną opcją podzielenia miasta na części. To nie jest droga lokalna. To droga krajowa, z której korzystać będą wszyscy - a latem głównie turyści.

    • 20 7

    • OPAT - wiara w cuda

      OPAT nie będzie obchodził Redy tylko w niej się kończy

      • 2 0

  • Zdecydowanie powinien być zjazd na przecięciu drogi Bojano-Dobrzewino (4)

    Obwodnica ma częściej zjazdy niż ta droga!

    • 11 20

    • Obwodnica to obwodnica,a TK to tranzyt. (2)

      • 5 1

      • sa przejścia dla zwierząt a przejazdu dla ludzi nie ma? (1)

        Tranzyt tranzytem a przejazdy powinny być. Gdzie indziej w Polsce zablokowano drogę krajowa na amen? Znasz taki przykład podobnego bezmozgowia?

        • 7 1

        • Przejazdy będą, zjazdy - niekoniecznie. Jak np.w Borkowie albo Pustkach Cisowskich.

          • 3 0

    • Ale tranzyt powinien się kończyć na przedpolach trójmiasta.

      Tam powinien być stopniowo rozładowywany. Pierwsze takie skrzyżowanie to właśnie wyżej wspomniana droga.

      • 4 1

  • Już Popaprancy

    Zacierają ręce na lewą kasę

    • 7 0

  • NA SZCZĘŚCIE???? (1)

    O co chodzi :
    " Przewidziano także ponad 100 odcinków ekranów akustycznych, które na szczęście powstaną zgodnie z nowymi, zmienionymi w 2012 r. przepisami."
    Czyli będzie więcej czy mniej???
    Z tego co wiem zmiany są ale w tym roku 2014. Powoduje znaczne obniżenie wymogów stosowania ekranów akustycznych.
    Panie NASKRĘT, znowu brak dokładności.

    • 41 5

    • chodzi mu, ze gdyby były stare przepisy to 6 mld trzebaby wydac

      A tu i tak 4.5 nie znajda

      • 2 1

  • Patrząc na tytuowe zdjęcie,

    rozmyślam nad tym że dwutorowa linia kolejowa zajęła by 3 razy węższy pas gruntu, a i tak była by wstanie przewieźć więcej ludzi i towarów w tym samym czasie co droga ekspresowa.

    • 3 5

  • GOM- OPAT- Trasa Kaszubska

    Gdyby część Ministerstw było porozrzucanych na trasie od Gdańska po Szczecin to całe Wybrzeże zostałoby odkorkowane

    • 7 0

  • czy decyzja jest ostateczna? (2)

    Jeżeli nie to tak jakby jej nie było, wystarczy jedno pisemko...

    • 17 5

    • Decyzja jest osateczna (1)

      Konsultacje były, KOPI zatwierdziło wariant a teraz RDOŚ wydał decyzję. Pisemka już nic nie pomogą.

      • 4 1

      • minął termin na składanie odwołań?

        Samo wydanie decyzji nic nie znaczy a KAŻDE odwołanie należy rozpatrzyć (wyższa instancja). Stąd pytanie czy jest ostateczna czy tylko wydana. A może ktoś pójdzie do sądu i będzie 5 lat żeby stała się prawomocna...

        • 3 2

  • Kiedy ktoś mądry zlikwiduje tych darmozjadów z rdoś

    • 6 5

  • Ile kosztowało przygotowanie tej decyzji ?

    Czy to najdokładniejsza mapa i co w gminie Szemud robi Tczew ?

    • 4 0

  • Suuuper i zero tolerancji dla kierowców - mandat 1 km/h przekroczenia i odcinkowe pomiary prędkości. (1)

    Cała Polska.... zatem "szerokości".
    Wymyślą "odpowiednie" przepisy i będziemy jechali jak trzeba... po 50 km/h albo max 90 km/h. Fotoradary i budżet się wzmocni ;)
    Z czego się cieszycie Bracia i Siostry?

    • 10 5

    • Mietek,zapomniałeś zażyć tabletek...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane