• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest koncepcja terminala dla lotniska w Gdyni-Kosakowie

Michał Sielski
15 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Bryła terminalu ma nawiązywać do morza i wiatru. Bryła terminalu ma nawiązywać do morza i wiatru.

Według konkursowego jury koncepcja jest bardzo funkcjonalna, według projektantów także szybka i łatwa do zrealizowania. Terminal ma być gotowy w pierwszej połowie 2012 roku.



Jury doceniło także funkcjonalność obiektu. Jury doceniło także funkcjonalność obiektu.
Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej trwał od 18 października. Terminal powstanie w technologii modułowej. Będzie składany na miejscu z gotowych elementów o wymiarach 8,7 na 4 m.

Z pięciu zgłoszonych opracowań, najlepsze okazało się to wykonane przez firmę ATI - Architektura Technika Inwestycje z Warszawy. Jury wybrało pracę jednogłośnie - za kreatywne podejście do technologii modułowej, racjonalny i funkcjonalny projekt oraz oryginalną bryłę. Zwycięzcy otrzymali 55 tys. zł.

- Nawiązuje do wiatru i wody. Mamy nadzieję, że bryła jest lekka w odbiorze - mówi Miłun Trzaskowski, przedstawiciel ATI i współtwórca projektu, który powstał pod kierownictwem dr. Piotra Trębacza.

Teraz Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo podpisze z firmą ATI umowę na wykonanie projektu technicznego, który będzie gotowy w pierwszej połowie przyszłego roku.

- Potem będzie przetarg na wykonawcę, który powinien wejść na plac budowy po zakończeniu przyszłorocznego festiwalu Open'er. Chcemy tak określić warunki, aby terminal był gotowy na przełomie marca i kwietnia 2012 roku. Nie możemy jednak już teraz być pewni, że to się uda - mówi Janusz Stateczny, prezes zarządu portu lotniczego Gdynia-Kosakowo.

Cała inwestycja w drugie trójmiejskie lotnisko ma pochłonąć ok. 100 mln zł. Jest już część infrastruktury i dróg dojazdowych oraz nowoczesna wieża kontrolna. Teraz czas na terminal General Aviation - czyli przeznaczony do obsługi małych, prywatnych samolotów. Nie będzie on np. wyposażony w antresolę, która zdecydowanie podwyższa koszty wykonania. Nie będzie więc klasycznego tarasu do oglądania startujących samolotów, ale terminal będzie na tyle blisko pasa startowego, że nie powinno to stanowić większego problemu.

- Dobrze, że projekt jest nowoczesny. Przypadł mi do serca. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości zrealizujemy ten projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Lotnisko w Gdyni może ruszyć jeszcze w 2012 roku. Na razie nie jednak mowy o tym, by w najbliższych latach w Gdyni lądowały samoloty rejsowe. Najpierw będą to małe, prywatne samoloty, potem przyjdzie czas na cargo. Pierwsze regularne linie lotnicze mają szanse pojawić się w perspektywie 10-15 lat.

Opinie (478) ponad 50 zablokowanych

  • a gdzie drogi ? (1)

    Dojazd jest fatalny w godzinach szczytu to tragedia ,a lotnisko chcą otwierać w I-wszej połowie 2012r

    • 6 2

    • dojazd? żadnych korków. ale radze zapoznać się z planami gminy kosakowo, tam jest wszystko przedstawione. budowa dróg rozpoczyna się na wiosne 2011 r

      • 0 0

  • (1)

    po co to lotnisko skoro rebiechowo jest tak blisko? kompleks gdyni i gdynian (ludzi z gdyni)?

    • 6 4

    • boli cie to gdanszczaninie,oj boli ,wasza nienawisc,nas tylko wzmacnia!

      3maj sie,pozdrawiam

      • 3 3

  • ale taki gdynianin z Karwin czy Orłowa, to będzie miał dylematy (1)

    czy jechać na swoje Kosakowskie do gminy Puck, czy jednak do Rębiechowa gdzie jednak jest bliżej :)

    • 7 5

    • Może i bliżej, ale dłuuużej.

      • 0 0

  • po co terminal na takim zadupiu buduje się piekny w rębiechowie

    • 3 7

  • HA HA HA HA HA!!!!!!!!! (3)

    HAHAHA!!!!! Gdańsk? ile osob to Gdańszczanie???? 1%? ZAJELIŚCIE STARÓWKĘ jak dzika swołocz, taka jest prawda, miesiąc mieszkałem u znajomej, opiekując się jej mieszkaniem, 2 próby włamania - towarzystwo tam takie mieszka, więc te komentarze tych niby gdańszczan - po prostu nie dziwią

    sowieci Gdańsk spalili, a buractwo się osiedliło może czas wam wskazać gdzie wasze miejsce??????

    Gdańszczaninie to byli min na pokładzie Gustlofa

    pa frajerzy z wiosek, czas przystrzyc słomę bo do dziurek od nosa wam włazi

    • 10 11

    • a ile osób to gdynianie ??? (2)

      wioska postkomusnistyczna na pokaz rozkwitu socjalizmu i pseudo dobrobytu... zauroczeni tymi opowieściami o dobrobycie do Gdyni sciągała cała biedota i patologia z wszystkich zacofanych regionów. nie porównujcie sie do Gdańska bo tam niektórzy mieszkancy mają wiecej lat niz wasz wies istnieje

      • 4 4

      • aa (1)

        moja rodzina faktycznie ze wsi pochodzi :) miała takie dwie przed wojną, i swoją rzekę młyny ... herb rodowy Abdank . mieliśmy nawet hetmanów w rodzie i biskupów, generałów też .. Więc zastanów się kto jest prostakiem .... bo ja mam tradycje a pochodzę od najstarszych rodów rycerskich królestwa Polskiego ... losy nas tutaj przywiodły :) i tyle w temacie

        • 0 3

        • a królów nie mieliście w rodzie ? oj cieniutko, cieniutko

          • 0 0

  • Mądrość Władz Gdyni, (2)

    którzy doskonale wiedzą, że istniejące a nie wykorzystane Lotnisko w BD jest sposobem na ożywienie naszej gospodarki. I nie ma co się oglądać na różne zajadłości ze strony sąsiadów Gdynia musi robić swoje. Już przecież wiadomo, że przepustowość niedawno zatwierdzonego modlińskiego portu przebije ten w Gdańsku. Do tego Port Lotniczy Modlin też ogłosił przetarg na budowę. Jak wiadomo oficjele, lotnisko to ma być gotowe przed 2012 r.
    Budowa lotniska to przecież nowe miejsca pracy dla mieszkańców powiatu puckiego i Gdyni, ale także gdańszczan, którzy tu tak plują na wszystko co gdyńskie. To właśnie tu będzie można zarobić, a pieniądze wydać choćby w sklepach i pobudzić koniunkturę. Wzrosną przecież zapotrzebowanie na podróże nad polski Bałtyk wymiany pasażerów na cruiserach i statkach handlowych, a także przy przygotowaniu odpowiednich ofert i zbudowaniu infrastruktury w Gdyni ilość turystów musi rosnąć. Bardzo dobrze, że harmonogram zakłada na początek przede wszystkim prywatne samoloty i czartery, następnie cargo i połączenie go z systemem logistyki morsko-kolejowej. Świetnym pomysłem jest ten Terminal i to, że powstaje on w technologii modułowej, którą zawsze będzie można rozbudować lub zagospodarować po rozbudowie na zaplecze.

    W ten sposób Trójmiasto stanie się jedynym większym konkurentem Warszawsko-Modlińskim.

    Do tego ranga tego lotniska będzie miała dużo większe znaczenie bo jednak będzie to wojskowo-cywilne lotnisko, a w przyszłości pod klifem port jachtowy i miejsce dla hydroplanów.

    • 8 6

    • gdynia i jej polskość czyli potomkowie bezrobotnej sanacyjnej hołoty (1)

      Mmmm, ooooo, fiu fiu... Gdzie mi, potomkowi wiejskich przybledow, ktorzy wozem w krowe zaprzegnietym z Kruzewnik Malych zjechali (po drodze cegly z Elblaga szabrujac), w dyskurs z Jasniepanstwem blekitno- (jak morze z marzen) krwistym stawac... Ale coz, sprobuje. Krotko.
      Macie 100% racji! Gdynia to polskosc. Cala polskosc. Polskosc nad polskosciami. Widac to w Waszych slowach, ktorymi nas uraczyliscie w tych kilku podstronach komentarzy pod artykulem.
      Polskosc to polskie piekielko.
      Polskosc to zawisc.
      Polskosc to nienawisc wobec zaradnego sasiada.
      Polskosc to pogarda dla inaczej myslacych.
      Polskosc to ignorancja, jesli umysl wchodzi w konflikt z wiara.
      Polskosc to...
      ...Gdynia.

      • 4 6

      • Warto sięgnąć po materiały źródłowe a nie bazować na pyskaczach z forum;)

        Kiedy Jan Radtke, wywiesiwszy na budynku urzędu polską flagę, zasiadł w fotelu, po czym - 30 sierpnia 1919 roku - został już legalnie wybrany wójtem Gdyni.
        Wieś a następnie okno na świat, jakim miał być gdyński port ustanowiony przez najtęższe ówczesne nasze umysły, a nawet już potem jego budowa, przyciągało do wioski tysiące ludzi, fornali, ale i wybitnych inżynierów nie tylko z Polski. W 1921 roku we wsi Gdynia mieszkało 1300 osób. W momencie kiedy Gdynia otrzymywała prawa miejskie, żyło tu już 12 tys. dusz. Za 12 lat liczba ta wzrosła dziesięciokrotnie - Gdynia miała 120 tys. mieszkańców, w tym wykształconych bankierów, przedsiębiorców, prawników,... , ale też portowców, którzy obserwowali redę i mówili"statek na redzie to robota bedzie". Taki masowy napływ ludności spowodował, iż już w 1922 roku władze gminy musiały podjąć działania mające na celu uporządkowanie i rozbudowę administracji. Podam przykład jak dochodziło do korupcji policji z pracownikami portu w jednym dniu wymieniono w Gdyni całą policje zastępując nieprzekupnymi poznaniakami.

        • 4 3

  • Rynek zweryfikuje czy lotnisko jest potrzebne.

    • 5 0

  • "chwalenie się sukcesem, którego w rzeczywistości się nie osiągnęło, może odnieść odwrotny skutek "

    Więc życzę Gdańskowi, nadal najwyższego sukcesu pod każdym względem, bo jak piszesz już takie osiągnął i pierwszego miejsca nadal w rankingach.
    Innymi słowy brawo Gdańsk za;
    - pierwsze miejsce w kosztach wody, ogrzewania, wygodnego dojazdu drogami, wspaniałego lotniska z jeszcze lepszym zapleczem, wspaniałej mariny czynnej i zapewniającej żeglarzowi usługi 24h/dobę, samorządnych dzielnic i wpływu mieszkańców na właściwą zabudowę i czystość itd, Modrego rozplanowania i typowania obiektów użyteczności publicznej i doskonałego do nich dojazdu, wysokiego poziomu nauczania w szkołach i uczelniach, .... no mógłbym jeszcze wiele.

    Gdańsk po wsze czasy PIERWSZY nie tylko w rankingach, ale we wszystkim;)

    • 0 0

  • ......

    Może rejsy dla grup turystycznych!!!!!Teraz trzeba jezdzić do Warszawy co podraża i utrudnia taki wyjazd.Gdańsk pod tym względem jest PROWINCJĄ!

    • 3 1

  • Nich buduja

    prowizoryczny stadion,prowizoryczne lotnisko,jeszcze brakuje boazerii.
    a wszystko w celu wyprzedzenia pobliskiej aglomeracji.Czasami chore ambicje szkodzą.no coz życze Gdynianom dużo radości w tej rywalizacj bo przeciez chodzi o gonienie krolika a nie o złapanie go.

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane