• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pierwszy chętny na grunty po Dalmorze

Patryk Szczerba
21 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Inwestycja na byłych terenach Dalmoru będzie realizowana etapami. Jednym z podmiotów będzie lokalny deweloper. Inwestycja na byłych terenach Dalmoru będzie realizowana etapami. Jednym z podmiotów będzie lokalny deweloper.

Polski Holding Nieruchomości znalazł partnera do inwestycji na terenie Mola Rybackiego w Gdyni. Według nieoficjalnych informacji jako pierwsza w atrakcyjne grunty zainwestuje firma Invest Komfort, która wcześniej postawiła w Gdyni m.in. budynek Sea Towers.



Czy mieszkańcy skorzystają na komercjalizacji nadmorskich terenów?

Obie strony porozumienia na razie konsekwentnie milczą na temat wspólnego przedsięwzięcia.

- Nie udzielamy informacji w tym zakresie - taką odpowiedź otrzymaliśmy od Piotra Tarkowskiego, pełnomocnika zarządu firmy Invest Komfort, gdy spytaliśmy go o szczegóły współpracy z Polskim Holdingiem Nieruchomości.

Więcej o Polskim Holdingu Nieruchomości

Wiadomo, że list intencyjny dotyczący realizacji kompleksu został podpisany 12 lutego. Dokument określa wstępne warunki oraz zasady współpracy firmy Dalmor SA, będącej członkiem grupy Polski Holding Nieruchomości, z deweloperem. Zakłada m.in. opracowanie wspólnej dokumentacji związanej z inwestycją.

Jak udało się nam dowiedzieć, trwają wciąż rozmowy, które dotyczą m.in. finansowania inwestycji, dlatego podpisanie porozumienia nie zostało oficjalnie ogłoszone. Invest Komfort chciałby, by PHN wniósł nie tylko grunty, ale także współfinansował w części budowę nowego kompleksu.

Lokalny deweloper ma zająć się pierwszym etapem inwestycji. Konkretne informacje na temat zakresu budowy, powierzchni oraz tego, czy najpierw pojawi się zabudowa mieszkaniowa, czy handlowa, mają być znane w kwietniu. Wtedy też może zostać wbita pierwsza łopata.

- Jeśli umowa zostanie ostatecznie podpisana, wiecha może pojawić się w 2017 roku, a pierwszy etap mógłby zostać oddany do użytku w 2018 roku - zdradził podczas konferencji Property Forum Trójmiasto Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu i dyrektor generalny znajdującej się w Grupie Polski Holding Nieruchomości firmy Dalmor.

Przypomnijmy, że w całości do zagospodarowania jest działka o wielkości 20 ha zobacz na mapie Gdyni. Według planu miejscowego złożą się na nią mieszkania, wysokościowiec, a nieopodal będzie druga marina dla jachtów. Budynki mają "rosnąć" wraz z oddalaniem się od linii brzegowej. Ma to być nowe centrum Gdyni z tętniącymi życiem kawiarniami oraz Muzeum Żeglarstwa. Nie zabraknie również platform widokowych. Gęstsza zabudowa pozwoli sprzedać działki drożej, a ich cenę podnosi możliwość cumowania statków pasażerskich przy Molo Rybackim.

Gdyński deweloper już w 2010 roku robił zakusy na akcje Dalmoru w ramach prywatyzacji przeprowadzanej przez Ministerstwo Skarbu. Firma złożyła jedyną ofertę, która okazała się jednak zbyt niska w stosunku do oczekiwań właścicieli. Ostatecznie zdecydowano, że nieudanej prywatyzacji nie warto powtarzać, a Dalmor został włączony do Polskiego Holdingu Nieruchomości, będącego własnością państwa.

Tereny po Naucie nadal czekają

Coraz większe zainteresowanie wykazują również inwestorzy chcący zrealizować projekty na terenach leżących nieopodal Mola Rybackiego, gdzie do niedawna funkcjonowała Stocznia Nauta zobacz na mapie Gdyni. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Według właściciela terenu - kontrolowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu - funduszu MS TFI - pojawił się inwestor gotowy wyłożyć na stół nawet 130 mln euro. Do inwestycji nie doszło, ponieważ wciąż nie ma uchwalonego planu miejscowego, który określiłby konkretnie warunki zabudowy. Dokument miał być przyjęty do końca 2013 roku, ale wciąż nie został poddany pod głosowanie.

Kwestią sporną jest wydzielenie terenu pod planowaną przez miasto infrastrukturę, czyli m.in. Nową Węglową i przedłużenie ul. Waszyngtona. I choć w lipcu 2013 roku podpisano porozumienie z Gdynią ws. współuczestniczenia w inwestycji, nadal nie wiadomo, w jakim zakresie dojdzie do skutku. Przedstawiciele funduszu zapewniają, że rozmowy z udziałowcami i miastem zakończą się w ciągu kilkunastu tygodni, jednak nerwowości nie brakuje.

Zniecierpliwienia nie ukrywają chociażby przedstawiciele Stoczni Nauta. Firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów.

W negocjacjach uczestniczy też firma Sword, zajmująca teren przy ul. Waszyngtona. Przedsiębiorstwo będzie musiało zmienić swoją lokalizację, ale rozmowy w tej sprawie również jeszcze trwają.

- Jesteśmy gotowi do uchwalenia dokumentu. Jest on praktycznie gotowy oprócz jednej, ale szalenie istotnej kwestii, czyli wydzielenia miejsca pod drogi. Jest to konieczne, jeśli ma się w tym miejscu pojawić zapowiadana zabudowa i nie możemy od tego odstąpić - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Zobacz tereny przy Basenie Prezydenta widziane z perspektywy żurawia wieżowego.

Miejsca

Opinie (150)

  • POlska i Gdynia juz na zawsze odwrocily sie od MORZA (3)

    Gdynia kiedys to Morska Potega Polski a dzisiaj Gdynia to Miasto Upadle
    W Gdyni zlikwidowano cala Gospodarke Morska
    Polskie Linie Oceaniczne Umarly - w Niemczech Marynarka Handlowa to silna Gospodarka dajaca duza kase
    Dalmor .....Umarl
    Transocean ....Umarl
    Stocznia Gdynia ............. Umarla
    Stocznia Remontowa ..........Umarla
    Zaklady Miesne ....... Umarly
    Mleczarnia Kosakowo ....... Umarla
    Stocznia Marynarki Wojennej .... Umarla
    Port Handlowy ... Umarl
    Port Rybacki ..... Umarl
    Port Wojenny ...... Umarl
    Marynarka Wojenna .... Umarla
    Sztab Marynarki wojennej /Admiralicja Polska .... Umarla
    A bylo tak fajnie i bogato bo Gdynia to Miasto z Morza i dla Morza a Morze Zywi i Bogaci oraz na Morze po Chleb i Przygode
    Polska i Gdynia juz na zawsze odwrocily sie od Morza
    Gdynia Kiedys Morska Potega Polski a Dzisiaj Gdynia to Miasto Upadle
    Gdynia kiedys tu sie przyjezdzalo za Chlebem dzisiaj sie stad ucieka bo Gdynia to Miasto Upadle
    Polska Kiedys Duze i Silne panstwo ale Polska Upadla
    Polska jak upadla to juz nie moze sie podniesc i Polska juz nigdy sie nie podniesie
    Gdynia jak Upadla to tez juz nigdy sie nie podniesie
    Gdynia Miasto Upadle

    • 8 0

    • upada przez takich malkontentów i ludzi, którzy nie wiadomo czego chcą, (1)

      zamiast zwołać manifestacje popierającą Prezydenta Szczurka w walce z UE np. odnośnie zmodernizowania Lotniska. A poprzez to umożliwienie ludziom godziwej pracy i płacy a miastu dynamicznego rozwoju. To wy jesteście cicho jak mysz pod miotłą, a pretensje i żale kierujecie nie pod właściwy adres, więc nie dziw sie, że wszystko zniszczyli a inne chyli sie ku upadkowi, bo b. na tym zależy sąsiadom, lecz nie wiedzą jak są manipulowani i do czego to zmierza?

      • 1 4

      • Podziwiam...

        Lotnisko, a morze. I widzisz bezpośredni związek!

        • 0 0

    • sza, sza, nie wolno pisać prawdy.

      • 2 0

  • Całe szczęście, że mamy tam już budynek Sea Towers (11)

    jako dominante i właśnie do niego należy zaprojektować równie orginalne w tej samej wysokości lub wyższe budynki przy nasadzie i stopniowane ku Muzeum Żeglarstwa. Dziś możemy historie zabudowy nieco inaczej interpretować, ale nic nie zmieni tego trendu i przyczyny, dla których ta niezwykła budowa będzie oddziaływać na to miejsce. I całe szczęście, że zainteresował się tym terenem Invest Komfort, widać nie jest to zwykły developer a kreator Nowej Gdyni.

    Gratulacje!!!

    Bo 120 - 150 metrów, to dobra wysokość dla sylwety- co najmniej trzech dominantów Gdyni. Projektując w tym miejscu i budując gmachy musimy dążyć do wytworzenia komplementarności i lekkości formy, niczym żagli na wietrze. Ta baza powinna być wyjątkowo ciekawie rozbudowana i łącznie z całym kompleksem dostosowana do całości. Tak aby turysta czy mieszkaniec idąc Skwerem Kościuszki już zauważył zjawiskowy urban marki miejsca i ten widok sprawił, aby pozostawał on długo w pamięci nie ominęło go bezinteresownie. Do tego nalezy zwrócić uwagę, aby zastosowano najlepsze materiały budowlane, tak by z ich kontrastu - takich jak marmury, granity,.. szlachetna stalowa okładzina, ... wydobyć i podkreślić prestiż miejsca.
    Pod rozwagę stawiam także budowę orginalnych budynków wzorowanych i dostosowujących je do mostów, które pozwalają wygospodarować więcej przestrzeni publicznej tak potrzebnej w takich centrach miasta, ale także w kontaktach społecznych i korzystania z mariny, portu,... W mostownictwie-budynkowym widzę przyszłość, a także do niego dostosowanie nowoczesnej komunikacji miejskiej stanowiącej nerw i dominantę aktywności w otoczeniu.

    • 6 21

    • A budynki lepsze by były (2)

      "oryginalne"
      ...tak się czepiam...

      • 0 0

      • "oryginalne" dla jednych w oczy kole, a dla mnie estetyka i planowanie przestrzenne (1)

        A zwłaszcza w tym miejscu rozdzielanie strefy mieszkalnej od przemysłowej/komercyjnej oraz ruchu pieszego od kołowego, otaczania tego prestiżowego osiedla mieszkalnego zielenią a nawet usytuowania jej na dachach, platformach i wstawiania dużych okien zapewniających wnętrzom nie tylko światło ale i integracje z otoczeniem.
        W tym miejscu powinniśmy wprowadzić nową optykę i nowe życie społeczne i dostosować do nich nasze domy i życie w Nowej Gdyni. Gdzie żyją ludzie szczęśliwi, bo maja przed sobą wielki horyzont nie tylko przed własnymi oknami w wspaniałym miejscu i takich niesamowitych domach, które ubogacają nam zdrowie i moralność.

        W tym miejscu architektura jak piszę wyżej powinna być b.przemyślaną, bezbłędną grą brył w przestrzeni, która nasz jednoczy uduchowia i ubogaca. Dlatego mądre cywilizacje potrafiły to wykorzystać dla czystego wytworowi odpowiednich fal umysłu wzmacnianego falami morskimi i przeciwstawieniu ciężkich starych pseudo gotyckich. Ta nowa w tym miejscu architektura powinna walczyć z prawem ciężkości ogólnym malkontenctwem, stresem a spacer tam jak i po Skwerze Kościuszki czy Bulwarze powinien być doznaniem należącym do relaksującego porządku uczucia niczym nirwany.

        • 1 2

        • Ty tak na serio

          czy dla jaj?

          • 1 0

    • Natomiast niskie budownictwo - sugeruję Kopenhagę

      • 0 0

    • Vancouver

      Jeśli już budować wysoko, to sugeruję odwiedzić Vancouver. Świetna, lekka, przyjazna architektura wysokościowców nad morzem.

      • 2 1

    • Skończ te propagandowe brednie!

      • 2 1

    • (1)

      przepraszam cię czy ramach tej propagandy nie zapędziłeś się w kozi róg?
      wskaż mi na wizualizacji jakikolwiek wiezowiec wyższy od sitałers lub choćby równy?

      • 4 0

      • To wszystko jeszcze mozna naprawić lub uzupełnić

        ważne, aby tego miejsca nie zniszczyć!

        • 2 2

    • Bredniopisarz.

      Jest ta dominanta, czy ten dominant, bo się pogubiłem. Czy w mostownictwie-budynkowym chodzi o preinkubację ? Najbardziej podoba mi się tekst o nerwie w komunikacji.

      • 10 0

    • marzę o dniu, kiedy ten świr bezstronny przestanie zatruwać przestrzeń publiczną swoją psychozą.

      bo najgorsze jest to, że ten niezrównoważony człowiek znajduje naśladowców.

      • 8 2

    • By okazać potem ze nie stać was na zmycie g*wien z budynku

      • 5 0

  • (2)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona Ergo Arenę, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 4 8

    • widać już czas na zmiane nicku

      ten prawdziwy

      • 1 0

    • może i sarkazm...

      ale co by o Budyniu nie mówić to miasto się zmieniło na lepsze.

      • 2 1

  • A teraz pora na Ukrainę....

    zamknąć stocznie po to aby zachować stocznie w Niemczech, Włoszech, Francji. Nie porównujemy Europy do Azji. Patrzymy na Europe.
    zamknąc Dalmor i inne duże przedsiębiorstwa połowowe po to aby Duńczycy, Hiszpanie mogli łowić na potęgę.
    zamknąć kopalnie po to, aby za 3 lata otworzył jest Australijczyk......

    Opłaca się podłożyć ogień na Ukrainie, aby uzyskać dostęp do taniej siły roboczzej, do 50 mln rynku zbytu na wszystko, aby wpuścić tam swoje sieci handlowe, swoją produkcję itd.

    Jakieś aspiracje i antypatie Ukraińców to wspaniały środek dla tych, którzy potrafią to wykorzystać.
    Trzeba mieć znaną powszechnie medialną postać, najlepiej mieszkającą troche tu trochę tam.
    Piekło się rozpętało kiedy ułożony misternie w Wilnie plan się nie powiódł.
    Czy widzicie mankiet ze spinką na nadgarstku, który podkłada ogień pod Ukrainę?
    Szkoda tych zwykłych ludzi.

    • 4 1

  • Może w końcu ściągniemy jakaś firmę produjującą, zamiast sprowadzać firmy zatrudniające ludzi na słuchawce... (7)

    • 97 8

    • Jak śmiesz! Żyje się lepiej, stadiony, podatki, drogi, śłużba zdrowia, sukcesy w sporcie, polityce zagr.....

      • 0 0

    • 1. Stocznia kaput = Obłuże, Pogórze kaput
      2. Port kaput = Chylona i pół Rumi kaput

      ale

      Deweloperzy na tym zarobią, poślą dzieci do III LO, gdzie naucza się mówić w cywilizowanym języku, także spokojnie sobie wyjadą

      Obecna władza Gdyni już dawno będzie w grobie, gdy skutki ich działań zabiją Gdynię.

      • 15 1

    • no niestety zlikwidowac Polski przemysł ,firmy i tereny sprzedac deweloperom pod biurka

      • 8 1

    • a przykładowo co bys chciał produkować? (2)

      • 3 4

      • proszę bardzo... (1)

        np. wymienniki ciepła do central wentylacyjnych...
        lekkie konstrukcje spawane jak i większe na potrzeby lokalnych firm

        • 14 2

        • noooo i.........jak się nazywa ten kto ci broni?

          • 6 1

    • Pomylkowo minus.
      Potrzebnynjest zryw i konsekwentny plan wspomagania firm malych i srednich. Na nich powstaja konkurencyjne miasta i regiony.

      • 6 1

  • Gdynia Muzeum Emigracji i Gdynia Muzeum Upadlosci

    Gdynia Muzeum Emigracji i gdynia Muzeum Upadlosci

    • 9 1

  • Widze juz Upadek Polski Polakow i Panstwa Polskiego

    Polska Umiera a Polacy siedza cicho tak jak juz to mialo raz miejsce w Historii Polski
    Polska Umiera a Polacy juz nawet jej nie ratuja tylko stad uciekaj nawet nie chca Polacy patrzec na Nieboszke Polske
    Polska Umiera

    • 4 0

  • Gdynia kiedys Morska Potega Polski Gdynia dzisiaj to Miasto Upadle

    Gdynia Kiedys Morska Potega Polski dzisiaj Gdynia to Miasto Upadle
    Gdynia tu sie nic nie oplaca
    Gdynia tu sie wszystko likwiduje
    Gdynia tu sie gasi swiatlo
    Gdynia tu sie konczy zycie
    Gdynia tu sie umiera
    Gdynia stad sie ucieka
    Gdynia Miasto Upadle

    • 7 2

  • Zmowa milczenia

    "Nie chca mowic", a wiec znowu jakis szwindel, kolejna korupcja. Jak cos jest uczciwe, to nie ma co ukrywac. Widac, ze postkomunistyczne uklady ciagle rzadza i maja sie swietnie, coraz lepiej. Bogaci sa coraz bogatsi a biedni coraz biedniejsi. Ot komuna w kapitalistycznym wydaniu.

    • 1 1

  • A BYŁO TAK PIĘKNIE.....

    PANIE SZCZUREK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Toć jest pan człowiekiem wykształconym i powinien pan znać historię jak nikt inny z pana otoczenia , z tego ma pan doktorat , też pan powinien wiedzieć że fundamentalną przyczyną rozbiorów Polski był katastrofalny stan gospodarki ówczesnej , tym razem na Unię Europejską pan nie może zwalić że takie są dyrektywy , to pan sam wymyślił żeby pogrążyć Gdynię w zapaści społecznej i ekonomicznej mieszkańców , kiedy był pan jeszcze harcerzem i jezdził na pace z kolegami samochodami ciężarowymi po Kaszubach w tym czasie Polska była 6 potęgą na świeci pod względem połowów ryb z ilością ponad 600 tyś. ton na rok przy znaczącym udziale Dalmoru w Gdyni , reszta udziału to Odra Świnoujście i Gryf Szczecin oraz wszystkie kutry większe i mniejsze rozlokowane wzdłuż wybrzeża , a dziś co będzie ??????????? jakieś klocki dla wybranym a dla reszty oglądanie za darmo za płota !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! w czasie jak był pan harcerzem tylko w Gdyni z gospodarki morskiej żyło ok. 55% do 60 % ludności Gdyni , to było wtedy dużo więcej niż 100000 osób , w tej chwili tylko 5% do 6% tj.niecałe 15000 osób . Gdyby pan i pan Rychlicki byli lub starali się być wielkimi na swoją miarę to przynajmniej uratowali by Dalmor najpierw przed degradacją a następnie przed likwidacją ,nie będzie pan tak wielki jak pani Bundes Kanclerz Angela Merkel która pieniędzmi państwowymi uratowała 3 bankrutujące stocznie w Niemczech - w Sasnitz , Wolgast i Herne mimo że to jest zabronione przez Unię , to samo zrobił prezydent Francji pan Sarkozy ratując subwencjami państwowymi upadającą stocznię w St. Nazaire ,no cóż takie są fakty , a mimo pana działań destrukcyjnych w Gdyni cieszę się z tego że nie był pan prezydentem w Gdyni przed II wojną gdyż przemysł morski w Gdyni NIGDY zaznaczam NIGDY BY NIE POWSTAŁ , TAMCI LUDZIE PRZED WOJNĄ NAPRAWDĘ KOCHALI GDYNIĘ , zaś pana kochanie Gdyni to pic na wodę fotomontaż - to tyle

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane