Fakty i opinie

Jest szansa na budowę chodnika i ścieżki rowerowej na moście wantowym

Najnowszy artukuł na ten temat

Rondo im. KOR-u na Trasie Sucharskiego

Bliżej do rozbudowy mostu wantowego.
Bliżej do rozbudowy mostu wantowego. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Kosztem nie więcej niż 3 mln zł można poszerzyć most wantowy im. Jana Pawła IIzobacz na mapie Gdańska o chodnik lub drogę rowerową. Miasto zamówi analizę ruchową, która pokaże czy taka przebudowa ma sens.

.

Czy korzystałbyś z mostu wantowego pieszo lub rowerem?

tak, rozwiązanie ułatwiłoby poruszanie się w tej części miasta 59%
ja nie, ale lokalni mieszkańcy na pewno tak 23%
nie, to wydumany problem 18%
zakończona Łącznie głosów: 863
Dziś piesi i rowerzyści, by przedostać się ze Stogów lub Przeróbki na Rudniki muszą korzystać z  Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska, czyli nadkładają nawet 3 km. Powód? Na istniejącym moście wantowym i położonym obok niego obrotowym moście kolejowym zobacz na mapie Gdańska obowiązują zakazy ruchu dla pieszych i rowerzystów. Przejścia nie będzie także na nowym moście kolejowym, który powstaje między istniejącymi obiektami.

Mieszkańcy dzielnicy zasugerowali w pewnym momencie, by na pieszo-rowerową kładkę zaadaptować stary most kolejowy. Na to jednak nie zgodzili się kolejarze z PKP PLK, do których należy obiekt.

Powstał więc pomysł rozbudowy mostu wantowego. Radni Gdańska z komisji zrównoważonego rozwoju złożyli w połowie marca wniosek o rozpatrzenie dostosowania go do ruchu pieszych i rowerzystów. Sprawą zajęła się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Inwestycja za maksymalnie 3 mln zł

- Zleciliśmy wykonanie orzeczenia technicznego. Jego autorzy uznali, że można poszerzyć most o chodnik z każdej strony. Wymagałoby to demontażu istniejącej bariery i dobudowania pomostu. Oczywiście piesi i rowerzyści poruszaliby się po ok. 1,5-metrowym chodniku. Z tego powodu ci ostatni musieliby poruszać się z prędkością nie większą niż 10 km/h - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Koszt przebudowy mostu wantowego nie powinien przekroczyć 3 mln zł. W tej cenie dodatkowo powstałyby wjazdy na most w kształcie ślimaków z każdej strony przeprawy. To tez umożliwi m.in. wjazd osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

- Zanim jednak zostaną podjęte jakiekolwiek kroki, musimy przeprowadzić analizę potencjalnego ruchu, by ocenić, czy taka inwestycja jest w ogóle potrzebna - zaznacza Bartosiewicz.
Co ważne, rozbudowa może być etapowana: może zacząć od budowy chodnika tylko z jednej strony, a w kolejnym roku - z przeciwległej.

Radni zadowoleni, będą szukać pieniędzy na realizację

- To bardzo dobra informacja, cieszę się że rozbudowa jest technicznie możliwa. Szkoda, że pod koniec lat 90. projektanci mostu zapomnieli o rowerzystach i pieszych, nie byłoby trzeba naprawiać teraz tego błędu. Dobrze byłoby, gdyby udało się znaleźć dofinansowanie ze środków europejskich. To potrzebne połączenie - mówi Adam Nieroda, radny PO, przewodniczący komisji zrównoważonego rozwoju.
Cieszy się też opozycja.

- Świetna wiadomość dla mieszkańców kilku dzielnic, ale i turystów. Na takie wyniki orzeczenia liczyłem i cieszę się, że nie zabrakło dobrej woli rozwiązania problemu mieszkańców oraz rowerzystów. Ważne, że będzie też możliwość przejazdu dla osób niepełnosprawnych - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • 3.000.000 (10)

    Niech każdy rowerzysta za przejazd Siennicką dostanie 10zł to wystarczy na 300.000 przejazdów i kładka itd nie będzie potrzebna.

    • 35 99

    • (3)

      niech tobie dadzą 10zł żebyś więcej głupot nie pisał

      • 57 11

      • (2)

        Minus, bo nie lubię debili a najbardziej bogatych.

        • 7 10

        • gorzej ze (1)

          w tunelu pod martwa wisla nie bedzie mozna rowerem ani pieszo :))
          a tam to juz trudniej bedzie dobudowac kladke :)

          • 20 6

          • za 5 lat napiszą

            "Szkoda, że pod koniec lat" 2010. "projektanci" tunelu " zapomnieli o rowerzystach i pieszych, nie byłoby trzeba naprawiać teraz tego błędu.

            • 33 5

    • 3 mln (5)

      no pewnie, że drogo, ale to cena głupoty zamawiających most. Koszt budowy mostu od razu z chodnikiem byłby pewnie wyższy o zaledwie kilkadziesiąt/set tysięcy. Koszt dostosowania to już miliony - nowy projekt, przebudowa, materiał, ekspertyzy, badania, odbiory... Tak samo jak z wiaduktem w ciągu Nowej Wałowej. Też urzędasom chodnik był niepotrzebny, a wystarczył minimalny.

      • 47 3

      • na nowej wałowej (4)

        prywatny inwestor budował. miasto nawet groszem nie rzuciło.

        ale fakt, chodnik i droga rowerowa zwłaszcza w środku miasta powinna być.

        • 20 3

        • masz na zółym moście (3)

          asdf

          • 2 8

          • Tam jest tylko chodnik bystrzaku.

            zresztą większość rowerzystów po schodach nie da rady wjechać ;)

            • 15 2

          • na żółtym mam, prawda. (1)

            Ale nie w relacji Brama Oliwska-Młode Miasto. Jeśli ktoś idzie od Bramy Oliwskiej i chce się dostać np. do B90, IS Wyspa, na tereny stoczniowe, okolice Wałowej itp. to musi nadrobić masę drogi i schodów bo komuś nie wpadło do główki że mnóstwo ludzi będzie chciało tamtędy chodzić. Tym bardziej jak powstanie nowa dzielnica. I zgoda - budował prywatny inwestor, ale miasto mogło wymóc budowę chodnika. I koszt byłby minimalny, a teraz będzie wielki.

            • 21 1

            • miasto moglo wymusic

              Wladze miasta powinny kreowac przyszla wizje i dopilnowac jej realizacji. A nie tylko oddawac cos prywatnemu inwestorowi na blizej nieokreslonych zasadach i pozwalac budowac co ten chce.

              Wolny rynek jest dobry. Jednak w przypadku urbanistyki musi ustapic rozsadkowi. Inaczej zapomnijmy o jakimkolwiek parku - przeciez mieszkania czy biura przynosza bezposrednio wiekszy zysk.

              • 1 1

  • Po co budować coś na końcu świata.....szkoda kasy. (4)

    Dać na schronisko dla psów

    • 37 183

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • ...

      sam jestes z konca swiata wnoszac po poziomie wypowiedzi a intelektualna peryferyjnosc jest o wiele grozniejsza od tej geograficznej...

      • 19 4

    • mylisz się! tu się właśnie wszystko zaczyna

      • 1 0

    • czyli na noclegownię dla policji?

      :-P

      • 0 0

  • Bardzo dobra informacja (9)

    W końcu jakaś sensowna inwestycja dla mieszkańców.
    Mam nadzieję, że za kilka lat zacznie się też mówić o wykopaniu trzeciej, pieszo rowerowej, nitki tunelu pod Martwą Wisłą :-P

    • 97 26

    • z tym tunelem to dramat (6)

      wystarczyłoby zrobić jeden szeroki pas plus pas techniczny z dopuszczonym ruchem rowerowym w każdej nitce. Zawężenie ruchu samochodowego do jednego pasa w tunelu nie miałoby żadnych negatywnych konsekwencji i nie przeszkadzałoby w płynnej jeździe

      • 12 21

      • Lepiej przenieść prom "Motława" (2)

        Po zbudowaniu kładki na Ołowiankę nie będzie tam potrzebny, a jest odpowiedniej wielkości dla chociaż sezonowego ruchu pieszo-rowerowego między Nowym Portem a północną częścią Przeróbki z Wisłoujściem i Westerplatte.

        • 10 8

        • I tak i nie - prom co roku kosztuje konkretne pieniądze, z drugiej strony, jest fajną atrakcją w trakcie wycieczek rowerowych :)

          • 12 1

        • Kładki niebędzie

          • 0 1

      • (2)

        Nie można ze względu na normy bezpieczeństwa. A trzecia nitka to fikcja- kosmiczny koszt.

        • 14 1

        • fikcja i jednocześnie - nie

          rozważany był wariant z tunelem awaryjnym między nitkami drogowymi. Odpadł nie tylko ze względu na koszty - podniesiono też temat... bezdomnych.

          • 5 1

        • Jakie normy bezpieczeństwa?

          W Europie w takich krótkich tunelach często można jechać rowerem, a nawet iść piechotą. Kilka razy sam chodziłem.

          • 3 0

    • a kto tam mieszka? (1)

      • 1 8

      • Z taką wiedzą siedź pod miedzą

        ja tam mieszkam "i co mi pan zrobisz?"

        • 9 1

  • (16)

    Rowerzyści oczywiście będą przestrzegać ograniczenia do 10km/h i grzecznie jechać z szybkością pieszego, tak jak to robią na ścieżce w Sopocie :-)

    • 74 22

    • A to jednak o prędkość chodzi z tymi znakami?

      Tak się właśnie zastanawiałem co oznacza ta cyfra '10' w czerwonym okręgu na białym tle... bez sensu ;-)

      • 15 7

    • Odezwał się ten,co pewno "grzeje" swym autkiem na tym moście (2)

      ponad 100km/h,a dużo tam takich.

      • 20 9

      • 120km/h (1)

        Da się i więcej, ale nie moim samochodem.
        A ja jeżdżę tyle ile się da, nie tyle ile mi pozwalają.

        • 8 14

        • boś głupi.

          podaj swoje dane, co się boisz. przecież jesteś odważny i mądry inaczej.

          • 7 3

    • (3)

      Choć sama jeżdżę rowerem, też się również obawiam tego, że wiele osób będzie jechało z prędkością znacznie większą niż 15 lub 20 km/h, z drugiej strony, wątpię, że piesi będą z tej drogi korzystali .

      • 5 19

      • (2)

        Przy 10 km na godzinę to ledwo da się utrzymać na rowerze. Przestanie lazic po ścieżce to nie będzie problemu.

        Swoją droga ciekawe kiedy Sopot w końcu zbuduje normalna ścieżkę dla rowerzystów a nie kartoflisko z kostki fazowanej

        • 16 5

        • W Sopocie to specjalnie, żeby nie dało się jechać >10km/h

          • 10 2

        • jak bedziesz mniej pił, to utrzymasz się na rowerze

          • 7 2

    • Droga ma mieć 1,5 metra szerokości i wysokie bariery po obu stronach (2)

      Dwa rowery się miną na styk. Po takiej drodze i tak nie da się jechać dużo szybciej.

      • 17 2

      • Ale się miną (1)

        Można "pięć" 40km/h i minąć się z prędkością pieszego. Rowerzyści wiedzą, że ich nic nie chroni. Nieliczni, którzy nie wiedzą - eliminują się sami. Oby nie krzywdzili innych.

        • 5 1

        • chodziło o "pruć" nie "pięć". Autokorekta stara się być mądrzejsza od zamierzeń.

          • 2 0

    • (1)

      i od razu wszystkich zabije bo pojadę 15km/h normalnie terrorystą jestem!!!!!

      • 18 8

      • Szkoda, że mogę zagłosować tylko raz.
        Popieram terrorystę.

        • 5 5

    • Postawi się fotoradar i po kłopocie.

      • 7 0

    • Nasypie się piasku i od razu zwolnią.

      • 4 4

    • Proponuję odcinkowy pomiar prędkości.
      Idealne miejsce dla takiego pionierskiego rozwiązania na ścieżce rowerowej!

      • 6 3

  • Będzie ścieżka (5)

    A potem "oświeceni" rowerzyści oświadczą, że i tak im się ta ścieżka nie podoba, bo nie taka i w ogóle, czemu nie pas rowerowy na jezdni.... i będą jeździć ulicą...

    • 50 55

    • Przestańcie się wreszcie czepiać rowerzystów. To jest stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.
      Ludzie walczą ze swoimi kompleksami w różny sposób. Na przykład oszczędzają cały rok aby wyjechać na wakacje za granicę i pochwalić się znajomym. Sposobów na kompleksy i frustracje jest wiele. Ale jakie trzeba mieć kompleksy i jak bardzo trzeba być sfrustrowanym aby własnoręcznie założyć sobie nocnik na głowę i obcisłe galotki i jeździć tak po mieście.
      Nie śmiejmy się więc z nich. Nie namawiam aby zrozumieć. Postarajmy się współczuć cudownym dzieciom dwóch pedałów.

      • 16 38

    • (3)

      Wystarczy od razu zrobić taką, by była dobra.
      Wiem... nierealne :)

      • 13 2

      • (2)

        Problem w tym, że na dwóch rowerzystów są trzy koncepcje ścieżki.
        I niestety, rowerzystom nigdy nie dogodzisz, zawsze będą marudzić, że są pokrzywdzeni...

        • 12 17

        • jak na razie to narzekają tu tylko ci co rower w telewizji co najwyżej widzieli

          • 19 8

        • durny człowieczku koncepcja jest jedna sprawny dojazd z punktu a do b myślisz że kierowcy byliby grzeczni jak owieczki gdyby przejechanie jednego skrzyżowania oznaczało dla nich np okrążenie go w koło?Byliby grzeczni gdyby na każdym skrzyżowaniu sterczały im w poprzek wysokie na centymetr krawężniki?A debile budują takie drogi bez ładu i składu bez podstawowych zasad logiki byle jak byle były.Koncepcja jest prosta iść i zobaczyć jak to się robi na zachodzie, nie trzeba wcale wyznaczać w chodniku tych zabawnych ścieżek przy każdej ulicy skoro tam maluje się pasy rowerowe tanie i efektywne rozwiązanie

          • 0 0

  • W innych krajach jakoś nie ma problemu (3)

    z usytuowaniem drogi rowerowej w tunelach, ale tutaj jak zwykle 100 powodów na nie. Ciekawe, że jak mają zbudować kolejne ,,bardzo potrzebne'' centrum handlowe to sprzeciwów prawie brak. A jak coś pożytecznego, to wielkie halo. Ach ci ludzie...

    • 59 15

    • u nas kiedyś sobie minister wymyślił, że ma być separacja ruchu w nowych tunelach

      co ciekawe, nie zabronił zbudować pasa rowerowego w jezdni - ale miasto Gdańsk nie było tym zainteresowane.

      • 4 3

    • (1)

      Na przykład w tunelu pod La Manche...

      • 4 5

      • w tym tunelu zdaje się jeżdżą tylko pociągi

        • 0 0

  • Pytanie (5)

    To wszystko bardzo fajnie tylko mam dwa pytania laika: jak przeprowadza się analizę ruchu nieistniejącego oraz jaki byłby koszt ujęcia tej infrastruktury w pierwotnym planie? Brawo włodarze. ...

    • 55 2

    • analiza wykaże czy ruch jest nieistniejący (3)

      • 11 3

      • (2)

        ale jak wykaże, skoro nie ma tam żadnego ruchu, bo jest zakaz?

        • 12 1

        • (1)

          Nie martw się, znajdzie się już absurd!

          • 4 0

          • W Gdansku urzednicy doskonale obliczaja przyszly ruch na drogach

            w ten sposob wlasnie lansuja koniecznosc budowy Drogi Czerwonej - bo "obliczyli", ze za 20 lat ruch bedzie 2x wiekszy. Jak obliczyli nikt nie wie, ale juz maja kisiel w majtkach na mysl o nowej szerokiej drodze.

            A ludzie - co tam ludzie, przeciez prawdziwi mieszkancy Gdanska mieszkaja nie w rdzennych dzielnicach a blokowiskach pod obwodnica i dojezdzaja w korkach swoimi samochodami...

            • 0 0

    • Ankieta wśród mieszkańców obu stron rzeki?

      • 7 0

  • (5)

    Może jeszcze na autostradzie zbudować ścieżke rowerowa? Poroniony pomysl

    • 32 73

    • Sciezke to masz w nosie

      • 7 1

    • Swietny pomysl z ta autostrada! (1)

      Tylko ze nie na autostradzie, a wzdluz, rownolegle. Najlepiej przez cala Polske

      • 13 1

      • Ja wolę z daleka od autostrady. Cicho i bezpiecznie.

        • 0 0

    • rowery i traktory

      musisz wiedziec glupku ze wzdluz autostrad sa drogi dla pojazdow jakie nie moga autostradami sie poruszac. dojazd do domostw i pol uprawnych istnieje. jak ty jedziesz autkiem to jestes slepy????

      • 1 0

    • masz wzdłuż Wisły.

      • 0 0

  • Co za debilizm, ilu tam ludzi pojedzie dziennie na rowerze czy pieszo? 10? (8)

    I jacy turyści? Skąd się tam wezmą? I na to ma pójść z naszej kasy 3 mln? To nie ma już bardziej potrzebnych miejsc do wybudowania ścieżek rowerowych, jeśli już koniecznie musimy znowu uszczęśliwiać lewackie lobby obcisłogacich? Ze nie wspomnę ile jest w mieście rozsypujących się mniejszych ulic, które remontu nie widziały od wojny.
    Zrobić rzetelny pomiar ruchu rowerowego na Moście Siennickim i wyjdzie jaki promil promila porusza się w relacji Rudniki-Stogi.

    • 33 88

    • dokładnie

      Za te pieniądze juz lepiej połączyć Gdańsk droga rowerową z wyspa sobieszewska i zulawami. Tereny ładne a teraz to rowerową dziura

      • 9 11

    • A jak chcesz zmierzyć ruch rowerowy na moście, skoro nie można tam jeździć?

      • 11 3

    • Nie twoja kasa, więc się nie pultaj :)

      • 4 4

    • juz teraz ruch jest znaczny mysle ze to ok 40 os dziennie , a jak zrobia kladke to i ja zacze tam jezdzic do pracy na rowerze a nie autem bo z przesiadkami to jakies chore.

      • 6 4

    • (2)

      Tacy turyści, którzy odwiedzają plażę na Stogach (jedną z niewielu najczystszych plaż w Gdańsku), czy Westerplatte i chcieliby dalej jechać rowerem np. na Wyspę Sobieszewską, ale co Ty o tym możesz wiedzieć Wrzeszczaninie.

      • 6 3

      • (1)

        No to gratuluje "gospodarności" i racjonalności, poza tym mieszkam nieopodal i widzę ten "wielki ruch", a ty jak nie masz pojęcia co to za miejsce i okolica nie wymądrzaj się, no i jeśli 3 mln masz do zmarnowania to sam to zapłać, bo za takie pieniądze można zrobić sporo sensownych ścieżek rowerowych !!

        • 3 4

        • trzeba było kretynie zmarnować może pół miliona więcej przy BUDOWIE tego mostu i zrobić od razu jak należy ale to polska i tu myślenia od urzędasów wymagać nie wolno

          • 1 1

    • Bardzo dobrze.

      W rządzie wszyscy żyją za twoje pieniądze i to bardzo dobrze a tu płaczesz za jakimiś 3 milionami złotych??? I tak ci nikt ich nie da! Cel bardzo dobry.

      • 1 0

  • 3 000 000zł dla 4 pieszych i 3 rowerzystów normalnie BRAFFFO (2)

    Za 3 miliony można zbudować choćby łącznik Chełm - Orunia czy dodatkowe pasy ruchu na armi krajowej w miejscach gdzie tworzą się korki.
    Tam na stogach jedyny ruch pieszych to menelka z wózkami z kradzionym złomem. Wyrywają nawet żeliwne kratki z pokryw i studzienek.
    Wkrótce jakiś geniusz wpadnie na pomysł aby tam ekrany dźwiękochłonne zbudować.

    • 39 85

    • (1)

      Widać że się w takiej patologii wychowywałeś, że nawet na bilet tramwajowy nad morze, nie było cię stać. Gdybyś chciał wiedzieć z dzielnic o których piszesz wywodzi się więcej porządnych ludzi niż z dziury w której mieszkasz. A rowerzystów akurat jeździ tamtędy sporo, ale co moze wiedzieć, o tym ktoś kto jeździ rozklekotanym golfem i modli się aby nie rozpadł się po drodze bo mu miasto nie wyremontowalo podwórka.

      • 12 6

      • .

        Możesz z kimś się nie zgadzać, ale nie musisz zaczynać wypowiedzi od osobistych wycieczek w stosunku do interlokutora.

        • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.