• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Ekologia ma dla ciebie znaczenie przy wyborze środka transportu?

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Turbokibel EN57 na PKM. Turyści z lotniska od razu zobaczą, z czego słynnie Pomorskie rządzone przez nieudaczników.

    • 5 1

  • Zamiast przystanków widmo wyślijcie PKM do Gdańska Głównego! (9)

    To wstyd, żeby tylko jedna pkm dziennie jeździła na tej trasie!

    • 135 3

    • Pociag do Dworca Glownego ?

      Panie tu jest Polska ! Co to za pomysl, jeszcze nie daj boze turysici zamiast taxowkami beda nim jezdzic albo mieszkancy centrum miasta. Wazne ze Kaszuby dobrze skomunikowane z lotniskiem

      • 3 2

    • Też jestem za tym całym sercem, ale

      mamy sytuację, że pkp plk od ponad 10 lat (czy to juz 15?) robi rózne modernizacje w okolicach Głównego i ciągle nie można bezkolizyjnie zawrócić na Głównym.
      Wszystkie te modernizacje nawet o tym nie myslały.
      Mam nadzieje, że ten nowy projekt poprawy przepustowości Tczew-gdynia uwzględnia potzrebną przebudowę Głównego, ale patrząc realistycznie, że musieliby znowu grzebać w tym samym miejscu to obawiam się że nie.

      • 1 0

    • koncertowo spieprzona "wcinka" na Zaspie (4)

      i do dzisiaj nieunormowane relacje z SKM, nie pozwalają na takie połączenie.
      Bo po głównej magistrali nie pozwala jej wyczerpana przepustowość.

      • 12 6

      • Łatwo jest wydawać ostre osądy, gdy się nie zna okoliczności. (1)

        • 2 4

        • okoliczności są dobrze i powszechnie...

          znane.

          • 3 1

      • (1)

        Wąskim gardłem jest Wrzeszcz. Od Politechniki jest miejsce na trasie torów do Stadionu, ale między Białą a Zatora-Przytockiego są tylko cztery tory. Rozwiązaniem mogłoby być zbudowanie tunelu pod nasypem, ale czy to jest w ogóle technicznie możliwe?

        • 4 0

        • Rozwiązaniem byłaby estakada na tym odcinku.

          • 1 0

    • Po co Ci PKM do głownego jak masz tam EZT? pkm jest dla ludzi z kaszub

      • 4 8

    • Tam też mieszkają i pracują ludzie, którzy chętnie skorzystają z przystanku firoga

      • 6 8

  • Firoga to pomyłka (5)

    przystanek widmo na zlecenie Intela

    • 35 4

    • Dali 3 stare dolary to wymagaja

      Chcieli rozbudowac centrum w Indiach, ale w Polsce taniej wiec zostali

      • 1 0

    • Wyobraź sobie, że oprócz intela jest tam Klukowo, które zamieszkuje kilka tysięcy osób. (2)

      • 3 13

      • to juz lepiej Karczemki zrobic, osiedle z zabudowa wielorodzinna, a klukowo to rozległy teren gdzie i tak kazdy ma po 2 suvy w garazu i nie bedzie z PKM korzystal

        • 12 0

      • Kilka tysięcy? Dobre :D

        • 15 1

    • Tak może być, szczególnie jak przyjmie się model pracy zdalnej/mieszanej, co w branży IT jest chyba najmniej odczuwalne.

      • 13 0

  • Tam powinny jezdzic drezyny wynajmowane na minuty.

    Taka mam koncepcje.

    • 3 0

  • Jak bedzie trakcja to czemu nie puscic tramwaji na te tory???przeciez roztaw torow i wysokosc trakcji jest taka sama.wynajac od (1)

    Tramwaje i po problemie-genialne rozwiazanie

    • 1 5

    • Tylko napięcie "trochę" inne...

      • 4 1

  • Czekamy na lotnisku na tlk z warsem buahaaaa:-)))

    • 2 0

  • Buahaaa ale dekle z tych wlodarzy,co za wstyd-polozą kable z pradem za grube miliony bo to by jezdzily po nichy smietniki 50

    Letnie buahaa

    • 3 1

  • Elektryfikacja TAK (2)

    ale trzecią szyną, tak jak w polowie UK.

    • 6 7

    • W UK już przekonali się, że trzecia szyna to słabe rozwiązanie. (1)

      Teraz obowiązują tam przepisy, że nowe elektryfikacje nie mogą być w technologii trzeciej szyny. Nie dotyczy to systemu metra.

      • 3 1

      • Czemu słabe?

        • 0 1

  • prokurator! (1)

    Elektryfikacja i budowa przystanku + bajpas to wyciąganie pieniędzy z budżetu miasta. NIK i prokurator.

    • 2 14

    • Przestań chrzanić, sprawdź jaki wkład w tą sprawę jest ze środków unijnych!!!!

      • 1 0

  • Ty

    Będziemy aneksować

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane