Fakty i opinie

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. materiały prasowe

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



graf. trojmiasto.pl
W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Opinie (181) 7 zablokowanych

  • Iza (17)

    Potrzebne to jak dziura w mieście .Elektryfikacja...a prąd mamy ze spalania węgla .Kilka razy jechałam do Kościerzyny na spotkanie z kochankiem PKM i przyznam ,że komfort jazdy jest na dobrym poziomie ale elektryfikacja jest zbędna .Wyrzucenie pieniędzy w błoto .

    • 29 79

    • Pociągi elektryczne mają znacznie większą moc od spalinowych szynobusów. (14)

      Będą miały znaczenie lepsze przyspieszenia, a na tak trudnej terenowo linii jak PKM będzie to miało spore znaczenie. Eksploatowanie autobusów szynowych na PKM to zarzynanie tych pojazdów.

      • 28 3

      • Iza (13)

        Przyspieszenie ? Tam pociągi nie mogą szybciej jechać .Ruch jest na jednym torze ,dużo przejazdów niestrzeżonych,stacje w niedużej odległości .Mało tego linia może być często zrywana przez drzewa ,które na większości trasy są blisko torów.

        • 8 30

        • Tu jest mowa o elektryfikacji PKM a nie linii do Kościerzyny. (8)

          I nie zmienia to faktu, że większość pociągów jadących do Kościerzyny z linii PKM korzysta.

          • 18 2

          • Iza (7)

            PKM jeździ z Wrzeszcza do Kościerzyny !

            • 4 17

            • W takim razie potwierdziłaś konieczność zastosowania tam trakcji elektrycznej. (6)

              Linia PKM nie nadaje się do obsługi przez autobusy szynowe.

              • 13 1

              • Iza (5)

                Dlaczego się nie nadaje ?
                Szynobusy są ok.

                • 1 10

              • Tyle że notorycznie defektują po kilku latach katorżniczej służby na PKM.

                Ja nie mówię że te pojazdy są złe z zasady, tylko po prostu za kilka lat będą się nadawały na złom, a już na pewno ich jednostki napędowe. Dużo lepiej sprawdzą się na innych liniach kolejowych w regionie, które nie mają tak ekstremalnego profilu w terenie.

                • 10 1

              • ON Ma rację (3)

                Iza Kochaneczko

                • 5 1

              • ON... (2)

                ...to skrót od O-lej N-apędowy?

                • 2 1

              • Ja bym walnął

                nie czekał

                • 3 1

              • ON - Obajtek Nasz

                • 1 1

        • Nieduże odległości?

          Pewnie masz na myśli odcinek między Babim Dołem a Kiełpinem Kartuskim, Sławkami-Wieżycą, Gołubiem-Skorzewem

          • 5 1

        • Modernizacja linii (2)

          do Koscierzyny zakłada nawet na niektórych odcinkavh 160km/h

          • 8 0

          • 160km/h? tak, ale tylko z górki przez Kack w stronę Gdyni gł. (1)

            LOL

            • 1 3

            • bez hamulców to i 200 dasz radę

              szkoda że tylko raz

              • 0 0

    • Po co ci kochanek z Koscierzyny?

      Nie lepiej z trojmiasta?Nie marnowakabys czasu na dojazdy:)

      • 12 1

    • Z ciebie taka Iza jak ze mnie ksiądz

      To po pierwsze. Po drugie w projekcie jest drugi tor z Osowy do Kościerzyny. A po trzecie - cała linia 201 jest przewidziana do elektryfikacji jako alternatywa pod ciężkie składy towarowe do portów Trójmiasta. Nie wyobrażam sobie, by były ciągnięte trakcją spalinową. Na linii PKM planowane są bezpośrednie pociągi elektryczne w głąb kraju. Więc może po prostu trochę się zainteresuj tematem zanim coś zabełkoczesz, a nie bredzisz bez sensu na tym forum.

      • 5 0

  • (3)

    Zamiast 14 będą 2. To jest degradacja totalna. Spadek z ekstraklasy do okręgówki.

    • 44 4

    • Kaszubski suweren (1)

      który jest beneficjentem tego przedsięwzięcia niech podziekuje tym na których tak uparcie i bezmyslnie głosuje......Pojeździcie sopie 40 letnimi złomami, to zmądrzejecie...choć watpię bo "Polak przed szkoda i po szkodzie głupi"

      • 12 7

      • Masz rację PiS tępi województwo pomorskie.

        To minister z rządu decyduje co dofinansować.

        • 8 5

    • Walić PIS

      • 6 1

  • Czekamy na EN57 na lotnisku! :D (6)

    • 70 0

    • Pasażerowie zagraniczni będą traktować to jako atrakcję! (3)

      Pomyślą że podstawiono historyczny pociąg specjalny prosto ze skansenu.

      • 33 3

      • Muzeum kolejnictwa w pomorskirm (1)

        No cały tabor SKM powinien być już zabytkowy, najstarsze jednostki mają tyle lat co nasi seniorzy, a zbliżone prototypy powstały przed wojna!
        Ale wszystkie bogate województwa zakładają własne spółki kolejowe, ostatnio nawet kujawsko- pomorskie. W Pomorskiem nie tylko skansen taborowy ale też mózgowy, rządzi beton z PR i SKM a marszałek marudzi ale nie odważy się na nic innego.

        • 9 3

        • A na ile lat ma się kupować tabor kolejowy ? Na tyle co samochody ?

          • 0 0

      • Zapewne EN57 zmodernizowane przez "Cegielskiego" w Poznaniu rozpoznają ?

        • 0 0

    • Tyku tyku tyku (1)

      • 5 0

      • dygy dygy dygy

        • 0 1

  • Nowoczesny tabor wciąż nie jest mocną stroną naszego województwa. (5)

    W większości województw zapominają już jak wyglądał klasyczny kibel EN57.

    • 54 4

    • Ale to Gdańsk jako jedyne miasto ma wszystkie tramwaje niskopodłogowe.

      Autobusy też.

      • 2 5

    • Jakie wojwwództwa? (1)

      • 0 3

      • Większość.

        Takiej ilości starych kibli jak u nas ze świecą szukać już w całej Polsce.

        • 8 1

    • W większości województw jest sporo kasy na nowe pociagi elektryczne bo spalinowe już prawie nie jeżdżą

      a na liniach zelektryfikowanych ruch tak mały że można dwu lub trzyczłonowe pociągi kupować. Tymczasem na Pomorzu masz ruch dość intensywny po wielu liniach niezelektryfikowanych więc też bardzo dużo nowych SZT ale mało kto widzi je w trójmieście bo tu nie jeżdżą. Pociągi elektryczne dopiero będą kupowane bo spalinowych już jest w miarę sporo, wcześniej to one były ważniejsze bo tam nie było czym jeździć a en57 dawały radę i wciąż dają.

      • 3 0

    • Tak, tam mają nowy tabor i po 2 pary pociągów z niego złożonych na cały dzień. No wielka mi

      rewelacja. Korzyść tam u nich taka, że mało kto rezygnuje z samochodu.

      • 0 0

  • Jak to co z pociągami

    EN57 do końca świata i jeden dzień dłużej!

    • 41 1

  • Jazda spalinówką (9)

    To takjak jechac dieselem z lat 80.
    Pod górkę puchnie, elektryk zapewne bardziej ekonomiczny, dynamiczny, ekologiczny. Wiem wiem prąd jest z węgla.

    Co za osioł, matoł budował tę linię bez elektryki??
    To powinno być od razu.
    Total jak budować dom bez instalacji elektrycznej, a później kiedyś się założy...

    • 50 30

    • A dokąd miały jeździć te elektryki, miszczu?

      • 7 3

    • Jakbyś sfinansował trakcje elektryczną to na pewno by tak zbudowali.

      • 4 1

    • a budujesz dom z instalacją gazową gdy nie masz przyłącza do sieci gazowej?

      No jasne że nie - jak będzie to sobie dorobisz, może i będzie drożej i bardziej kłopotliwie ale nie ryzykujesz że nigdy nie powstanie przyłącze i zostaniesz z instalacją bez sensu. To samo było tu - dopóki nie było pewne że PLK elekryfikuje dalsze linie to nie było sensu ślepej odnogi elektrycznej tworzyć.

      • 7 2

    • Osioł z widokami (3)

      Gdyby nie ten osioł do dziś nie byłoby tam nawet torów na Strzyży . Pan Adamowicz miał jednak jakąś wizję w przeciwieństwie do Kaczyńskiego , który tylko władzę ma w oczach.

      • 8 7

      • Adamowicz??? (1)

        A co Adamowicz miał wspólnego z PKM ??? masz w ogóle pojęcie o czym piszesz? Adamowicz to na początku przeszkadzal tylko w projekcie, bo widział... Tramwaj na lotnisko przez Chełm, Lostowice itp, taki gdański model planowania.

        • 10 4

        • No i wykasował rezerwę terenową

          pod SKM Południe.

          • 5 0

      • Adamowicza do kolei zmusił marszałek

        Bo Adamowicz forsował pomysły gdańskiego lobby tramwajowego. Tego od tramwajowej (pustej) estakady w Brętowie i tramwaju na Obrońców Getta. Realizacja byłaby równie "udana"...

        No i przy okazji można by było dać prztyczka "koledze" z północy i dodatkowo pogrzebać jego chęć dołączenia do lotniczego interesu...

        Na szczęście "trzeci" na tym skorzystał i skomunikował satelity (Kartuzy i Kościerzynę)... To chyba jedyny przykład rozsądku i samodzielności myślenia samorządu województwa... :\

        • 1 1

    • Nie mogli zrobić matole, bo by nie

      Dostali wcale kasy na inwestycje. Doczytaj...

      • 4 2

    • Przyszła elektryfikacja była uwzględniona w projekcie.

      Np. wiadukty maja przygotowane miejsca na montaż konstrukcji potrzymującej sieć.
      Co by dało zelektryfikowanie w 2014 roku trasy PKM, która sięga tylko Gdańska Rębiechowa?
      Cała trasa Gdynia-Osowa-Rębiechowo-Kościerzyna plus odgałęzienie tej z tej linii do Kartuz należą do pkp plk a oni nie mieli zamiaru wedy elektryfikować swoich linii. Zatem nawet gdyby wtedy zelektryfikowano cały odcinek PKM, który powtarzam sięga tylko do połączenia z linią Gdynia-Kościerzyna, to i tak pociągi elektryczne nie mogłyby dojechać do Osowej, Gdyni, Kartuz, Kościerzyny. 7 lat sieć trakcyjna by wisiał i była nieużywana - dopiero byłyby tutaj wpisy o konieczności ukarania winnych.

      • 3 0

  • A co z węzłem przesiadkowym Brętowo, na którym nie można się przesiąść, bo pociągi się nie zatrzymują? (6)

    • 32 8

    • (4)

      Ładnie to tak kłamać?

      • 4 7

      • A ładnie... (3)

        ...tak nie zatrzymywać pociągów do Kościerzyny?!

        • 5 6

        • Pośpieszne się nie zatrzymują trzeba jechać na stację na której stanie (2)

          • 2 4

          • czyli nazwa "węzeł przesiadkowy" oznacza, że niektóre pociągi się nie zatrzymują i że trzeba się będzie przesiadać? no, genialne

            • 11 2

          • Komuś już nie stanie...

            • 2 2

    • Tam wciąż za dużo pociągów się zatrzymuje

      ludzi prawie tam nie ma bo nikt tam nie mieszka a na tramwaj przesiadać się nie ma za bardzo sensu. Do tego miasto skutecznie utrudnia przesiadki nie dostosowując rozkładu tramwaju do pociągu. To że jesteś jednym z tych kilkudziesięciu osób które w ciagu doby korzystają z tego "węzła" nie znaczy że musisz innym utrudniać życie. Pociąg to nie tramwaj i nie musi co 500 metrów stawać. Powinien jechać jak najszybciej i takie przystanki nie mające wielu pasażerów jak Brętowo lub Niedźwiednik powinny być przez najbardziej zapełnione pociągi pomijane bo nie można dla jednej osoby spowalniać stu osób.

      • 0 0

  • Podróż elektrykiem bardziej trzyma w napięciu (1)

    • 29 1

    • ankieta xD

      jaka ekologia? to, że pociągi będą elektryczne, oznacza, że zamiast oleju napędowego będziemy spalali węgiel

      • 7 2

  • Od Wrzeszcza będą jeździły EN57 z popychem SM42 (5)

    Z powrotem prundu nie trzeba bo jest z górki.
    Efektem elektryfikacji będzie tylko totalne oszpecenie krajobrazu.
    Ustawiacza Eugeniusza to nie interesuje...

    • 17 25

    • Eugeniusz już szykuje bilety w specjalnej, tysięcznej w naszym województwie, taryfie.

      Trzeba będzie dopłacić za przyjemność przejazdu zabytkowym kiblem do lotniska. To nie są tanie rzeczy, a zachodni turyści lubią atrakcje historyczne.

      • 10 3

    • Proszę nie obrażać Pana Dyrektora! (2)

      • 5 0

      • Turecki kurier już zaciera ręce, będzie mógł przegonić stadko swoich zabytkowych EN57 aż po skansen w Kościerzynie!!! :-D (1)

        • 4 2

        • I będzie robił za młotkowego, z resztą cały czas robi...

          • 1 0

    • Nie przejmuj sie

      A pewno powstanie. Byc może będzie jak mevo. Czyli jego brak

      • 2 0

  • 43 do 91 MLN (4)

    "Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM." Modernizacja 16 km, 91 mln. Odbudowa 1,5 km, 43mln. Pytam się, kto doprowadził do rozebrania, zniszczenia tego 1,5 km trasy, bo chętnie bym go tam wysłał w pasiaku do odbudowy.

    • 34 16

    • Niestety, pretensje trzeba kierować do stron biorących udział w II WŚ.

      Wtedy to linia w wyniku działań wojennych została zniszczona i nie podjęto się jej odbudowy aż po czasy nam współczesne. Pociągnięto jedynie tor bocznicowy do bazy paliwowej w Kiełpinku czynny do lat 90-tych, ale był to tor dostosowany tylko do powolnych jazd bocznicowych z cysternami, więc i tak by musiał być rozebrany i wybudowany od nowa dla szybkiego ruchu pasażerskiego.

      • 30 3

    • Gonzo ile ty masz lat? Sądzę że jesteś bardzo młody

      • 4 0

    • okupant (1)

      w czasie II wojny światowej

      • 0 0

      • Gwoli ścisłości, to po wojnie uszkodzone były tylko wiadukty. Dopiero później zdemontowano torowisko - żeby połatać linię Lębork-Maszewo (zwiniętą z kolei przez Rosjan).

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.