- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (212 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (765 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (74 opinie)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (108 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (159 opinii)
Już niebawem remont dźwigu przy traserni Stoczni Gdańskiej
Dźwig przy budynku dawnej traserni Stoczni Gdańskiej doczeka się remontu. Prace przy kupionej przez miasto w 2013 r. konstrukcji ruszą wiosną i potrwają trzy miesiące.
Ruszył przetarg na remont dźwigu i estakady, po której dźwig się poruszał. Chodzi tu o stalowy obiekt przy dawnym budynku traserni z charakterystycznym napisem Stocznia Gdańska. Konstrukcja ma zostać zabezpieczona przed korozją oraz wzmocniona.
Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę prac.
- To efekt postanowień z 2013 r. przyjętych wspólnie ze spółką Synergia 99 w trakcie zawierania umowy sprzedaży dźwigu. Zobowiązaliśmy się wtedy do wykonania konserwacji obiektu i teraz to realizujemy - mówi Trojmiasto.pl Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Przypomnijmy: koszt zakupu dźwigu wyniósł ponad 156 tys. zł. Cena sprzedaży została obliczona na podstawie ceny tony złomu, wynoszącej 650 zł, i łącznej wagi konstrukcji, która wynosi ponad 195 ton, w tym ciężar żurawia wynosi 50 ton, zaś elementów estakady - ponad 144 t.
Roczny czynsz dzierżawy gruntu wynosi 1,4 tys. zł.
Jaki jest plan remontu?
W ramach planowanej inwestycji o 15 metrów zostanie skrócona estakada, na której stoi dźwig. Zlikwidowane zostanie jej pierwsze przęsło (patrząc od strony ul. Jana z Kolna). Na skraju estakady znajduje się wspornik o długości 7 metrów i konstrukcji kratowej. Zostanie on usunięty wraz ze wspomnianym przęsłem, a następnie trafi pod przęsło nr 2. Zniknie też część przęsła nr 4 i podpora nr 12 - pierwsza od strony ul. Jana z Kolna.
Czytaj też: Plac publiczny przed najbardziej rozpoznawalnym budynkiem stoczni
Całość konstrukcji zostanie usztywniona oraz pokryta powłoką antykorozyjną. W sumie zabezpieczone zostanie prawie 200 ton stali wraz z dźwigiem.
Estakada przy pochylni B-5 zostanie przebudowana w taki sposób, że z konstrukcji o długości 278 m wydzielone zostaną dwie części: część objęta zakresem przebudowy o długości 61,20 m oraz pozostała część estakady o długości 181,20 m. Konstrukcja i parametry techniczne po przebudowie nie ulegną zmianie.
Prace mają potrwać ok. trzech miesięcy od daty przekazania placu budowy.
Historyczny dźwig i estakada
Konstrukcję nośną estakady stanowi 11-przęsłowy nitowany stalowy ustrój kratowy, umożliwiający dźwigowi poruszanie się. Obiekt ustawiony jest na słupach o wysokości 20,17 m. W dokumentacji archiwalnej określono mianem "części starej" konstrukcję pomiędzy podporami nr 1 a 9 oraz "części nowej" pomiędzy podporami nr 9 a 12. Datę powstania estakady w dostępnej dokumentacji archiwalnej oszacowano na około 1946 r.
Na estakadzie w rejonie podpory nr 3 znajduje się żuraw wieżowy, który w 2009 został wycofany z eksploatacji. Żuraw pozostanie w aktualnym położeniu i wraz z przebudowaną częścią estakady będzie tworzyć przestrzenną instalację przemysłową związaną z historią stoczni.
Trudna walka o utrzymanie dźwigów w krajobrazie Gdańska
Władze Gdańska podkreślają, że zależy im na utrzymaniu stoczniowego charakteru miasta. Problemem jest to, że nie ma pieniędzy na utrzymanie wszystkich dźwigów tworzących krajobraz miasta.
- Na kupno obiektu przy traserni wydaliśmy znaczną kwotę. Teraz zobaczymy, ile będzie nas kosztować konserwacja tego jednego dźwigu. Po zakończeniu tych prac poznamy realne koszty utrzymania dźwigu - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Władze miasta podkreślają jednak, ze cały czas trwają rozmowy z firmami, które nie wykluczają przejęcia dźwigów typu Kone - największych na terenie dawnej stoczni.
Czytaj też: Zobacz podziemia dawnego biurowca Stoczni Północnej
Miejsca
Opinie (62) 4 zablokowane
-
2015-03-17 18:05
faktycznie w tym brudnym miescie dzwig jest najwazniejszy brawo
- 4 7
-
2015-03-17 18:18
W ramach renowacji usunięto pół dźwigu.. o_O
Bareja wiecznie żywy. Żyjemy w kraju, który zorganizowały popłuczyny "dyktatury ciemniaków"..
- 10 1
-
2015-03-17 18:47
Tfffuuuu miasto od dawna dobijało stocznię jako zakład produkcyjny który dawał utrzymanie a teraz robią SKANSEN?
kretynizm to zbyt łagodne określenie, ale czego spodziewać się po burkach i parobkach realizujących testament czerwonego Mietka Rakowskiego?
- 6 3
-
2015-03-17 19:34
...i tyle zostanie po SG (1)
Za ok. 10 lat zostanie tylko ten charakterystyczny budynek i żuraw z estakadą na pamiątkę po SG. Reszta terenu na nikomu niepotrzebne biurowce, restauracje, lofty i apartamentowce dla tzw. elYty.
- 6 1
-
2015-03-17 21:56
Jakby nikomu nie były potrzebne, to by nie budowali
- 0 0
-
2015-03-17 19:48
takie pytanie przy okazji (2)
po kiego grzyba "zostawiać" 20 żurawi stoczniowych, skoro stocznia już nie istnieje? 3 nie wystarczą?
A tak przy okazji, powinni dać wielki napis przez stocznią : Tu była stocznia, której dorobek został zniszczony przez polityków.
Wymieniać po nazwisku i partii nie warto, bo przyczynili się do tego wszyscy od Wałęsy, poprzez Adamowicza, PO PiS i na głupich związkowcach kończąc.- 8 3
-
2015-03-17 21:23
polecam (1)
zobaczyć przykład u sąsiadów w Chorwacji w postaci instalacji Lighting Giants na terenach dawnej stoczni w Pula Uljanik
- 3 0
-
2015-03-17 21:29
A jak u sąsiadów Chorwatów, coś się w naszych granicach zmieniło czy jak??
Karolino a Kopernik też była kobietą??- 2 3
-
2015-03-17 20:46
TO JEST CHORE (2)
Nie zgadzam się aby z moich podatków utrzymywać złom - zabytek z 1946 r. !!!!!!!
Zaorać to co zostało i budować na tym terenie coś sensownego.
Gdańsk nie stracił stoczniowego charakteru - jest przecież Stocznia Remontowa a na pewno nie zyska jak będziemy "podziwiać' ten złomo-zabytek i płacić kupę kasy na konserwacją.- 6 14
-
2015-03-17 22:46
Zgadzam się w 100%
Tu zostawić kawałek złomu, tam zostawić kawałek ściany lub jakąś szopę.
W Gdańsku działa skuteczne (niestety) lobby złomolubów. Wielka szoda że to nie oni bezpośrednio łożą na utrzymanie tego badziewia. Najłatwiej i najtaniej szafować cudzymi pieniędzmi....- 1 3
-
2015-03-18 00:26
Gamoniu, cywilizacja przyśpiesza. Obudź się! Czy zabytkami są: ZX Spectrum, ATARI, fiat 125p, Willys Jeep, Me262..?
Odpowiedz sobie sam na to proste pytanie..
- 2 0
-
2015-03-17 21:31
dajcie spokój
nauta przejeła K3 i nas stoczniowców stoczni gdańsk już to h...j obchodzi....hough!!!
- 2 1
-
2015-03-17 21:46
Tojest zlom szkoda pieniedzy na konserwcje zlomu
Zlom na lezy zlikwidowac i budowac cos na miare 21 wiku
- 4 6
-
2015-03-18 06:24
A kiedy remont Europejskiego Centrum Solidarności ?
A kiedy remont Europejskiego Centrum Solidarności?,
Całe zardzewiało - jest okropne, szpeci całe Miasto- 6 1
-
2015-03-18 06:54
Ciekawe jak ta trasernia podlogowa wyglada teraz w srodku?
Tam rozpoczynałem swoja pierwsza w zyciu prace,marzec 1968rok.Po rozrysowaniu wreg graliśmy w siatkowke,na parkiecie.Fajna praca była ,w białych kitlach i w papciach się chodzilo.Ot takie wspomnienie z przeszlosci minionej i tylko zal patrzeć na obecna ruine ...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.