• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już niebawem remont dźwigu przy traserni Stoczni Gdańskiej

Maciej Naskręt
17 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stalowa estakada wraz z dźwigiem przejdą prace konserwacyjne. Stalowa estakada wraz z dźwigiem przejdą prace konserwacyjne.

Dźwig przy budynku dawnej traserni Stoczni Gdańskiej doczeka się remontu. Prace przy kupionej przez miasto w 2013 r. konstrukcji ruszą wiosną i potrwają trzy miesiące.



Ruszył przetarg na remont dźwigu i estakady, po której dźwig się poruszał. Chodzi tu o stalowy obiekt przy dawnym budynku traserni z charakterystycznym napisem Stocznia Gdańska. zobacz na mapie Gdańska Konstrukcja ma zostać zabezpieczona przed korozją oraz wzmocniona.

Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę prac.

- To efekt postanowień z 2013 r. przyjętych wspólnie ze spółką Synergia 99 w trakcie zawierania umowy sprzedaży dźwigu. Zobowiązaliśmy się wtedy do wykonania konserwacji obiektu i teraz to realizujemy - mówi Trojmiasto.pl Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Przypomnijmy: koszt zakupu dźwigu wyniósł ponad 156 tys. zł. Cena sprzedaży została obliczona na podstawie ceny tony złomu, wynoszącej 650 zł, i łącznej wagi konstrukcji, która wynosi ponad 195 ton, w tym ciężar żurawia wynosi 50 ton, zaś elementów estakady - ponad 144 t.

Roczny czynsz dzierżawy gruntu wynosi 1,4 tys. zł.

Teren przed dawną trasernią Stoczni Gdańskiej. Teren przed dawną trasernią Stoczni Gdańskiej.
Jaki jest plan remontu?

W ramach planowanej inwestycji o 15 metrów zostanie skrócona estakada, na której stoi dźwig. Zlikwidowane zostanie jej pierwsze przęsło (patrząc od strony ul. Jana z Kolna). Na skraju estakady znajduje się wspornik o długości 7 metrów i konstrukcji kratowej. Zostanie on usunięty wraz ze wspomnianym przęsłem, a następnie trafi pod przęsło nr 2. Zniknie też część przęsła nr 4 i podpora nr 12 - pierwsza od strony ul. Jana z Kolna.

Czytaj też: Plac publiczny przed najbardziej rozpoznawalnym budynkiem stoczni

Całość konstrukcji zostanie usztywniona oraz pokryta powłoką antykorozyjną. W sumie zabezpieczone zostanie prawie 200 ton stali wraz z dźwigiem.

Estakada przy pochylni B-5 zostanie przebudowana w taki sposób, że z konstrukcji o długości 278 m wydzielone zostaną dwie części: część objęta zakresem przebudowy o długości 61,20 m oraz pozostała część estakady o długości 181,20 m. Konstrukcja i parametry techniczne po przebudowie nie ulegną zmianie.

Prace mają potrwać ok. trzech miesięcy od daty przekazania placu budowy.

Zakres prac na postoczniowym obiekcie. Kolorem zielonym oznaczone są elementy, które ulegną rozbiórce. Kolorem czerwonym natomiast zaznaczono w projekcie elementy, które przejdą konserwację. Zakres prac na postoczniowym obiekcie. Kolorem zielonym oznaczone są elementy, które ulegną rozbiórce. Kolorem czerwonym natomiast zaznaczono w projekcie elementy, które przejdą konserwację.
Historyczny dźwig i estakada

Konstrukcję nośną estakady stanowi 11-przęsłowy nitowany stalowy ustrój kratowy, umożliwiający dźwigowi poruszanie się. Obiekt ustawiony jest na słupach o wysokości 20,17 m. W dokumentacji archiwalnej określono mianem "części starej" konstrukcję pomiędzy podporami nr 1 a 9 oraz "części nowej" pomiędzy podporami nr 9 a 12. Datę powstania estakady w dostępnej dokumentacji archiwalnej oszacowano na około 1946 r.

Na estakadzie w rejonie podpory nr 3 znajduje się żuraw wieżowy, który w 2009 został wycofany z eksploatacji. Żuraw pozostanie w aktualnym położeniu i wraz z przebudowaną częścią estakady będzie tworzyć przestrzenną instalację przemysłową związaną z historią stoczni.

Trudna walka o utrzymanie dźwigów w krajobrazie Gdańska

Władze Gdańska podkreślają, że zależy im na utrzymaniu stoczniowego charakteru miasta. Problemem jest to, że nie ma pieniędzy na utrzymanie wszystkich dźwigów tworzących krajobraz miasta.

- Na kupno obiektu przy traserni wydaliśmy znaczną kwotę. Teraz zobaczymy, ile będzie nas kosztować konserwacja tego jednego dźwigu. Po zakończeniu tych prac poznamy realne koszty utrzymania dźwigu - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Władze miasta podkreślają jednak, ze cały czas trwają rozmowy z firmami, które nie wykluczają przejęcia dźwigów typu Kone - największych na terenie dawnej stoczni.

Czytaj też: Zobacz podziemia dawnego biurowca Stoczni Północnej

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • faktycznie w tym brudnym miescie dzwig jest najwazniejszy brawo

    • 4 7

  • W ramach renowacji usunięto pół dźwigu.. o_O

    Bareja wiecznie żywy. Żyjemy w kraju, który zorganizowały popłuczyny "dyktatury ciemniaków"..

    • 10 1

  • Tfffuuuu miasto od dawna dobijało stocznię jako zakład produkcyjny który dawał utrzymanie a teraz robią SKANSEN?

    kretynizm to zbyt łagodne określenie, ale czego spodziewać się po burkach i parobkach realizujących testament czerwonego Mietka Rakowskiego?

    • 6 3

  • ...i tyle zostanie po SG (1)

    Za ok. 10 lat zostanie tylko ten charakterystyczny budynek i żuraw z estakadą na pamiątkę po SG. Reszta terenu na nikomu niepotrzebne biurowce, restauracje, lofty i apartamentowce dla tzw. elYty.

    • 6 1

    • Jakby nikomu nie były potrzebne, to by nie budowali

      • 0 0

  • takie pytanie przy okazji (2)

    po kiego grzyba "zostawiać" 20 żurawi stoczniowych, skoro stocznia już nie istnieje? 3 nie wystarczą?

    A tak przy okazji, powinni dać wielki napis przez stocznią : Tu była stocznia, której dorobek został zniszczony przez polityków.
    Wymieniać po nazwisku i partii nie warto, bo przyczynili się do tego wszyscy od Wałęsy, poprzez Adamowicza, PO PiS i na głupich związkowcach kończąc.

    • 8 3

    • polecam (1)

      zobaczyć przykład u sąsiadów w Chorwacji w postaci instalacji Lighting Giants na terenach dawnej stoczni w Pula Uljanik

      • 3 0

      • A jak u sąsiadów Chorwatów, coś się w naszych granicach zmieniło czy jak??
        Karolino a Kopernik też była kobietą??

        • 2 3

  • TO JEST CHORE (2)

    Nie zgadzam się aby z moich podatków utrzymywać złom - zabytek z 1946 r. !!!!!!!
    Zaorać to co zostało i budować na tym terenie coś sensownego.
    Gdańsk nie stracił stoczniowego charakteru - jest przecież Stocznia Remontowa a na pewno nie zyska jak będziemy "podziwiać' ten złomo-zabytek i płacić kupę kasy na konserwacją.

    • 6 14

    • Zgadzam się w 100%

      Tu zostawić kawałek złomu, tam zostawić kawałek ściany lub jakąś szopę.
      W Gdańsku działa skuteczne (niestety) lobby złomolubów. Wielka szoda że to nie oni bezpośrednio łożą na utrzymanie tego badziewia. Najłatwiej i najtaniej szafować cudzymi pieniędzmi....

      • 1 3

    • Gamoniu, cywilizacja przyśpiesza. Obudź się! Czy zabytkami są: ZX Spectrum, ATARI, fiat 125p, Willys Jeep, Me262..?

      Odpowiedz sobie sam na to proste pytanie..

      • 2 0

  • dajcie spokój

    nauta przejeła K3 i nas stoczniowców stoczni gdańsk już to h...j obchodzi....hough!!!

    • 2 1

  • Tojest zlom szkoda pieniedzy na konserwcje zlomu

    Zlom na lezy zlikwidowac i budowac cos na miare 21 wiku

    • 4 6

  • A kiedy remont Europejskiego Centrum Solidarności ?

    A kiedy remont Europejskiego Centrum Solidarności?,
    Całe zardzewiało - jest okropne, szpeci całe Miasto

    • 6 1

  • Ciekawe jak ta trasernia podlogowa wyglada teraz w srodku?

    Tam rozpoczynałem swoja pierwsza w zyciu prace,marzec 1968rok.Po rozrysowaniu wreg graliśmy w siatkowke,na parkiecie.Fajna praca była ,w białych kitlach i w papciach się chodzilo.Ot takie wspomnienie z przeszlosci minionej i tylko zal patrzeć na obecna ruine ...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane