• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kanar" też człowiek

(boj)
20 czerwca 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Hasło "kontrola biletów" wzbudziło największe zainteresowanie gdyńskich uczniów w ramach zakończonego właśnie programu "Wychowanie komunikacyjne", który zorganizował ZKM w Gdyni. Jego dyrektor jest zadowolony, bo nie chce, by kontrolerów traktować jak "znienawidzonych kanarów".

Gdyński Zarząd Komunikacji Miejskiej postanowił - wzorem najbardziej zmotoryzowanych krajów europejskich - kształtować młode umysły pod kątem przyszłych racjonalnych zachowań komunikacyjnych.

- Martwi nas to, że współczesne społeczeństwa miejskie stają się uzależnione od samochodów osobowych - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia. - To bardzo niezdrowe i bardzo kosztowne - miasta nie mogą racjonalnie funkcjonować. Dlatego chcemy w szkołach prowadzić przedmiot pt. "Wychowanie komunikacyjne".

W kończącym się roku szkolnym ZKM prowadziło takie zajęcia w wybranych szkołach. Każdej z klasie zorganizowano dwie wycieczki np. do zajezdni autobusowej, gdzie oczywiście można było zajrzeć w każdy zakamarek autobusu. Omówiono 6 bloków tematycznych: przyszłość komunikacji miejskiej, jej historia, kontrola biletów, ochrona środowiska, prawa i obowiązki podróżnych oraz bezpieczeństwo podróży. Na zajęciach gościli m.in. kierowcy i kontrolerzy. W gimnazjach i liceach największe zainteresowanie wzbudził temat kontroli biletów. Jedynie w "podstawówkach" wyprzedziła go "przyszłość komunikacji miejskiej".

- To dobrze, bo przecież chcemy po pierwsze, żeby dzieci i młodzież płaciły za przejazd korzystając z naszych usług. Natomiast jeżeli już będą miały jakiś problem z kontrolą biletów, to żeby wiedziały jakie są ich prawa - kwituje te wyniki dyrektor ZKM. - Zależy nam, żeby umiały racjonalnie, a nie emocjonalnie ocenić pracę kontrolera biletów i nie traktować go jako znienawidzonego "kanara", lecz jako człowieka, który wypełnia bardzo odpowiedzialną funkcję i w większości służy pasażerom pomocą i radą, a nie stanowi tylko zagrożenia w sytuacji, kiedy nie ma się biletu.
Najmniejsze zainteresowanie uczniów szkół podstawowych i liceów wzbudziło bezpieczeństwo podróży, a gimnazjów - prawa i obowiązki podróżnych.


Po wakacjach program będzie kontynuowany, ponieważ ZKM przystępuje do kolejnego programu UE w kooperacji z różnymi miastami europejskimi m.in. Berlinem, Sztokholmem i Goeteborgiem. W ramach tego projektu pozyska środki na realizację "Wychowania komunikacyjnego" przez kolejne 2 lata.
(boj)

Opinie (176) ponad 50 zablokowanych

  • Bolo

    U nas tyż bendom szprechać, dostaną słownik i dyżurne kluchy w torebce foliowej. Będzie ok. zagrabaniczny turysta i tak niczego nie skuma.

    • 0 0

  • Locoski

    Wyszomirski Olgierd zatrudnił "kanarów" z wyższym wykształceniem - i też słyszałem jak w trajtku gostek mówił płynną angielszczyzną - tak winno być !! a nie jakiś wyjątek!!
    Co do PKP - to mam duże obiekcje! Nawet na DB konduktorzy szprechają "by english"

    • 0 0

  • kanary jacy są wiadomo. są burasy i są tacy co próbuja mysleć, ale na tym całym wychowaniu komunikacyjnym powinni nauczyć tych gówniarzy co jeżdzą rano do szkół, jak powinni korzystać z autobusów. nieraz palanciarstwo tak sie ustawi w drzwiach że nie można wejść do autobusu chociaz jest w nim jeszcze miejsce. Inna rzecz, to jazda zkm np. z wózkiem dziecięcym... dramat

    • 0 0

  • Bolo

    Zaskoczę Cię ale sam byłem zdziwiony widokiem renomiarza w skm gadającego płynną angielszczyzną.
    Co do tych szkoleń to mam nadzieję że nie wyślą tam starych zasłużonych panienek z okienek żywcem z filmów Barei wziętych, tym już żadne słowniki i kursy nie pomogą.

    • 0 0

  • Locoski!

    Waść szerzysz defektyzm niebezpieczny!
    Kurde mol - PKP - któś kendyś rzekł: Pięknie Ku**wa Pięknie"
    Juści widzę końduktora szprechjącego: "tiket plizzz" "bonżur sa wa" "keske se - wis trajn not goł tu łorsoł bikoz sie zepsłuł"
    I co Ty na to?

    • 0 0

  • Takowe "szkulenia" robią w naszym Kwaczystanie prawdziwą furorę:
    "Kolejowi kasjerzy, konduktorzy oraz kierownicy pociągów będą szkolić się jak... uprzejmie obsługiwać pasażerów. Ponad półtora tysiąca pracowników Grupy PKP, którzy mają bezpośredni kontakt z pasażerami rozpoczęło szkolenie z zakresu obsługi klienta. Szkolenie obejmie pracowników PKP Przewozy Regionalne, PKP Intercity i Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście - wylicza "Głos Wielkopolski".
    - Osoby wytypowane do szkoleń przyjeżdżają do Warszawy, gdzie przez tydzień biorą udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP. - Nasi pracownicy będą się uczyć między innymi jak postępować z awanturującymi czy agresywnymi się klientami. W innych krajach także organizowane są takie zajęcia
    Szkolenia obejmują również zajęcia poświęcone obsłudze klientów obcojęzycznych. Pracownicy PKP zostaną wyposażeni w minisłowniki w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim, ze zwrotami przydatnymi w ich pracy. Wszyscy poznają też podstawy, niesienia pierwszej pomocy. Szkolenia zakończą się w 2008 roku. Kosztują 2.200.000 złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    (PAP) "

    Czy to nie jest piękne? Szkolenie najlepszą metodą na wszelkie troski i problemy dnia codziennego. Poproszę listę nagrodzonych. Co ja godom - listę wykładowców chciałem rzec.

    • 0 0

  • Locoski

    Kolekcjonujmy foty kanarów!
    Zaprowadzam kampanię w tramwajach i busach - "kanar - twój przewodnik"

    • 0 0

  • Bolo

    Uczył Marcin Marcina. Jeszcze przydałaby się aukcja dla kolekcjonerów pod hasłem "Zbierajmy bilety komunikacji miejskiej".

    • 0 0

  • Kontrolerzy

    Polecam wszystkim węgierski film "Kontrolerzy". Kanarinios działają wszędzie na zasadzie podchodów. Osobiście czuję sie niekomfortowo wiedząc, że ktoś na mnie w tramwaju poluje. Ale czy kasowałbym bilety bez tego dyskomfortu?

    • 0 0

  • Locoski

    Ty się w gertycha bawisz?
    Nie strasz ludzi - bo ZKM-y byndom puste!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane