• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karwiny: plan dla Kolei Metropolitalnej

Michał Sielski
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej. Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej.

Dawno nie było w Gdyni tak długo uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego. Dwukrotna dyskusja publiczna, ponowne wyłożenie i prawie 100 uwag, w większości uwzględnionych. Już wiadomo jednak, jak ma wyglądać nowy węzeł Kolei Metropolitalnej w Karwinach.



Czy węzeł komunikacyjny wraz z centrum handlowym to dobry pomysł?

Plan przyjęli radni Gdyni na środowej sesji Rady Miasta. Prace zaczęły się w październiku 2009 roku.

- Musieliśmy poczekać, aż będzie znana konkretna lokalizacja węzła. Poza tym było trochę problemów z pogodzeniem interesów właścicieli, stanowczo na przebieg planu próbowali także wpływać jego bezpośredni sąsiedzi - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Po pierwszej dyskusji publicznej i wyłożeniu planu było 65 uwag. 58 z nich zostało uwzględnionych w części, jedna w całości. Były to głównie zmiany kosmetyczne, dotyczące nowego wyrysowania obrębów obowiązywania planu czy dodania nowych funkcji dla istniejących już działek, np. zezwolenie na prowadzenie nieuciążliwej dla sąsiadów działalności gospodarczej. Korekty spowodowały konieczność kolejnego wyłożenia planu i dyskusji publicznej. Tym razem wpłynęło 30 uwag, 17 częściowo uwzględniono.

Jak będzie wyglądał węzeł? Obejmie teren na rogu ul. Wielkopolskiej i Strzelców zobacz na mapie Gdyni, która powstanie wraz z węzłem. Znajdzie się tam parking typu "zaparkuj i jedź" dla 250 samochodów i 50 rowerów oraz pętla autobusowa. Parkingi z przystankami mają łączyć bezkolizyjne przejścia dla pieszych - w tunelach i kładkach. Kładka pieszo-rowerowa, łącząca przystanek Kolei Metropolitalnej powstanie też nad ul. Wielkopolską. Całość ma być tak zaprojektowana, by omijanie przejść było praktycznie niemożliwe.

Zapewnić może to zaprojektowanie zwartej bryły, które w swej pracy proponuje architekt Dorota Nowoświecka. Plan pozwala bowiem na stworzenie w ramach węzła obiektu handlowego o powierzchni do 2 tys. m kw.

- Nad peronami znajduje się kładka oraz dach na całej długości przystanku przekrywający także wielopoziomowy parking. Przy zachodniej granicy obiekt o funkcji usługowo - administracyjnej domykający strukturę oraz miejsce dla parkingu rowerowego B&R. W centrum proponuję zespół usługowy z funkcjami gastronomii, handlu, administracji, sportu i rekreacji, oświaty i kultury, otaczający plac publiczny - wylicza Dorota Nowoświecka.

Przystanek powstanie w ramach budowy Kolei Metropolitalnej. Cały projekt ma kosztować 769 mln zł netto. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła.

Opinie (99) 10 zablokowanych

  • Jak ruszy budowa torów, trakcji itp to zacznę wierzyć w te bajkowe obrazki

    wizualizacje dla naiwnych

    • 5 0

  • ale będzie bałagan Sopocka / Wielkopolska (1)

    Juz teraz nie mozna wyjechać z Sopotu w kierunku Obwodnicy w godzinach "szczytu" tam jest koszmar + pojazdy które chca wyjechać z osiedla mieszkaniowego z kierunku ul. Zniwnej lub do niego wyjechać, dodaj do tego Centrum Handlowe i koszmar na max.
    Zmuście Karnowskiego żeby ruszył d*pe i zaplanował z Gdynia połączenie ul. Sopockiej z Obwodnicą omijającą sypialnie Trójmiasta KARWINY! Potem budujcie Centra Handlowe !

    • 14 1

    • Sopot ma gdzies polaczenie z obwodnica

      • 0 0

  • Dlaczego nie w okolicach ulicy Ornej? (1)

    Trójkąt - obwodnica- Chwaszczyńska- linia kolejowa- jest bardziej zabudowany niż Karwiny (I, II , III) razem wzięte. Dlaczego nie zbudować węzła w miejscu, które będzie wygodniejsze dla większości. Poza tym, róg Strzeleckiej i Wielkopolskiej jest położony bliżej Orłowa niż Dąbrowy. Komu ta kolej ma służyć? Orłowo ma już swoją kolej. O co tu chodzi?

    • 6 3

    • dlatego, że jesteś z Dąbrowy nie zrumiesz tego...

      Widać od razu, że nie znasz Wielkiego Kacka i okolic ul.Ornej. W tym miejscu nie może powstać coś takiego. Jako mieszkaniec Kacka jestem za tym rozwiązaniem, które proponują. Będę z chęcią korzystać ze stacji w sąsiedniej dzielnicy Karwiny. Mam jednak nadzieję, że Dworzec w Wielkim Kacku nie zostanie pominięty.

      • 2 0

  • Czy z Karwin dojadę na Wzgórze, czy tylko do Gdyni Głównej?

    • 5 1

  • Dla kogo ten węzeł? (4)

    Róg Strzeleckiej i Wielkopolskiej jest położony bliżej Orłowa niż Dąbrowy. Komu ta kolej ma służyć? Orłowo ma już swoją kolej. O co tu chodzi?

    • 5 4

    • Kobieto, co ty chcesz by pociag budowali na twoja nieduza dzielnice? (3)

      troche mniej egoizmu. Dojdziesz piechotka na przystanek wzglednie 1-2 przystanki autobusem!

      • 1 1

      • Do życzliwego, (2)

        gdybyś zadał sobie trochę trudu i zobaczył mój wcześniejszy wpis, to byś zrozumiał, że nie chodzi o budowę nowej linii tylko usytuowanie węzła w okolicy ul. Ornej. Tamtędy kolej już biegnie a stacja w tym miejscu byłaby łatwiej dostępna nie tylko dla mieszkańców Dąbrowy ale również Fikakowa i Karwin II i III. Twoje jak Ci się zdaje łatwe "piechotką" zajęłoby mi do Strzeleckiej "zaledwie" godzinkę. Poza tym czytaj ze zrozumieniem. Po co mieszkańcom Orłowa dwie linie kolejowe?

        • 2 0

        • Wydaje mi się, że bliżej Dąbrowy

          bedzie druga stacja,ale mogę sie mylić

          • 0 0

        • Mieszkańcy Orłowa to "elyta", więc należą im się dwie linie kolejowe.

          • 0 0

  • Stępa ... i wszystko jasne (2)

    Przed następnymi wyborami warto podsumować jego "wybitne" dokonania dla Gdyni

    • 5 2

    • S....tępy

      W punkt trafione! Ten Pan w swych decyzjach się miota od płota do płota, po otwarciu Centrum Wzgórze sklepikarze ze śródmieścia powinni tego pana na taczkach wywieźć! Wstyd że jest on odpowiedzialny za ład przestrzenny Gdyni!

      • 2 3

    • i to jest sedno sprawy

      gosciu sie nie nadaje nawet do jazdy na miotle

      • 1 0

  • " Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła." Brawo, linia będzie a dopiero później zaczną budować przystanek, w konsekwencji czego przez 3-4 lata będziemy patrzeć jak śmigają pociągi.

    • 4 1

  • Gdynia XXIw.

    Ale masakra.Kolejny wycinek a nie kompleksowe rozwiązanie.Już dziś przez wiele godzin niedrożny jest ciąg Wielkopolska/Chwaszczyńska.A Dojazd Sopocką w obydwie strony.A co będzie gdy powstanie Węzeł Wielki Kack.Niezbędne jest podejście KOMPLEKSOWE.CAŁY CIĄG RUCHU.Ale tak jak jest to specjalność zasiedziałych włodarzy z MISTRZOWSKIM PR.

    • 12 1

  • Kolej Metropolitalna z szynobusami na ropę, to co to za kolej?

    Poczytajcie sobie w necie, bo juz sciema jest. Twierdzą, ze elektryfikacja w II etapie. To pytanie jest - co zrobia z kupionymi szynobusami?!!

    • 3 2

  • Gdynia Wielki Kack (2)

    A co z przystankiem PKP Gdynia Wielki Kack ? Pociągi będą się tu zatrzymywać (to zaledwie kilkaset metrów od tego nowego wodotrysku) czy też, w polskim stylu, zostanie porzucony i rozpadnie się jak wiele polskich dworców? Nawiasem
    mówiąc parking "park and ride" na 250 samochodów to chyba jakiś żart.

    • 10 3

    • kack (1)

      właśnie! co będzie z tym dworcem!! przecież on też jest na trasie metropolitalnej....

      • 3 2

      • Ale tam stacji nie będzie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane