• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karwiny: plan dla Kolei Metropolitalnej

Michał Sielski
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej. Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej.

Dawno nie było w Gdyni tak długo uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego. Dwukrotna dyskusja publiczna, ponowne wyłożenie i prawie 100 uwag, w większości uwzględnionych. Już wiadomo jednak, jak ma wyglądać nowy węzeł Kolei Metropolitalnej w Karwinach.



Czy węzeł komunikacyjny wraz z centrum handlowym to dobry pomysł?

Plan przyjęli radni Gdyni na środowej sesji Rady Miasta. Prace zaczęły się w październiku 2009 roku.

- Musieliśmy poczekać, aż będzie znana konkretna lokalizacja węzła. Poza tym było trochę problemów z pogodzeniem interesów właścicieli, stanowczo na przebieg planu próbowali także wpływać jego bezpośredni sąsiedzi - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Po pierwszej dyskusji publicznej i wyłożeniu planu było 65 uwag. 58 z nich zostało uwzględnionych w części, jedna w całości. Były to głównie zmiany kosmetyczne, dotyczące nowego wyrysowania obrębów obowiązywania planu czy dodania nowych funkcji dla istniejących już działek, np. zezwolenie na prowadzenie nieuciążliwej dla sąsiadów działalności gospodarczej. Korekty spowodowały konieczność kolejnego wyłożenia planu i dyskusji publicznej. Tym razem wpłynęło 30 uwag, 17 częściowo uwzględniono.

Jak będzie wyglądał węzeł? Obejmie teren na rogu ul. Wielkopolskiej i Strzelców zobacz na mapie Gdyni, która powstanie wraz z węzłem. Znajdzie się tam parking typu "zaparkuj i jedź" dla 250 samochodów i 50 rowerów oraz pętla autobusowa. Parkingi z przystankami mają łączyć bezkolizyjne przejścia dla pieszych - w tunelach i kładkach. Kładka pieszo-rowerowa, łącząca przystanek Kolei Metropolitalnej powstanie też nad ul. Wielkopolską. Całość ma być tak zaprojektowana, by omijanie przejść było praktycznie niemożliwe.

Zapewnić może to zaprojektowanie zwartej bryły, które w swej pracy proponuje architekt Dorota Nowoświecka. Plan pozwala bowiem na stworzenie w ramach węzła obiektu handlowego o powierzchni do 2 tys. m kw.

- Nad peronami znajduje się kładka oraz dach na całej długości przystanku przekrywający także wielopoziomowy parking. Przy zachodniej granicy obiekt o funkcji usługowo - administracyjnej domykający strukturę oraz miejsce dla parkingu rowerowego B&R. W centrum proponuję zespół usługowy z funkcjami gastronomii, handlu, administracji, sportu i rekreacji, oświaty i kultury, otaczający plac publiczny - wylicza Dorota Nowoświecka.

Przystanek powstanie w ramach budowy Kolei Metropolitalnej. Cały projekt ma kosztować 769 mln zł netto. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła.

Opinie (99) 10 zablokowanych

  • fajnie, moze najpierw by usprawnic istniejaca SKM

    ktora od lat 50 po rowni pochylej zmierza ku przepasci

    • 3 4

  • Nie pytaj kiedy bo nie doczekasz wiec co za kłopot, tu o kasę chodzi, za projekt biorą niezłą zapłatę, na półkach masę projektów leży, i co komu do tego, doją na prawo i lewo, wystarczy się dobrze ustawić.... to jak z przetargami na budowy, wygrywa firma "szwagra" dlatego gdy firmy nie wywiązują się z umów nagradza się je wysokimi premiami-nagrodami, bo jakże szwagier nie ma zarobić, no nie ? Ot cała Polska !

    • 5 1

  • Jasne, takie pociągi tylko w erze ...

    • 1 2

  • ? (4)

    "projekt ma kosztować 769 mln zł netto"
    a ile w takim razie realizacja, jeżeli projekt rzędu 1-2 % kosztów realizacji to mamy jakieś 80 mld.
    Nieżle.

    • 1 5

    • (3)

      Według nowomowy projekt to całość przedsięwzięcia ale to za trudne słowo, więc lepiej skorzystać z ubogiego angielskiego, tylko może wtedy lepiej mówić i pisać prodżekt? Projekt o którym myślisz czyli zgodny z definicją języka polskiego to projekt tego prodżektu.
      Swoja drogą słowo projekt jest adoptowane do języka polskiego i nie jest polskim słowem.
      Ale nie ma co się martwić - realizacją zajmą się firmy od dewelopmentu i inwestmentu a oni nie takie prodżekty już mają done zrobione.

      • 7 0

      • i to jest właśnie źródło sarkazmu (1)

        Uważam, że dziennikarze powinni posługiwać się poprawną polszczyzną, stosowaną nawiasem mówiąc w języku projektantów i wykonawców i umocowaną w ustawach, zamiast nieprecyzyjną nowomową skutkującą dezinformacją poprzez myleniem pojęć.

        Takie rzemiosło to sabotaż potęgujący bałagan będący dostrzeganą przez inne nacje ułomnością polaków (POLAKENWIRTSCHAFT).

        • 3 0

        • "POLAKENWIRTSCHAFT" to w języku niemieckim dość obraźliwe ujęcie. Proponuję łagodniejsze "polnische Wirtschaft"

          • 0 0

      • A i target wykonany na czas. Pora na iwent z tej okazji!

        • 3 0

  • Rowerem (3)

    Jeżdżę rowerem i największy problem to nie skrzyżowanie Sopocka-Wielkopolska tylko BRAK jakiegokolwiek dojazdu do lasu ul Sopocką ! Jest wąsko i bardzo niebezpiecznie bo auta wyprzedzają na cm. A wystarczyłoby 200 m chodnika lub ścieżki rowerowej i jeździłoby się wszystkim lepiej. I kierowcom i rowerzystom. Czy Ci mądrale to uwzględnili w swoich cudownych planach za grube miliony?

    • 12 1

    • (2)

      Z Wielkopolskiej do Sopotu nie potrzeba drogi rowerowej bo jak potwierdzą maniacy z grupy rowerowej można przejechać lasem

      • 2 0

      • Daduniu !

        To maniacy niech sobie tak jeżdżą ale rower to też wyprawy rekreacyjne rodzinne i jak taka rodzinka ma dojechać do lasu od Karwin ?

        • 0 1

      • np. ja jestem maniakiem z grupy rowerowej i twoim chorym enuncjacjom ZAPRZECZAM.

        JAZDA LASEM definiuje cię jako ciemniaka bez pojęcia. Traktujesz rower jako fanaberię na spacer, a nie jako środek transportu. Ale samochodem też możesz jechać lasem, plażą, korytem rzeki. Nie przyjdzie ci to do głowy, bo jedziesz nim do pracy i na zakupy? Cóż, ja jeżdżę do pracy i na zakupy rowerem. Czym jesteś lepszy ode mnie?

        • 0 2

  • Kolej Metropolitalna z szynobusami na ropę, to co to za kolej?

    Poczytajcie sobie w necie, bo juz sciema jest. Twierdzą, ze elektryfikacja w II etapie. To pytanie jest - co zrobia z kupionymi szynobusami?!!

    • 3 2

  • PPNT i Łużycka offices ... (1)

    A co z przystankiem w tym rejonie. Są tutaj dwa stadiony, PPNT oraz mnóstwo biurowców na Łużyckiej. Sam wiadukt od SKM przy stryjskiej rano nie mieści już ludzi idących do pracy ... Pamiętajcie o tym zagłębiu biznesowym.

    • 4 0

    • Gdynia XXIw.

      Zaniechane przedsięwzięcie.Należało mając na uwadze Centrum Łużycka,PPNT,Centrum Sportowe,CH Wzgórze,Zielone i otoczenie zbudować Węzeł Komunikacyjny/Przystanek SKM,Przystanek KM,tunele pod torami dla pojazdów/ a nie wycinki typu Kładka,Węzeł Wzgórze,tunel dla pieszych do UM/.
      To taka Gdyńska specjalność zasiedziałych włodarzy z dobrym PR.

      • 1 1

  • Gdynia XXIw.

    Ale masakra.Kolejny wycinek a nie kompleksowe rozwiązanie.Już dziś przez wiele godzin niedrożny jest ciąg Wielkopolska/Chwaszczyńska.A Dojazd Sopocką w obydwie strony.A co będzie gdy powstanie Węzeł Wielki Kack.Niezbędne jest podejście KOMPLEKSOWE.CAŁY CIĄG RUCHU.Ale tak jak jest to specjalność zasiedziałych włodarzy z MISTRZOWSKIM PR.

    • 12 1

  • " Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła." Brawo, linia będzie a dopiero później zaczną budować przystanek, w konsekwencji czego przez 3-4 lata będziemy patrzeć jak śmigają pociągi.

    • 4 1

  • Czy z Karwin dojadę na Wzgórze, czy tylko do Gdyni Głównej?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane