• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary ZKM dla gdyńskich przewoźników. Zastrzeżenia do punktualności i czystości

Patryk Szczerba
14 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
ZKM Gdynia tłumaczy, że wysokie kary nakładane na przewoźników to efekt dobrej kontroli i wypracowanego systemu. ZKM Gdynia tłumaczy, że wysokie kary nakładane na przewoźników to efekt dobrej kontroli i wypracowanego systemu.

W ostatnich dniach sprawdziliśmy kary nakładane przez ZTM Gdańsk na przewoźników funkcjonujących w mieście. Tym razem przyglądamy się Gdyni.



Czy składałe(a)ś kiedyś skargę na komunikację miejską w Gdyni?

Sprawdź kary ZTM Gdańsk dla przewoźników

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni nadzoruje kilku przewoźników wożących pasażerów. Są to trzy spółki miejskie: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Do tego dochodzi kilku mniejszych prywatnych przewoźników: BP Tour, PKS Gdynia, GRYF i Meteor.

By pasażerowie byli zadowoleni, potrzebna jest kontrola ze strony ZKM Gdynia. Metodą dyscyplinowania przewoźników - podobnie jak w Gdańsku - są kary umowne, nakładane na przewoźników za uchybienia i zaniedbania w trakcie realizacji kursów.

Blisko 550 tys. zł kar



Podobnie jak w przypadku Gdańska, dane, o które wystąpiliśmy do ZKM, objęły 10 pełnych miesięcy 2021 r. (do końca października) oraz cały rok 2019 i 2020.

Przez 10 miesięcy minionego roku ZKM Gdynia nałożył w sumie kary w wysokości blisko 550 tys. zł. w trzech kategoriach:

  • niewykonanie kilometrów
  • niewłaściwe parametry techniczno-użytkowe
  • niewłaściwe świadczenie usług


Najwięcej kar za niewykonywanie kilometrów, czyli brak kursów



Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów, czyli sytuacji, w której autobus danego przewoźnika nie kursuje. Z kwoty 261 tys. zł aż 155 tys. zł naliczono do listopada firmie BP Tour.

170 tys. zł przewoźnicy muszą zapłacić za niewłaściwe parametry użytkowe. Najwięcej do kasy ZKM wpłaci firma Meteor - blisko 60 tys. zł.

Ok. 111 tys. zł kar do listopada uzbierało się przewoźnikom z powodu niewłaściwego świadczenia usług. Najwięcej zapłacą przedstawiciele PKT Gdynia - blisko 23 tys. zł.

Co ciekawe, w 2020 roku suma kar z całego roku wyniosła tylko 435 tys. zł. W 2019 roku, a więc ostatnim pełnym przed pandemią koronawirusa, który spowodował wiele zmian w funkcjonowaniu ZKM Gdynia, było to aż 725 tys. zł.

Najczęstsze uchybienia w jakości usług



Co przeważa wśród uchybień w najbardziej interesującej pasażerów kategorii, czyli jakości obsługi?

Do października 2021 roku najwięcej kar naliczono przewoźnikom za:

  1. opóźnienia odjazdu z konkretnego przystanku - 25 tys. zł,
  2. przyspieszone odjazdy - 15 tys. zł,
  3. brak czystości wewnątrz oraz na zewnątrz pojazdu - 14 tys. zł.


W 2020 roku zestawienie wyglądało podobnie, choć na pierwszym miejscu wśród uchybień były przyspieszone kursy, na drugim brak czystości, a dopiero na trzecim opóźnienia.

Można założyć, że było to związane z rozwijającą się pandemią i brakiem ruchu na drogach, co mogło być zaskoczeniem dla części kierowców. Autobusy kursowały niezgodnie z rozkładem, nie spóźniając się, ale często przyjeżdżając za szybko.

W 2019 roku wśród uchybień dominował brak czystości (blisko 40 tys. zł kar), na kolejnym miejscu był zbyt szybki odjazd z przystanku. Podium zamknął brak właściwego oznaczenia liniowego pojazdów.

Ogółem wśród częstych przewin pojawiają się tez niezalogowanie do systemu Tristar, techniczne usterki w autobusie i niesprawny monitoring.

ZKM Gdynia: perfekcyjna kontrola działa



Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że duża suma wynika z drobiazgowości w kontroli i wypracowanemu przez lata systemowi, który sprawdza się.

- Skala nakładanych kar nie wynika z jakiejś szczególnie niskiej jakości usług, tylko przeciwnie - z dbałości o nią poprzez stałą i usystematyzowaną kontrolę. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - niezależny od operatorów organizator usług przewozowych - powstał już w 1992 r. i jest jedną z najdłużej działających tego typu jednostek w kraju. Przez te wszystkie lata, by usługa była jak najwyższej jakości, do perfekcji dopracowano procedury kontroli i nakładania kar za uchybienia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak wskazuje, kary dla przewoźników pojawiają się w momencie, gdy autobus czy trolejbus nie wyjadą na ulice, ale pozostają bez wpływu na pasażerów.

- W przypadku braku kursu pojazdu danego operatora, Centrala Ruchu ZKM włącza pojazd rezerwowy innego. Finalnie kurs jest więc wykonywany, tylko że pojazdem należącym do innej firmy. Poza garstką miłośników komunikacji miejskiej, pasażerowie nie zdają sobie nawet z tego sprawy - dodaje Gromadzki.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (103) 1 zablokowana

  • Dość wysokie te kary

    Za opóźnienie, przyspieszenie odjazdu/ przyjazdu czy czystość pojazdu bo teraz zimą powinny one jakoś wizualnie wyglądać, ale wiadomo wszystko kosztuje druga rzecz to zbyt głośne komunikaty o zasłanianiu ust i nosa lub czujniki przy otwieraniu i zamykaniu drzwi zwlaszcza w najnowszych pojazdach ale cóż taka jest teraz technologia grunt żeby cen biletów nie podnosili

    • 0 0

  • Najbardziej jestem zadowolony z przewozu na linii 84 i 87.

    Autobusy takie jak należy, mili i uprzejmi kierowcy, zero komunikatów o plandemii, maseczkach, zero czepialstwa. Czyli tak jakby każdy pasażer chciał podróżować, w spokoju i niezaczepiany oraz nie nękany komunikatami tymi samymi co przystanek

    • 1 4

  • Poważne zastrzeżenia do firmy PKA

    Od zachowania kierowców, brudne autobusy po prezesa którego bardzo nie lubię bo sprawia wrażenie, że chyba nie panuje nad firma a zwłaszcza pracownikami

    • 0 1

  • Komunikat O Plandemi (2)

    Mnie rozwala jak przyjeżdża autobus, wsiadasz i co przystanek masz komunikat, że jest pandemia i, że maskę trzeba mieć na twarzy i zakryte nos i usta. I to wszystko w brudnym autobusie, a komunikat leci na cały regulator. Prośba do kierowcy by trochę sciszył jak w innych liniach to jak gadanie do ściany. Bełkot.

    • 11 5

    • Bo to bot mówi jak ten od fotowoltaiki, nie przemowisz

      • 0 0

    • Kierowca tego słucha 8h.a Ty tylko kilka przystanków.

      Co za narzekacz...

      • 11 1

  • Komunikacja miejska

    Co za głupoty tu piszą to chyba te buraki z Wioch bo w mieście to im się nic nie podoba

    • 1 0

  • jak to jest, że ZTM podlega pod ZKM? Przecież ZTM to organizacja metropolitalna, zarządzająca?

    • 0 0

  • ten BP Tour to musi mieć wyjątkowo dużo środków finansowych, łącznie 280 tys kar (7)

    • 10 0

    • Bp tour (4)

      To są bogacze z wioski spod Lublina stać ich. Jeżdzą po cenach dumpingowych w Gdańsku. Gdynia Jaka stawkę ma to się nie wiem . Ale siana muszą mieć skoro w Gdańsku jeżdza za 5,71 i mają takie kary i funkcjonują jeszcze! Ma ktoś łeb na karku

      • 5 0

      • bp tour!!! (3)

        256 tyś w Gdyni i 178 tyś w Gdańsku, łącznie 434 tyś PLN samych kar. Prezes firmy już zaczął oszczędzać...światła na placach gdzie parkują autobusy zostały wyłączone, gaz i woda z której korzystają mieszkający na bazie ob. UA zostały przykręcone. Brak premii dla kierowców A od następnego miesiąca wypłata będzie wypłacana w dwóch transzach ;). Oto wielką firma z wioski Lublin

        • 4 1

        • (2)

          Czy to jest tak dużo skoro za 8 lat w samym Gdańsku bez Gdyni wezmą 200 mln. Dzieląc na 8 lat wychodzi 25 mln rocznie. Przewoźnicy zawsze sobie muszą wliczać kary, bo są nieuniknione. Ale zawsze mogłobyć ich mniej.

          • 0 1

          • 25 baniek

            Widać tutaj jakiś ekonomista się wypowiedział. Może i mają 25baniek ale utrzymanie wszystkiego kosztuje 25baniek 500 tysiecy i mamy deficyt.

            • 1 0

          • Dekoracyjny

            Nie broń bo nie ma czego , lepiej obroń swoje wysokie standardy. Chyba że standardy są takie i jeżdzą inni wtedy fakt ,z automatu jest wyższy standard.

            • 1 0

    • (1)

      BP Tour wywalili z Sopotu bo ciągle wystawiali wozy niezgodne z wymogami.

      • 5 3

      • Nikt ich nie wywalił tylko skończył się przetarg, a nowy przegrali

        • 4 0

  • Naj gorsze jest to że takie chamy mało rolne wsiadają w śmierdzących kombinezonach roboczych i te spocone burki ukraińskie które w tych samych ciuchach pracują i chodzą po pracy !!!!!!

    • 0 4

  • Mieszkam w Gdyni od 2013 (2)

    Odkąd się przeprowadziłem, byłem zadowolony z jazdy autobusami i trolejbusami, w porównaniu z innymi miastami było całkiem punktualnie.
    Aż do 2020 roku, w którym się pogorszyło znacząco. Już się nawet zdążyłem przyzwyczaić do tego, że na Łużyckiej na 27 w godzinach popołudniowych trzeba zawsze czekać dodatkowe kilka minut względem rozkładu, ale po tym jak przez kilka dni (wprawdzie nie z rzędu) jeden kurs nie przyjeżdżał, a kolejny po nim był spóźniony, to... Po prostu idę na PKM (jadę w kierunku Karwin) albo 10 minut piechotą na przystanek na Zwycięstwa, bo PKM częstością kursów nie rozpieszcza.
    Idąc myślę o zakupie auta, bo czas dojazdu 5-7 kilometrów w jedną stronę zwiększył się do 40-60 minut...

    • 9 4

    • Zgadza się. (1)

      Budowa Trasy Kaszubskiej generuje korki jak remonty w innych miejscach Gdyni.
      Myślisz, że trolejbus będzie lecieć po tych drutach nad jezdnią czy stać w korku jak reszta aut?!

      • 7 0

      • Pretensje słoika.

        A w rodzinnej wsi furmanka przyjeżdżała punktualnie?

        • 0 0

  • ZKM (1)

    Zkm się panoszy swoimi służbowymi samochodami. Sami nie przestrzegają przepisów, np:nie gaszą silników na pętlach, parkują gdzie popadnie. I sobie siedzą w ciepłym, i piszą nowe kary na przewoźnika. Kierowców zmusza się do łamania przepisów ruchu drogowego. Bo jak się nie podstawisz na przystanek 5 minut przed odjazdem, to na przewoźnika zostanie nałożona kara. O tym nie napiszecie?

    • 23 3

    • Popłakałem się

      Z żalu.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane