• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary ZKM dla gdyńskich przewoźników. Zastrzeżenia do punktualności i czystości

Patryk Szczerba
14 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
ZKM Gdynia tłumaczy, że wysokie kary nakładane na przewoźników to efekt dobrej kontroli i wypracowanego systemu. ZKM Gdynia tłumaczy, że wysokie kary nakładane na przewoźników to efekt dobrej kontroli i wypracowanego systemu.

W ostatnich dniach sprawdziliśmy kary nakładane przez ZTM Gdańsk na przewoźników funkcjonujących w mieście. Tym razem przyglądamy się Gdyni.



Czy składałe(a)ś kiedyś skargę na komunikację miejską w Gdyni?

Sprawdź kary ZTM Gdańsk dla przewoźników

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni nadzoruje kilku przewoźników wożących pasażerów. Są to trzy spółki miejskie: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Do tego dochodzi kilku mniejszych prywatnych przewoźników: BP Tour, PKS Gdynia, GRYF i Meteor.

By pasażerowie byli zadowoleni, potrzebna jest kontrola ze strony ZKM Gdynia. Metodą dyscyplinowania przewoźników - podobnie jak w Gdańsku - są kary umowne, nakładane na przewoźników za uchybienia i zaniedbania w trakcie realizacji kursów.

Blisko 550 tys. zł kar



Podobnie jak w przypadku Gdańska, dane, o które wystąpiliśmy do ZKM, objęły 10 pełnych miesięcy 2021 r. (do końca października) oraz cały rok 2019 i 2020.

Przez 10 miesięcy minionego roku ZKM Gdynia nałożył w sumie kary w wysokości blisko 550 tys. zł. w trzech kategoriach:

  • niewykonanie kilometrów
  • niewłaściwe parametry techniczno-użytkowe
  • niewłaściwe świadczenie usług


Najwięcej kar za niewykonywanie kilometrów, czyli brak kursów



Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów, czyli sytuacji, w której autobus danego przewoźnika nie kursuje. Z kwoty 261 tys. zł aż 155 tys. zł naliczono do listopada firmie BP Tour.

170 tys. zł przewoźnicy muszą zapłacić za niewłaściwe parametry użytkowe. Najwięcej do kasy ZKM wpłaci firma Meteor - blisko 60 tys. zł.

Ok. 111 tys. zł kar do listopada uzbierało się przewoźnikom z powodu niewłaściwego świadczenia usług. Najwięcej zapłacą przedstawiciele PKT Gdynia - blisko 23 tys. zł.

Co ciekawe, w 2020 roku suma kar z całego roku wyniosła tylko 435 tys. zł. W 2019 roku, a więc ostatnim pełnym przed pandemią koronawirusa, który spowodował wiele zmian w funkcjonowaniu ZKM Gdynia, było to aż 725 tys. zł.

Najczęstsze uchybienia w jakości usług



Co przeważa wśród uchybień w najbardziej interesującej pasażerów kategorii, czyli jakości obsługi?

Do października 2021 roku najwięcej kar naliczono przewoźnikom za:

  1. opóźnienia odjazdu z konkretnego przystanku - 25 tys. zł,
  2. przyspieszone odjazdy - 15 tys. zł,
  3. brak czystości wewnątrz oraz na zewnątrz pojazdu - 14 tys. zł.


W 2020 roku zestawienie wyglądało podobnie, choć na pierwszym miejscu wśród uchybień były przyspieszone kursy, na drugim brak czystości, a dopiero na trzecim opóźnienia.

Można założyć, że było to związane z rozwijającą się pandemią i brakiem ruchu na drogach, co mogło być zaskoczeniem dla części kierowców. Autobusy kursowały niezgodnie z rozkładem, nie spóźniając się, ale często przyjeżdżając za szybko.

W 2019 roku wśród uchybień dominował brak czystości (blisko 40 tys. zł kar), na kolejnym miejscu był zbyt szybki odjazd z przystanku. Podium zamknął brak właściwego oznaczenia liniowego pojazdów.

Ogółem wśród częstych przewin pojawiają się tez niezalogowanie do systemu Tristar, techniczne usterki w autobusie i niesprawny monitoring.

ZKM Gdynia: perfekcyjna kontrola działa



Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że duża suma wynika z drobiazgowości w kontroli i wypracowanemu przez lata systemowi, który sprawdza się.

- Skala nakładanych kar nie wynika z jakiejś szczególnie niskiej jakości usług, tylko przeciwnie - z dbałości o nią poprzez stałą i usystematyzowaną kontrolę. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - niezależny od operatorów organizator usług przewozowych - powstał już w 1992 r. i jest jedną z najdłużej działających tego typu jednostek w kraju. Przez te wszystkie lata, by usługa była jak najwyższej jakości, do perfekcji dopracowano procedury kontroli i nakładania kar za uchybienia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak wskazuje, kary dla przewoźników pojawiają się w momencie, gdy autobus czy trolejbus nie wyjadą na ulice, ale pozostają bez wpływu na pasażerów.

- W przypadku braku kursu pojazdu danego operatora, Centrala Ruchu ZKM włącza pojazd rezerwowy innego. Finalnie kurs jest więc wykonywany, tylko że pojazdem należącym do innej firmy. Poza garstką miłośników komunikacji miejskiej, pasażerowie nie zdają sobie nawet z tego sprawy - dodaje Gromadzki.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (103) 1 zablokowana

  • Spisek żarówkowy - spisek tramwajowy z usa

    Może to spisek, że tak jest, jeżdżą rzadziej, biletów nie ma, lub nie jeżdżą wcale, kurs przepada, wypada. Potem za rok czy dwa powiedzą, że to nie jest opłacalne i wprowadzą jakieś samo jeżdżące maszyny bez biletów, bez kierowców. Sama wygoda, podróż za darmo, gdzie chcesz. Ale czy na pewno?, może być tak, że nie wsiadziesz do takiego bolida jeśli nie spełniasz warunków określonych w regulaminie. Może to być, obowiązek szczepienia i karta szczepień, lub popieranie władzy. A jak nie to nie wsiadziesz i nie pojedziesz do pracy, na zakupy.

    • 3 2

  • Ehh

    dzwoniłem do nich bo autobus się spóźniał codziennie o 10 - 15 minut, pokazali mi środkowy palec chociaż zapłaciłem wcześniej za bilety i nikt mi nie oddał pieniędzy za brak możliwości skorzystania z biletu miesięcznego...wstyd i złodziejstwo którego za często się nie widzi...poza budżetówkami....

    • 10 3

  • Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów - BP Tour

    Ale zaskoczenie (ironia) xdddddd

    • 10 1

  • (4)

    Kiedyś napisałem do ZKM sugestię, żeby np. opóźnić o dwie minuty któryś z nocnych autobusów, bo odjeżdża pusty akurat w momencie przyjazdu SKM, a pasażerowie czekają na kolejny kilkadziesiąt minut. Podobnie że 194, który jeździ często, ale też jest niemal zawsze o minutę za późno żeby zdążyć z przesiadką na pociąg. Odpisali, że nie są w stanie synchronizować autobusów i trolejbusów z pociągami, bo w skrócie byłoby to zbyt skomplikowane. Ciekawe jakim cudem prawdziwe światowe metropolie sobie z tym radzą.

    • 45 4

    • Prawda.

      Autobus odjeżdza z kilkoma pasażerami, a gdyby odjechał 4 minuty później to: 1. Ludzie z SKM by nim pojechali, a nie są zmuszeni czekać na kolejny, ale tylko niewiele ponad pół godziny. To niewiele porównując to do całej doby, prawda dumny i niemyslacy zarządzie, który trzyma się stołków, ale nie robi zupełnie nic. Oni podróżują służbowym samochodami, a nie autobusem, SKM więc to nie ich sprawa. Poważnie?.

      • 5 1

    • zatrudniają fachowców, a nie rodzinę i znajomych. (1)

      • 13 1

      • Tak.

        • 1 0

    • W to, że oni sami z siebie tego nie potrafią zrobić to wierzę

      Ale odwaliłeś za nich robotę, dałeś znać co i jak i uzasadniłeś, więc wystarczyło się pochylić nad gotowcem ale jak się okazuje to i tego się nie da. Niedasięizm widzę w narodzie urzędniczym głęboko zakorzeniony.

      Z resztą miałem podobną sytuację, wysłałem do dróg i zieleni zdjęcie uszkodzonego chodnika, podmyty jak sądzę, poprosiłem o potwierdzenie otrzymania emaila. potem co kilka dni wysłałem przypominajkę i nic. Minęło chyba ze dwa miesiące, w końcu po telefonach dodzwoniłem się do kierownika referatu i za trzy dni przyjechała ekipa chodnik naprawiać. Niby dobrze, ale musiałem się nieźle nawalczyć żeby ktoś przyjechał i robotę na 2 godziny wykonał.

      • 5 2

  • Irytujacy hałas (4)

    Abstrahując od kar, ale poruszajac sie dalej w obrębie transportu miejskiego w Gdyni, chciałbum poruszyć głośność sygnału zamykanyc drzwi w autobusach i trolejbusach.
    Niski, piszcacy dźwięk jest szalenie głośny, siedzac/ stojac blisko drzwi powoduje u mnie duży dyskomfort, zmuszajacy mnie do zasłaniaia uszu, moim zdaniem spokojnie moglby byc cichszy o 30-50%.

    • 10 16

    • wiesz jak najlepiej pozbyc sie tego dyskomfortu? po wejściu do autobusu, trolejbusu, stawaj jak najdalej

      od drzwi. zobaczysz, że będzie jak "renkom" odjął

      • 5 0

    • Mieszkam nieopodal Straży Pożarnej

      Jakieś 70% wszystkich wyjazdów przebiega mi pod oknem. Wnioskuję o wyłączanie syren w terenie zabudowanym albo przynajmniej pod moim oknem bo mi hałas przeszkadza, nie interesuje mnie, że jadą ratować życie i zdrowie. Aha i światła też by mogli wyłączać bo akurat na pierwszym piętrze mieszkam i mi świeci jak przejeżdżają...
      Paranoja, wymyślanie nieistniejących problemów. A potem jakiś mniej błyskotliwy urzędnik poprze taki pomysł, wyciszy brzęczyki a starsi ludzie, gorzej słyszący, będą ładowali się przez zamykające się drzwi...

      • 9 0

    • To Ty nie pamiętasz citar z PKSu, które na stałe jeździły na R i S. Tam to dopiero dawało po uszach.

      • 5 0

    • Jest dopasowany do słuchu różnie słyszących osób.

      • 6 0

  • Bp tour

    Ile mają autobusów w Gdyni 12 ? I takie kary?! Bp tour wygrany trojmiescie w karach gratulujemy!!! Jak cytując klasyka trzeba dbać o standardy i wizerunek firmy. pozdrwiam

    • 9 3

  • Białe czapki (1)

    Działają.

    • 19 1

    • Dekle ,raczej,nie inaczej.

      • 4 3

  • Niestety

    Autobusy są ostatnio takie syfiaste na zewnątrz te szyby że aż strach samemu palcem przyciągać te nie widoczne przyciski do otwierania drzwi. Punktualność jak punktualność z tym zawsze był kłopot tylko czemu ZKM tak się wzbrania pomimo tylu próśb od lat co żaden kierowca nie chce piszczą by chociaż jeden dodatkowy autobus puszczać z Kaczych Buków tylko do ronda do Chwaszczyna i z powrotem przecież ten dojazd tam to makabra i tu do rzeczy nic nie ma remont tam tak od lat brakuje dodatkowego autobusu. Co do brudu i potu ludzi to fakt niektórzy powinni mydełko w prezencie w drzwiach dostawać a tak poza tym jest pozwolenie na siedzenie brudasów i spoconych umazanych ludzi na ostatnich siedzeniach i picie piwska za pazuchą i nikt z pasażerów się nie odezwie bo się boi ale piać na forum anonimowo to każdy i ten odór od papierosów jak ktos tyle pali to już skóra tym paruje a ciuchy to lepiej nie mówić.

    • 12 7

  • Ile kar zapłaci skm za ciągle opóźnienia i bród w kolejkach

    Proszę o artykuł redakcję Trójmiasto ponieważ skm to jakiś żart i kpina z pasażerów .... Notoryczne opóźnienia , ceny biletów z kosmosu i bród niesamowity .... ( Gdyby skm się nie spóźniały i były czyste to bilety były by jeszcze dobra cena ) ale jak mamy płacić takie ceny za ten bajzel to jakaś kpina .... Im większa cena tym gorszej ....

    • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    Przecież wiadomo ze prywatny przewoźnik ma skupiać się na generowaniu swego zysku, a wykonywana działalność poprzez zlecenia na obsługę miejskich linii to tylko narzędzie do tego celu. Kogos dziwi kombinowanie i jechanie po kosztach, typu zatrudnianie skacowanych kierowców z przypadku oraz jednej inwalidki z mopem i miotla hah?

    • 10 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane