• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Nigdy

    • 1 0

  • NIGDY

    • 2 0

  • śmiech na sali za tez zakupy Pis powinien kogoś rozliczyc

    • 6 2

  • Ważne, że kasa na Kajmanach się zgadza

    a 200 km/h? Phi... kto tam pamięta jakieś obietnice...

    • 7 2

  • Jestem w szoku, tyle kasy za nic. (2)

    160 km /h potrafia jechać zwykłe składy. A tu pendolina za setki milionów, do tego bez Internetu. Szok, szok, szok. W czasie gdy w Europie prędkości ponad 200 to norma. A w Azji ponad 250....
    Ktoś naprawde przytulił od Włochów niezłą daninę. Takie pociągi do 250 km/h o ile sie nie mylę produkują w Polsce, i o wiele taniej. Więc można tylko domniemywc, że z Pendolino nasi polskojęzyczni rządzący w owym czasie z PO (synowie i córki mojżeszowe) wymyśliliaby przy okazji zarobić prywatnie miliony.

    • 11 6

    • Mylisz się, i to GRUUUUBO. Jakie pociągi produkowane w Polsce osiągają prędkości 250 km/h lub nawet bliskie? Podpowiem, PESA Dart, której w momencie zakupu Pendolino nawet nie było, ma maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h.

      • 4 3

    • dokladnie tak jak mowisz! ale lemingi dalej beda klaskac ,piekny ten nasz pidolino!

      • 5 4

  • Ceny - zero kalkulacji (2)

    Samochodem nawet przy jednej osobie te same koszty

    • 29 0

    • (1)

      Z tym że samochodem do Krakowa i spowrotem to masz nabite na przebieg 1400 km, a później są takie szroty 300k przebiegu z 3 razy cofanym licznikiem. Ja jeszcze oszczędnie na krótkie trasy i moja corsa rocznik 2011 z salonu ma obecnie 24.000 km dzięki czemu jest ciągle w świetnym stanie

      • 2 2

      • Corsą

        Do Kra to się zamęczyć faktycznie można

        • 3 0

  • 3 świat (4)

    Francja Niemcy Chiny tam pomykamy min. 350 km na godz....ale to koszt łapówkarstwa drużyny ryżego z Sopotu. Natód wybrał to ma.

    • 14 11

    • >350? (2)

      Francja - nie
      Niemcy - nie
      Chiny - na 30-kilometrowym deficytowym odcinku maglev-a z lotniska w Szanghaju, zamówionym od Niemców po to własnie, by tacy jak Ty się tym zachwycali ;)

      • 2 1

      • (1)

        Co ty pitolisz? Przejedz sie Tgv lub z Szanghaju do Pekinu....

        • 1 3

        • Szybciej niż 350?

          Kolejny, który jeździł nim tylko palcem po mapie i wypowiada się na tematy, o których nie ma po prostu pojęcia.

          • 3 1

    • kolejny debil od jaworskiego

      • 4 3

  • (5)

    Tu 200km/h niewiele poprawi. Jadąc z Gdańska zatrzymujemy się z Tczewie, Malborku, Iławie, Ciechanowie i trzy razy w Warszawie. Czas potrzebny na hamowanie, postoje i ponowne rozpędzanie zajmuje najwięcej czasu.
    Zresztą już teraz są miejsca gdzie Pendolino leci 200. Ludzie by chcieli dojechać do Warszawy w godzinę bo "to tylko 340km" ale nie biorą pod uwagi stacji pośrednich.

    • 17 6

    • To niech co 3 skład (2)

      Jest intercity a nie interwiocha. Niech bilet kosztuje 150 ale czas podróży 2h! Inaczej zaliczamy dziury Tczew Iława w których wsiada dwóch podróżnych ...

      • 4 2

      • (1)

        Jesteś idiotą.

        • 1 3

        • Bo?

          • 1 1

    • (1)

      Oczywiście, że poprawi

      • 0 0

      • kilka minut.

        • 2 0

  • kiedy przejscia bezkolizyjne na Orunii?

    bez tego nie pojedzie

    • 6 1

  • (1)

    W listopadzie jechałem z Iławy do Krakowa 1 szą klasą. Cena biletu w jedną stronę 282 zł jest wręcz zaporowa na pewno nie adekwatna do szybkości i jakości. Pociąg niestety był po prostu brudny. W łazience 1 szą klasy nie było mydła i papieru toaletowego. Obsługa składu bardzo sprawna i miła.

    • 6 1

    • Ciesz się

      Że w kiblu była woda.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane