• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • hehe Dobry Zart

    Nigdy to nie japonia i nawet chiny

    • 11 1

  • Będzie 200 a nawet więcej, gdy uda się gnoja-"zegarmeistra" zamknąć! (2)

    Ale forsy - wielomilionowej łapówy - psu z gardła nie wyciągniesz...

    • 11 6

    • Idiota

      • 1 1

    • debil, większy debil, pisowiec

      • 2 2

  • Za 200 lat!!

    Najszybciej...

    • 4 0

  • Skandal

    Kiedys podroz do Warszawy zajmowała parę godzin. Teraz oz 3 i pół roku!

    • 5 0

  • 3 świat (4)

    Francja Niemcy Chiny tam pomykamy min. 350 km na godz....ale to koszt łapówkarstwa drużyny ryżego z Sopotu. Natód wybrał to ma.

    • 14 11

    • kolejny debil od jaworskiego

      • 4 3

    • >350? (2)

      Francja - nie
      Niemcy - nie
      Chiny - na 30-kilometrowym deficytowym odcinku maglev-a z lotniska w Szanghaju, zamówionym od Niemców po to własnie, by tacy jak Ty się tym zachwycali ;)

      • 2 1

      • (1)

        Co ty pitolisz? Przejedz sie Tgv lub z Szanghaju do Pekinu....

        • 1 3

        • Szybciej niż 350?

          Kolejny, który jeździł nim tylko palcem po mapie i wypowiada się na tematy, o których nie ma po prostu pojęcia.

          • 3 1

  • Wtedy, kiedy zniknie Kain Kłamczyński!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 8

  • Kiedy będzie 200 km/h? Trzeba spytać ministra. Przecież była dobra zmiana w PKP.

    • 8 3

  • w Polsce NIE MAMY ANI JEDNEGO składu PENDOLINO !!!!! (1)

    i długo nie bedziemy .
    To coś ,,ED 250 "ma tylko wyglad zewnętrzny jak pendolino ale nim nie jest.

    • 7 5

    • TZW Pendolino pozwala pokonywac luki z duzo wieksza przedkoscia niz pociagi tradycyjne

      i tam gdzie nasze ED 250 jada 160 one moglyby smialo jechać 200.
      Dlaczego minusujecie jak na kolei się nie znacie , ciężko poczytać ze nazwa potoczna ,,pendolino" wiaze się z konkretnych rozwiązaniem konstrukcyjnym którego nasze składy nie maja ?

      • 0 0

  • Jak

    się umyje !

    • 1 1

  • poc.Ex. PKP "KASZUB"-legenda "wyścigu z czasem"..... (1)

    W 1986 roku był uruchomiony pociąg PKP EX KASZUB z Gdyni do W-wy Zach. Od stacji Gdańsk Główny pociąg do st.W-wa Wsch.-nigdzie się nie zatrzymywał. Czas przejazdu na trasie Gdańsk Gł.-Warszawa Wsch .-3 godz. 06 minut-, a średnia prędkość handlowa to 112 km/h. Składy ciągnięte przez lokomotywy EU 07-311, 329, 330, 337.338,i starszy tabor(EU 06 i ET 22 lok.towarowe) o prędkości V Max 125 km/h. Czasami składy ciągnęły lok.EP 08 (140 km/h) - to modernizowane EU07/ lub EP 05(160 km/h / to modernizowane EU05/.W kolejnych latach gamę lokomotyw uzupełniły pierwsze EP 09 o V max. 160 km. Na odcinku Malbork- Iława Gł- (L= 75 km)-jest od "groma " zakrętów i szybciej jechać się nie da....A na odcinkach na których obecnie "pendolinek" rozwija ponad 160 km/h "zwykła" EP-09-z kilkoma wagonami popyla 151 km/h- i to tak na marginesie. Po linii do Warszawy kursują też pociągi regionalne i towarowe ( do 100 km/h) .
    Północna DOKP (lok.Gdynia Grabówek)

    • 18 0

    • Pomyliłes pociagi , 311, 329, 330, 337,338, to maszyny dawne Gdyńskie

      prowadziły Neptuna, Kaszuba obsługiwała Warszawa. Krakowskie 06 nigdy tam sie nie pojawiały jak również ,,helmuty " które nie miały przewodu zasilającego na 8 atm.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane