• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kielnieńska będzie zwykłą drogą, a nie wizytówką Osowej

Krzysztof Koprowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Wizualizacje ul. Kielnieńskiej, Drogi Zielonej i Opata Rybińskiego pojawiły się również na ogrodzeniu parku Oliwskiego.

Dwa lata temu podczas spotkań z mieszkańcami urzędnicy przekonywali do budowy tunelu pod Pachołkiem wizualizacjami możliwej metamorfozy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska, która miała się stać wizytówką Osowej. Tymczasem, zamiast atrakcyjnej przestrzeni publicznej, obecna ulica zyska po prostu dodatkową jezdnię tzw. drogi serwisowej.



Czy wierzysz w zapewnienia urzędników podczas konsultacji społecznych?

W 2016 r. temat tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i (Nowej) Kielnieńskiej był szeroko omawiany w mediach oraz podczas spotkań z mieszkańcami.

Urzędnicy próbowali przekonywać do swoich racji wizualizacjami, na których obok wąskich jezdni znajdowały się szerokie chodniki, infrastruktura rowerowa oraz świetnie utrzymana zieleń. Wywieszono je na ogrodzeniu parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska oraz dołączono do ankiet, które miały wykazać wysokie poparcie gdańszczan dla budowy tunelu.

Z tych obietnic niewiele zostało. W maju wyszło na jaw, że będące fragmentem tej trasy skrzyżowanie Drogi z Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie miało - jak wcześniej obiecywały miejskie wizualizacje - trzech pasów ruchu, lecz zostanie rozbudowane do łącznie pięciu pasów ruchu.

Czytaj też: Niestety przewidzieliśmy to w artykule z 2016 r.: "Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?"

Miał być bulwar, będzie dodatkowa jezdnia dla aut



Okazuje się, że podobne podejście widać w projekcie przebudowy ul. Kielnieńskiej. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła kilka dni temu przetarg na przygotowanie dokumentacji dla jej przebudowy na odcinku od obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do wiaduktu nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska.

  • Tzw. droga serwisowa ma dublować ul. Kielnieńską na odcinku między planowanymi rondami.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.
Potencjalnym wykonawcom zasugerowano, by do istniejącego układu drogowego dodali jezdnię równoległą do ul. Kielnieńskiej (na północ od niej). Powstanie ona na odcinku Spacerowa zobacz na mapie Gdańska - Barniewicka zobacz na mapie Gdańska. Skrzyżowania z tymi ulicami zostaną przebudowane na ronda.

Nowa jezdnia będzie miała 3,5 m szerokości i będzie służyła jako dojazd do przyległych nieruchomości. Wzdłuż niej mają powstać miejsca parkingowe.

Główna jezdnia ul. Kielnieńskiej będzie liczyła 7 m szerokości z lokalnymi poszerzeniami w rejonie zatok przystankowych dla autobusów. Nie przewidziano wzdłuż niej miejsc parkingowych, a jedynie trawniki.

Niewiele miejsca dla pieszych, rowerzyści między jezdniami



Dla pieszych wyznaczono chodniki o szerokości dwóch metrów po obu stronach rozbudowanej ul. Kielnieńskiej. To minimalna, narzucona prawem, szerokość dla chodników, gdy sąsiadują bezpośrednio z jezdnią oraz zaledwie o pół metra więcej, gdy są od jezdni odseparowane np. trawnikiem.

Wbrew wizualizacjom BRG piesi nie będą mogli poruszać się między jezdniami szerokim "bulwarem". Ta przestrzeń została zarezerwowana wyłącznie dla "ścieżki rowerowej" (tak napisano w dokumentacji), która na odcinku bez dodatkowej jezdni będzie przylegała do chodnika.

Jedyną cechą wspólną, która łączy wizualizacje BRG z koncepcją, na której ma bazować wykonawca dokumentacji projektowej, są drzewa w pasie między jezdniami.

  • Skrzyżowanie z ul. Spacerową - tu przewidziano budowę ronda.
  • Wzdłuż głównej jezdni ul. Kielnieńskiej nie przewidziano miejsc parkingowych, choć już teraz kierowcy rozjeżdżają całą przyległą do jezdni przestrzeń.
  • W tym miejscu znajdować się będzie dodatkowa jezdnia równoległa do ul. Kielnieńskiej.
  • Skrzyżowanie z ul. Barniewicką, które zostanie przebudowane na rondo.

Koncepcja na dwa lata przed wizualizacjami BRG



Koncepcja rozbudowy ul. Kielnieńskiej została opracowana w 2014 r., czyli dwa lata przed prezentacją wizualizacji i konsultacjami społecznymi.

BRG milczy, WPR zapewnia, że to "materiał pomocniczy"



Próbowaliśmy zapytać pracowników Biura Rozwoju Gdańska, czy wiedzieli o istnieniu wcześniejszego dokumentu oraz dlaczego mieszkańcom prezentowano niezgodne z nimi materiały graficzne. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy, ponieważ zdaniem BRG pytania skierowaliśmy do nieprawidłowej jednostki miasta.

Na pytania odpowiedział natomiast Wydział Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego. Jego pracownicy przekonują, że koncepcja z 2014 r. jest "tylko ogólnym pomysłem pokazującym różne rozwiązania" i stanowi jedynie "materiał pomocniczy".

- Zakres dla oferentów wskazany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie narzuca konkretnego wykonania projektu. Opisuje jedynie ogólne założenia, jakie powinna spełniać zamówiona dokumentacja - zapewnia Marcin Dawidowski, dyrektor WPR. - Wyłoniony projektant ul. Kielnieńskiej weźmie pod uwagę również koncepcję tzw. Zielonego Bulwaru i zaprojektuje ul. Kielnieńską zgodnie z jej założeniami.
Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej.

BRG współpracowało przy koncepcji z 2014 r.



Jak wynika z informacji udzielonych przez WPR, Biuro Rozwoju Gdańska brało udział w opiniowaniu koncepcji z 2014 r. i będzie jedną z jednostek, która będzie dalej uczestniczyła w pracach nad tą inwestycją w zakresie przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej.

Dokumentacja powinna być gotowa do końca kwietnia 2019 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej rękojmi na przygotowane materiały (40 proc., minimum trzy lata).

Budowa ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa na Osowej.

Miejsca

Opinie (170) 2 zablokowane

  • (7)

    Mam wrazenie ze portal jest nieprzychylnie nastwiony do tej inwestycji, podczas gdy sami mieszkancy podczas ankiety uznali ze zielony bulwar jest potrzebny. Ja tez tak uwazam - polnocny Gdansk jest niedoinwestowany - w innych czesciach buduje sie drogi np na Morenie, a co przepraszam buduje sie w Oliwie, Osowej czy na Przymorzu ? Totalnie nic - korki sa juz od dawna i miasto nic z tym nie robi... Sopot w godzinach popoludniowych po prostu stoi. Kielnienska w oplakanym stanie - dla mieszkajacych w tych okolicach budowa czegokolwiek tam jest zbawieniem

    • 69 34

    • Nie potrzebujemy żadnej międzydzielnicówki przy plaży (2)

      Nie dla "Zielonego Bulwaru" na Czrnym Dworze

      • 19 13

      • Hehe, a jak aktywiści miejscy mówią, że nowe drogi, to tylko większe korki, to nikt nie wierzy:) (1)

        I tak będzie też z Drogą Zieloną z tunelem pod pachołkiem. Wyobrażacie sobie potok aut, w tym ciężarowych, płynących do centrum zza obwodnicy? Współczuję wszystkim, których ta droga obejmie swoim zasięgiem.
        A po co w takim razie inwestowano w PKM, jak teraz chce się ułatwić życie kierowcom?

        Remont Kielnieńskiej w jakiekolwiek formie jest potrzebny, ale budowa tunelu i Drogi Zielonej, to masakra dla Osowej i innych dzielnic. Nie rozwiąże to problemu korków, a wpuści całą masę kolejnych aut przez dzielnice mieszkalne.

        • 16 6

        • 100%

          • 3 1

    • Północny Gdańsk nie potrzebuje nowych dróg (1)

      a w szczególności tego tunelu pod Wisłą co zakorkował całe Przymorze i Zaspę. Niech władza tylko troszczy się o te drogi co już są i będzie dobrze.

      • 15 14

      • dokładnie tak

        spróbuj tylko wziąć na klatę opinie chorych na samochodozę

        • 7 6

    • Ale tam nie będzie żadnego zielonego bulwaru - o tym jest ten tekst (1)

      Będzie zwykła przelotówka

      • 42 1

      • przeciez beda drzewa pomiedzy jezdniami - no i masz bulwar w Osowej :)

        • 7 9

  • Może jest coś na rzeczy - Kielnieńska to nie Łąkowa

    Jakiej by drogi się nie wybudowało to nieciekawa zabudowa pozostanie przy niej. Czy te drobne punkty handlowe i usługowe wystarczą, żeby przyciągnąć ludzi? A czy jest miejsce na nowe? I czy ktoś rozsądny będzie wybierał się na spacery na drogę wylotową z Gdańska?

    Więc po co ci ludzi z wizualizacji mieliby chodzić po tej drodze? Do obwodnicy, żeby zobaczyć czy jest już kładka? Czy w kierunku Chwaszczyna, żeby sprawdzić czy Gdańsk ma już chodniki i ścieżki rowerowe łączące się z chodnikami i ścieżkami sąsiedniej gminy?

    Może faktycznie tutaj skromniej ale w zamian inwestycje w podniesienie standardu dzielnicy?

    Byle nie prowizorka w postaci płyt yomb.

    • 8 4

  • A czy zrobią chociaż jakiś zwykły chodnik do Auchan? (6)

    Nie mówiąc już o uczciwej kładce pieszo-rowerowej przez obwodnicę, bo to już jest, delikatnie mówiąc, niepoważne - taka dzielnica willowa a nędznego chodnika przez obwodnicę nie ma

    • 142 8

    • kladka (2)

      Kładka miała być dawno dawno temu. Niestety jest tak, że mieszkańcy kilku domów gdzie miała być kładka protestowało i..... te kilka głosów wobec ponad 10 tys. mieszkańców wystarczyło, aby zablokować inwestycje.

      • 11 4

      • Nieprawda. Nikt w Osowie nie wiedzial o projektowanej kladce (1)

        Kilka osób tzw. slupow zaprotestowalo na papierze aby budyn mogl zrobic uprzejmosc Geant'owi i zwolnić go za groszowa opłatą z zapisanych w umowie zobowiązań. Urzedasy do dzisiaj lansują teorię że Osowa nie chciała kladki a to budyniowe urzedasy tak zalatwily z kolesiami.

        • 13 3

        • A tego nie slyszalam

          ale jeśli prawdą jest to co piszesz, to jest to wielki skandal. Do tej pory znałam tylko wersje

          • 9 0

    • Willowa? Toc tam wszyscy smieciami pala w piecach.

      • 27 11

    • mieszkancy dzielnic willowych nie uzywaja nóg

      chyba ze do wciskania gazu w Pasacie TDI w gazie, ktorym z piskiem zajezdzają pod "ałszana"

      • 21 18

    • ja wole poczekac az zrobia pozadny wezel ktory w tamtym miejscu powinien byc od dawna a nie ta prowizorka co obecnie. Przy wykonaniu nowego wezla powinni zrobic chodnik i sciezke rowerowa

      • 17 1

  • O, naiwnie liczyłem, że kiedyś nastąpi zmiana na lepsze, która poprawi wizerunek tej dzielnicy (1)

    Wygląda na to, ze ta dzielnica będzie aspirować do bycia co najwyżej noclegownią dla Ukrańców - w wynajmowanych mieszkaniach w blokach stawianych w totalnym nieładzie, bez chodników i dróg. Budownictwo jednorodzinne już tu zamiera.

    • 28 6

    • ..jednorodzinne umiera wszedzie

      bo grunt za drogi, ale z ukraincami to prawda - jest ich na osowej mnostwo!

      • 2 2

  • Przebudowa Czarnego Dworu to pomyłka (1)

    Ta przebudowa spowoduje to, że korek się przeniesie o 100 m i samochody zaczną blokować skrzyżowanie. Korki są tam codziennie, ale jazda nie jest tragiczna i jest w miarę płynna.
    Ewentualnie te dodatkowe pasy na buspasy, by przerobili, to byłby jakiś sens.
    Albo przebudowa na całej długości od Hallera do Obrońców Wybrzeża, albo zostawić jak jest, a nie stosować półśrodki, które tylko pogorszą sytuację.

    • 19 7

    • Polityka malych krokow

      ..znana od starozytnego rzymu - najpierw tunel za XX mln..potem ludzie sie sami oburza, ze korki na czarnym to sie ja rozbuduje ale nie jak w wizualizacjach, z chodnikami i usmiechnietymi ludzmi z wozkami dzieciecymi na nich ale cztery pasy bez jednego drzewa..potem pociagnie sie to (przez park i ujecia wody - w koncu to droga zielona) dalej do ergo areny it'd..eh..

      • 6 0

  • Pan koprowski

    Zawsze znajdzie problem. Niestety, zwykle tam gdzie go nie ma.

    • 3 4

  • (4)

    Na kielnienskiej jest smietnik jakich malo. Stan nawierzchni tragiczny, chodniki? Nie istnieja. Auta do firm stoja jak chca i gdzie chca czesto nie da sie przejsc. Wyglada to jak psu z d*** wyjete. Jestem ciekawy gdzie veda stawac auta do firm czy sklepow jak nie ma byc miejsc parkingowych

    • 35 2

    • (1)

      tiaa... a wszyscy lamentuja bo nie bedzie bulwaru hehe.
      Oni nie rozumieja ze to byla tylko pewna koncepcja a realizacja jak zwykle bywa inna, szczegolnie w tym miescie

      • 1 4

      • Może ktoś, n.p. NIK policzylby ile kosztuje nas to mnozenie koncepcji

        Ile kosztowało wielokrotne projekowanie tunelu pod Pacholkiem, projekty ulic ktore nie powstaly, no i teraz bulwar na Kielnienskiej. Projekty ktore z założenia wykonuje sie nie po to by je realizowac tylko żeby miec pracę i wywalic to wszystko do kosza. Ile dróg i chodników mozna by było za to wyremontowac.

        • 4 0

    • Poza tym pierwsze rondo kompletnie niepotrzebne (1)

      Te światła do ulicy Wodnika akurat najmniej trzymają auta. Kibel zaczyna się dopiero po ich przejechaniu. Akurat w tym miejscu światła chyba bardziej się sprawdzą niż rondo na którym droga będzie bardziej tamowana przez kierowców nie potrafiących włączać się do ruchu, którzy zamiast jechać sobie czekają, aż będzie wolne na odległość pasa startowego...

      • 3 6

      • Zgadzam się, że ludzie nie potrafią po rondach jeździć ale rondo tam jest dobrym rozwiązaniem i już miało być tylko kasy zabrakło.

        • 5 0

  • To inwestycja do zrobienia w dwa tygodnie! (2)

    • 11 11

    • (1)

      Maksymalnie miesiąc.

      • 7 1

      • My zrobimy w weekend

        • 1 0

  • powtórka z ...

    Czy to nie te same czarne moce (ludziki), co przed laty zablokowały początek Trasy Kaszubskiej w węźle Osowa ? Na mapie powstał taki dziwny zakręt.

    • 1 0

  • Ja bym ją wyłożył jumbami, żeby nie odstawała od reszty Osowy.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane