• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca komunikacji czy prywatnego auta - kto częściej jest winny stłuczki?

Szymon Zięba
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ostatnich latach doszło do ponad 1,4 tys. stłuczek z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. Zdjęcie ilustracyjne. W ostatnich latach doszło do ponad 1,4 tys. stłuczek z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. Zdjęcie ilustracyjne.

Winę za stłuczki z pojazdami komunikacji miejskiej w Gdańsku częściej ponoszą inni uczestnicy ruchu - wynika z danych Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Wzięliśmy pod lupę dane przewoźnika od 2019 roku. W tym czasie doszło do 1472 incydentów drogowych. Kierowcy prywatnych pojazdów złamali przepisy i doprowadzili do zderzenia z autobusem lub tramwajem w 942 przypadkach.



Ile punktów karnych masz na swoim koncie?

Z gdańskiej komunikacji miejskiej codziennie korzystają tysiące osób. Dlatego tak ważna jest nie tylko szybka, ale przede wszystkim bezpieczna podróż.

Zdarza się niestety, że jeżdżące po gdańsku autobusy i tramwaje, biorą udział w kolizjach, a nawet wypadkach. Informują nas o tym na bieżąco czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Do jednego z najpoważniejszych incydentów w Gdańsku z udziałem tramwaju doszło w piątek, 5.03.2021 r., na ul. Kartuskiej. Ze wstępnych ustaleń służb wynikało, że auto osobowe wjechało na przejazd w chwili, gdy przejeżdżał tamtędy tramwaj.

Kilka dni później na ul. Spacerowej czołowo zderzył się autobus oraz samochód osobowy. Śmierć na miejscu poniosła jedna osoba. W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojazd komunikacji miejskiej należał do operatora BP Tour, który również świadczy usługi przewozowe na terenie Gdańska.


Kto częściej jest sprawcą stłuczek na miejskich drogach?



Wyżej przedstawiliśmy najpoważniejsze zdarzenia z udziałem komunikacji miejskiej w Gdańsku w 2021 r. Każdego miesiąca dochodzi jednak średnio do kilkudziesięciu stłuczek z udziałem autobusów i tramwajów. Kto częściej ponosił za nie winę? Sprawdziliśmy to analizując dane GAiT, właściciela wszystkich tramwajów i części autobusów kursujących po ulicach miasta.

Z danych przewoźnika wynika, że od 2019 roku do 19.03.2021 r., doszło w sumie do 1167 stłuczek z udziałem autobusów. 682 z nich spowodowali inni kierowcy:

Autobusy:
  • 2019 - 727 zdarzeń drogowych, 427 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2020 - 350 zdarzeń drogowych, 199 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2021 - 90 zdarzeń drogowych, 56 z nich spowodowali inni kierowcy.

Statystycznie dużo rzadziej winę za stłuczki ponoszą motorniczowie. W tym samym czasie odnotowano bowiem 305 różnych zderzeń, a inni uczestnicy ruchu spowodowali je w aż 260 przypadkach.

Tramwaje:
  • 2019 - 164 zdarzenia drogowe, 136 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2020 - 117 zdarzeń drogowych, 101 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2021 - 24 zdarzenia drogowe, 23 z nich spowodowali inni kierowcy.

Szczegółowa statystyka stłuczek z udziałem komunikacji miejskiej, z rozbiciem na poszczególne miesiące, znajduje się na dole tekstu.

Prawie 350 tys. na naprawy taboru ze stłuczek



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, koszty napraw pokolizyjnych czy powypadkowych spowodowanych przez innych użytkowników ruchu drogowego pokrywane są z OC sprawcy.

W przypadku zdarzeń spowodowanych przez motorniczych koszty napraw tramwajów pokrywane są z Casco taboru szynowego.

Ubezpieczenia - oferty firm z Gdańska, Gdyni i Sopotu



- Natomiast koszty napraw autobusów w przypadku zdarzeń spowodowanych przez kierowców autobusów wyniosły: w 2019 roku - 146 800 zł, w 2020 - 184 935 zł, a w 2021 roku - 17 400 zł - wylicza Anna Dobrowolska.
Jeżeli kierowca lub motorniczy jest sprawcą zdarzenia ponosi sankcje dyscyplinujące oraz odpowiedzialność materialną wynikającą z Kodeksu pracy.

Tak wyglądał wypadek na ul. Kartuskiej, do którego doszło na początku marca 2021 r.



Zdarzenia, w których uczestniczyli kierowcy autobusów GAiT:


2019 rok:
  • styczeń: 57, z czego 33 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 63, z czego 40 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 60, z czego 33 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 58, z czego 30 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 52, z czego 25 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 73, z czego 39 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec: 58, z czego 36 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 67, z czego 46 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 62, z czego 31 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 69, z czego 46 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 53, z czego 35 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 55, z czego 33 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego

2020 rok:
  • styczeń: 36, z czego 21 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 48, z czego 26 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 30, z czego 12 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 27, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 22, z czego 14 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 28, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec: 30, z czego 21 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 28, z czego 18 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 29, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 27, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 22, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 23, z czego 16 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego

2021 rok:
  • styczeń: 32, z czego 20 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 44, z czego 27 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 14, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego

Zdarzenia, w których uczestniczyli motorniczowie:


2019 rok:
  • styczeń:, 14, z czego 11 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 16 z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 16 z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 12 , z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 18, z czego 14 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 16, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec :11, z czego 10 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 9, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 10, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 14, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 19, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 9, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego

2020 rok:
  • styczeń: 15, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 13, z czego 11 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 6, z czego 5 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 6, z czego 4 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 5, z czego 5 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 9, z czego 7 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec: 14, z czego 12 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 11, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 10, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 9, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 11, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 8, z czego 7 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego

2021 rok:
  • styczeń: 11, z czego 10 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 9, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 4, z czego 4 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego


Miejsca

Opinie (209) ponad 20 zablokowanych

  • Jakby co to i tak zagrozeniem są rowerzysci (1)

    kierowcy taranujący autobus czy tramwaj pełen ludi srednio co drugi dzien zagrożeniem ocywiscie nie są. Wszystko jest super. policja wystawi mandat na 50zł. Straty pokryje miasto. Samochodziarze dalej mogą sobie bezkarnie bandyterke drogową uprawiać

    • 4 0

    • Jaką bantyderkę, on tylko się śpieszył

      On tylko na chwilę. Jedzie szybko, ale bezpiecznie.

      • 1 0

  • Dla kierowców PKM i PKT Gdynia powinny być wyższe mandaty. Kolizje, otarcia o krawężniki, a do tego smród papierosów wewnątrz, a raz ponoć na fotelu ktoryś kierowca zrobił dwójkę....

    • 1 4

  • Infrastruktura komunikacji zbiorowej jest dopasowana do kierowców aut. Zbiorkom jest zepchnięty na margines. (1)

    Brak priorytetu dla komunikacji, przystanki w miejscach które są wygodne chyba tylko dla kierowców prywatnych aut, niektóre zakręty (np. Do Studzienki) tak ciasne, że kierowca stoi na zielonym i czeka aż go łaskawcy jacyś wpuszczą. I te "wspaniałe" zatoki, w których autobus jest niemalże zamurowany i nie może przebić się przez strumień pędzących aut (a rozkłady obowiązują). Przecież codziennie jeździmy po tych drogach i doskonale widzimy jak to wygląda.

    • 9 0

    • Do tego dochodzą dziury w drogach, które maja też wpływ na bezpieczeństwo pasażerów.

      • 1 0

  • Przypominam rzucającym się na kierowców i motorniczych GAIT że oni powodują tylko 1/3 wypadków

    A jakby była dostosowana infrastruktura do ich i pasażerów potrzeb, i priorytet dla transportu zbiorowego, to pewnie ich udział spadłby do 10%.

    • 7 1

  • brawo za kolejny artykuł budujący podziały, jak nie temat rowerzyści-kierowcy, to kierowcy-przechodnie

    brawo, brawo, wincyj takich, kto jest winny, tego ukarać,

    • 0 3

  • Śmiech

    Dane niezależne wzięte od tramwajarzy i autobusiarzy - ACHA. Zupełnie obiektywne :) głównie to autobusy i tramwaje są uprzywilejowane a często zupełnie nieintuicyjnie - pytanie kto będzie winny wg prawa. Co niby wynika z tego artykułu? Kto jest winny? A może kto jest jednak uprzywilejowany w mieście? Nie mówię co dobre a co złe :)

    • 2 6

  • Wystarczyło by zlikwidowac tramwaje i torowiska zastapic autobusami buspasami i było by mniej wypadków (3)

    • 2 11

    • Pomysł, na który nik nie wpadł...

      a może być remedium na wszystkie bolączki. Zepsutego tramwaju nie da się ominąć. Jak zepsuje się na takim "buspasie" autobus, to inne go ominą obok, ulicą. A i tak będą podróżować swoimi "torami", niezależnie od równolegle odbywającego się ruchu kołowego.

      • 1 1

    • facepalm.jpg

      • 2 1

    • Dokladnie tak Ale to niejest nowy pomysł tylko stusuje sie juz go dawno w miastach europy zachodniej

      • 0 0

  • juz sie kierowcy organizują

    jak przywalimy we wladze ze te ograniczenia, za te swiatla co 10 metrow, za bezsensowne spowolnienia, za brak zabezpieczania pobocza.. To duzo z tej wladzy tu nie zostanie

    • 1 4

  • Stłuczki w Gdańsku...

    najczęściej powodują sieroty drogowe które powinny jeździć komunikacją miejską tylko i wyłącznie na siedzeniu pasażera.

    • 8 0

  • Psychotesty. Tego brakuje.

    Zbyt wielu kierowców w Polsce ma problemy natury mentalnej, a mimo tego posiadają oni uprawnienia do obsługi i prowadzenia kilkutonowych maszyn, które z łatwością mogą okaleczyć, lub zabić. Trzeba badać wnikliwie umysły potencjalnych kierowców.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane