• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcom wciąż ciężko przychodzi nauka jazdy na tzw. zamek

Maciej Naskręt
3 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na tzw. zamek budzi skrajne emocje wśród kierowców. Tu na ul. Słowackiego po wypadku omal nie doszło do bójki. Jazda na tzw. zamek budzi skrajne emocje wśród kierowców. Tu na ul. Słowackiego po wypadku omal nie doszło do bójki.

Wciąż jest mnóstwo kierowców, którzy nie stosują jazdy na tzw. zamek w korku, a nawet blokują pas ruchu przed zwężeniem, myśląc, że to usprawni ruch. Z kolej ci, którzy stosują technikę jazdy na tzw. zamek, to dla reszty "cwaniaki", a nawet "chamy", usiłujący "wbić" się na początek kolejki. Wielu kierowców nadal ciężko przekonać do tego sposobu radzenia sobie z korkami.



Autor filmu usiłuje pouczyć kierowcę, który unika jazdy na tzw. zamek i blokuje dojazd do zwężenia.

W internecie aż roi się od filmów, w których rolę główną odgrywają kierowcy samochodów z Trójmiasta i okolic nieumiejętnie jadący w korku. Bywają też tacy, którzy blokują dojazd do zwężenia, bo są przekonani, że w ten sposób usprawniają ruch na drodze. Robią to nie tylko kierowcy samochodów autobusów miejskich, ale także ciężarówek i aut osobowych.

Jazda na suwak ma na celu usprawnienie ruchu drogowego. Zasadę tzw. zamka błyskawicznego, zakładki lub suwaka należy stosować w momencie zwężania się drogi, gdy jeden z pasów się kończy. Pojazdy z głównego pasa powinny jechać płynnie, bez zatrzymywania, zachowując dystans między sobą i wpuszczając auta z pasa obok naprzemiennie. Tymczasem zwykle osoby, które chcą wjechać z sąsiedniego pasa, są traktowane jak intruzi - często słyszą, że są "cwaniakami", a nawet "chamami".

Mimo naszych próśb skierowanych do władz ZKM kierowcy autbusów miejskich nadal jeżdżą potęgując korki.

Jazda na tzw. zamek zmniejsza skutki korków

Mitem jest przekonanie, że jazda na tzw. zamek sprawia, że korki rozładowują się szybciej - kierowcy nie stoją krócej w korku. Kierujący pojazdami przed zwężeniem z dwóch do jednego pasa będą zawsze spędzać w zatorze tyle samo czasu i nie ma tu znaczenia, czy ustawią się tylko na jednym pasie, czy też pojadą dwoma pasami na tzw. zamek.

Problem, który jazda na tzw. zamek rozwiązuje, znajduje się jednak z tyłu korka, czyli tam, gdzie kierowcy wyhamowują, by ustawić się w kolejce. Gdy zator tworzy się tylko na jednym pasie może mieć np. 2 kilometry. Natomiast gdyby kierowcy pojechali na tzw. zamek, korek skróciłby się o połowę.

Czy przyjmujesz uwagi dotyczące twojej techniki jazdy samochodem?

Uzyskany w ten sposób kilometr drogi umożliwia płynny przejazd ulicami, które przecinają drogę, na której kawałek dalej tworzy się tylko ten kilometrowy zator. Gdyby był on dwa razy większy, przez stojących na jednym pasie kierowców, przejazd mógłby być już poważnie utrudniony.

Kierowcy, którzy jadą źle, nie chcą się edukować

Nawet jeśli współpasażer albo inny kierowca zwróci nam uwagę że powinniśmy poruszać się w korku na zasadzie zamka, większość kierowców tej lekcji nie przyjmuje. I oto dobry przykład sprzed paru dni.

- Tuż za skrzyżowaniem ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką w stronę centrum Gdańska jest zwężenie jezdni do jednego pasa. Zazwyczaj wszystkie samochody z lewego pasa gładko włączają się w ruch. Ale ostatnio byłam świadkiem takiej sytuacji: kierowca toyoty na lewym pasie przede mną chciał zjechać na prawy pas. Dosyć długo stał i sygnalizował manewr. Prawy pas sunął wolno, ale wyraźnie widać było, że jakaś młoda kobieta za kierownicą forda kombi robi wszystko, żeby nie wpuścić tego z lewej. Ewidentnie i chamsko go blokowała - opowiada nasza czytelniczka, Joanna Grodzka.

- W końcu kierowca toyoty podjechał jeszcze kilka metrów do przodu i tam bez problemu ktoś go wpuścił. Zaraz potem wszyscy stanęliśmy na czerwonym świetle. Pan z toyoty wyszedł z samochodu, cofnął się i kulturalnie zaczął pani w fordzie tłumaczyć na czym polega jazda "na zamek". Ale pani nawet nie otworzyła okienka, więc chyba nie skorzysta z tej lekcji i nadal będzie uważać, że była mądra, bo nie wpuściła cwaniaka - podkreśla pani Joanna Grodzka.

Nowy znak D-56 zachęcający kierowców do jazdy na tzw. zamek. Nowy znak D-56 zachęcający kierowców do jazdy na tzw. zamek.
Drogowcy krytycznie o braku jazdy na tzw. zamek

W sprawie jazdy na tzw. zamek porozmawialiśmy z drogowcami z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ci przekonują, że jeśli kierowcy nie nauczą się takiej jazdy, w potężnych korkach będą tkwić przy okazji najmniejszej kolizji na drogach ekspresowych.

- Wyobraźmy sobie zwężenie na obwodnicy w dowolnym miejscu. Przy jeździe jednym pasem możemy być pewni, że kierowcy zablokują zjazd nawet na dwóch węzłach. Z tego powodu blokujemy możliwość zjechania z obwodnicy tym, którzy do zwężenia nie mają zamiaru jechać. Przy jeździe na tzw. zamek takiego zjawiska nie ma - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Na obwodnicach wokół Trójmiasta przyczyną zwężeń są najczęściej wypadki drogowe. Rzadziej zdarzają się prace drogowe, ale wtedy zazwyczaj drogowcy wystawiają nowy znak drogowy D-56 zalecający jazdę na tzw. zamek.

Policjanci przestrzegają kierowców przed blokowaniem zakorkowanych ulic. W przeciwnym przypadku czeka ich kara. Za tego rodzaju wykroczenie kierowca może otrzymać 200 zł mandatu. Czasem policjanci wymierzają mandaty za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a to już 500-złotowy mandat.

Miejsca

Opinie (323) 6 zablokowanych

  • co za glupi przyklad (1)

    koles chce wjechac na prawy pas a kobieta go nie wpuszcza. ok... tylko nie dziwie sie ze go nie wpuscila sporo koles mial jeszcze co najmniej kilka metrow z przodu i tam go ktos jeszcze mogl wpuscic. sama bym go nie wpuscila wczesniej niz przy zakonczeniu pasa. tam na koncu powinno sie wpuszczac a nie w polowie dojazdu... dlatego ze pozniej samochody z konca dojezdzaja kulturalnie do konca pasa i sa uwazani za cwaniakow... bo byli za tymi co wbili sie wczesniej zamiast cierpliwie czekac na swoja kolej

    • 99 8

    • Polak Polakowi wilkiem

      • 0 1

  • Dajmy na to, że jest korek a ja jestem w nim na 100 miejscu na prawym pasie. (3)

    Dzięki jeździe na zamek wyjadę dwusetny. Fajnie.

    • 11 11

    • a kto ci kazał być 100, mogłeś być 50 , stosując zamek

      • 1 2

    • gdyby Ci z lewego

      Stali na prawym też byłbyś 200 i parę km. wstecz a lewy wyasfaltowany pas był by pusty, więc może dla takich jak Ty lepiej było by ten pas zaorać i posadzić jakieś roślinki by tworzyły tlen skoro asfalt ma być nie używany. I zapewne jak byś był te pare km. wstecz to może byś zablokował jakieś skrzyżowanie a napewno byś utrudnił przejazd przeznie zasłaniając widok.

      • 11 0

    • To zjedź na lewy

      Skoro jesteś 100 to zjedź sobie na lewy i dojedź do końca, będziesz 20 jak wjedziesz przed samym zwężeniem

      • 8 1

  • zamek czy cwaniactwo (9)

    Obserwuję to codziennie na Podwalu przedmiejskim.To żaden zamek to zwykłe cwaniactwo.Niektórzy kierowcy którzy chcą zjechać w prawo ze środkowego pasa nie robią tego w miejscu w którym kończy się bus pas tylko jadą środkowym do samego przodu i tam próbuje się wcisnąć na prawy.Przecież tylko frajerzy stoją w korkach. To żaden zamek to zwykłe cwaniactwo niektórych kierowców.W takiej sytuacji jak opisałem wpuszczam tylko kierowców z obcą rejestracja bo oni mogą nie wiedzieć.

    • 218 43

    • Następny... (3)

      "wpuszczam kierowców tylko z obcą rejestracją" A kto ty jesteś, żeby kierować ruchem? ORMO? Czytałeś artykuł? Nie rozumiesz? Dopiero jak dostaniesz mandat za blokowanie ruchu, to dotrze?

      • 15 34

      • Blokowanie ruchu ? (1)

        A gdzie się wpychasz frajerze ?
        Nie mam obowiązku cię wpuścić.

        • 2 4

        • Typowy burak - kierowca

          ustawiający się w kolejki. To twoja wina, że jazda na zamek nie działa. Stoicie jak te fi...ty w kolejkach i frustrujecie się, że ktoś jedzie zgodnie z przepisami i przez to jest szybciej niż wy.

          • 1 3

      • Tak

        Ja jestem z ormo a ty pewnie jednym z tych wpychających się cwaniaczków.Nie reguluję ruchem bo mimo wszystko wpuszczenie kogoś przed siebie to uprzejmość a nie obowiązek ale nie wiem czy to zrozumiałeś.

        • 9 4

    • to samo na Hallera w kierunku Gdańska (2)

      -cwaniaczki jadą lewym pasem (kierunek Nowy Port),a potem wciskają się na chama,bo im się nie chciało grzecznie ustawić w kolejce na prawym pasie,przez co tworzą się korki. Takich cwaniaczków blokuję niemiłosiernie,ale wkurzają mnie mośki,co pozwalają im się włączyć do ruchu ! Również toleruję samochody z obcą rejestracją i ich przepuszczam.....

      • 23 12

      • (1)

        ja pitole gdyby wszyscy ustawiali sie na dwoch pasach i jechali na zamek to nikt by nie myslal ze ktos jest cwaniakiem. jak ja widze debili w kolejce rodem z prl to zal mi ich i jade wolnym pasem do konca. to wy macie zryty beret....

        • 11 1

        • popieram

          z resztą mojego zardzewiałego poloneza nikt sie nie odważy blokować

          • 4 1

    • ta twoja sytuacja

      to nie jest jazda na zamek. Środkowy pas na podwalu się nie kończy.. Artykuł jest o tym jak się pas kończy a nie o tym, że mamy wpuszczać jak się ktoś wpycha bo tak.

      • 12 3

    • podwale przedmiejskie to całkiem inna historia, artykuł jest o miejscach gdzie lewy badz prawy pas się kończy i zaczyna się droga dwujezdniowa jedno pasmowa...

      • 41 3

  • jazda na zamek...

    Przy wjezdzie na obwodnice jak najbardziej... ale w korku do skretu lub na zwezeniu to jest jazda na cwaniaka i fajera...moze by taz ta technike wprowadzc do kasy w markecie?

    • 1 0

  • popieram na zamek-na ostatnim etapie "zapięcia"

    stosuję,

    ludzie kultury trochę plus uśmiech - i będzie nam wszystkim lepiej

    • 2 3

  • Polska (9)

    Niestety Zero kultury na drodze.Niestety 100 lat za murzynami jesteśmy pod wieloma względami.

    • 176 29

    • Raczej jesteśmy ja w Anglii- ogromna liczba zdarzeń miedzy kierowcami

      wynikająca z agresji , a nie z koliozji

      • 1 0

    • Europy wam sie chce (6)

      A gdzie ja macie ? No moze poza znakami propagandy - to powstalo dzieki srodkom z uni

      • 11 7

      • mamy europe w głowach a ty masz putina (5)

        kropla drąży skałę kiedyś to zrozumiesz, włąsciwie to juz teraz ulewa bo widac korzysci z unii na kazdym kroku nie tylko w miastach nawet na wioskach gdzie unii nie chcieli bo ich "wykupi"

        • 6 11

        • Propagande wbili ci do głowy dawka wiadomosci z tvn (4)

          I sie podniecasz poczytaj troche jak jest naprawde ile polska wplacila do uni a ile dostała !! Nik za darmo nic nie daje

          • 10 6

          • policz matematyku (3)

            tylko nie wklejaj tu bredni z "wolnych mediów" bo nie trawie ruskiej propagandy... wystarczy pojechac na białorus która jest "wolna" i ma "lepiej" niz my w UE... tylko czemu to oni jezdzą do nas na zakupy a nie my do nich???

            • 6 7

            • Wk to właśnie te czerwone media

              Zrobily tobie papke z mozgu , a twoj dziadek przewraca sie grobie no chyba ze tez jestes czerwony to co innego

              • 4 1

            • Sam policz !! Czy to tez sprawia ci trudnosci jak myskenie

              • 3 1

            • Zazdroszcze ci samodzielnego myslenia

              Jestes taki wyksztalcony , nowoczesny i postepowy . Wiesz mnie nie obchodza inni ja ogladam sie za swoim podwórkiem , wiec nie wmawiaj ze bez uni mial bys ten sam syf przy takich podatkach i vat , akcyzach jakie mamy w polsce starczylo by kasy zeby rozwijac godpodarke nie sprzedajac polskich firm , dajac np ulgi podatkowe dla zagranicznych sklepow . Kochaj swoja unie do czasu kiedy sam na wlasne oczy przekonasz sie czym byla naprawde i ucz sie juz niemieckiego

              • 7 4

    • Murzyn pisze się wielka literą.

      j.w.

      • 3 4

  • Wpuszczanie co drugiego auta jak najbardziej (1)

    ... Ale jezeli ja czekam cierpliwie w korku aż w końcu uda mi się dojechać do np. skrzyzowania a cwaniaki jeden po drugim staraj we wymusic pierwszenstwo to osobiscie nie mam zadnych skrupułow i absolutnie nie wpuszczam takich intelektualnych impontentow.

    • 20 2

    • a kto?

      A kto ci kaze "czekac cierpliwie" ?
      Zmien pas na drugi, dojedz do konca,
      dolacz do ruchu i tyle w temacie.
      Kazdy tak zrobi i korek bedzie krotszy o polowe.

      • 1 1

  • Jazda na zamek wydłuża korki! (15)

    Dla tego jak szybko rozładowuje się korek kluczowe jest tempo przejazdu przez zwężenie.
    I jeżeli auta ustawiają się gęsiego wcześniej i nie jadą na zamek to przejazd przez zwężenie idzie szybko i sprawnie bo wcześniej można się rozpędzić i jechać płynnie.
    Natomiast jeżeli jedzie się na ten bzdurny ale medialny zamek, to tuż przez zwężeniem auta i z jednego pasa i z drugiego muszą przyhamowywać po to żeby się nawzajem wpuszczać. To powoduje dziury i to, że w ciągu danego okresu czasu przez zwężenie przejedzie dużo mniej aut.
    Czy naprawdę tak trudno to zrozumieć i przyswoić...?

    • 104 332

    • głupiś

      Nie tacy jak ty wymyslili metode na zamek
      i nie ma jak narazie lepszej.

      • 3 0

    • Masz calkowita racje!

      O wiele plynniej jest jak samochody sie wczesniej ustawia w szereg na przejezdnym pasie.

      • 2 6

    • naprawdę trudno zrozumieć bzdury jakie piszesz (5)

      By stworzyć zamek błyskawiczny nie trzeba zwalniać, a poprostu trzymać odstęp od pojazdu poprzedzającego, ok może tezwba zdjąć nogę z gazu ale nie trzeba zwalniać do zera, gdyby kierowcy trzymali ten osdtęp a drudzy umieli by korzystać z lusterek kierunkowslazòw i pedału gazu to zasadę zamka można śmiało zastosować przy każdej prędkości. Tylko muszą być chęci i wiwdza jak to zrobić.

      • 57 8

      • Jak to nie trzeba zwalniać?

        Skoro nawet jeden pas potem jest wolny jak flaki z olejem.
        Gdyby nie trzeba było zwalniać to by nie było kłopotu.
        Ale za takim korkiem są np. światła i wszyscy i tak stoją.

        • 2 2

      • nie można tej metody zastosować (3)

        w Polsce jak opisujesz. wjeżdżając z pasa bez pierwszeństwa 'na zamek' ryzykujesz kolizję, gdy ktoś Cię nie wpuści. to bedzie Twoja wina zgodnie z przepisami- tu jest problem- brak stosownych przepisów....

        • 11 10

        • i dla tego ... (1)

          ...trzeba patrzeć w lusterka i używać gazu - bo jak masz lukę to noga na gaz i jedziesz, a jak nie masz miejsca to nie wjeżdźasz i nic nie ryzykujesz.

          • 3 1

          • Wtedy

            Przestaje być zamkiem, bo łamie sie zasadę 1:1

            • 5 1

        • nie mòwimy o chamatwie

          I polowaniu na odszkodoqanie z oc.

          • 7 0

    • Do idiotów tobie podobnych (1)

      Tu nie chodzi o miejsce zwężenia! - te oczywiście będzie miało tą samą przepustowość bez względu na to w jaki sposób będziemy w nie wjeżdżać.

      Tu chodzi o długość korka, a przede wszystkim o to, by nie wydłużył się on do skrzyżowań i tym samym na inne ulice - KTÓRYMI MOŻE NP. JECHAĆ KARETKA POGOTOWIA DO KOGOŚ Z ZATRZYMANYM UKŁADEM KRĄŻENIA!

      Teraz sam sobie odpowiedz na własne pytanie: "Czy naprawdę tak trudno to zrozumieć" ?

      • 31 4

      • zgadzam sie ze zamek jest ok wszedzie na swiecie sie tak jezdzi. powiem nawet ze w uk sa ulice gdzie oba pasy przechodza w jeden! (nie ze jeden sie konczy) nikt nie ma pierwszenstwa. zasada na zamek z kultura i uwaga. w polsce musieliby tam postawic na stale patrol drogowki zeby rozwiazywac spory dot. kolizji...

        • 8 0

    • debil

      • 5 1

    • Lepiej zblokować pół miasta niż wykazać się kulturą jazdy ,no nie Gdynianinie ?

      • 22 4

    • NIE DO WIARY!!!

      "gdynianinie" czytałeś artykuł? Nic nie dociera, wiesz swoje? Masakra!

      • 28 6

    • ja się zgadzam:)

      "jazda na zamek w korku" nie ma racji bytu bo nie zwiększa przepustowości przejazdu przez feralne miejsce ...

      • 30 30

    • driver

      Dokładnie!na grunwaldzkiej można było to zaobserwować: 3 pasy;lewy ,środkowy,prawy, .lewy się kończył ,i ludzie którzy próbowali wpuszczać te auta z lewego pasu chamowaly ruch prawie do 0km/H ,prawy gdzie był o wiele większy sznur samochodów przejezdzaly gładko ,.gdyby auto odrazu się ustawiały na 2 pasach ruch by był plyniejszy.a nie wszyscy ładnie czekają a 3 cwaniaczkow lewy ,ogień do konca i jak nie ma miejsca to na Hama i powodują znowu koniec płynności.

      • 27 47

  • GWE, GKA, GST, GPU, GND, GLE - w 95% przypadków są odporni na jazdę na suwak (5)

    A weź spróbuj wjechać przed takim na "zamek" - nie wpuści.

    • 5 1

    • Tak samo są odporni jak GD, GA czy GSP... (2)

      ....i jeszcze wiele, wiele innych.

      • 0 3

      • ale w mniejszym procencie przypadków... (1)

        • 1 0

        • odezwał się radziecki statystyk

          • 1 0

    • Nie wpuści bo nie musi

      Nie ma takiego przepisu/obowiązku a jest to jedynie sugestia i dobra wola. Więc sam jesteś burakiem wymuszając takie sytuacje.

      • 0 1

    • na zamek to oni swoje krowy zapinają ...

      • 1 0

  • Niech lepiej drogi i ulice wyremontują jak trzeba

    a nie wszędzie ustawiają znaki zwężenie. Asfaltu nagle zabrakło na łatanie dziur? W końcu kiedyś trzeba!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane