• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy GAiT: podwyżki albo strajk. Jest promyk nadziei

Maciej Korolczuk
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Czwartkowe spotkanie prezesa Macieja Lisickiego z pracownikami GAiT i związkami zawodowymi.
  • Przed siedzibą firmy na prezesa GAiT czekała nawet taczka.

22 zł za godzinę i 400 zł stałej premii - to oczekiwania kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W czwartek, w bazie przy al. Hallera, odbyło się burzliwe spotkanie pracowników z zarządem spółki i związkami zawodowymi. Kierowcy zapowiedzieli, że jeśli nie dostaną oczekiwanych podwyżek, zorganizują strajk generalny i nie wyjadą z zajezdni. Firma proponuje im 18 zł.



Sytuacja w miejskiej spółce przewozowej robi się coraz bardziej napięta. Kierowcy autobusów już od kilku miesięcy domagają się zmian w systemie wynagrodzeń. Twierdzą, że po "rzekomej podwyżce" od 1 stycznia, w wysokości 400 zł brutto, na ich konta wpływa mniej pieniędzy, bo przełożeni o kilkaset złotych zmniejszyli im premie.

Winą za obecną sytuację kierowcy obarczają głównie związki zawodowe, które w ich imieniu negocjowały z zarządem warunki i wysokość podwyżek.

Kierowcy: pracujemy kilkanaście godzin dziennie



- Jest pan od lat na tym stołku i nic pan nie robi! - wyrzucał Stanisławowi Stenclowi, przewodniczącemu największego związku jeden z kierowców. - Chciałbym zarabiać tyle co pan. Pan nie ma pojęcia, z jakimi problemami muszą zmagać się kierowcy. Przez pasażerów jesteśmy krytykowani za spóźnienia, przez dyspozytorów za niesprawny autobus! Pracujemy po kilkanaście godzin dziennie, jeździmy autobusami, które nie mają prawa wyjechać z bazy, bo są niesprawne, a pan nam opowiada bajki o tym, ile dostaliśmy podwyżki - denerwował się.
Stencel próbował się bronić. Tłumaczył kierowcom, że to nie on kieruje firmą i podejmuje w niej strategiczne decyzje, lecz prezes Maciej Lisicki, który chwilę później dołączył do spotkania.

- Powiedzcie, jakie są wasze oczekiwania. Zawalczmy o zmianę kontraktu, który jest dla nas niekorzystny i blokuje wzrost funduszu płac - postawił sprawę jasno Stencel[początkowo słowa te mylnie przypisaliśmy prezesowi GAiT - red.].
Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej). Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej).
Kierowcy w jednoznaczny sposób skrytykowali władze spółki za pomysł zatrudniania obcokrajowców. Mówili, że środki przewidziane na sprowadzenie i szkolenie obywateli Ukrainy, Gruzji, Białorusi czy Indii, powinny zostać w firmie i trafić do funduszu płac z przeznaczeniem na podwyżki.

Pracownicy dopytywali też, jak to możliwe, że spółka otrzymuje od Zarządu Transportu Miejskiego największe stawki za przejechane wozokilometry (nawet 3 zł więcej od konkurencji), a płaci najmniej na rynku.

Zwracano też uwagę na niestosowność sytuacji, jaką jest wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk gdy firma boryka się z kłopotami kadrowymi i finansowymi. Przypomnijmy, że Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że wydatki miejskich spółek na ten cel powinny być jawne i nie są "tajemnicą handlową". Mimo to GAiT nigdy nie ujawnił, ile na to wydaje.

Oczekiwania kierowców GAiT: podwyżka i stała premia



Głównym postulatem kierowców jest natychmiastowy i radykalny wzrost wynagrodzenia. Obecnie - po podwyżkach od 1 czerwca - najmniejsza podstawowa stawka za godzinę wynosi 15,5 zł. Kierowcy chcą, by ta kwota wzrosła do 22 zł brutto, by płace w GAiT były konkurencyjne i porównywalne do stawek u konkurencji.

Kierowcy chcą też, by premie, które obecnie są "ruchome" i w zależności od miesiąca wynoszą średnio od 400 do nawet ponad 1 tys. zł, zostały ujednolicone. Pracownicy narzekają, że są obciążani karami za niewykonane wozokilometry, mimo że to nie oni ponoszą za to odpowiedzialność. Twierdzą też, że zasady, na podstawie których premie są przyznawane lub zabierane, są niejasne.

Zapowiedzieli też, że jeśli nie zostaną spełnione ich żądania, są skłonni zablokować wyjazd z bazy i bez udziału związków zawodowych zorganizować protest.

- Od razu mogę wam powiedzieć, że firmy nie stać na wasze oczekiwania, ale jeśli wskaże mi pan źródło ich sfinansowania, to bardzo chętnie skorzystam - powiedział prezes Lisicki.
- To nie są nasze oczekiwania, bo na oczekiwania czas już minął. To są nasze żądania - odpowiedział jeden z kierowców.
Czytaj także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Prezes Lisicki wyprasza media



Do spotkania doszło po tym, jak w środę kierowcy rozesłali między sobą informacje o zebraniu pracowników z przewodniczącymi związków zawodowych w GAiT. "Mile widziane taczki, bo może będą do wywiezienia jakieś śmieci" - pisali kierowcy.

Na spotkanie zostali zaproszeni także członkowie zarządu spółki. SMS-a z zaproszeniem dostaliśmy także my. Gdy podczas spotkania prezes Lisicki zorientował się, że na sali jest dziennikarz Trojmiasto.pl, zostaliśmy wyproszeni.

- To spotkanie wewnętrzne, nie ma pan przepustki, proszę wyjść - oznajmił prezes GAiT.
Ostatecznie, stanowiska obu stron - kierowców i zarządu - nieco się do siebie zbliżyły. Po czwartkowym spotkaniu różnica między oczekiwaniami kierowców a propozycją Lisickiego wynosi już tylko 4 zł na godzinę.

- Zaproponowaliśmy kierowcom, by dotychczasowe 400 zł tzw. dodatku regulacyjnego zostało wliczone do stawki godzinowej dla wszystkich pracowników, którzy pracują w systemie godzinowym. To oznacza, że stawka za godzinę wzrośnie z 15,5 zł do 18 zł. Ostateczne decyzje o dacie wdrożenia podwyżek zapadną w przyszłym tygodniu - przekazał nam po spotkaniu z kierowcami prezes GAiT.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • kierowcy walczcie o swoje z tym szują- gdzie jest kodziarstwo i zwolennicy platformy- dalej brońcie waszą małą Sycylię (16)

    lisickiego i adamowicza

    • 412 62

    • swietnie wyspawana taczka

      od czasow strajkow w lenina nie widziałem równie eleganckiej taczuszki

      • 1 0

    • bo PIS ma, PIS da :) (5)

      • 7 11

      • Cóż, co byś mie mówił dał już więcej niż poprzednicy udawali, że dają:) (3)

        • 8 6

        • nich dają ze swojego, a nie z moich podatków (2)

          w PiSie same nieroby, nie płacą podatków, a nasze rozdają lekką ręka
          Rydzykowi przez te dwa lata dali już ponad 94.000.000

          • 9 7

          • tylko 94 mln a ja słyszałem jak wyborcza, tvn, newsweek mówili o 2 miliardach-tak

            ponoć nowy podatek mają wprowadzić tzw. rydzykowy. tak tak słyszeliśmy o tym- czy ty lewacki pajacu naprawdę myślisz że ktoś się na to nabierze? jacy wy jesteście bezdennie głupi- i dlatego znów przegracie

            • 7 1

          • przekaz dnia?

            już was nikt nie słucha pajace

            • 5 3

      • sobie..

        • 10 2

    • W takich strajkach nie skaczemy

      • 3 2

    • (3)

      Czekam na strajk roznosicieli ulotek.

      • 12 12

      • Niech antek maciarewicz stanie na czele GAIT - problem sam zniknie!

        Tak jak zniknęło Polskie Wojsko!

        • 11 8

      • Gorąco bym go poparł (1)

        sugerowałbym nawet strajk nieograniczony w czasie

        • 12 0

        • Gorzej, jak to będzie strajk włoski...

          • 2 0

    • A ten dalej o mafii kaczora.

      Co mają Don Zero i Don Antonio do gdańska?

      • 10 4

    • myślisz że strajkujący w kraju nie przyjdą do zwolenników PIS-u po podwyżki ? Apetyty już zostały rozbudzone.

      • 3 5

    • czy kacperek juz sie oflagował?

      • 7 17

    • Głupek

      Jw.

      • 8 6

  • na trawe buraki (3)

    niech się zwalniają zatrudnić ukrainców ile razy sprzed nosa zamknął drzwi i uciekł. Rozmawiają przez komórki w czasie jazdy autobusem przeglądać monitoringi karać. Notoryczne spóźnianie się po kilkadziesiąt minut linia 167 np. albo odjeżdżanie tramwajów o wiele wcześniej i za o to mają być podwyżki?

    • 3 33

    • myślisz capie że te buraki ze wschodu ze złotymi zębami będą na każdego z was idioci czekać i się uśmiechać?Jeszcze was zbluzgają po rusku tyle zobaczysz ich uprzejmość poza tym oni też idiotami nie są i nie wezmą super odpowiedzialnej roboty za takie gorsze

      • 1 1

    • A myślisz źle Ukrainiech będzie miły i rowek tobie leżał za taką stawkę oni też nie chcą pracować

      • 1 1

    • Przyjdź na czas!
      Z rodzina tez trzeba porozmawiać!
      Ty możesz czekając na następny autobus! Pozdrawiam

      • 11 1

  • (3)

    Szanowni Państwo. Jestem kierowca w GAiT ktory pracuje od niedawna. Dziwie się tym wszystkim negatywnym komentarzom. Kazda osoba, która twierdzi ze tylko ludzie bez szkoly tu pracują jest w ogromnym błędzie. Jest pelno osób, ktore maja studia i są naprawde inteligentnymi ludzmi ktorzy wykonuja ta prace bo ja kochaja. Pracujemy po kilkanaście godzin dziennie. Jak nie zaczynamy o 4 rano to kończymy o północy. Walczymy z nierealnymi rozkladami jazdy, z zepsutymi pojazdami ( tak to prawda, ze wiekszosc pojazdow nie powinna rano wyjechac z zajezdni) , z korkami, z upalem latem z zimnem zimą. Praca ta jest naprawde bardzo odpowiedzialnym zajęciem i mało kto sie do tej pracy szczerze nadaje. Warto o tym pomyśleć. My chcemy po prostu godnie zarabiać. Zrozumcie nas. Jezeli ktoś twierdzi , ze praca ta jest lekka latwa i przyjemna to zapraszam na 1 dzien za kierownice . Gwarantuje, ze po 3 godzinach uciekniesz. Co sie tyczy naszego stosunku do pasazerow. Ja na poczatku bylem usmiechniety radosny uprzejmy i pogodny dla pasazerow. Teraz po kilku miesiacach pracy? Zupelne przeciwienstwo? Dlaczego? To wasza zasluga. Kierowca bedzie taki dla pasazera jaki pasazer jest dla kierowcy. Wiec zacznijcie od siebie a dopiero potem miejcie pretensje do nas. Komunikacja w Gdansku wymaga dofinansowania oraz gruntownych reform. Potrzeba pieniedzy na podwyżki dla kierowców, potrzeba na nowe pojazdy poniewaz stare sie sypia oraz potrzeba porzadnych czesci a nie najtanszych zamiennikow z Chin czy innego kraju. Nie tędy droga. Co sie tyczy innych przewoznikow zrozumcie ze cale te przetargi i zanizanie cen wlasnie prowadzi do takiej sytuacji jak jest w GAiT. Za jakis czas taka sama sytuacja bedzie w takim BP Tourze poniewaz jezdza po kosztach i tak samo nie bedzie pieniedzy na serwisowanie wozow i na zakup nowych. Nie mozna pracowac po kosztach bo wykonczy to kazdego pracodawce. Dziękuję za uwage i zycze wiecej empatii zrozumienia i wzajemnego szacunku.

    • 49 4

    • Podobnych problemów w innych zawodach nie brakuje, ale pracujemy bez medialnego szumu. (2)

      • 3 5

      • bez medialnego szumu?Przecież to hejt na biedronkę spowodował że musieli podnieść płace przypomnieć ci jakie były standardy tej firmy 15 lat temu?

        • 6 0

      • A to blad. Powinniscie walczyc o swoje to raz. A dwa chyba jestes na tyle inteligentnym czlowiekiem, ze widzisz roznice w odpowiedzialnosci miedzy praca w biedronce a praca w Gaicie.

        • 4 0

  • Kasa i roszczeniowość (2)

    Brakuje mi w artykule podstawowej informacji, czyli ile bez premii zarabiaja średnio kierowcy miesięcznie. Bo mam wrażenie, że gdyby to zsumować, to wyszłaby kwota wysokości porównywalnej do wielu innych zawodów . Rozumiem, że każdy chce zarabiać jak najwięcej, ale ludzie powinni sobie świadomić, że nie są jedyna grupą społeczną na świecie i nie wszystko kręci sie wokół nich.
    A slowa krytyki wspomniane w artykule, być może nie powinny byc kierowane do kierowców, nie mniej są zasadne, bo komunikacja miejsca w Gdańsku ma się źle i tutaj nie ma w ogóle żadnej dyskusji. Jest źle i tyle.

    • 5 9

    • skoro miejska spółka dostaje od miasta tyle pieniędzy za wozokilometr a prywatni dają 8 zł więcej na godzinę to chyba coś jest nie tak prawda?

      • 1 0

    • Tu wcale nie chodzi o to

      Żeby zarabiać nie wiadomo ile tylko żeby podwyżki które już zostało wprowadzone były widoczne na koncie a jak to wytłumaczyć ze zarabia się ciągle tyle samo lub nawet mniej przy rosnące stawce?ludzie mają dość robienia z siebie jeleni.chcą normalnie pracować A zarząd odbiera im motywację do pracy.Tu dodamy tam z premii dobierzemy i wyjdziemy na swoje.

      • 5 2

  • Lisicki, Bojanowski

    Prezydencie Adamowicz zaplaci pan za nich w najbliższych wyborach

    • 9 0

  • Pensja (1)

    Zgodnie z informacjami podającymi średnią pensję motorniczych w calej Polsce, "Co drugi motorniczy tramwaju otrzymuje pensję od 3 495 PLN do 5 275 PLN. 25% najgorzej wynagradzanych motorniczych tramwajów zarabia poniżej 3 495 PLN brutto. Na zarobki powyżej 5 275 PLN brutto może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych motorniczych tramwajów ."
    https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-motorniczy-tramwaju
    Skoro mowa o pensjach, warto sprawdzić i porównać. Może i zweryfikować jak się ma jakość oferowanych usług do roszczeń finansowych... Słaba jakość, warto dodać.

    • 5 6

    • a z jakich miast jest ta średnia matole?Bo w Gdańsku motorniczowie mają mieć mniej o 50 gr od kierowców autobusów czyli 15 zł na godzinę

      • 3 0

  • (8)

    Ja rozumiem praca stresująca, godziny itd. Ale 22zl/h ??!!! Premie jest za cos ponad, nie gwarantowana, jak Pan/i zrobi więcej, pomoże pasażerowi, wykaże się w jakis sposób wtedy należy się premia, nie premiuje się za sam fakt pracy !!! 4100 za jade autobusem, no chyba kogoś poje..... będziemy druga Grecją, płacimy wszystkim za wszystko, aż bańka pęknie, ja rozumiem, ze w kupię siła, i można protestować, bo kierowca autobusik w jednoosobowej firmie nic nie może, nie jest w stanie tak szantażować pracodawcy, ale jakies granice rozsądku.

    • 11 61

    • (2)

      Na jakiej podstawie można zagwarantować premię w kwocie 400,00 pln każdemu pracownikowi GAiT ?
      Którzy:
      wymuszają pierwszeństwo
      blokują skrzyżowania
      nie sygnalizują włączania się do ruch
      blokują drzwi pasażerom
      nie chcą sprzedawać biletów, kiedy w pojeździe są kontrolerzy, (podobno mają z tego korzyści)
      Są opryskliwi, chamscy
      A wyjątki, tylko potwierdzają regułę, ale Ci ciężko pracują i nie mają roszczeń.

      • 5 9

      • większość sytuacji o których piszesz popaprańcu to wina innych na drodze blokują skrzyżowania a ile zmian świateł mają czekać skoro na każdej kolejnej pajace w osobówkach nie zostawiają miejsca?Są chamscy bo i ludzie są debilami człowiek się przebija przez korki a matoł do kabiny podejdzie i pretensje ma że autobus się spóźnił haha nie mają roszczeń tzn że chcą pracować za pół darmo?

        • 3 0

      • Co za bzdury piszesz.

        • 5 0

    • facet więcej masz za przerzucanie marchwi w biedronce a tu wozisz d.. roszczeniowych baranów i ryzykujesz kolizje na drodze z wariatami drogowymi jak jeździsz nocnym to możesz dostać w ryj bo się komuś nie spodobasz i wiele różnych kwiatków

      • 5 0

    • Pomysl

      Uważasz że za, 206 h pracy 2800 to dużo? Zapraszamy. Pobudka 2:30 i na koniec pracy nie do domu tylko do kasy bileciki zakupić dla mało ogarniętych. Same plusy

      • 8 3

    • Kierowca (1)

      Ciekawe który kierowca widział przy wypłacie 4 z przodu. Ty baranie widać że nie wiesz o czym piszesz nigdy nie siedziales za kółkiem autobusu i nie użerałeś się z bandą pijanych pasażerów więc siedź cicho i nie pisz głupot!!!

      • 18 0

      • I od tego powinno się zacząć reformę

        od usunięcia pijanych z pojazdów. Narąbałeś się jak dzwon? Nie pojedziesz. **ygasz, śmierdzisz i popijasz piwo w trakcie jazdy? Poradzisz sobie pieszo.

        • 8 0

    • Ty umiesz liczyć?

      Znasz różnicę między brutto a netto? Skąd wiesz jak wyliczane są premie? Bo kwoty które podałeś świadczą ze nie masz pojęcia.

      Kierowca który przewozi przez 1h 200 osób ma dostać 22pln brutto (15.47 do ręki?) 7 groszy za pasażera to wg ciebie godne pieniądze?

      • 16 0

  • strajkować

    zmieńcie zarząd związku, strajkujcie,
    u nas prezes też gadał że 10 chętnych na jedno stanowisko ale jeszcze się kryją po lasach i żaden się nie zgłosił .
    Zatrudnili 4 Ukraińców 3 uciekło jeden staruszek się obija robi co chce j za cęiżkie roboty się nie chwyta , nie rozumie po polsku.
    No i są podwyżki.
    Ukraińcy tacy do wszystkiego dostają 11/h do 14 na rękę plus 600 na mieszkanie + dowóz do pracy., a czasami całodzienne wyżywienie .każdy chce odłożyć 1000 dolarów /miesięcznie na wasze zarobki nikt się nie połasi. Kierowca nie może jeździć 12 godzin dziennie.

    są miejsca gdzie dostają jeszcze całodzienne wyżywienie chyba tyle teraz nie wychodzi, są f

    • 5 0

  • Kierowcy akurat ze wszystkich grup dostaja najwiecej !!Ale widac ze to jest roszczeniowosc sponsorowana! (1)

    Jak sie spytać mieszkańców to wcale kierowców nie popierają,bo wszyscy wiedzą ze potrzeba kasy na inwestycje i nikt sie nie zgadza na podwyżki cen biletów.Ale to jest sponsorowana zagrywka wyborcza polityczna .
    By robić szum aferę ,większość tych postów to tylko hejty i bluzgi.
    Nikt do pracy nie zmusza nie podoba sie to niech zmienią pracę! Tylko dlaczego oni tej pracy zmienić nie chcą ?Bo mają za dobrze!!!

    • 6 16

    • skoro prezes nie daje radę niech odejzie

      czego się tak trzymają stołka , tylko strajk nauczy szacunku .

      • 2 0

  • Komunikacja Gdańska (1)

    A co zmienią podwyżki dla kierowców i motorniczych przecież po podwyżkach się nie rozmnożą skoro brakuje kierowców to choć by dostali po 50 zł. na godzinę to ilość kierowców i motorniczych się nie zmieni !!!! Tutaj trzeba zatrudniać nowych kierowców i motorniczych a nie kombinować z podwyżkami to zła droga która pociągnie za sobą podwyżki cen biletów ! A jeśli już to nie trzeba było robić darmowej komunikacji dla dzieci a te pieniążki przeznaczyć na dla kierowców i motorniczych w Gdańsku !!!!!

    • 0 12

    • Geniusz się znalazł

      Wręczam ci jobla z ekonomii z serdecznym kompem w żyć. Tłumaczyć podstaw ekonomii ci nie będę szkoda mego czasu.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane