• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów miejskich bez prawa do toalety

Maciej Naskręt
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów. Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów.

Trudno wyobrazić sobie ośmiogodzinny dzień pracy bez dostępu do toalety i bieżącej wody. Tymczasem z takimi niedogodnościami muszą mierzyć się trójmiejscy kierowcy autobusów miejskich. W Gdańsku te problemy rozwiązywane są doraźnie, w Gdyni - na pół gwizdka.



Czy wyobrażasz sobie 8-godzinną codzienną pracę bez dostępu do urzadzeń sanitarnych?

Kierowcy autobusów miejskich mają dosyć pracy bez prawa do toalety. Nie ma ich na większości pętli, jeśli są to w formie przenośnych plastikowych budek. Kierowcy nie mają dostępu do bieżącej i ciepłej wody, co jest szczególnie uciążliwe w czasie zimy.

- Do pracy noszę ze sobą mydło i baniak z wodą, by myć ręce m.in. przed posiłkiem. Nie mamy miejsca, w którym można zaparzyć herbatę czy kawę - opowiada kierowca miejskiego autobusu w Gdańsku, który prosi o nieujawnianie jego imienia i nazwiska.

To, na jaki komfort może liczyć kierowca, zależy od tego, jaka linię obsługuje danego dnia. - Kierowcy, którzy kończą kurs na pętli przy ul. Jana z Kolna mają do dyspozycji toaletę i zaplecze socjalne. Co innego, jeśli kierowcy jeżdżą m.in. na tymczasową pętlę przy ul. Kolejowej lub gdy z uwagi na uroczystości przy pl. Solidarności pętla przeniesiona jest na Błędnik. Nie ma tam żadnego zaplecza sanitarnego. Podobnie jest na drugim końcu wielu linii autobusowych - dodaje.

Takich tras, na których nie ma zaplecza socjalnego, jest bardzo dużo - m.in. 106, 113, 166, 138. Przewoźnik próbuje sytuację rozwiązywać.

- Przy Akademii Muzycznej [gdzie znajduje się pętla autobusów linii 106 i 138 - przyp. red.] ustawiliśmy toaletę typu "toi-toi". Klucze do niej przekazują sobie kierowcy podczas zmiany. Zimą faktycznie nie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, jednak jak na razie jedyne możliwe - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Władze ZKM przyznają, że sprawa jest kłopotliwa. Budowy zapleczy socjalnych nie ułatwiają częste zmiana przebiegów linii autobusowych. - Nie stać nas na zlecanie budowy pawilonów socjalnych w sytuacji, gdy zmieniane są linie autobusowe, a wraz z nimi niejednokrotnie przenoszone są pętle. Ponadto w grę wchodzą prawa własności do gruntu pod taki pawilon i dodatkowo serwis sprzątający. To wszystko kosztuje, dlatego poprzestajemy na rozwiązaniach tymczasowych - przyznaje Izabela Kozicka-Prus

Wielu kierowców autobusów miejskich jest przekonanych, że ustawianiem toalet powinien zajmować się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W końcu to on jest organizatorem przewozów - mówią.

Co na to władze ZTM? - Zakres naszych kompetencji nie obejmuje budowania pomieszczeń socjalnych dla operatorów lub wynajmowania dla nich toalet przenośnych - mówi Jarosław Zając, kierownik sekcji Usług Przewozowych. - Na obecną chwilę żaden operator świadczący usługi przewozowe w komunikacji miejskiej na terenie Gdańska nie zgłosił skargi na brak toalet - dodaje.

Kierowcy twierdzą, że to nieprawda. - Wiele razy poruszaliśmy ten temat. Nikt nie interesuje się naszymi potrzebami - mówią.

Nieco, ale niewiele lepiej jest w Gdyni. - Beznadziejna sytuacja jest choćby na linii trolejbusowej 26. Przy 8-godzinnej zmianie kierowca nie ma możliwości skorzystania z solidnej, ogrzewanej toalety z bieżącą wodą. Na ma jak umyć rąk, odświeżyć się. Krótki czas postoju w Gdyni - Orłowie wyklucza możliwość korzystania z toalety w tamtejszym "Klifie" - opowiada pan Tomasz, kierowca.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jako organizator przewozów, w odróżnieniu od ZTM w Gdańsku, budowę toalet wziął na swoje barki - Aktualnie mamy przygotowanych 19 punktów. Pięć jest w budowie. Trzy punkty oczekują na podłączenie. Robimy co można, by pracownikom przewoźnika ułatwić pracę - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W sprawie kierowców autobusów miejskich w Trójmieście smuci trwająca od wielu lat bierna postawa związków zawodowych reprezentujących sprawy kierowców. Przedstawiciele organizacji przy przewoźniku przyznają, że wiedzą o problemie kierujących autobusami. Niestety, nie wykazują zainteresowania sprzeciwianiem się tej niedorzeczności.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • ludzie co wy piszecie

    Zastanówcie się co piszecie... co do podstawowych potrzeb człowieka ma np. włączene klimatyzacji ... Każdy ma prawo pracować w normalnych warunkach i zakłady pracy jeśli nie zapewniają tak podstawowych warunków powinny dostawać kary pieniężne.

    • 18 1

  • Chyba jak w "Głupim i głupszym" powinni lać do butelek po browarze :-)

    • 6 1

  • SKANDAL!!!!!!!!!!!!1 (1)

    TO MOŻE WSZYSCY DYREKTORZY ZKM SPRÓBUJĄ PRZEZ 8 GODZ.NIE KORZYSTAĆ Z WC TO ZMIENIĄ ZDANIE ,NA TEMAT BUDOWY ZAPLECZA SOCJALNEGO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 20 2

    • Głównie dyrektor Gdyńskiego ZKM

      • 0 0

  • A nie mogą postawić przenośnego kontenera jak na budowie?

    jak się trasa zmieni to kontener można przenieść. w czym problem? albo podpisać umowę np. z toi-toi na taką przenośną łazienkę.

    • 5 0

  • sam widziałem jak kierowcy na pętli skikają na oponki.. (1)

    słabo się stara pracodawca, słabo..

    • 11 0

    • sikaja

      a gdzie maja sikac??

      • 2 0

  • KONTENER (1)

    wystarczy postawić kontener i będzie toaleta z bieżąca woda i zaplecze socjalne...TYLKO CZY Będą MIELI CZAS Z NIEGO SKORZYSTAĆ, bo następny kurs już czeka,,,

    • 5 0

    • to ZTM pozmienia obiegi, w czym problem?

      jezeli pętla jest "zwrotna" - że tylko zmienia tablice i jedzie dalej, to wydłużyc czas postoju na drugiej pętli.
      A takich pętli trochę w Gdańsku jest..
      Migowo np.,
      Zaspa - Szpital (124)
      Piecki - Wileńska (184)
      itd.

      • 0 1

  • Słabo to wygląda. Może trzeba zmodyfikować trasy autobusów tak, żeby przynajmniej na jednym końcu linii (a jeśli jest długa to przyjąć kryterium czasu) było zaplecze socjalne. Jeśli nie w postaci budynków przewoźnika to chociaż w jakimś sklepie czy cokolwiek.

    Teraz mamy dziwną sytuację. Organizator wytycza linię i nie martwi się o toalety. Przewoźnik wiadomo że nie odmówi i problem spada na kierowców. I żeby nie było że się użalam nad kierowcami, bo zawsze można odejść z kiepskiej pracy. Bardziej chodzi tu o organizację transportu publicznego w mieście.

    • 6 0

  • Zakład pracy zatrudniający pracownika jest zobowiązany do zabezpieczenia socjalnego swojemu pracownikowi, nie zleceniodawca.

    W ten sposób mam rozwiązany problem w mojej firmie budowlanej, wiem że zgodnie z przepisami.

    • 5 1

  • W GDYNI BEZ W.C. !!!

    PĘTLA - OKSYWIE DOLNE, CHYLONIA KRZYWOUSTEGO, POGORZE ZŁOTA, SUCHY DWÓR, REWA, itd. całkowicie bez żadnej toalety !!! MASAKRA!!! to nie do śmiechu !!! pozdrawiam władze ZKM GDYNIA

    • 14 0

  • Masakra.... (1)

    .... niektórzy z Was chyba nie wiedzą, że spóźnienie autobusu to nie wina kierowcy tylko .... korków ? Całe trójmiasto jest wiecznie zakorkowane no i co oni za to mogą? To sa tacy sami ludzie jak my a do tego ich praca jest bardzo odpowiedzialna. Nie ma klimy ? To zmień autobus ;-) Proste rozwiązanie. Albo lepiej - zacznijcie otwierać okna w autobusach, bo niestety zauważyłam że to dość trudne do wykonania dla 3/4 pasażerów.... Jestem z Gdyni i nie narzekam na kierowców i autobusy. Jak wiecie, że rano są korki, to trzeba wyjść wcześniej z domu. I problemu nie ma !!!! :)

    • 14 2

    • pojedź do Wrocławia - tam jest dopiero masakra z korkami. A klimatyzacja w autobusach często jest spowodowana tym, że ludzie nie czytają informacji na oknie: Proszę nie otwierać okien, bo klimatyzacja NIE BĘDZIE DZIAŁAĆ.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane