• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy do rowerzystów: zwolnijcie na Jaśkowej Dolinie

Maciej Naskręt
5 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kierowcy skarżą się, że rowerzyści pędzą nawet 50 km/h po ścieżce przy ul. Jaśkowa Dolina. Kierowcy skarżą się, że rowerzyści pędzą nawet 50 km/h po ścieżce przy ul. Jaśkowa Dolina.

Jeśli rowerzyści nie zwolnią, wypadki i kolizje na splocie Jaśkowej Doliny i Kruczkowskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku będą się powtarzać - przestrzegają kierowcy. Niewykluczone, że na feralnym skrzyżowaniu staną nowe zakazy.



Skrzyżowanie ul. Jaśkowa Dolina z ul. Kruczkowskiego w Gdańsku. Skrzyżowanie ul. Jaśkowa Dolina z ul. Kruczkowskiego w Gdańsku.
30 kwietnia otwarto nową drogę dla rowerów w ciągu ul. Jaśkowa Dolina, na odcinku od ul. Sobótki we Wrzeszczu do ul. Wileńskiej na Morenie. Nowa droga liczy 2,1 km. Podczas prac, trwających od lipca zeszłego roku, wykonano nie tylko nową jezdnię dla cyklistów, ale też przebudowano sieci energetyczne, wyremontowano sygnalizację świetlną, zadbano także o zieleń. Roboty zlecone przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska wykonała firma Skanska, która za pracę zainkasowała 5,9 mln zł.

Droga dla rowerzystów z Wrzeszcza na Morenę wygląda zachęcająco. Jednak jej 200-metrowy, stromy odcinek od ul. Wileńskiej, wielu rowerzystów, skłonnych poczuć wiatr we włosach, wykorzystuje do rozwinięcia prędkości nawet 50 km/h. Problem w tym, że tuż za stromym zjazdem jest skrzyżowanie z ul. Kruczkowskiego. Dochodzi do groźnych zdarzeń. Właścicielom pojazdów trudno w porę dostrzec nadjeżdżający z góry rozpędzony rower zwłaszcza gdy skręcają z ul. Jaśkowa Dolina w ul. Kruczkowskiego jadąc od strony ul. Wileńskiej.

Czy rowerzyści jeżdżą ostrożnie?

Zajrzeliśmy do policyjnych statystyk. Okazuje się, że do groźnego wypadku na wspomnianym skrzyżowaniu doszło już 15 maja, czyli dwa tygodnie po otwarciu drogi.

- Kierowca nie udzielił pierwszeństwa przejazdu rowerzyście, w wyniku czego doszło do potrącenia. Kierujący rowerem doznał lekkich obrażeń ciała i został przewieziony do szpitala - informuje sierż. sztab. Emilia Karczewska Komenda Miejska Policji w Gdańsku. Nie wszystkie jednak zdarzenia policja odnotowuje.

Nasz czytelnik podsuwa pomysł, który może poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu. - Proponuję postawić na ścieżce rowerowej bramki zwalniające z obu stron skrzyżowania tak, by można było przejechać przez nie bez zsiadania z roweru. Dodatkowo należy ustawić znaki ostrzegawcze. Jeśli nikt z tym nic nie zrobi to kwestią czasu jest tu wypadek śmiertelny - uważa Tomasz Karpienko, nasz czytelnik.

Co o sprawie myślą urzędnicy? - Kierowcy powinni zawsze stosować się do przepisów ruchu drogowego. Skrzyżowanie jest dobrze oznakowane. Jednak jeśli wypadki będą się powtarzać będziemy zmuszeni wprowadzić dodatkowy zakaz skrętu w lewo z Jaśkowej Doliny w ul. Kruczkowskiego - tłumaczy Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za politykę rowerową w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Co o tym pomyśle sądzi nasz czytelnik? - Blokowanie ruchu dla samochodów nie jest wyjściem. Wcześniej już stał tam zakaz skrętu w lewo, który utrudniał dojazd zamiejscowym do prywatnej przychodni i budynku stowarzyszenia księgowych. By wjechać na dolny odcinek ul. Kruczkowskiego będzie trzeba jechać przez ul. Piecewską i następnie zjechać na dół ul. Kruczkowskiego. Z pewnością niektórzy się pogubią - opowiada Tomasz Karpienko.

Miejsca

Opinie (562) 7 zablokowanych

  • (1)

    Czego placzecie dzieci w blaszakach za 5tysiecy !!
    Pupska ciężkie to jeżdżą zlomem.
    Uderz głową w kierownicę zanim coś napiszesz napinaczu.

    • 2 4

    • ale o co chodzi ?

      • 0 0

  • Kierowcy/piesi proszę nie wrzucajcie wszystkich do jednego worka.
    Nigdy jeszcze nie miałem spięcia z kierowcą czy pieszym,ale czytając takie bzdury jak niektórzy wypisują to aż dziw bierze czy to kierowcy/piesi z Gdańska,bo na trasie takich nie spotykam.

    • 2 1

  • A rowery z motorkiem? (1)

    Rowerzysta ma pierwszeństwo, ale kogoś pędzącego szybciej od aut na ulicy (a na Jaśkówce to ostatnio standard) naprawdę łatwo nie zauważyć. Dodatkowym problemem są moim zdaniem montowane w rowerkach elektryczne motorki, które też przyspieszają jazdę. Wprawdzie nie na wymienionym wyżej skrzyżowaniu, ale na zwykłym wyjeździe z posesji kawałek dalej na własne oczy widziałam jak rowerzysta wpadł na samochód, który w ogóle nie jechał, bo od kilku minut stał czekając na szansę na włączenie się do ruchu. A jako pieszy ostatnio na Jaśkowej Dolinie znacznie bardziej boję się rowerów niż samochodów.

    • 2 4

    • motorki?

      mówisz o legalnym wspomagianiu, wyłączanym przy 20km/h? bez tego sobie rozbujam rower do wyższych prędkości (rekord w podjeździe: 42km/h na tym odcinku)

      • 2 0

  • Jestem zdumiony (2)

    Remigiusz Kitliński, gdański spec od rowerów i podobno doświadczony użytkownik roweru zaliczył kolejną wpadkę.
    Zachowania rowerzystów są do przewidzenia i ścieżka powinna być zaprojektowana z uwzględnieniem ograniczenia szaleńczej jazdy z górki. Zderzenia z samochodami to jedno ale równie realne są zderzenia czołowe rowerzystów.
    Ja bym ograniczył prędkość rowerzystów przez zastosowanie na ścieżce odcinków ażurowych kostek takich z jakimi oficer dał ciała na ścieżce w centrum Wrzeszcza i przy ul. Obrońców.

    • 4 2

    • te ażurowe kostki sprawiają, że ludzie zjeżdżają na chodnik

      Dwukierunkowa ścieżka przy Jaśkowej to kpina. Mam nadzieję, że takiego idiotyzmu nie zrobią przy Sobieskiego - tam się przyjemnie zjeżdża

      • 1 1

    • no i zderzenia z pieszymi

      • 0 1

  • (2)

    Pan Maciej pogroma korkow szuka kolejnej sensacji. Ciekawe co jutro wymysli i jaki to niby czytelnik napisze.

    • 41 17

    • Józef Bąk mu napisze

      • 0 0

    • TIRY na Jaśkowej tez jadą pod prąd?

      • 5 0

  • Jakie wały spowalniające? Znak STOP dla samochodów powinien załatwić sprawdę (1)

    Albo naturalna selekcja - ja osobiście tam zwalniam, bo wiem, że na umiejętności polskiego kierowcy nie można liczyć, ale jak ktoś uważa, że jest to dobre miejsce do rozwijania prędkości 50 km/h na rowerze, to niech potem jeździ na wózku inwalidzkim. To samo tyczy kierowców: oczywiście, że można tam zwolnić (a wręcz się zatrzymać) i spojrzeć, czy nikt z góry nie nadjeżdża, ale jak komuś się nie chce, bo paliwa żal, to potem niech się ciągnie po sądach i blacharzach.

    • 8 1

    • Polski kierowca przestrzega przepisów tylko w czasie egzaminu

      ewentualnie 150 metrów przed fotoradarem

      • 2 2

  • Oświetlenie rowerzystów !! (2)

    Dziś rano o mały włos nie potraciłem rowerzysty jadącego bez jakichkowiek świateł, na dodatek skosem przez dwa pasy. Może w końcu Policja i SM wezmą się za egzekwowanie prawa od rowerzystów ?? Tym bardziej, że zbliża się jesień.

    • 13 4

    • (1)

      to prawda swiatla powinien miec kazdy rowerzysta, nawet jak jezdzi po chodniku bo ludzie tez moga go nie widziec

      • 5 2

      • co zrobisz?

        nikt nie egzekwuje przepisów związanych ze światłami. Sam byłem świadkiem spisywania jednego osobnika - przejechał po pustym deptaku (ale zakaz ruchu rowerów był) - nie miał żadnego oświetlenia, a i hamulec chyba średnio sprawny. Cały czas mowa była tylko o deptaku, oświetlenia nikt mu nie wypomniał.

        • 2 1

  • ścieżka czerwona, przejazd czarny (1)

    a moze by tak ZDiZ zapoznał się z instrukcją oznakowania poziomego przejazdu dla rowerzystów i miejsca tzw. szczególnie niebezpieczne po prostu wyznaczył kolorem czerwonym - oczywiście farbą/masa szorstką?

    • 14 1

    • I do tego ktoś upośledzony malował pasy wzdłuż ścieżki. Linie przerywane na środku ścieżki zamiast po bokach.

      • 2 1

  • Jaaasne. przeciez to kierowcy są winni (2)

    "Właścicielom pojazdów trudno w porę dostrzec nadjeżdżający z góry rozpędzony rower zwłaszcza gdy skręcają z ul. Jaśkowa Dolina w ul. Kruczkowskiego jadąc od strony ul. Wileńskiej."

    JASNE, jakby kierowcy zachowali odpowiednią ostrożność i pamiętali, że przejazd rowerowy należy traktować jak krzyżówkę, gdzie rower ma pierwszeństwo nie byłoby problemów.

    • 7 2

    • a rowerzysta to nie ma obowiazku zachowania ostroznosci?

      • 1 2

    • zacznij jeździć samochodem

      • 2 2

  • Tak to jest, jak się buduje drogi rowerowe na siłę (1)

    Tam droga rowerowa powinna być tylko pod górę, żeby rowerzysta mógł legalnie zjechać jezdnią - wtedy byłby traktowany jak pełnoprawny uczestnik ruchu

    • 13 9

    • to chyba najsensowniejsza propozycja na razie

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane