- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (396 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (50 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Kierowcy polubili parkingi Park&Ride przy linii PKM
Kierowcy coraz chętniej stawiają samochody na parkingach przy przystankach PKM, by przesiąść się na pociąg do centrum miasta. Największą popularnością cieszy się przystanek PKM Gdańsk Jasień. Jeśli zainteresowanie będzie rosnąć, mogą pojawić ograniczenia, które pozwolą parkować tam tylko pasażerom PKM. A może lepiej rozbudować parkingi?
Tymczasem istniejące parkingi typu Park&Ride zyskują coraz większe zainteresowanie ze strony kierowców. Mogą oni przy pięciu spośród 10 przystanków za darmo postawić samochód i podróżować dalej.
Postanowiliśmy sprawdzić, ile pojazdów czeka na swoich właścicieli na parkingach Park&Ride przy przystankach PKM-ki, a także czy jest jeszcze miejsce dla innych kierowców chętnych pozostawić tam swoje pojazdy.
Gdańsk Brętowo - parking na 19 aut, obłożenie 65 proc.
Ten przystanek PKM jest wyposażony w najmniejszy parking, umożliwiający pozostawienie auta i przesiadkę na pociąg m.in. do centrum. Jest on przygotowany głównie dla mieszkańców Matemblewa.
Nie jest to przypadek. Twórcom PKM-ki jak i miastu, które sfinansowało budowę niewielkiego parkingu, zależało na tym, by kierowcy głównie przesiadali się do kolejek na górnym tarasie. Stąd też przy przystankach Gdańsk Strzyża, czy Gdańsk Niedźwiednik (dolny taras) nie przewidziano w ogóle parkingów dla samochodów.
Kierowcy, którzy zdecydują się tam stawiać teraz auto muszą się spieszyć, średnio pozostaje tam wolnych do pięciu miejsc, nie licząc tych dla osób niepełnosprawnych.
Gdańsk Osowa - parking na ok. 40 aut, obłożenie 10 proc.
Parking Park&Ride przy przystanku PKM w Osowej powstał najpóźniej - pod koniec 2015 r. Jego budowa pochłonęła 300 tys. zł. To grunt utwardzony kamieniami, które wzmacnia gumowa siatka.
Kierowcy jednak niechętnie stawiają swoje samochody na nowym parkingu. Podczas naszej wizyty były zaparkowane zaledwie 4 samochody. Tak małe, ok. 10-procentowe obłożenie wynika z faktu, że kierowcy znaleźli sobie nieco inne miejsce na postój - bliżej przystanku. Gdyby kierowcy tamtych pojazdów zaparkowali właśnie na nowym parkingu, obłożenie pewnie wyniosłoby nawet 60 proc. na właściwym parkingu.
Gdańsk Kiełpinek - parking na 82 aut, obłożenie 40 proc.
Zdaniem mieszkańców Kiełpinka i Karczemek to przystanek PKM, do którego najtrudniej dotrzeć. Zjazd z Trasy W-Z wymaga przejechania wielu skrzyżowań, a czasem nawet skorzystania z ulic pobliskiego centrum handlowego.
W efekcie kierowcy niechętnie tam dojeżdżają samochodem. Warto, by miasto rozważyło ustawienie znaków, które zachęciłyby kolejnych kierowców do pozostawienia tam samochodów.
Gdańsk Jasień - parking na 82 aut, obłożenie 80 proc.
Parking przy tym przystanku PKM jest obecnie najchętniej odwiedzanym miejscem przez kierowców udających się do pracy w centrum Gdańska. W środę trzeba było nieco pojeździć autem, by znaleźć wolne stanowisko.
Nie ma w tym nic dziwnego. Z parkingu korzystają mieszkańcy Jasienia, czy też nawet Szadółek. Sądzimy, że za pół roku będzie trudno tam znaleźć miejsce.
Gdańsk Matarnia - parking na 140 aut, obłożenie 60 proc.
Największy parking Park&Ride nie świeci pustkami w dni powszednie. Codziennie stoi tam kilkadziesiąt samochodów. Trzeba jednak uczciwie podkreślić, że ten dobry "wynik" może być związany z tym, że stawiają na nim pojazdy także pracownicy pobliskiego budynku PKM-ki - lokalnego centrum sterowania.
Wspomniany parking został wybudowany głównie z myślą o mieszkańcach Kokoszek, Karczemek, czy Matarni.
W Rębiechowie kierowcy czekają na parking
Każdego dnia przy przystanku w Rębiechowie zatrzymuje się średnio ok. 80 pojazdów. W trakcie budowy linii PKM nie doszło do porozumienia władz miasta Gdańska i gminy Żukowo w sprawie budowy węzła. Z tego powodu cierpią ci, którzy chcieliby tam zostawiać samochody w przyzwoitych warunkach, a nie mogą.
Władze PKM na razie przymykają oko na źle zaparkowane samochody, ale sytuacja jest coraz gorsza - podjeżdża tam coraz więcej samochodów. Niedawno zaczęła tam dojeżdżać prywatna linia autobusowa. Oczekiwania mieszkańców są ogromne wobec tego miejsca.
Co jeśli parkingi odniosą sukces?
Niemal pewnym jest, że parkingi Park&Ride przy przystankach PKM będą zakładnikiem swojego sukcesu. Coraz więcej osób nie będzie miało ochoty przedzierać się przez korki w centrum, a potem jeszcze szukać wolnego miejsca. Niebawem więc trudno będzie na wspomnianych parkingach zostawić auto. Co wtedy?
Nieoficjalnie mówi się o planach ustawienia szlabanów przed tego typu parkingami. Urządzenia mają wpuszczać tych kierowców, którzy na przykład korzystają regularnie z PKM-ki - posiadają bilety miesięczne. Jak to będzie rozwiązane technicznie, jeszcze nie wiadomo. Jeśli pomysł zostanie wprowadzony w życie, to najszybciej takie szlabany zobaczymy po oddaniu parkingu przy przystanku w Gdańsku Rębiechowie.
Wyeliminowałoby to tych kierowców, którzy już teraz pozostawiają na kilka dni samochody m.in. na przystanku PKM w Matarni i udają się na lotnisko by odbyć podróż samolotem. Co gorsza, takich parkujących jest coraz więcej.
Możliwe, że parkingi zostaną włączone także do sieci systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wtedy będzie m.in. w internecie prezentowana liczba dostępnych miejsc.
Opinie (206)
-
2016-04-04 09:35
"park & ride" Strzyża (1)
czyli rozjeżdżanie trawnika na pętli tramwajowej
a służby, jak zawsze, nie reagują, tylko pozwalają niszczyć zieleń. ani nie zbudują miejsc parkingowych, ani nie odgrodzą trawników
Gdański sposób.- 5 1
-
2016-04-04 09:57
Miejsca same się "zbudują" bez wydania ani złotówki
i tak miejsca by powstały tam gdzie jest ten trawnik, więc po co wydawać kasę ??
- 1 1
-
2016-04-04 09:38
A co to za parking Park&Ride? (4)
Nie rozumiem tego, co to znaczy, co ja tam mogę zrobić? Proszę mi to wytłumaczyć w języku polskim.
- 8 5
-
2016-04-04 09:43
zaparkować i na spacer do parku obok (1)
- 1 1
-
2016-04-04 09:56
Dzięki.
- 3 0
-
2016-04-04 09:58
Do czego to jest przeznaczone, wynika z artykułu. (1)
Nie chce ci się go przeczytać, to nie oczekuj że komuś będzie się chciało tłumaczyć. Tym bardziej że raczej chodzi ci tylko o piętnowanie angielskiej nazwy tego rozwiązania.
- 1 2
-
2016-04-04 10:02
Przeczytałem go w całości...
... i za nic nie mogę połączyć treści z tą nazwą napisaną w obcym mi języku.
- 3 3
-
2016-04-04 09:53
Osowa -obłożenie 10%???
Nie wiem skąd te dane. Może warto sprawdzić jak wygląda parking w Osowej w dni powszednie? Ludzie parkują wzdłuż torów, zajęty jest cały chodnik przed budynkiem, nie mówiąc już o malutkim parkingu. Z całym szacunkiem, ale od kiedy liczę - to parkuje minimum 50-60 samochodów tylko rano (dojeżdżam do Gdyni codziennie).
Parking na 40 samochodów przy dzielnicy która liczy ok.13 tys. mieszkańców to trochę śmieszne.
Cóż.....niedługo raczej przesiadam się z powrotem na samochód. Dojeżdżać do dworca i marnować czas na poszukiwanie miejsca parkingowego to nie dla mnie- 7 2
-
2016-04-04 10:07
i co malkontenci (2)
Ile razy na tym forum jak był jakiś artykuł o PKM pisało się że to fanaberia, że po co , że będzie woziło powietrze itd. Jednak pkm to sukces i to duży. Ona będzie miała taki wpływ na rozwój aglomeracji jak pierwsza skm w latacj 5--tych. trzeba tylko mieć trochę wyobraźni. Już teraz Gdańsk jest najmniej zakorkowanym miastem w Polsce. Rozwijajmy dalej transport publiczny z naciskiem na trasport szynowy ( tramwaje i kolej ) a korkach wnet zapomnimy. Ciekawe, że nawet obok przystanku Gdańsk Rębiechowo, gdzie jak obesrowoałem brak parkingu to włos mi się jeżył na głowie, że przytsanek nie będzie wykorzystywany. Okazuje się, że jest to jeden z najbardziej wykorzystywanych przystanków. Kierowcy pakują wprost na polu , gdzie miał powstać parking nawet na 1.000 samochodów. Doprowadzono prywatną linię minibusa. O publicznym transporcie nie ma mowy, bo wójtowi z Żukowa brak chęci na zrobienie 500 metrów drogi dojazdowej. POkazuje to dobitnie, że inwestycja w postaci budowy pkm była potrzebna i był to strzał w dziesiątkę. Myslę, że dodatkowo do pkm przyciąga niesamowita estetyka tej linii
- 12 5
-
2016-04-04 12:06
do mnie po zloty pięćdziesiąt proszę podejść
Bardzo dobry wpis
- 0 1
-
2016-04-04 12:44
No proszę, odezwała się tuba UM.
...trochę długo trzeba było czekać, ale oni pracują dopiero od 10-tej....a kończą tuż przed 15-tą.
- 0 1
-
2016-04-04 10:22
Pomorzanin
Na pkm strzyża nie ma parkingu ale miejsca sporo okaz zlikwidowali i można by część przeznaczyć na parking chociaż na pętli też coś by mogli zrobić bo sporo trawnika i tak auta na nim stoją
- 4 2
-
2016-04-04 11:24
powinni zrobić ankietę, ilu z tych kierowców przesiadło się do PKM,
a ilu zaparkowało z innych powodów,
i wtedy dopiero świętować (lub nie) sukces parkingów Park&Ride- 1 5
-
2016-04-04 11:53
płatny
zaraz ktos zwietrzy interes i zrobią tam platne parkingi i tak sie skonczy popularność PKM zanim sie jeszcze zacznie tak naprawde......
- 6 1
-
2016-04-04 11:56
Parkowanie
Gdynia nie prowadzi P&R Jeszcze trochę Obudzimy się ręką w nocniku .Prezydętów to nie interesuje
- 2 1
-
2016-04-04 12:23
Gdańsk Rębiechowo
Chętnie korzystałabym z parkingu Park&Ride w Rębiechowie, ale niestety w tej chwili nie ma tam takowego :( dobrze, że rower można przewozić PKM za darmo :)
- 3 0
-
2016-04-04 12:23
co za ofiara
co za ofiara "myślała" aby tylko z dalszych odległości od centrum pasażerowie się przesiadali na PKM - nich wprowadzą płatne parkingi bo nic innego wymyśleć nie potrafią
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.