• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Katarzyna Moritz
24 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Najnowszy film pokazujący widok i działanie planowanej kładki.


Niedawno minął miesiąc od uruchomienia kładki na Ołowiankę, a jeszcze w tym roku ruszy budowa kolejnej, unikatowej, obrotowej kładki, prowadzącej z Długiego Pobrzeża na Wyspę Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Szczegóły związane z jej konstrukcją, wyglądem, a także z kłopotliwymi formalnościami, wyjaśnia Cezary Bednarski, architekt o międzynarodowej sławie, tworzący i mieszkający w Londynie.



Podoba ci się obrotowa kładka św. Ducha?

Katarzyna Moritz: Czym się pan inspirował, projektując kładkę w formie obrotowej?

Cezary Bednarski, architekt, właściciel Studio Bednarski Ltd. w Londynie: Funkcjonalną logiką i kontekstem urbanistycznym. Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym. Wizualnie naszym celem było stworzenie obiektu, który po tym, jak kładka połączy się z wyspą, stanie się ulotną symboliczną rzeźbą na wodzie.

Czytaj też: Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Jak mówi moja znajoma, która zrobiła plan generalny dla Wyspy Spichrzów, to projekt dla jubilera, a nie dla kowala, tak na etapie projektowania jak i wykonawstwa.

Założenia konkursowe były takie, by kładka jak najmniej ingerowała w przestrzeń, niemniej pewna ingerencja jest niezbędna, choćby przy nabrzeżach.

- Ingerencja będzie minimalna. Jedynie unoszone słupkowe bramki, które parkowane będą pod poziomem chodnika, będą zainstalowane na krawędzi nabrzeża. Będą one odcinały dostęp na kładkę zanim nastąpi jej obrót.

Jakie ciekawe materiały będą wykorzystane przy budowie kładki?

- Nie będzie niezwykłych materiałów. Strukturalny kadłub kładki będzie wykonany ze stali nierdzewnej. Jego widoczne strony będą wykończone procesem Pintex, który ma dwie funkcje - wizualnie tworzy delikatną fakturę, a jednocześnie polepsza odporność stali na warunki klimatyczne. Boczne, górne pochylone panele okładzinowe na linii poręczy, będą wykonane z polerowanej stali nierdzewnej i jak lustro będą odbijały wodę.
 
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
Bardzo ważnym elementem kładki będzie wyspa, czy może pan szerzej wyjaśnić jej funkcje i wygląd? 

- Wyspa ma dwie funkcje, praktyczną i symboliczną. Kładka po obróceniu musi być chroniona przed kolizją ze statkiem. Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie w kontekście wąskiej rzeki, tak jak agresywne są odbojnice nowej kładki na Ołowiankę.

Symbolika wyspy jest otwarta do rożnych interpretacji, dla nas nawiązuje ona do okrętu podwodnego ORP Orzeł, który tragicznie zaginał na początku II wojny światowej.
 
Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Czy pana pracownia będzie realizować projekt wykonawczy i będzie nadzorowała budowę kładki? Będzie pan osobiście przyjeżdżał?

- Podejmujemy tylko projekty, nad którymi mamy całościową kontrolę. Oglądany z perspektywy brytyjskiej projekt jest trochę dziwny, jeżeli chodzi o to jak się rozwija. Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować.
 
Jest pan architektem z wieloletnim doświadczeniem, mosty to jedna pana głównych specjalizacji. Który z projektowanych obiektów był najbardziej wymagający lub spektakularny?

- Do tej pory wygrałem 13 międzynarodowych konkursów na mosty rożnej wielkości, brałem też udział w projektowaniu ponad 40 mostów i kładek. W zeszłym roku skończyliśmy rozsuwany most pieszo-rowerowy przez główny port w Kopenhadze. W tamtym konkursie pobiliśmy śmietankę projektantów, włącznie ze śp. Zahą Hadid. Posiwiałem przy realizacji tego projektu, ale to długa historia.

  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.


Dane techniczne kładki św. Ducha, której inwestorem, nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów.

  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Cezary Bednarski Cezary Bednarski
Architekt Cezary Bednarski, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (rok 1979). 35 lat oświadczenia zawodowego, rozpoczętego od nadzoru budowlanego przy budowie 44-piętrowego hotelu Marriott w Warszawie, obejmuje szeroką gamę budynków o różnych funkcjach, wnętrza, mosty, estetykę inżynieryjną, jak i planowanie urbanistyczne. Zwycięzca w 23 międzynarodowych i brytyjskich konkursach architektonicznych i urbanistycznych, w tym 13 na mosty i kładki (m.in. Kopenhaga, Gdańsk, Paryż, Cardiff, Helsinki, Rzym i Carlisle).

Laureat różnorodnych nagród, w tym Manser Medal 2001, nadany za najlepszy dom jednorodzinny zrealizowany na terenie Królestwa Wielkiej Brytanii miedzy 1998 i 2001, i dorocznych nagród RIBA. Członek Królewskiego Instytutu Architektów Brytyjskich (RIBA) i członek puli sędziów konkursowych RIBA.

Założyciel i dyrektor mieszczącego się w Londynie Studio Bednarski Ltd i były dyrektor, współzałożyciel firmy Studio E Architects w Londynie. Wykłada i publikuje na forum międzynarodowym na tematy związane z architekturą, projektowaniem mostów, transportem, fotowoltaiką i projektowaniem energooszczędnym.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • a co

    Pokażmy na co nas stać! Zbudyniujmy kładkę wzdłuż Motławy!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 3

  • Piszcie skargi do wojewódzkiego konserwatora i T.pl z prośbą o uczciwy artukuł (2)

    i głosy różnych stron!!

    • 15 2

    • Total (1)

      Przecież to konserwatorzy dali tutaj totalnie d.

      • 2 0

      • więc trzeba ich maglować. To był inny konserwator, Tymiński teraz jest nowa Pani

        • 2 0

  • (8)

    Fuj. To wygląda jak sowiecka łódź podwodna.

    • 123 63

    • jak brzytwa fryzjerska ja bym powiedział

      • 1 0

    • raczej jak u-boot

      • 2 0

    • (2)

      a dlaczego sowiecka ?

      • 3 1

      • Bo nie jest czerwona. (1)

        • 1 1

        • Moze Chinska?

          • 1 1

    • Dlaczego dlaczego?

      • 3 0

    • Dlaczego lodz?

      • 1 1

    • Ale ze o co chodzi?

      • 5 0

  • (6)

    drogi remontujcie

    • 128 15

    • Kładka na ołowiankę nikomu nie jest potrzebna

      Turyści wchodzą i schodza . Użyteczność ZEROWA. Ona nic nie ułatwia nic nie oferuje. Blokuje żeglugę i kosztuje dużo pieniędzy. Teraz rozgladnijcie się ile rzeczy jest zaniedbanych i ile rzeczy można za takie pieniądze zbudować, naprawić usprawnić. Tak właśnie jest rządzone miasto. Głupie protesty o jakąś demokrację a własnych spraw nie potraficie przypilnowac. Deweloperzy robią co chcą z miastem a władze mają w d mieszkańców. Reakcja dopiero jak afera np parkingi a tak to wszyscy galy w TVN24 i jak stado baranów. Przykre to, bardzo przykre.

      • 2 1

    • do kogo ten apel ?

      co prywatny inwestor ma do remontu dróg ??

      • 4 2

    • A czy te drogi sie nie zakreca jak sie mowt obruci?

      • 4 0

    • (1)

      Też .

      • 4 0

      • Ale ze jak?

        • 1 1

    • Drogi na moscie ?

      • 8 1

  • co on plecie

    "Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym"

    Ale jakie nawiazanie do istniejących "perełek" architektury - tj. Teatru Szekspirowskiego z jego podnoszonym dachem.

    • 6 2

  • (1)

    Ciekawe, jak będzie rozwiązany problem przylegania kładki do nabrzeża, co przy kształcie jej zakończeń i ruchu obrotowym wcale nie jest takie oczywiste.

    • 5 2

    • Całkiem normalnie...

      Podesty nabrzeża i zakończenia kładki będą miały kształty łukowe dobrane długością promieni do siebie nawzajem... Wystarczy dokładność rzędu 2-3cm uwzględniająca skurcz i rozszerzalność cieplną.

      • 0 1

  • Kładka

    Na kłopoty Bednarski !

    • 3 0

  • A gdzie będzie budka operatora ? (7)

    Z drugiej strony ciekawe czy będzie można utchnąć na moście.

    • 32 24

    • (2)

      utchnąć ? ki diabeł "utchnąć "

      • 14 2

      • Staro dawna forma, ale nadal dopuszczalna w piśmie.

        • 1 0

      • Mialo byc odetchnac ...

        • 1 1

    • w kolejnym mieszkaniu Budynia

      • 1 4

    • Operator pijany lezy pod mostem

      • 2 0

    • Kładka będzie na pilota.
      A pilota będzie miał Prezydent w biurku

      • 19 2

    • Operator bedzie pod woda.

      • 13 0

  • Będą rozbierać Most Zielony???

    Bo przecież bez powodu by tej kładki nie robili?

    • 10 3

  • (4)

    "Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym."
    Pan mieszka w Londynie, to może nie wie, że Gdańsk był miastem mostów zwodzonych własnie.

    • 11 1

    • (2)

      Tyle że "kładek" nigdy w miejscach ich obecnego stawiania nie było.
      Nigdy - czyli przez 1000 z górką lat...

      • 6 1

      • Można smiało załozyc, że i 100 000 lat tem też nie. (1)

        Nawet nabrzeży nie było.

        • 0 1

        • ale chronimy ustawami jej średniowieczono - nowożytny kształt

          wiec nie używaj argumentów z Sejmu.

          • 1 0

    • W Londynie dla pieszych i owerzystów zbudowano tunele a nie "kładki"!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane