• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźniona budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Na wprost  bramy Św. Ducha będzie kładka prowadząca na cypel Wyspy Spichrzów.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.

Budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów ruszy z dwumiesięcznym opóźnieniem. W maju rozpocznie się umacnianie nabrzeża, na którym oprze się przeprawa. W czerwcu prace zostaną wstrzymane, by ponownie wznowić je po sezonie letnim.



Czy Most Zielony także powinien być zwodzony?

Na początku lutego zapowiadaliśmy, że budowa drugiej kładki przez Motławę ruszy lada dzień. Na początek zaplanowano prace żelbetowe przy tzw. podporze nurtowej, czyli sztucznej wyspie, która powstanie pośrodku nurtu Motławy.

Tak się jednak nie stało.

Procedury nie do przyspieszenia



- Przesunięcie trzeba złożyć na karb wymaganej prawem procedury administracyjnej, ponieważ niezależnie od uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń na budowę, byliśmy zobowiązani uzyskać aprobatę ministra gospodarki morskiej dla podpisania z Urzędem Morskim umowy użyczenia konkretnego odcinka akwenu Motławy na okres prowadzenia tych prac - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
To właśnie ta spółka, będąca partnerstwem firm budowlanych Immobel i Multibud oraz miasta, sfinansuje budowę przeprawy, która połączy okolice bramy Św. Ducha z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, do którego poprowadzi kładka, Granaria buduje mieszkania, hotel i lokale usługowe.

W maju wykonana ma być podstawa, na której będzie posadowiona kładka oraz umocnienie nabrzeża. Prace te wykona warszawska spółka Aarsleff, która ma je rozpocząć 7 maja. Na razie trwa badanie dna Motławy i ustalanie przebiegu instalacji przy bramie Św. Ducha. Równolegle trwają negocjacje w sprawie wyłonienia wykonawcy konstrukcji kładki.

- Lada moment wchodzimy na teren budowy. Prace będziemy prowadzić przez cały maj, do połowy czerwca. Na sezon schodzimy i pełną parą ruszamy jesienią - zapowiada Kurbiel.

Zmiana miejsca cumowania Białej Floty



Lokalizacja kładki. 

Lokalizacja kładki.
Przerwanie prac na sezon jest związane z funkcjonowaniem białej floty na Motławie. Na co dzień jednostki Żeglugi Gdańskiej cumują na Motławie właśnie w tym rejonie. Na okres prowadzonych prac będą cumować nieco dalej w stronę Targu Rybnego.

Pierwotnie szacowano, że montaż kładki na wodzie zakończy się do listopada. W związku z opóźnieniem termin ten przesunie się na przyszły rok.

Przypomnijmy: projekt kładki Św. Ducha został wyłoniony w konkursie, którego laureatem zostało Studio Bednarski Ltd. w Londynie. Przeprawę zaprojektował pochodzący z Polski architekt Cezary Bednarski.

Kładka nie będzie się unosić, a przekręcać



Nowa kładka będzie miała rzadko spotykaną w Polsce konstrukcję obrotową. W związku z tym nie będzie tak ingerować w panoramę Gdańska, jak otwarta w ubiegłym roku kładka na Ołowiankę. Ta ostatnia ma dużą sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka. Tymczasem przęsło kładki św. Ducha zamiast się unosić, będzie się obracać. Gdy ustawi się równolegle do koryta Motławy, umożliwi przepłyniecie obok dużym jednostkom. Dużym, bo te o wysokości do 1,5 m zmieszczą się także pod zamkniętą kładką.

Kładka będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowy mechanizm pozwoli otworzyć ją w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Kładka będzie podświetlana wieczorami.

Wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

Opinie (316) 8 zablokowanych

  • Przykryjcie Motławę (1)

    Tak dla warszafki i januszy było by najlepiej.Bo po co chodzić taki kawał do zielonego mostu.Zabetonujcie bo to lubicie robić.A Sołdka postawcje na betonie i zróbcie przy nim estradę i nech tam cały czas żałosnym głosem wydaje swoje dźwięki niejaki Sławomir.

    • 16 5

    • Nie denerwuj się , wypij melisę .

      • 0 1

  • (1)

    Podobno mostem zwodzonym ma być Stągiewny! I w tym przypadku jestem za. Co do Zielonego to denerwuje mnie jego wygląd. Począwszy od barierek a skończywszy na betonie.

    • 10 0

    • Weź relanium.

      • 0 0

  • Trzeba byś kompletnym IDIOTOM aby budować kładkę (7)

    Trzeba byś kompletnym IDIOTOM aby budować kładkę gdy kilkadziesiąt metrów jest MOST.
    Tak się szasta pieniądzmi, chyba że się liczy na kolejne MIESZKANIE!

    • 20 11

    • Twój nick świadczy o Tobie .

      • 0 0

    • (1)

      te "kilkadziesiąt" metrów sprawia, ze kładka skraca drogę z Świętego Ducha na cypel wyspy o 0.5km... kładka to nie tylko skrót, to również rozładowanie ruchu pieszego na dwa nabrzeża

      • 2 2

      • Asinus? Narruciak? HEHEHEH

        won do chlewu, gwizdem w obornik

        • 1 0

    • to jest złodziejstwo

      Miasto dało deweloperowi grunt a on sobie wybuduje kładkę do apartamentów. Zniszczy historyczny widok i na dodatek my będziemy ją utrzymywali

      • 5 1

    • Trzeba być kompletnym idiotą by tak zepsuć historyczną panoramę Motławy i Żurawia.

      • 6 2

    • "Trzeba byś kompletnym IDIOTOM aby" popełniać kardynalne błędy ortograficzne :D

      • 5 1

    • Trzeba być kompletnym idiotą żeby nie mieć mieszkania.

      • 2 1

  • (2)

    Przez wieki bylo to miasto portowe a teraz zaden statek do Zielonego Mostu nie doplynie. Niech moze od razu zasypia Motlawe i pobuduja osiedla?

    • 26 2

    • Tyle ze to było w średniowieczu. Ale to nic , prawda? Czas się obudzić i przestać bredzić.

      • 0 0

    • No fakt , będzie kładka to zaden kontenerowiec ani tankowiec już nie wpłynie . Gdzie one się teraz podzieją i gdzie będą się rozładowywać . Wszystko przez te kładki.

      • 0 0

  • lepiej by motławę w tej cenie posprzątali i sprawili zeby nie było w niej takiej zgniłej i brudnej wody. (1)

    • 24 5

    • No lepiej . A kto tę Motławę zaśmieca ?

      • 0 0

  • Nie wiem. Przeciez tuż obok jest most normalny. (2)

    cały czas przechodni. po kiego diabła taki dziwny bajer? On się może zepsuć, trzeba go konserwować, droga sprawa. A funkcjonalność jakaś taka naciagana.

    • 35 5

    • Rzeczywiście bajer . A ty używasz dla bajeru nowego smartfona czy dalej tłuczesz starą Nokię ?

      • 0 1

    • No fakt , może się zepsuć . Jak żyć z taką kładką kiedy most w pobliżu.?

      • 0 1

  • (1)

    Nikomu niepotrzebna kladka. Uklad z developerem bez konsultacji spolecznych.

    • 35 6

    • Fakt mnie też nikt nie pytał . Piszesz o konsultacjach , w Polsce dwóch rozmówców nie potrafi sie dogadać a Ty chcesz konsultacji społecznych . My Polacy nie mamy zdolności do kompromisu więc ten który rządzi musi podjąć decyzję sam na nikogo się nie ogladając.

      • 0 1

  • (3)

    Dziurawe jezdnię trzeba połatac, a Budyń buduje kładę, żeby deweloperzy mogli jeszcze bardziej podnieść ceny mieszkań na Wyspie.
    W końcu będzie na Matlawie jak na Starówce, brak miejsca do parkowania pojazdów i brak miejsca do cumowania i manewrowanie łodziami

    • 41 7

    • (2)

      Aaaa bo Ty byś chciał zajechać autem po samą kładkę . Teraz rozumiem skąd takie pretensje.

      • 2 3

      • (1)

        Czytaj ze zrozumieniem.
        Kiedyś mieszkałem na Mariackiej.
        Marina w Gdańsku będzie tak droga, ze będzie tylko dla elity, nie dla żeglarzy

        • 3 0

        • To bogaci mają chodzić po wodzie?

          • 0 0

  • Jeśli tak (3)

    ....to oceanarium Nautilus będzie miało opóźnienie o 4 lata

    • 10 6

    • (1)

      powstanie jak legumin wróci na stanowisko po 4 letniej przerwie

      • 1 0

      • He , he ale on znowu teraz wygra.

        • 0 0

    • Dlaczego o 4 ?

      • 1 0

  • (11)

    Na pewno Most Zielony wymaga kapitalnego remontu i mniej betonu a zwodzony to już by było pięknie!

    • 97 10

    • (2)

      a jakby ludzie łazili podczas budowy mosty zwodzonego ?

      • 0 0

      • zobacz czym się kończy Ogarna (1)

        • 1 0

        • Albo Toruńska !!!! Można jeszcze przez Olszynkę .

          • 1 0

    • (7)

      Zwodzony piszesz , a po co? To co tam pływa nie wymaga podnoszenia mostu. W jakich sytuacjach chciałbys go podnosić ? Chyba po to żebym stał i czekał na opuszczenie .Dostało by się Adamowiczowi ze wydał tyle pieniedzy na naprawę i obsługę tego mostu wg twojego pomysłu

      • 3 4

      • No właśnie. Nie pływają większe jednostki bo most jest za niski i nie jest zwodzony. (3)

        • 3 0

        • (1)

          a jakie chciałbys zeby wpływały?

          • 0 0

          • yachty ???

            • 0 0

        • No fakt , tankowiec ani zaden kontenerowiec tam nie wpłynie a gdyby był zwodzony to możnaby zbudować terminal kontenerowy zamieast rozbudowywać ten na Stogach.

          • 0 2

      • kie5dyś był zwodzony

        więc można by go po wojnie odbudować

        • 3 0

      • (1)

        Są miasta w Londynie, Amsterdamie, Hamburgu gdzie mosty zwodzone są atrakcją i nikomu nie przeszkadzają

        • 5 3

        • W Londynie nie byłem ale w Hamburgu i Amsterdamie tak i widziałem te zwodzone mosty . Rzeczywiście są atrakcją szczególnie dla statków które muszą tam przepłynąc . Nikt tam nie otwiera mostów dla fanaberii , otwieraja kiedy jest potrzeba. Jaki był rwetes ze trzeba płacić obsłudze za obsługę kładki przy Ołowiance a Most Zielony to juz nie kładka i koszty utrzymania i obsługi byłyby o wiele wieksze.

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane