Fakty i opinie

stat

Wkrótce ruszy budowa ruchomej kładki przez Motławę


Jeszcze w tym miesiącu mają rozpocząć się prace przy budowie drugiej ruchomej kładki dla pieszych przez Motławę. Będzie ona obrotowa i połączy Długie Pobrzeże na przedłużeniu ul. Św. Ducha z północnym cyplem Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Kosztująca ok. 10 mln zł przeprawa ma być gotowa pod koniec roku.



Kładka na Wyspę Spichrzów:

podoba mi się, będzie kolejną atrakcją

47%

dobrze, że powstaje, ale jej projekt budzi moje zastrzeżenia

8%

nie podoba mi się, uważam, że nie powinno jej być

45%
Za budowę kładki płaci spółka Granaria, będąca partnerstwem firm budowlanych Immobel i Multibud oraz miasta. Buduje ona mieszkania, hotel i lokale usługowe na północnym cyplu Wyspy Spichrzów.

- Prace rozpoczynamy jeszcze w lutym. Wykonawcą pierwszej części prac, które zostaną przeprowadzone w części podwodnej jest firma Aarsleff - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
Budowa zacznie się od wykonania obudowy tzw. podpory nurtowej, czyli sztucznej wyspy, która powstanie pośrodku nurtu Motławy. Roboty żelbetowe zaplanowano na okres od kwietnia do czerwca. Na okres wakacyjny zaplanowano przerwę w pracach.

Po szczycie sezonu turystycznego, czyli od października do listopada, planowany jest montaż kładki na wodzie.

Wraz z kładką na obu brzegach muszą powstać przyczółki, co może wiązać się z pewnymi utrudnieniami podczas prac na Długim Pobrzeżu. Będą one prowadzone prawdopodobnie na dwa sposoby:

  • z wody, w okresie marzec-kwiecień,

  • z nabrzeża, w okresie wrzesień-październik.


Kładka na Wyspę Spichrzów, zwana Kładką Św. Ducha



Projekt kładki Św. Ducha został wyłoniony w konkursie, którego laureatem zostało Studio Bednarski Ltd. w Londynie. Przeprawę zaprojektował pochodzący z Polski architekt Cezary Bednarski.

Nowa kładka będzie miała niespotykaną w Polsce konstrukcję obrotową. W związku z tym nie będzie tak ingerować w panoramę Gdańska, jak otwarta w ubiegłym roku kładka na Ołowiankę. Ta ostatnia ma dużą sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Kładka Św. Ducha na Wyspę Spichrzów



Tymczasem przęsło kładki na Wyspę Spichrzów nie będzie zakłócać panoramy otoczenia, gdyż nie będzie się podnosić, lecz obracać. Gdy ustawi się równolegle do koryta Motławy, umożliwi przepłyniecie obok dużym jednostkom. Dużym, bo te o wysokości do 1,5 m zmieszczą się także pod zamkniętą kładką.

Czytaj też: Kładka Św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

graf. trojmiasto.pl
Kładka na Wyspę Spichrzów będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowy mechanizm pozwoli otworzyć ją w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Kładka będzie podświetlana wieczorami.

Wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy.

Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

Kładka będzie nadzorowana ze sterowni, która prawdopodobnie powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Niewykluczone, że z tego samego miejsca będzie się też sterować mostem Stągiewnym, który do końca 2019 r. ma stać się mostem zwodzonym.

Dane techniczne kładki Św. Ducha

  • czas otwierania przęsła 2 minuty

  • długość całkowita 49,31 m

  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M

  • szerokość całkowita 4,5 m

  • szerokość użytkowa 4,0 m

  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)

  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)

  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m

  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Otwarcie kładki na Ołowiankę w czerwcu 2017 roku.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (340)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.