• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?

Arnold Szymczewski
3 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Motorniczy: klimatyzacja nie daje rady w upały

Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.



Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli



Jak oceniasz funkcjonowanie klimatyzacji w komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Wielu pasażerów liczy na to, że w upalny dzień ukryje się przed skwarem w klimatyzowanym pojeździe. Owszem, jest to możliwe, ale nie zawsze. Warto przypomnieć, że jedynie 50 proc. tramwajów i 80 proc. autobusów jest wyposażonych w "klimę". Mało? Według gdańskich przewoźników to i tak najlepszy wynik w kraju!

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.

Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.

Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.

To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.

Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.

Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację



Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.

Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.

Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.

Miejsca

Opinie (304) 7 zablokowanych

  • Zapraszam do Gdyni

    tutaj w autobusach chyba z 50 stopni

    • 19 3

  • Okna nie, klima nie

    1 sierpnia , godz 10:20 , autobus 227. 33 stopnie- kierowca upiera się, że okien nie otworzy, bo klimatyzacja. Czy można podkręcić klimatyzację? Nie można, bo nie działa. Ten sam autobus kilka kursów później- 30 st., otwarte małe, ubogie lufciki. Zero powietrza. Młoda kobieta słabnie.
    Pierwszy i ostatni raz w tym roku jechałam komunikacją miejską.

    • 18 2

  • Na smród.

    • 4 0

  • Możemy liczyć na to, że po wyborach samorządowych nowe władze odetną się

    od niczym nie uzasadnionej polityki uprzykrzania życia kierowcom, praktykowanej obecnie.

    • 7 0

  • Chargeback (1)

    Do pasazerow: nie wiem czy wiecie ale płacąc kartą można cofnąć płatność między innymi jeżeli usługodawca nie wywiązuje się z umowy/ świadczy usługi na niskim poziomie, ZTM/gait daje mnostwo powodów do cofnięcia płatności - wypadające kursy, notoryczne awarie, niedziałające kliatyzacje itp, jak zrobić chargeback: na początku skontaktujcie się z ZTM i zażądaj cię np 50% rekompensaty za te niedogodności (to ważne żeby się skontaktować wcześniej z usługodawca) jeżeli wam nie dadza rekompensaty to kontaktuje cię się z bankiem i mówicie że chcecie zareklamować płatność ( chargeback, płatność zwrotna), będziecie poproszeni o wypełnienie formularza i przedstawienie np e-maili z ZTM, dodajcie płatności np za karty miesięczne (100 i ponad zł), to ma też jako kara finansowa działać na ZTM!!! Zobaczcie ile jest kontroli i jak wysokie są kary za nieskasowanie biletów/jazdę na gapę nie mają skrupolow wlepiać kary wy nie miejcie skrupolow cofać płatności!!!

    • 15 0

    • jak przećwiczysz, to za dwa lata daj znać, ile odzyskałeś

      a jako zadanie domowe zadaję tobie termin: umowa adhezyjna

      • 3 0

  • w Gdańsku zmierzyli (tendencyjnie i złą metodą), a w Gdyni to już nie...

    bo by im się skala skończyła w tych trupach stojących w korkach

    • 8 1

  • niech pan lisicki wsiądzie do autobusu linii 100 i zobaczy w jakich warunkach muszą jeździć jego pracownicy wczoraj jechałam tym piekarnikiem kierowca w kabinie miał 58 stopni, że biedny nie dostał udaru to cud

    • 12 2

  • (4)

    Najlepszy jest autobus 267 który nie ma okien otwieranych z pszodu ( całe szyby) i w lato jeszcze grzeje na full...
    Teraz jeździ podobny jeszcze 167 z Bysewa po godzinie 14...
    Jak w saunie...

    • 5 5

    • (2)

      pRZód, z pRZodu

      • 3 0

      • (1)

        Buda kapciu

        • 0 4

        • Och, cóż za elokwentny komentarz! A jakie argumenty! Wow! Cudeńko! Ależ z ciebie "miszcz" ciętej riposty.

          • 4 0

    • Taki trup"szklarnia"z pelnymi oknami i bez klimatyzacja jezdzi jeszcze na linni 157!I to mercedes z niemczech,w srodku mozna jajko sadzone zrobic,a ludzie mdleja.W Niemczech nie chcialo sie zlomowac to Gdanskowi za free wcisneli.

      • 1 0

  • Południe Europy

    To zwykłe pitolenie, na południu Europy jest jeszcze cieplej, np Bratysława 34-35 stopni a klima działa w autobusach czy tramwajach dobrze i jest wyraźnie chłodniej, a drzwi tak samo często się otwierają

    • 14 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Temperatura w komunikacji miejskiej

    Ha

    Sam fakt mówienia o tym że na tle całej Polski nie jest źle budzi mieszane uczucia że nie wspomnę o innych tramwajach które to jeszcze funkcjonują choć od lat słyszymy że będą nowsze,te mierzenia temperatury w pojazdach to dla turystów chyba gorzej jak turyści wsiądą do tramwaju który nie jest Pesą czy Dortmundem.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane