- 1 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (145 opinii)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (333 opinie)
- 3 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (113 opinii)
- 4 Jak zaprojektować centrum Południa? (205 opinii)
- 5 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (90 opinii)
- 6 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (467 opinii)
Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?
Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.
Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli
W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.
Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.
Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.
To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.
Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.
Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację
Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.
Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.
Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.
Miejsca
Opinie (304) 7 zablokowanych
-
2018-08-03 12:43
Zapraszam do Gdyni
tutaj w autobusach chyba z 50 stopni
- 19 3
-
2018-08-03 12:45
Okna nie, klima nie
1 sierpnia , godz 10:20 , autobus 227. 33 stopnie- kierowca upiera się, że okien nie otworzy, bo klimatyzacja. Czy można podkręcić klimatyzację? Nie można, bo nie działa. Ten sam autobus kilka kursów później- 30 st., otwarte małe, ubogie lufciki. Zero powietrza. Młoda kobieta słabnie.
Pierwszy i ostatni raz w tym roku jechałam komunikacją miejską.- 18 2
-
2018-08-03 12:47
Na smród.
- 4 0
-
2018-08-03 12:50
Możemy liczyć na to, że po wyborach samorządowych nowe władze odetną się
od niczym nie uzasadnionej polityki uprzykrzania życia kierowcom, praktykowanej obecnie.
- 7 0
-
2018-08-03 12:52
Chargeback (1)
Do pasazerow: nie wiem czy wiecie ale płacąc kartą można cofnąć płatność między innymi jeżeli usługodawca nie wywiązuje się z umowy/ świadczy usługi na niskim poziomie, ZTM/gait daje mnostwo powodów do cofnięcia płatności - wypadające kursy, notoryczne awarie, niedziałające kliatyzacje itp, jak zrobić chargeback: na początku skontaktujcie się z ZTM i zażądaj cię np 50% rekompensaty za te niedogodności (to ważne żeby się skontaktować wcześniej z usługodawca) jeżeli wam nie dadza rekompensaty to kontaktuje cię się z bankiem i mówicie że chcecie zareklamować płatność ( chargeback, płatność zwrotna), będziecie poproszeni o wypełnienie formularza i przedstawienie np e-maili z ZTM, dodajcie płatności np za karty miesięczne (100 i ponad zł), to ma też jako kara finansowa działać na ZTM!!! Zobaczcie ile jest kontroli i jak wysokie są kary za nieskasowanie biletów/jazdę na gapę nie mają skrupolow wlepiać kary wy nie miejcie skrupolow cofać płatności!!!
- 15 0
-
2018-08-03 19:52
jak przećwiczysz, to za dwa lata daj znać, ile odzyskałeś
a jako zadanie domowe zadaję tobie termin: umowa adhezyjna
- 3 0
-
2018-08-03 13:02
w Gdańsku zmierzyli (tendencyjnie i złą metodą), a w Gdyni to już nie...
bo by im się skala skończyła w tych trupach stojących w korkach
- 8 1
-
2018-08-03 13:08
niech pan lisicki wsiądzie do autobusu linii 100 i zobaczy w jakich warunkach muszą jeździć jego pracownicy wczoraj jechałam tym piekarnikiem kierowca w kabinie miał 58 stopni, że biedny nie dostał udaru to cud
- 12 2
-
2018-08-03 13:16
(4)
Najlepszy jest autobus 267 który nie ma okien otwieranych z pszodu ( całe szyby) i w lato jeszcze grzeje na full...
Teraz jeździ podobny jeszcze 167 z Bysewa po godzinie 14...
Jak w saunie...- 5 5
-
2018-08-03 15:03
(2)
pRZód, z pRZodu
- 3 0
-
2018-08-03 15:32
(1)
Buda kapciu
- 0 4
-
2018-08-03 18:16
Och, cóż za elokwentny komentarz! A jakie argumenty! Wow! Cudeńko! Ależ z ciebie "miszcz" ciętej riposty.
- 4 0
-
2018-08-03 16:14
Taki trup"szklarnia"z pelnymi oknami i bez klimatyzacja jezdzi jeszcze na linni 157!I to mercedes z niemczech,w srodku mozna jajko sadzone zrobic,a ludzie mdleja.W Niemczech nie chcialo sie zlomowac to Gdanskowi za free wcisneli.
- 1 0
-
2018-08-03 13:21
Południe Europy
To zwykłe pitolenie, na południu Europy jest jeszcze cieplej, np Bratysława 34-35 stopni a klima działa w autobusach czy tramwajach dobrze i jest wyraźnie chłodniej, a drzwi tak samo często się otwierają
- 14 4
-
2018-08-03 13:23
Ha
Sam fakt mówienia o tym że na tle całej Polski nie jest źle budzi mieszane uczucia że nie wspomnę o innych tramwajach które to jeszcze funkcjonują choć od lat słyszymy że będą nowsze,te mierzenia temperatury w pojazdach to dla turystów chyba gorzej jak turyści wsiądą do tramwaju który nie jest Pesą czy Dortmundem.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.