• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?

Arnold Szymczewski
3 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Motorniczy: klimatyzacja nie daje rady w upały

Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.



Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli



Jak oceniasz funkcjonowanie klimatyzacji w komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Wielu pasażerów liczy na to, że w upalny dzień ukryje się przed skwarem w klimatyzowanym pojeździe. Owszem, jest to możliwe, ale nie zawsze. Warto przypomnieć, że jedynie 50 proc. tramwajów i 80 proc. autobusów jest wyposażonych w "klimę". Mało? Według gdańskich przewoźników to i tak najlepszy wynik w kraju!

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.

Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.

Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.

To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.

Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.

Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację



Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.

Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.

Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.

Miejsca

Opinie (304) 7 zablokowanych

  • We wtorek w SKMce nawet ścianki były gorące.

    To takie długie, jeżdżące piekarniki dla ludzi.

    • 14 1

  • klimatyzacja

    trzeba bylo w godzinach 15-16 sprawdzic jaka jest temperatura w tramwaju :)

    • 8 1

  • Klimatyzacja działa - w pojeździe 33 stopnie :-) (1)

    Dziennikarz: klimatyzacja dziala, w pojeździe 33 stopnie :-)
    Ps a może to był tylko nawiew włączony 2) a może klimatyzacja włączona na najmniejszym trybie (bo się oszczędza albo popsuta i na wyższy tryb nie da się włączyć 3) skoro klimatyzacja działa to dlaczego kierowca ma otwarte okno a okna nie są zablokowane w pojazdach w których można zablokować (przy działającej klimatyzacji okna mają być zamknięte)

    • 12 4

    • Ciekawe jaka temperatura była na zewnątrz - pewnie gdzies 30-32 stopnie a w pojeździe 33...bardzo często wychodząc z pojazdu odczuwa się ulgę (na zewnątrz chłodniej w 32 stopniach niż w pojeździe, autobusy/tramwaje to puszki metalowo szklane które się nagrzewają, nawiewy nic nie dają...sprawna klimatyzacja jest rozwiązaniem...

      • 1 0

  • (1)

    ZKM Gdynia - klima działa w zależności od humoru kierowcy. Czasem również można odbyć podróż w stylu PKP - albo sauna albo lodówa

    • 9 3

    • Dokładnie albo sauna albo lodowa - najczęściej sauna

      • 4 0

  • W taki upał to wali ścirzem w komunikacji miejskiej!

    • 4 0

  • annaschewe

    Co to jest 27° stopni a jak bylo tak jak umnie w nocy 25,26 ,27 a w dzien od 30 do 35°. Nie mozna juz normalnie odychac i spac.

    • 7 0

  • Najlepszy autobus w Gdyni pod względem klimy ktoś wie?

    171 do oliwy

    • 5 0

  • Skandal (1)

    Jazda komunikacją miejska - tramwajami czy SKM grozi udarem cieplnym!

    • 13 3

    • raczej przeziębieniem - ciągle na pasażera wieje, raz zimnem, raz gorącem. a w niektórych tramwajach jest tak zimno, że by się kurtki przydały...

      • 1 4

  • Tydzień temu jechałam komunikacją pod- i miejską w Londynie (2)

    Na dworze 36 stopni w cieniu - jechałam autobusem, który zatrzymuje sie (autentycznie) chyba co 500m - w środku chłód i żal wysiadać - a więc da się uzyskać taką temperaturę wewnątrz mimo otwieranych co kilka minut drzwi. Jechałam też pociągiem (taką londyńską SKM) - chłód i oderwanie się od klimatycznej zewnętrznej rzeczywistości ! Proponuję włożyć między bajki bzdety, które nam wciskają gdańskie urzędasy odpowiedzialne za komunikację miejską.

    • 24 4

    • wiesz... (1)

      to nie trzeba aż do Londynu jechać, żeby się przekonać, że mozna. Wystarczy do Warszawy. Jakieś 30-40% tramwajów u nich jeszcze nie ma klimy, ale poza tym cała komunikacja włącznie z metrem jest chłodna i śmiga bez zarzutu. Cały tabor autobusów kilkakrotnie większy niż w Gdańsku notabene to przestronne nówki, którymi aż przyjemnie podróżować. Znacznie rzadsze są tam też awarie, bo nie sposób znaleźć takich gruchotów jak u nas i tory są zadbane.

      • 3 0

      • Zgadzam się, ale akurat bylam w Londynie i akurat byl tam taki straszny upał

        dlatego napisalam :))

        • 3 0

  • Upał w komunikacji mi tak nie przeszkadza jak to gdy ktoś puści śmierdzacego baka w zatłoczonym autobusie

    to jest dopiero zbrodnia

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane