• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klimatyzacja oczami ZTM - uchylne okna i wywietrznik w dachu

Krzysztof Koprowski
23 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 18:53 (23 lipca 2008)
ZTM oczekuje autobusów nie starszych niż z 2007 roku, przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniających normy emisji spalin EURO4. Ale mogą być bez klimatyzacji, a w zamian za to muszą mieć uchylne okna. ZTM oczekuje autobusów nie starszych niż z 2007 roku, przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniających normy emisji spalin EURO4. Ale mogą być bez klimatyzacji, a w zamian za to muszą mieć uchylne okna.

Nad Trójmiasto właśnie nadciąga fala upałów. Podczas, gdy urzędnicy z dumą mówią, że w Gdańsku jest coraz więcej klimatyzowanych pojazdów, Zarząd Transportu Miejskiego ogłasza przetarg na obsługę 15 linii autobusowych, na których podróżnym za klimatyzację mogą posłużyć... uchylne okna!



Przetarg obejmuje obsługę niemal wszystkich linii, które łączą Gdańsk z gminami ościennymi (w tym m.in. Pruszcz Gdański). Są to: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Od stycznia 2009 aż do końca 2016 r. na tych liniach raczej nie będą jeździć klimatyzowane autobusy.

Zgodnie z zapisem przetargowym, w którym jedynym kryterium wyboru oferty jest cena, autobusy powinny być wyposażone w klimatyzację lub posiadać od 2 do 6 (zależnie od wielkości autobusu) otwieranych okien w części pasażerskiej. Co jest tańsze - czytaj: promowane w zamówieniu? Nie trzeba być żadnym ekspertem, by wiedzieć, że okna.

Na szczęście najwięcej kursować będzie autobusów przegubowych (17 sztuk), które powinny być wyposażone w 6 otwieranych okien. Zgodnie z wymogami ZTM Gdańsk, przy temperaturze powyżej 18 stopni, przewoźnik zobowiązany jest do otwarcia wywietrzników dachowych. I to one mają w głównej mierze zastąpić klimatyzację, która powinna utrzymywać stałą temperaturę 22 stopni wewnątrz pojazdu.

Jednak to nie koniec zaskakujących zapisów w przetargu. Firma, która go wygra, oprócz zapewnienia transportu, jest zobowiązana do umieszczania i utrzymywania rozkładów, schematów oraz informacji w kursowaniu autobusów i... tramwajów.

- Jest to niedopatrzenie ze strony ZTM Gdańsk i zostanie to poprawione - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM.

Na szczęście, są i pozytywne aspekty przetargu. Autobusy, którymi będziemy jeździć od przyszłego roku, muszą być z 2007 roku lub nowsze. Powinny być przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych i być w pełni niskopodłogowe. Muszą także spełniać normy emisji spalin (minimum EURO4).

Dobrą informacją dla pasażerów jest także zapis zakazujący zaklejanie szyb reklamami. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma także system monitoringu.

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 27 sierpnia br.

Opinie (184) 2 zablokowane

  • klima (2)

    tak tak w niektoryycch busach sa klimatyzacje ale przepraszam za wyrazenie kierowcy dbaja o swoja dupe nie chce im sie wlaczyc, pasazerowie sie kisza stylu a on sobie otworzy okno i gicio... zal

    • 0 0

    • (1)

      Pozjadałeś wszystkie rozumy, w imie czego mają oszczędzać? Nie znasz realiów a się wychylasz, to że sam masz problemy z techniką nie znaczy że inni też muszą mieć. Wystarczy porozmawiać z kierowcami, a nie czytać to co wydrukują w takich brukowcach jak ,,Fakt'' Prawda jest taka, że w większości zakupionych autobusó w urządzenia klimatyzacyjne są niesprawne, a firma nie ma funduszy na ich drogie naprawy. Uszkodzona klimatyzacja potrafi dmuchać ciepłym nawiewem jeśli w układzie brakuje czynnika chłodzącego. Nie czytaj ,,Faktu'' i nie słuchaj podszeptów wrednych moherów, to ci na dobre nie wyjdzie.

      • 0 0

      • nie chciało mi się edytować więc wkleiłem jeszcze raz

        • 0 0

  • MOBILIS

    Chciałbym żeby w Gdańsku wygrała firma MOBILIS, która obsługuje linie miejskie w Warszawie, Krakowie i Bydgoszczy. Pasażerowie ich autobusów są bardzo zadowoleni. Mobilis głównie stawia na solarisy i irisbusy - jedne z najlepszych firm europejskich.

    • 0 0

  • żal... (1)

    I tak wiadomo kto go wygra... tylko zkm ma tyle autobusów niskopodłogowych nie starszych niż 2007 roku.

    • 0 0

    • Dokładnie tak jest

      Termin składania ofert to 27 sierpna. Nawet gdyby wygrała prywatna firma to nie zdąży zamówić nowych autobusów, bo cykl produkcyjny to około 180 dni. Tak się dziwnie składa, że akurat w tym czasie ZKM dostanie 45 nowych autobusów. A z klimatyzacją to ściema - jak nie będzie działać to otworz się okna i będzie zgodnie z zamówieniem.

      • 0 0

  • A co będzie robił ZTM? (2)

    Przewoźnik który wygra przetarg na obsługę linii bęzie musiał dbać o rozkłady jazdy autobusowe i TRAMWAJOWE?! Od czego jest w takim razi ZTM?

    • 0 0

    • Od kontroli

      Od kontroli (wykonania zamówienia), od zlecenia kontroli biletów, od ustalenia rozkładów, przebiegu linii, wszelakich zmian...

      • 0 0

    • Każdy przewoźnik inny wygląd rozkładu jazdy?

      Bardzo ciekawy aspekt. Wywieszanie rozkładów jazdy nie jest zadaniem ZTM, ale ich wygląd to powinni oni już ustalać. A zastanawiali się oni nad wyglądem rozkładów jazdy? Chyba nie, bo nie widziałem rozwiązań które nie wykluczają starszych ludzi. Rozkłady są często pisane małym pismem i chyba nie zmieli wygląd tak długo jak jestem na świecie. Powinni unowocześnić design i ustalić wspólny wygląd dla wszystkich przewoźników na terenie miasta albo nawet trójmiasta.

      A wyszukiwanie trasy i połączeń mogli by rozwiązać jak w Melbourn, Londynie albo San Francisco: http://www.mentzdv.de/index.php?id=33

      • 0 0

  • Jeśli chodzi o klimatyzację w autobusach. szczerze mówiąc to rzadko ja czuje.chyba przez to że okna są otwarte non stop.

    Ktoś tu napisał:
    "Linia 126 też nie musi jeździć do Wrzeszcza, przecież będzie Trójmiejska Kolej Metropolitalna, do której będą mogli dojeżdżać ludzie z Żukowa. Wygląda że ktoś chce utrzymać status quo do 2016. Większość linii zostanie w rękach ZKM Gdańsk!"

    Małe sprostowanie: Linia 126 dopiero ostatnio została przedłużona do żukowa i to nie wszystkie kursy jeżdżą do tego miasta (swoja drogą,trochę daleko no ale cóż... bywa) Normalnie 126 kursuje do Banina, które rozbudowuje się intensywnie i obecnie powstało tam całkiem spore osiedle domków jednorodzinnych. Sporo osób dojeżdża stąd do pracy i szkoły/na studia w Gdańsku/Sopocie tak więc pomysł by o tym by zlikwidować dojazd do Wrzeszcza jest trochę chybiony. COś musi łączyć tę miejscowość z miastem skoro planują rozwinąć lotnisko (a Banino jest tylko 7 KM od lotniska) i z obecnej drogi obok portu lotniczego zrobić pas startowy (samochody miałby jeździć przez Nowatorów, koło ogródków działkowych). A że nie wydłużą "B", 110 ani 156 to w takim wypadku 126 zostaje jedyną opcją.

    • 0 0

  • Rozklady jazdy (1)

    Klimatyzacja to chyba jednak troche sprawa mniej ważna. Ważne jest aby komunikacja działała sprawnie (regularnie i zgodnie z rozkładem jazdy). To co mnie wkurza to to, że firma wygrywająca przetarg na świadczenie usług transportowych ma być odpowiedzialna za umieszczanie rozkładów jazdy. Nie dość, że przystanki są oblepione różnymi rzeczami to mamy kolekcję tabliczek z rozkładami jazdy. Nie rozumiem tego dlaczego to nie ZTM jest odpowiedzialny za informacje na przystankach. Wydaje się to logiczne, bo to on zamawia i organizuje przewozy. Jesli kilka innych niż ZKM Gdańsk firm wygra te przetargi na przewozy to będziemy mieli na wielu przystankach kolekcje rozkładów jazdy, a osoby przyjezdne będą kompletnie zdezorientowane czy bilet który właśnie kupili jest ważny w autobusie który właśnie pojawił się na przystanku (sądze, że i wielu Gdańszczan też będzie miało te same problemy). Już można było doświadczyć takich konfuzji w przypadku linii 262 którą obsługuje PKS Wejcherowo. Jeśli już ZTM chce zwalić te rozkłady na przewoźnika, to niech będą one czytelnie oznaczone że to są przewozy organizowane przez ZTM. Zapewne jednak z punktu widzenia ZTM to co proponuje jest niezrozumiale zawiłe.

    • 0 0

    • Po części masz rację...

      ...ale kazdego przewoznika obowiązuje taki sam szablon informacji przystankowej. Na takowej tabliczce nawet już teraz jest informacja kto jest organizatorem, a kto przewoźnikiem.

      • 0 0

  • Nadchodzi fala upałów a potem fala deszczów

    i wtedy pojawi się problem niedrożnych studzienek kanalizacyjnych itd.
    No ale trzeba poczekać na kolejną powódź żeby to zauważyć...

    • 0 0

  • (2)

    chwala sie ,ze nowe autobusy beda milay klime.. po co skoro i tak jej nie uzywaja? czasami w tych autobusach jest jak w saunie.. skoro ludzie otwieraja sami okna to mozna je zamknac na zamek.. myslenie nie boli! po to klima jest by jej uzywac!! i w d.... mam to ,czy wiecej paliwa zuzywacie czy nie.. my klienci - pasazerowie placac tyle kasy za bilety chcemy jezdzic w pelnym komforcie.. !! niektorzy z pasazerow doslownie pol zycia spedzaja w tramwajach czy autobusach dojezdzajac do pracy,szkoly.uczelni czy gdzie kolwiek.. grzecznie prosze o wlaczanie klimy! pozdr i z gory thx

    • 0 0

    • Gdybyś był inteligentny to byś wiedział, że klimatyzacja potrzebuje pomieszczenia zamkniętego by sprawnie działała a w komunikacji miejskiej jest to nierealne ponieważ autobus MIEJSKI co chwilę ma otwarte drzwi! Ruszcie ludzie mózgiem to może to zrozumiecie! Myślenie nie boli!

      • 0 0

    • Nieumiejętność włączenia klimy oraz oszczędzanie paliwa to mit, nikt już nie płaci za oszczędności.

      Duża część autobusów ma klime niesprawną a kierownictwo ZKM uważa że jeśli koszt naprawy jest za duży to nie warto naprawiać bo są inne wydatki. Kierowcy tych piekarników na kołach nie dość że cierpią po kilka godzin katusze to jeszcze nasłuchają się od pasażerów że nie potrafią/nie chcą włączyć klimatyzacji. Panuje ogólne przekonanie podtrzymywane przez takie brukowce jak ,,Fakt'', że kierowcy nie potrafią włączyć klimatyzacji lub oszczędzają paliwo, ludzie to są mity. Nie bądź moherem, nie daj się zwieść pozorom, nie czytaj ,,Faktu''. Ktoś tu robi kogoś w balona, a tracimy na tym my pasażerowie pseudoklimatyzowanych autobusów, oraz kierowcy na których skupia się ,,wdzięczność'' pasażerów. Muszą to wszystko znosić i się jeszcze uśmiechać. Tego nie zrekompensują żadne pieniądze.

      • 0 0

  • Super (1)

    Bardzo mądry pomysł aby w linii 143 nie było klimatyzacji. Wczasowicze z plaży, tłok, bo wszyscy jadą do Sopotu-okna nie wystarczą. Suuuper ! A szkoda, bo tak miło się jezdziło.

    • 0 0

    • O co Ci chodzi?

      Toż będzie ta klimatyzacja! I to na wszystkich liniach wymienionych w tym artykule!

      • 0 0

  • Hines kupił dom towarowy Neptun we Wrzeszczu (Galeria Centrum) i będzie budował tam wysoko, wysoko !!! Cristala też sprzedano, kupiła jakaś mała spółka, nie pamiętam nazwy. Zaawansowany jest już projekt, przed złożeniem do pozwolenia na budowę parku biurowo - mieszkalnego w Oliwie na północ od Halii Olivii. Bardzo nowocześnie się to prezentuje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane