• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: chcemy większego dofinansowania

rb
3 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza. Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza.

Urząd Marszałkowski chce, by z programu Infrastruktura i Środowisko trafiło do nas aż 745 mln zł unijnej dotacji. Wcześniej otrzymaliśmy gwarancję na 306 mln zł, ale to za mało, by projektowana z rozmachem budowa Kolei Metropolitalnej mogła powstać.



Czy budowa Kolei Metropolitalnej powinna być priorytetową inwestycją na Pomorzu?

Wniosek o dofinansowanie już czeka w Warszawie na rozpatrzenie - pisze Gazeta Wyborcza Trójmiasto. Dotacja ma pokryć 85 proc. kosztów budowy. Bez unijnych pieniędzy nie ma bowiem szans na to, by Kolej Metropolitalna powstała. A koszty jej budowy rosną wraz z konkretyzacją planów.

Nowa trasa kolejowa zacznie się w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa i dotrze do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Tory będą prowadzić przez dzielnice: Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście. Wciąż ważą się jednak losy połączenia Kolei Metropolitalnej z istniejącą linią SKM. Wiadomo za to, że - jeśli ministerstwo przyzna dotację w pełnej wysokości - miejski odcinek KM będzie zelektryfikowany.

- Złożyliśmy wniosek na 745 mln zł dofinansowania, przy założeniu, że będzie to 85 proc. kosztów całej inwestycji. W tej cenie zawiera się elektryfikacja odcinka miejskiego. To maksymalny możliwy udział środków unijnych - mówi Gazecie Wyborczej marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2014 r. Dziś trwają jeszcze prace nad studium wykonalności inwestycji.
rb

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Dlaczego projektuje sie po starym nasypie? (6)

    Czy drogi też powinny przebiegać po starej drodze, trakcie znanym już w średniowieczu?

    Dlaczego nie wytyczono nowej trasy tylko poszli projektanci na łatwiznę?

    • 6 39

    • Już ci mówię. Otóż kiedyś linia kolejowa istniała w tym miejscu nie bez powodu. Projektując linię kolejową trzeba uwzględnić promienie zakrętów i możliwe nachylenie trasy. Dzisiaj dawna trasa jest tak samo dobrym miejscem jak kiedyś. Głupotą by było z tego nie skorzystać - nie mówiąc już o tym że najgłupszy urzędnik by się na to nie zgodził.

      • 30 1

    • Dlatego, że trzeba by wyburzać istniejące budynki?

      • 8 2

    • zbudujmy i jakoś to będzie - pasażerowie niech się dostosują do trasy...

      Zelektryfikowana kolejka do Rębiechowa jest pilnie potrzebna, ale tak jak to planowano w latach 70-tych przez Orunię Górną i Południowe Dzielnice.
      Urokliwy szlak wąskotorówki na Kaszuby nijak ma się do obecnych potrzeb transportowych Gdańska.
      Jak inwestować setki milionów to z głową przy ziemi, a nie w chmurach !!!

      Kolej Metropolitalna ma służyć mieszkańcom, a nie mieszkańcy kolei !

      • 4 3

    • Bo stary nasyp jest lepszy od tych nowych (1)

      I mniejsze koszty

      • 6 0

      • Stary nasyp jest pod jeden tor, i tak trzeba poprawiać. Czasem taniej wychodzi zbudować nowy. Przy okazji kolej poszłaby do ludzi, a nie odwrotnie.

        • 0 0

    • bo trzeba by było wyburzać

      i linia nigdy by nie powstała z powodu protestów :P

      • 3 0

  • Przestańcie !!!!!!PRZESTAŃCIE PORZĄDNYM LUDZIOM MYDLIĆ OCZY !!!!!!!!!

    wEŻCIE SIE DO ROBOTY !!!POOBCINAJCIE URZĘDNICZE ETATY ZAMIAST PODNOSIĆ VAT!!!
    DUPY PRZYSPAWANE DO FOTELI SĄ WIĘCEJ WARTE OD HONORU!!!

    • 19 3

  • 100 lat przygotować, miliony płyną do kieszeni urzędasów a na końcu stwierdzą że albo nie ma pieniędzy albo kolej jest nie

    potrzebna...

    • 21 1

  • Panie Struk uważałem pana za faceta solidnego a pan się kumasz z Wyborczą ?

    • 10 5

  • Do pipidowek jezdza Pesy i inne nowoczesne pociagi (1)

    A jako SKM po glownej trasie zlomy z lat 70tych.
    To chore i nienormalne i tylko mozliwe w Polsce!

    • 10 7

    • ludzie z "pipidówek"

      też chcą jeździć nowoczesnym transportem!!!! są dla Ciebie jacyś gorsi???

      • 3 1

  • I CO I TAKI MARCIN WOŁEK KRYSTYN JAROSIEWICZ I MARCIN GŁUSZEK ... (1)

    synowie dawnych dygnitarzy, aparatczyków i sekretarzy PZPR mają niby budować tą kolej.....eeehhhhh nic sie nie zmieniło od komuny jest nawet gorzej..

    • 19 4

    • A kim byli ich rodzice?

      Jestem bardzo ciekawy. Wielokrotnie zaznałem uroków "szklanego sufitu" i cieszyłbym się, gdyby ktoś wyjaśnił mi, w jaki sposób ww ludzie znaleźli się tam, gdzie są

      • 5 3

  • Kolej bez pomysłu (1)

    Czy ta inwestycja powstaje w ramach samouwielbienia do partii rządzącej - jak można wydać nasze pieniądze na drogę kolejową bez oparcia o plany rozwoju terenów i infrastruktury towarzyszącej takiej olbrzymiej inwestycji. Przecież do lotniska, Kartuz, Bytowa itp. można dojechać pociągiem już dzisiaj. Dlaczego nie inwestuje się w istniejące linie kolejowe: Pruszcz - Stara Piła -Kartuzy, Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna. Somonino-Kartuzy-Lębork i inne, gdzie jest zawieszony pasażerski ruch kolejowy. Itd. itp.... .

    • 7 10

    • jak można dojechać pociągiem na lotnisko???

      bardzo chciałabym się dowiedzieć, bo często latam samolotami

      • 4 0

  • Czy oni oszaleli?!? (3)

    Bez przystanku na Wzgórzu św. Maksymiliana? Na Redłowie koło stadionu? Dla kogo ma być ta kolej, dla Szczurka i Budynia czy mieszkańców?

    • 6 8

    • jak będzie przystanek Gdynia Wzgórze (2)

      to się pomyśli, a na razie czarnych już dosyć dofinansowano z państwowej kasy.

      • 6 3

      • Człowieku, co Ty palisz? (1)

        • 1 0

        • kadzidło wącham...

          • 0 0

  • Kolejne obietnice i studia wzkonalnođci (1)

    smiać się chce Adamowicz projektami się chwali ktróre nigdy nie powstaną.

    wybory wybory wybory

    • 12 3

    • boli PiS, boli, co? :-)

      ale i tak nie będziecie rządzić Gdańskiem :-)

      • 2 4

  • Strzyża czeka na kolej metropolitalną (1)

    A Strzyża czeka na kolej metropolitalną i przystanek Strzyża.

    • 8 4

    • Tramwajowy chyba.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane