• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: chcemy większego dofinansowania

rb
3 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza. Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza.

Urząd Marszałkowski chce, by z programu Infrastruktura i Środowisko trafiło do nas aż 745 mln zł unijnej dotacji. Wcześniej otrzymaliśmy gwarancję na 306 mln zł, ale to za mało, by projektowana z rozmachem budowa Kolei Metropolitalnej mogła powstać.



Czy budowa Kolei Metropolitalnej powinna być priorytetową inwestycją na Pomorzu?

Wniosek o dofinansowanie już czeka w Warszawie na rozpatrzenie - pisze Gazeta Wyborcza Trójmiasto. Dotacja ma pokryć 85 proc. kosztów budowy. Bez unijnych pieniędzy nie ma bowiem szans na to, by Kolej Metropolitalna powstała. A koszty jej budowy rosną wraz z konkretyzacją planów.

Nowa trasa kolejowa zacznie się w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa i dotrze do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Tory będą prowadzić przez dzielnice: Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście. Wciąż ważą się jednak losy połączenia Kolei Metropolitalnej z istniejącą linią SKM. Wiadomo za to, że - jeśli ministerstwo przyzna dotację w pełnej wysokości - miejski odcinek KM będzie zelektryfikowany.

- Złożyliśmy wniosek na 745 mln zł dofinansowania, przy założeniu, że będzie to 85 proc. kosztów całej inwestycji. W tej cenie zawiera się elektryfikacja odcinka miejskiego. To maksymalny możliwy udział środków unijnych - mówi Gazecie Wyborczej marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2014 r. Dziś trwają jeszcze prace nad studium wykonalności inwestycji.
rb

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Wystarczy zbudować odcinek łączący lotnisko ze ścisłym Gdańskiem (2)

    Do Mistrzostw Europy. Reszta może poczekać.

    • 4 3

    • no ale cały sęk w tym,

      że to jest prawie wszystko co trzeba zrobić.
      Reszta to pikuś.

      Mówisz jak Duńczyk z Vabanku:
      "Wystarczy przedryblować wszystkich zawodników przeciwnika i wystawić partnerowi piłę, na pustą bramkę."

      • 5 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • a dlaczego nic nie psze się o przystanku Gdynia-Kosakowo? (3)

    Ta linia miała łączyć dwa port lotnicze (Gdynia_Kosakowo Gda nsk-Rębiechowo) a nie dzielić. Już dziś widać, że w transporcie lotniczym przez opóżnieia wyprzedzają nas W-wa-Okręcie -> Modlin i zintegrowana z Łódź-Reymonta (a mówi się jeszcze o Radomiu?)

    Marszałek opóźnia rozwój Pomorza!!!

    • 3 5

    • jakie opóźnienia??

      ja często latam z rębiechowa i nigdy mi się samolot nie spóźnił:P

      • 0 1

    • Czy ty musisz w każdym temacie (1)

      wtrącać to Kosakowo?
      Tradycyjne słoń a sprawa polska.

      • 0 1

      • Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

        trojmiasto.pl, jest POprawne układowi POlitycznemu i dlatego nawet nie wymieniło przystanków w Gdyni. A jak wiemy ostatnim przystankiem ma być Kosakowo i Oksywie:)))

        • 2 0

  • W 2014 pojedziemy najszybciej

    Potem zacznie wychodzić fuszerka i pociągi zaczną jeździć coraz wolniej. A około 2100 na portalu trojmiasto.pl będzie artykuł o tym że 86 lat temu pociągi z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko jeździły w niecałą godzinę a teraz zajmuje im to ponad 2h

    • 3 0

  • Historia zatoczyła koło ;-)

    W latach 90-tych XX wieku usiłowano nam wmówić, że transport kolejowy jest nieopłacalny i powinien zostać ograniczony...przy okazji zlikwidowano wiele linii kolejowych i podzielono PKP...Teraz okazuje się, że linie, które zamknięto przydałyby się a rentowność nie jest czynnikiem decydującym. Proszę budować zarówno Kolej Metropolitalną jak i ścieżki rowerowe...tylko żeby nie skończyło się na zapowiedziach ;-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane