• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: chcemy większego dofinansowania

rb
3 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza. Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza.

Urząd Marszałkowski chce, by z programu Infrastruktura i Środowisko trafiło do nas aż 745 mln zł unijnej dotacji. Wcześniej otrzymaliśmy gwarancję na 306 mln zł, ale to za mało, by projektowana z rozmachem budowa Kolei Metropolitalnej mogła powstać.



Czy budowa Kolei Metropolitalnej powinna być priorytetową inwestycją na Pomorzu?

Wniosek o dofinansowanie już czeka w Warszawie na rozpatrzenie - pisze Gazeta Wyborcza Trójmiasto. Dotacja ma pokryć 85 proc. kosztów budowy. Bez unijnych pieniędzy nie ma bowiem szans na to, by Kolej Metropolitalna powstała. A koszty jej budowy rosną wraz z konkretyzacją planów.

Nowa trasa kolejowa zacznie się w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa i dotrze do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Tory będą prowadzić przez dzielnice: Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście. Wciąż ważą się jednak losy połączenia Kolei Metropolitalnej z istniejącą linią SKM. Wiadomo za to, że - jeśli ministerstwo przyzna dotację w pełnej wysokości - miejski odcinek KM będzie zelektryfikowany.

- Złożyliśmy wniosek na 745 mln zł dofinansowania, przy założeniu, że będzie to 85 proc. kosztów całej inwestycji. W tej cenie zawiera się elektryfikacja odcinka miejskiego. To maksymalny możliwy udział środków unijnych - mówi Gazecie Wyborczej marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2014 r. Dziś trwają jeszcze prace nad studium wykonalności inwestycji.
rb

Opinie (91) 2 zablokowane

  • 85%????

    przecież maksymalne Unijne dofinansowanie to 75%

    • 3 8

  • Region XXIw

    Inwestycje w infrastrukturę są niezbędne.Ale ta chyba nie jest dobrze przemyślana a przede wszystkim nie ma poparcia społecznego.Władza
    operuje hasłami a nie stara się dotrzeć do naszych rozumów.A wtedy
    operują emocje.Więcej z ludźmi dla ludzi.I pamiętajmy ,że jest bida jak
    cholera!

    • 3 7

  • Codziennie korki rano w gół, po południu w górę i połączenie górnego i dolnego tarasu uważasz za nieprzemyślane? Najwyraźniej nie zastanowiłeś się co oznacza sprawna KM.

    • 13 1

  • a ja chcę SKMkę do Sokółki !

    • 3 1

  • KOLEJ....

    Adamowicz nic nie wybuduje .CUD-uje - bo zbliżają się wybory.

    • 13 1

  • A na ch...olerę wam kolej? (2)

    Zamiast kolei i dróg będziecie mieli stadion i ECS.
    I to ma Wam wystarczyć, i z tego macie się cieszyć droga gawiedzi.

    I tak wybierzecie Adamowicza droga tłuszczo wyborcza.

    • 14 1

    • A kogo wybrać? (1)

      Daj chociaż jedną alternatywę? Bo póki co, konkurentów ma takich, że wygra przez brak konkurencji:/

      • 2 3

      • Nawet jak by to miał być Kononowicz

        to zagłosuje na niego, żeby rozwalić ten układ.

        • 4 0

  • A miasto dalej bedzie stać w korkach, bo kto dziś po 10 km do pociągu pieszo chodzi? (4)

    Ta kolej będzie wozić powietrze ale zakosztuje wszystkich.

    • 4 11

    • nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz chłopie. będzie pełny i to co dziennie. ile mieszkaniówki za gdańskiem powstanie (3)

      gdzie pod nosem będzie km gdzie z oruni się jedzie 1-2h rano do centrum, a tu poza miastem ktoś kupi mieszkanie o wiele taniej i jeszcze wsiada w km i w 15min jest rano w centrum. to samo tyczy się tramwaju na orunie górną. to diametralnie zmieni komukacje w tamtym regionie

      • 8 1

      • (1)

        Od kilku lat twierdzę, że Kolej Metropolitarna zmieni niektóre miejsca na górnym tarasie tak jak metro w Warszawie zmieniło Kabaty. Jak się nagle okaże, że Osowa to nie koniec świata ale pół godziny pociągiem to samego centrum Gdańska czy Gdyni, to czeka nas rewolucja jakiej nie było w Trójmieście od lat. A z komunikatów prasowych wynika, że rozważa się wariant żenująco oszczędny, tzn: jeden tor, mijanki i kursy co pół godziny. A tam powinny jeździć pociągi co 15 minut góra, bo jestem przekonany, że zapełnienie szybko przekroczy najśmielsze oczekiwania. To będzie też impuls to gwałtownej rozbudowy śródmieścia Gdańska i Gdyni aby ludzie mogli stosować schemat: praca w odległości spacerku od dworca głównego, mieszkanie daleko za miastem w domku (dojazd pociągiem + ewentualnie samochodem spod stacji).

        Oczywiście to wszystko pod warunkiem, że nasze władze tego nie zepsują: czyli dwa tory, elektryfikacja, odpuszczenie sobie z tramwajami, możliwość skrętu z Gdańska w stronę Żukowa, no i przystosowanie całej trasy co częstotliwości 6 kursów na godzinę albo i więcej. Do tego przy stacjach za obwodnicą parkingi i pętle autobusowe (a przynajmniej rezerwa miejsca). Jeśli wygra wariant minimalny to chyba lepiej sobie darować...

        • 4 1

        • Chciałbyś...

          aby Trójmiasto sponsorowało budowę dojazdu z waszego zadupia... Tylko to jest nieopłacalne, nigdy się nie zwróci miastu, a zapłacić za to będą musieli wszyscy.

          • 0 4

      • Jechałeś choć raz z Orunii? 2 godziny do centrum ale Gdyni chyba.

        • 0 0

  • Po co nam jakaś kolej, czy drogi? Czy to z tego jesteśmy lub możemy być dumni?

    Europejskie Centrum Solidarności - o!!!! to jest duma i potrzeba.
    Będziemy mieli ECS, usiądziemy sobie, pękniemy z dumy, to i kolej, i drogi
    niepotrzebne. Bo kto będzie jeździł, jak wszyscy popękamy?
    Władza wie co robi. Dobra władza, mądra władza.

    • 7 3

  • SKM (1)

    Dlaczego warszawka wozi się takimi newagami http://www.newag.pl/index.php?a=oferty&idoffer=13&opcja=show#

    a Gdańszczanie muszą jakimiś EN57 z lat 60-tych?

    • 6 0

    • ten newag

      to zmodernizowany EN57.

      My też będziemy modernizować ten szrot tak jak ten jeden, który już jeździ.

      • 1 0

  • to tylko kiełbasa .....

    ...wyborcza. Następne projekty, których nikt nie zrealizuje

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane