• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • A łyżka na to...niemożliwe.

    P.S

    s****y muchy,będzie wiosna,będzie trawka lepiej rosła:))

    • 3 0

  • Panie Pawle

    Wypier.... z tymi tramwajami :P

    • 13 1

  • o tej kolei jeszcze przez dlugie lata beda pisac i mowic a nic nie beda robic...

    • 1 0

  • DO KUR..WY NEDZY DROGI POKOŃCZYC..!

    Kawalkami wukształciuchy robią żeby kase zerżnąć z obywatelkich podatków! A trudniejsze odcinki nie ruszają bo to za trudne dla prostaków. Na co komu ta kolej??? Obrzympały i niudaczniki będą z niej co najwyżej korzystać.

    • 4 9

  • (1)

    Kiedy w Warszawie budowano metro ostatnia stacja (Kabaty) znajdowała się niemal w szczerym polu. Wystarczy zobaczyć Kabaty dzisiaj żeby wiedzieć co się stanie po wybudowaniu KM w Trójmieście.

    KM nie jest budowana dla ludzi którzy dziś tam mieszkają, ale dla tych 50.000 którzy dopiero będą tam mieszkać.

    • 17 2

    • Tym co będą chcieli mieszkać za lotniskiem pozostanie tylko kolej

      ... o ile ją tam wybudują. Bo Słowackiego już niebawem zwijają na dobre.

      • 1 0

  • (11)

    tak se siedze, mieszam w necie i czytam o inicjatywie JASPERS
    szkoda, że osoba pisząca "rb" nie zrobiła tego co zrobił gallux czyli zweryfikowała pitolenie marszałkuńcia
    zacznijmy od nazwy
    portal utrzymuje, że JASPERS to: "."

    nie trzeba być młodym, wykształconym i z wielkiego miasta żeby doczytać w Internecie, że "Joint Assistance to Support Projects In European Regions" to:
    Wspólne wsparcie dla projektów w europejskich regionach.

    jak dla mnie wsparcie i pomoc to dwie różne sprawy
    nie jest to również dobroczynność
    dalej dowiedziałem się, że przedmiotem wsparcia JASPERS jest:

    •weryfikacji przygotowanej dokumentacji (studium wykonalności, sposób wyliczenia poziomu dofinansowania, dokumentacja środowiskowa),
    •analizy wybranych kwestii problemowych,
    •doradztwa i wsparcia w rozwiązaniu kwestii istotnych dla przygotowania projektu (np. pomoc publiczna),
    •wsparcia o charakterze horyzontalnym związanym z przygotowaniem dużych projektów (wytyczne dla projektów generujących dochód, programy pomocy publicznej),
    •polepszenia jakości wniosków o dofinansowanie zatwierdzanych przez Komisję Europejską,
    •wsparcia przy określaniu warunków dla konsultantów przygotowujących dokumentację (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia),
    •wsparcia na etapie koncepcyjnym przygotowania projektów (analiza optymalnych rozwiązań instytucjonalnych, niezależna ocena przy wyborze wariantu realizacji, weryfikacja przyjętych założeń, identyfikacja pominiętych lub niedostatecznie uwzględnionych elementów krytycznych, weryfikacja na wczesnym etapie kwalifikowalności).

    oraz, że propozycje wniosków o wsparcie JASPERS składa się od września do końca października roku poprzedzającego wsparcie
    jak zatem przedstawiciele JASPERS mogą deklarować, że sami dokończą studium skoro ich zadania ograniczają się do wsparcia, doradztwa i weryfikacji??

    i co na samym końcu artykułu mamy takie oto zdanie:
    "Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński"??

    no tak jest to z tym wsparciem? jest czy go nie ma??

    gallux radzi:
    na wszelki wypadek dobrze jest mieć przy sobie ciepły sweter i cebule

    • 19 2

    • No ciekawie, ciekawie zaczyna się robić (5)

      Wiesz, dobrze by było abyś sprawdził jeszcze POlitykę sponsoring-publicznego eksponowanych dotychczasowych projektów i pewnych działań tej organizacji nie tylko w zakresie wsparcia finansowania innych podmiotów lub wydarzeń?

      Kto za tym stoi, kto jest w radzie programowej/nadzorczej itd.

      Jeśli masz ich na tapecie to napisz coś więcej np. skąd biorą kasę na swoje tak zbożne przedsięwzięcia jak ten niegospodarny POlityczny Gdańsk??

      • 6 4

      • nie trzeba być logikiem jak poseł urbaniak zeby wydedukować, że kasa jest unijna czyli nasza też (4)

        skoro tak trudno wpisać ci słowo JASPERS w guglach, to pan gallux wesprze cie swoim intelektem

        "Uczestnicy po stronie UE:

        •Europejski Bank Inwestycyjny (centrala – Luksemburg)
        •Komisja Europejska
        •Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju
        •Kreditanstalt fur Wiederaufbau (KfW)

        Instytucja Koordynująca w Polsce:

        Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, tel.: 022 461 39 30.

        Biuro JASPERS, Budynek Metropolitan, Plac Piłsudskiego 1, Warszawa, tel. 022 310 05 10.

        Cele inicjatywy JASPERS:

        •wsparcie przygotowania dużych projektów inwestycyjnych,
        •przyspieszenie przygotowania projektów umożliwiających wykorzystanie środków unijnych przyznanych Polsce,
        •polepszenie jakości wniosków o dofinansowanie zatwierdzanych przez Komisję Europejską"

        • 0 0

        • pan gallux wesprze cie "swoim intelektem":))) (3)

          innymi słowy następny pośrednik do brania pieniędzxy ZA NIC i to dwustopniowy:))

          Od momentu sławnego Marcinkiewicza i Yes, yes, yest czarno to widzę.
          Co prawda myślałem, że się przyłożysz do zadanych pytań, ale poszedłeś na łatwiznę, a ja nie mam czasu na szczegółowe analizy, kto skąd i za ile i z jakiej barwy.

          g:- >słabym byś był wywiadowcą gospodarczym już o publicznym szkoda gadać:((
          Trudno może mi czas pozwoli to sobie sam POszperam tu i ówdzie oraz jeszcze dopytam.

          • 3 7

          • halo halo (2)

            Czy jest tu gdzies Bombardier? Bo tu Gallux gada z Bezstronnym. Cóż to byłby za wątek, w którym te trzy, tak wielkie, tak niepowtarzalne, tak wybitne umysły pogadałyby ze soba??!!!
            I jakie konkluzje mogły by paść?! (wpisujcie propozycje)

            WYOBRAŻACIE TO SOBIE, o malutcy użytkownicy tego portalu!? No bo gdzie nam do NICH!

            O WIELCY, nie trwońcie czasu na dyskusję z miernotami, pogadajcie ze sobą. Toż to debata prezydencka przy Waszej, byłaby piardnięciem w środku tornada.

            Z wypiekami na twarzy oczekuję takiej dysputy:-)))))))))))))))))))))))

            • 7 1

            • Kilka propozycji (1)

              Gdyby się chłopaki dogadali to na 100% w krótkim okresie czasu przejeli by władzę. A pierwsze decyzje wygladały by mniej więcej tak:

              Odebranie Gdańskowi praw miejskich. Ustanowienie sołectwa. Pierwszym słotysem z nadania PIS zostałby pan Jaworski, jako że to dobry gospodarz.

              Przeniesienie stolicy z Warszawy do Gdyni. Sory Gallux, masz ich 2 na 1. Sejm zbierłaby się na tarasie widokowym Sea Towers, Senat w Sanataruim Leśnik w Sopocie. Zarówno w jednej jak i drugiej opcji udział nieżrzeszonych w PIS byłby zabroniony.

              Ustanowienie lotniska w Babich Dołach lotniskiem narodowym.

              Przeniesienie Alei Gwiazd z Hollywood na ul. Świetojańską. 3 nowe gwiady(oczywiście najwieksze i oświetlone itp., byłyby gwiazdami ojców załozycieli nowego układu.)

              Ustanowienie 7 nowych cudów świata - Stocznia Gdynia, Prokom Gdynia, Tunel pod Monciakiem, Lotnisko Babie Doły, Sieć Gdyńskich Ścieżek Rowerowych, Sopot Marina( w planach), Gdyńska Sieć Tramwajowa z pojazdami Bombardier( w planach)

              Wpisanie na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO od razu wszystkich budynków w Sopcie i Gdyni, a co trzeba mieć rozmach. A jak bedą pyskowac to UNESCO tez przenieść do Gdyni i z głowy.

              Wprowadzenie na wszystkich drogach Gdyni i Sopotu, obowiązku jazdy lewym pasem, z predkością minimum o 30kmh niższą od dopuszczalnej

              To tyle na początek

              • 7 2

              • "lotniska w Babich Dołach lotniskiem (tylko)narodowym???"

                a hubem co najmniej EURO-pejskim nie łaska?

                • 2 0

    • Polecam trochę innej wiedzy niż Google.

      Pisanie czegokolwiek w oparciu superwynalazek typu google jest na pewno interesujące, ale bez odpowiedniego komentarza jest jak stwierdzenie, że dzisiaj świeciło słońce - ktoś pomyśli, że było ciepło, ale niestety nie było bo jest zima.

      Jaspers jest inicjatywą ponadnarodową, która wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalego, czasem CUPT (centrum unijnych projektów transportowych) koordynuje przygotowanie i realizację inwestycji dofinansowywanych ze środków UE. Pomaga również beneficjentom (woejwództwa, gminy) w odpowiednim przygotowaniu niezbędnej dokumentacji. Bez pozytywnej opinii Jaspersów Komisja Europejska nie da ani eurocenta na żadną inwestycję.

      Co do poszukiwań Galluxa spółki, to jest to bardzo możliwe, bo przy przetargach może być wymagane doświadczenie projektantów, czy też innych fachwców, a co w przypadku, gdy osoby czy zespoły mające na koncie prace wymagane w przetargu zmienią pracę, lub założą własne firmy. Posiadają wymagane doświadczenie, a firma nowa. Chyba może być taki przypadek, czy nie?
      Pewnie zaraz ktoś odpisze że to Polska i musiała być łapówka

      • 0 0

    • galix zrobił (3)

      ctr c, ctrl v. Choć jak na niego to i tak sporo.......:-)

      • 1 2

      • lepiej robić to co gallux niż bezkrytycznie łykać kocoPOły i duby smalone (2)

        • 5 2

        • "łykać" (1)

          i kto to mówi :-)

          • 0 1

          • łykniem bo odwykniem

            • 0 0

  • A TO POLSKA WŁAŚNIE.

    Wszędzie widzę szadółki.

    • 8 0

  • buehehehehehehehehe (3)

    Jakoś nie stać mnie na jakikolwiek inny komentarz.

    *Czy inwestorzy spodziewali się, że prywatna firma zrobi im studium na dodatkowe opcje za darmo?

    • 66 5

    • czyli IW dostało kasę za darmo bo wszystkie z 3 wariantów i tak nie wejdą w życie (1)

      kto za to odpowiada? skoro gdańsk poprosił o kolejny wariant a na całość była składka od kilku inwestorów to rozumiem ze jak opcja upadł ato za całość powinien zapłacić gdańsk.... czy prezydent gdańska wie co sie u niego dzieje w magistracie? czy on jest oby dobrym szefem skoro ma burdel nad którym nie panuje? zgroza co sie w tym kraju dzieje! kasa z rączki do rączki - bonanza!!!!

      • 4 0

      • to tylko

        inna wersja kręcenia lodów

        • 0 0

    • 1,3 mln zł

      za niby jakies wypociny paraekspertów, ktore i tak nie wejda w życie ?!

      ..ciesze sie ze pieniądze z moich podatków są tak rozsądnie wydawane..

      • 4 0

  • I POwinni iść do więzienia.

    Banda cwaniaczków.

    • 6 1

  • a skończy się tak...

    wybudują kolejkę i nie będzie można do niej wsiąśc z bagażami...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane