• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • ja tam wolę kolej

    a nie żaden tramwaj niech wybudują tramwaj przez siedlce na morenę i dalej na lotnisko albo na słowackiego a mało maja pasa ziel.eni na armi krajowej tam niech wybuduja ten tramwaj od wrzeszcza do rębiechowa kolej i już bo niedługfo okaze się że t ramwaj bedzie jeżdził do kościerzyny albo do kartuz i bytowa a propo co z linią kolejową pruszcz gdański-kolbudy -kartuzy-lębork?????????????????????

    • 8 0

  • aha zapomniałem dodać:

    brawo Budyń - jak zwykle wszystko zepsułeś

    • 14 0

  • PO

    Opowiadacze bajek

    • 6 1

  • mapka - hahahhaha leję ze śmiechu

    dali dwa czarne kolory i mamy je odróżnić - brawo!!

    • 5 0

  • wyglada na to ze budyn znowu spartolil wszystko co mogl spartolic, te chore pomysly z laczeniem tramwajow, kolejek itp tylko przedluzyly opuznienia, a nie wniosly nic nowego oprocz zametu.

    • 5 0

  • Kombinują z tramwajowo-kolejowym odcinkiem i takie są efekty, (3)

    że w rezultacie, jeśli w ogóle wybudują TKM, to będzie to trasa niezelektryfikowana i zupełna parodia systemu, jakim jest szybka kolej miejska. A miało być tak pięknie...

    • 19 2

    • Zgadzam się

      niech się jeszcze pod to doczepią ekolodzy (łańcuchy,głodówka) ochrona wiewiórki i pięciu dzików.Zapomniałem jeszcze o spalinach emitowanych przez te pojazdy.Rok 2060 jest realny ale już bez Nas.

      • 2 0

    • (1)

      te ich kombinowanie to nie dość że kosztowne, to jeszcze niewygodne i durne bo kto z lotniska będzie jechał ciasnym Dortmundem gdzie nie ma miejsca na zwykły podręczny bagaż a to kombinowanie Adamowicza to POprostu wyciekanie kasy boczkiem

      • 7 1

      • TKM

        czyli Teraz Kurrrrr My!:)

        i takie są efekty:)

        • 4 0

  • A ja się pytam gdzie trasa dla Ubotów? (1)

    • 9 1

    • W tunelu pdo Martwą Wisła hehe. Tak Nietupski powiedział.

      • 0 0

  • 2012 (2)

    pewnie jak wszystko będzie gotowe do 2012

    • 10 1

    • (1)

      Na makiecie

      • 5 0

      • Makiety do 2102 raczej nie ulepią. Mazakiem na kartce narysuja parę kresek jak już.

        • 1 0

  • UWAGA COPONIEKTÓRZY TRÓJMIEJSCY KIEROWCY!!!

    Gdzieniegdzie spadło chyba ze 4mm śniegu i jest koło 0C. Jeżeli w tych ekstremalnych warunkach znowu macie zamiar zablokować w korkach całą metropolię to idźcie lepiej na SKM, autobus czy inny środek komunikacji miejskiej. Nie ruszajcie samochodów bo taka dramatyczna sytuacja pogodowa was przerasta. I znowu bedziecie jęczeć że zima zaskoczyła drogowców a nie gamoni kierowców.

    • 12 1

  • Koniec końców i tak stwierdzą, że to niemożliwe tak jak ostatnio było ze wspólnymi biletami dla Gdańska i Gdyni.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane