• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    jechalem wczoraj do Torunia autostrada A 1 i chcialem podziekowac Panu Polaczkowi ministrowi w rzadzie Pana Jaro Kaczynskiemu za dodatkowe 2, 5 godziny podrozy w ekstremalnych warunkach i jednoczesnie pozdrowic wszystkich kierowcow stojacych w 5 km kolejkach w Lysomicach pod Toruniem. Tak zawdzieczamy bo ja to wiem Panu omen nomen"Polaczkowi" specjaliscie widzianemu na wizji w sprawie tupolewa jako wybitnemu ekspertowi pis od komunikacji, ja wiem ze decyzjami tego pana wstrzymano budowe odcinka z Nowych Marz do Torunia bo bylo za drogo a nastepnie dzieki wzrostowi euro zaplacono 40% wiecej i takich wybitnych ekonomistow rodem z pisu dalej oczekuje. A na koniec towarzysze skonczenie szkol w Hiszpani z Opus Dei nie gwarantuje rozumu to ja wam mowie zwykly katolik rodem z Polski ukochanej centralnej moze nie wyksztalconej po Hiszpaniach ale swoj rozum majacy.

    • 15 3

    • ok...

      też ich nie lubię... ale do torunia się jedzie w porywach do 2h godzin

      • 0 0

    • W Polsce przed 1989 rokiem

      też były superszkoły. Nazywało się toto uniwersytetem marksistowsko-leninowskim, i rezultaty dawało podobne. A pozostałości do dziś funkcjonują w obrocie.

      • 0 0

    • dokladnie

      nigdy wiecej "ekspertow" z PiSolandu, wystarczajaco duzo narobili szkod za swojego panowania

      • 0 0

  • Wytyczona trasa KM to najgłupszy pomysł ostatniej dekady!!! (5)

    Najdroższy wariant, najbardziej uciążliwy dla środowiska. Już zaznaczają drzewa, które mają iść do wycinki, a rosna one na odcinku od stacji Zaspa aż do drogi obwodowej Trójmiasta, czyli zastanie wyrąbany pas 10 km. Jak zrekompensować ten ubytek zieleni wysokiej?! Czy w Gdańsku nie ma mądrych ludzi, którzy umieją patrzeć perspektywicznie! Żenada i blamaż i robienie ludziom wody z mózgu, przedstawiając im fałszywe argumenty. A rozwiązań alternatywnych nie ma, bo sątańsze i można mniej zarobić na tym przedsięwzięciu. Takie czasy.

    • 7 12

    • Ja też uważam, że teleportacja albo wiązka Asgardów

      to przyszłość. Jednak na razie musimy się zadowolić zwykłą koleją, na szynach.

      • 6 1

    • A rozwiązań alternatywnych nie ma... (2)

      Ano nie ma. Słowackiego toru nie pomieści

      • 5 3

      • Chłopie (1)

        Planiści , ci niezależni, wskazują na rozwiazanie inne. Polega ono na tym, że puszczamy tramwaj z Chełma do Rębiechowa. To tańsza i lepsza wersja. Nie trzeba budować tylu wiaduktów i dewastować środowiska.

        • 2 5

        • To tańsza i lepsza wersja

          W czym lepsza?
          Tramwajem do Kartuz dojedziesz? NIE
          do Osowy? NIE
          Czas podróży równy godzinie jest satysfakcjonujący? NIE

          Jak Gdańsk chce sobie zbudować tramwaj - to droga wolna.

          Województwo chce zbudować coś dla kilku powiatów, a nie tylko dla zapyziałego Gdańska.

          • 7 1

    • Mówimy ti o koleji!

      "od stacji Zaspa " - czyli piszesz o drodze, a art jest o linii kolejowej!

      • 3 0

  • Panowie z Urzędu Marszałkowskiego zapomnieli, że priorytetem jest dokończenie ul. J. Słowackiego (3)

    Inaczej nic sensownego w tym mieście nie powstanie

    • 5 4

    • Wypowiedź na poziomie nicka. (2)

      Ul. Słowackiego to sprawa samorządu miejskiego, a nie wojewódzkiego. Poczytaj, kozibobku drogi, trochę o ustroju władzy w Polsce, a potem krytykuj. Bo inaczej grozi Ci syndrom "małpy z brzytwą".

      • 3 2

      • Inny kozibobku (1)

        Dzielmy ten Gdańsk na partycje, ulice, place i kłóćmy się o to kto ma rację. Gdańsk jest jeden i powinien mieć jeden plan rozwoju, a nie Urząd Mazrszałowski sobie. a Urząd Miejski sobie. Pamietam jak w 2001 r. zalało Gdańsk i obie instytucje wzajemnie obwiniały się, kto ponosi odpowiedzialność za straty.

        • 2 1

        • Jak Gdańsk za wszystko zapłaci, to niech sobie rządzi. Póki co to Adamowicz wisi na klamce Struka, a nie odwrotnie.

          • 2 0

  • Będą przetargi

    Ciekawe czy prawo o zamówieniach publicznych czegoś nie zdezorganizuje. Znowu zostaną wybrane "najkorzystniejsze" oferty ale na pewno z poślizgiem.

    • 0 3

  • Jestem w kropce (1)

    Słyszę, że istnieje realna zapaść ekonomiczna na polskich kolejach. Zamykane są kolejne linie, odwoływane pociągi, a tu pomysł wybudowania nowej linii kolejowej. Czy ja śnię, czy mam już kompletny zamęt w głowie. Dlaczego ta hipotetyczna trasa ma być ekonomicznie uzasadniona. Czy tylko dla jej wybudowania i zrobienia kasy przez lobby kolejowe?
    I jeszcze jedno pytanie. Czy to w porządku budować linię kolejową pod samym nosem mieszkańców ul. Chrzanowskiego? Ja bym nie chciał mieszkać 20 m od torowiska.

    • 5 6

    • Jeśli nie linia kolejowa, to puszczą ci drogę o standardzie Grunwaldzkiej. Pasuje?
      W planach ciąg komunikacyjny istnieje tam od zawsze. A jeśli chcesz ciszy - będziesz miał okazję pojechać po ciszę na Kaszuby.

      • 2 0

  • Kropka

    Na pewno wartość takich mieszkań usytuowanych tuż przy źródler hałasu spadnie.

    • 3 0

  • Jak będę chciał się dostać do Śródmieścia z lotniska Rebiechowo, to wynajmę taksóówkę (2)

    Nie wiem po co mam się tłuc pociagiem przez pół miasta i potem przesiadać na tramwaj. Dlatego postuluję o dokończenie budowy ul. Słowackiego. A jak ktoś kocha kolej, to niech sobie kupi taką zabawkę i puszcza...

    • 3 11

    • Nie jesteś milionem kibiców.

      • 1 0

    • Jak chcesz byc zdzierany przez taksiarzy - wolna droga. Ale nie neguj, że kolej przyczyni się do poprawy warunków dojazdu Kartuz, Żukowa, Osowy i wielu innych miejscowości do Gdańska

      • 2 0

  • Tylko zostawcie jakiś kawałek dla rowerów i pieszych, teraz trasa Morena - Oliwa jeździ i chodzi przez las mnóstwo ludzi, mam nadzieję, że ktoś to uwzględni.

    • 2 0

  • To będzie zaledwie 70 lat po Niemcach

    Moze to i sukces przywrocic cos do uzytku, co funkcjonowalo za Niemca - w 70 lat po wojnie.
    Nie uwierzę dopoki nie pojadę.

    • 1 1

  • W Polsce to najlepiej wychodzą spółki spółeczki do brania kasy.PL2012 gdzie siedzą same nażelowane blond gogusie biorące solidne pensje i premie idące w setki tysięcy zł.W Gdańsku jakiś BIEG jakieś GIKE wszyscy biorą kasę a efekty żałosne.Do 2012 z trudem skończą stadion poza tym nic nie będzie.Nie będzie żadnego przystanku Gdańsk Śródmieście żadnych nowych dróg niczego nie będzie co tak szumnie zapowiadano w ogóle to Euro w Polsce to będzie wielka prowizora jak w Alternatywach 4 pobudują na chybcika a potem po turnieju będą rozbierać i ponownie budować.Nie będzie kolei autostrad w miastach nie powstanie nic większego niż stadiony

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane