• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • 2015?..

    Czy też może raczej w 2150??

    • 16 2

  • Pesymista

    Gdzie tutaj konkrety? Cały czas jest wałkowany ten sam temat i nic nowego nie dochodzi. No i najważniejsze, czy obecne tory od Osowy do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana będą wyremontowane? Bo jak nie to dziękuję za taką kolej.

    • 13 1

  • Ciekawe czy ktoś z Gdańska przyzna się z imienia i nazwiska do tego pomysłu. Czy też będzie jak z pogrzebem na Wawelu - pomysł tak świetny a przerzucano się jego autorstwem jak gorącym kartoflem.

    • 6 1

  • Jestem na NIE

    Nie lepiej wybudowac pełną sieć tramwajową w Gdańsku i za resztę dać po rowerze każdemu mieszkańcowi?

    • 5 15

  • pierwszy raz słyszę o "rozciągających się torach" - wszerz czy wzdłuż?
    torowisko se pobiegnie
    to kciałem dopytać i doprosić się o informacje - co to som te "hybrydy"
    kto je zaprojektuje i zbuduje - PESA Bydgoszcz?

    • 1 3

  • Mimo wszystko rzecz wygląda idiotycznie

    Gdyby nie upór władz Gdańska w kwestii połączenia sieci tramwajowej i kolejowej, to prace nad KM byłyby bardziej zaawansowane. Poza tym rozwiązanie polegające na łączeniu ze sobą sieci kolejowych i tramwajowych ma pewne zalety, ale przeważają wady. Najważniejsza jest taka, że spóźnienia tramwajów przekładają się na kolej i vice versa.
    Ale jako że z tym się pewnie już nic nie da zrobić, to pozostaje się cieszyć, że w ogóle powstanie. Szkoda tylko, że tak późno.

    • 22 0

  • serce mnie boli (1)

    kilkadziesiąt lat spaceruję po dawnym nasypie kolejowych, tyle drzew, zieleni wszystko pójdzie"pod młotek" no ale co zrobic miasto się rozwija.

    • 12 7

    • nie

      dla tego poronionego pomysłu!!!!

      • 1 12

  • Wybory idą... obietnice obroziły

    Już w 2015? to akurat będzie na EURO2016 we Francji :)

    Pamiętam, że całkiem serio Marszałek Kozłowski, Paweł Adamowicz, Włodek Machczyński bredzili o tym, że na EURO2012 koleją z lotniska na przesiadkowe centrum we Wrzeszczu, a potem pod Baltic Arenę też koleją...

    No a na razie mamy 2015 rok.. no zobaczymy. 5 lat najwcześniej, czyli realnie 2017, jeżeli w ogóle powstanie... :)

    ech, jakie to żałosne jest wszystko...

    • 25 0

  • oby naszym dzieciom żyło sie lepiej (1)

    Polska- tu myślimy o przyszłych pokoleniach ;)

    • 61 7

    • to mam gdzies przyszle pokolenie i martwie sie o siebie i o to zeby wodki nie zabraklo w sklepach.

      • 3 10

  • A kto ?

    A kto jestw zarządzie spółki i na stanowiskachw radzie nadzorczej to już nie pisze.
    A pieniążki biorą z budżetu. Kolejna orzechowalnia dla obiboków ?

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane