• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • oj (1)

    Ci co mówią o rowerach, jeżdżą nimi z gdańska do gdańska, Ci co mówią o samochodach, jeżdżą nimi i mają pretensje o korki, Ci co nie chcą niczego mieszkają tak blisko centrum, że im nie robi nic różnicy. Pomyślmy o wszystkich, jeśli będzie lepsza komunikacja miejska to mniej będzie samochodów. Poprawa dróg i mniejsze korki spowodują kupowanie kolejnych samochodów "bo się bardziej opłaca".

    Moim zdaniem na początku rewelacyjna, z*******a, sprawna KOMUNIKACJA MIEJSKA, zaś później drogi - albo w międzyczasie :)

    • 4 1

    • Odwrotnie. najpierw drogi, potem komunikacja miejska. W przeciwnym razie drogi będą w takim stanie, że ta komunikacja nie będzie miała po czym jeździć.

      • 0 1

  • Lepiej kupcie więcej tramwajów, które nie będą się psuć

    • 4 2

  • co to za obleśny pociag?

    • 1 1

  • (1)

    W pierwszych koncepcjach jednak między lotniskiem w Wrzeszczem były 3 przystanki i czas przejazdu miał wynosić 30 minut, teraz wygląda na to że przystanków będzie 8...

    • 3 0

    • 30 min koleją?!

      25-30min na lotnisko jedzie autobus z dworca w Gdyni Głównej, przez pół Gdyni, Wielki Kack i obwodnicę.
      Jednak fajniej by było gdyby kolej trochę szybciej jechała, a nie tyle co autobus..

      • 1 1

  • TGV

    TGV w Trójmieście ;)))

    • 1 0

  • Co wy piszecie w tym artykule..?

    Rozstaw osi (szerokość) torów kolejowych jak i tramwajowych jest taki sam - 1435 mm.
    A tak poza tym, to jestem za wariantem 3b :)

    • 3 0

  • Kolejna

    przedwyborcza sciema

    • 1 0

  • Ach szkoda , że nie połączy (1)

    odcinka dalej od lotniska w kierunku Gdyni przez Dąbrowę , Karwiny do Gdyni, Chyloni . Tam są tory, na Karwinach , może to by odciążyło korki w centrum , aż się prosi , malownicza trasa i na skróty przez Karwiny, . SUPER. Uruchomiono ją jednorazowo z Gdyni Gł. jak przyjechał prezydent USA, bardzo szybko można się było dostać z Gdyni Gł. na Karwiny..

    • 3 0

    • skm

      Nie bedzie polaczenia bo SKM i autobusiaze na tym straca. Przeciez, jak Falklandy Karwiny jada do pracy to autobusem, trolejbusem i SKM. A tu nagle beda mogli z Obluza ,Chyloni i Karwin dojechac do Gdanska. No to pytam co za idiota bedzie jezdzil syfiasta SKM z Renoma? Tylko Rumia i troche Wejherowa . Kasa to kasa . Nie bedzie polaczenia dalej!!!

      • 0 0

  • plany konsultacje, a Gdańsk i tak co chwila wymyśla kolejne problemy, które przedłużają budowę (11)

    • 126 40

    • ja chce na karczemki !!!! będę mógł z sopotu wracać z imprez

      zamiast taxi!!!

      • 3 1

    • 100lat za m (1)

      jak zwykle,
      wezcie przyklad z ekspresowego tramwaju w Manchesterze
      po miescie predkosci do 50km/h poza miastem (na Old Trafford) do 100km/h

      • 14 0

      • Turysci zobacza nasze zolto-niebieskie smierdzace kible vel Sprinter itd

        to beda zmieniac date powrotu ten sam dzien.

        • 4 0

    • akurat w tym temacie Gdańsk myśli przyszłościowo (7)

      i tyle w temacie

      • 13 13

      • (2)

        przyszlosciowo? Hahahaha. Przed wojną, w latach 1920x, całą kolej metropolitalną wybudowano w ok. 6 lat. A teraz jest juz 20 lat czekania, gdzie to przyszłościowe myślenie? I co mają wspólnego tramwaje z przyszłością? Przecież na lotnisko musiałyby jeździć jeden za drugim, aby dorównać choćby jednej kolejnce pod względem liczby miejsc... Ciekawe czy tak będzie, czy raczej będziemy mieli jeden zapchany tramwaj na pół godziny i lament, że "to się wcale nie opłaca"??

        • 16 5

        • w latach 20-tych w 8 miesięcy wybudowano linię z Gdyni do Kościerzyny. Z tym się zgodzę.

          • 8 0

        • coś ci się pomieszało

          Kolej metropolitarna przed wojną? Chyba że masz na myśli zwykła jednotorową i nie zelektryfikowaną linie kolejową idącą niegdyś po tym nasypie. Tyle, że to trochę co innego.

          Tramwaje z kolei nie mają dojeżdżać do lotniska tylko usprawnić komunikacje z Moreną i innymi dzielnicami. To ma bardzo wiele wspólnego z nowoczesnością.

          Byle by zrobili to jak należy czyli oddzielne torowisko dla kolei, oddzielne dla tramwaju.

          • 3 0

      • tzn ? (3)

        1. doprowadzi a1 bliżej miasta ? nie, po co niech marnują czas dojeżdżając do autobany
        2. zbuduje chociaż jedno bez kolizyjne skrzyżowanie ? nie, kto to widział żeby w mieście estakady budować
        3.zbuduje przystanek skm, Gdańsk Śródmieście ? nie, narazie myślą dopiero 15 lat, dajmy im czas, co nagle to po diable.
        4. może nawierzchnie wymieni ? nie, tam w dupie, radni i włodarze jeżdżą suv'ami, po co dla plebsu dziury łatać

        a i w temacie odnośnie tematu to tyle w temacie buhahaha

        • 17 21

        • ale tepak z ciebie, gosciu!

          tak jak w tytule!

          • 2 2

        • to też sobie kup suv'a. Proste, prawda?

          • 4 7

        • zobacz sobie, o czym jest artykuł, który komentujemy...

          a dopiero potem się wyżalaj.

          • 17 3

  • Według mnie sens ma przede wszystkim wariant 3a.

    Jeśli już wydawać tak potężne kwoty, to na budowę czegoś, co w razie potrzeby może np. posłużyć do przepuszczenia pociągów, gdyby nie daj Boże coś się stało na głównej linii. Ta sama linia powinna być dostępna dla tramwajów. Budowanie dwóch równoległych systemów szynowych i trakcyjnych obok siebie wygląda na kompletny bezsens. A skoro wagony kolejowe mogą się już poruszać po liniach różnej szerokości (SUW2000, TALGO), to dlaczego nie tramwaje?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane