- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (234 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (146 opinii)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (87 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (107 opinii)
Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy
W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.
Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.
Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:
Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.
Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.
Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.
Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.
Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego
Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.
Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje
Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.
Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei
Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2010-09-22 12:01
(4)
Przystanku Zaspa na trasie KM nie ma, nie miało być i nie będzie, wbijcie to sobie do głowy raz i na zawsze. Wynika to z tego, że na wysokości przystanku SKM Zaspa KM będzie musiała już być na estakadzie i odbijać w lewo, nie ma więc możliwości zahaczenia o ten przystanek, z pociągiem nie jest tak prosto jak z autobusem.
- 4 2
-
2010-09-22 12:31
(3)
A czy to taki problem zrobić przystanek na estakadzie? po prostu z peronu "metropolitalnego" (swoją drogą, cóż za zełgana nazwa) na peron starej SKM trzeba by zjechać windą albo zejść schodami. W niemieckich miastach, nie mówiąc już o Paryżu, nie takie różnice wysokości daje się pokonywać przy przesiadkach.
- 2 0
-
2010-09-22 12:48
(2)
Niby tak, ale taki przystanek kosztuje, natomiast z Zaspy można podjechać jeden przystanek SKM i się przesiąść na KM, przecież to nie problem. I tak w najważniejszych kierunkach Zaspa jest doskonale skomunikowana, nie ma więc teraz co biadolić, na lotnisko i tak większość jeździ samochodem.
- 1 2
-
2010-09-22 13:48
Jeździ samochodem, bo nie ma wyboru
Jeździ samochodem, bo nie ma wyboru. Po to budujemy kolej, żeby auta zostały w garażu.
- 5 0
-
2010-09-22 23:33
Przecież Zaspa jest doskonale skomunikowana z lotniskiem
Co prawda nieczynnym ale własnym
- 0 0
-
2010-09-22 12:06
IMO lepszy jest wariant drugi
Wspólne tory dla kolei i tramwaju to nieporozumienie - zakłócenia ruchu jednego środka komunikacji przekładają się na drugi. No i koszty obsługi są znacznie niższe.
- 7 0
-
2010-09-22 12:09
Ciekawe czy do tego czasu poprawią przepustowość torów SKM (tzn umożliwią mniejsze odstępy między kolejnymi składami), bo jak się nałoży dzisiejsza ilość pociągów SKM (8 na godzinę) oraz przyszłych KM (miejmy nadzieję że będzie to 6 na godzinę w szczycie) to się zrobi jeden pociąg co 4 minuty, dzisiaj to chyba niewykonalne.
- 8 0
-
2010-09-22 12:11
Skoro prognozy ruchu przekraczają nawet śmiałe przewidywania to chyba nie może być innej możliwości niż wariant III (i zupełnie nie patrzeć na tramwaje).
- 7 0
-
2010-09-22 12:12
bo ta trasa nie jest zelektryfikowana. (1)
To jakaś paranoja, 60 lat po wojnie i z Gdyni do Kościerzyny spalinówka.
- 17 0
-
2010-09-22 14:28
Elektryfikacja
to panocku w pięciolatce Gomułki zdaje się było a dziś za Polski Katolickiej ciemnota:((
- 2 1
-
2010-09-22 12:13
utrudnianie
oczywistym jest ze linia km powinna byc dwutorowa i zelektryfikowana!!!, a pomysl z tramwajami jest idiotyczny, wystarczą wezly przesiadkowe, do tego dochodzi problem regulacji prawnych wlasciwie uniemozliwiajacych wspolne poruszanie sie tramwajow i kolei po jednym torze w pl, btw od kiedy tory tramwajowe w gda sa wezsze niz kolejowe? redakcjo kompromitujecie sie takimi bledami!!! 1435 mm rozstawu obowiazuje w pl na kolei i w gda dla tramwajow!
- 16 1
-
2010-09-22 12:18
No znowu jakiś wizjoner od siedmiu boleści przygotowywał (1)
rozkład potrzebnych przystanków.
Wszyscy wiemy, że KM "wchodzi na tory" na Zaspie natomiast przystanku tam nie zrobiono. Toż to od samego początku porażka projektowa. A wiemy, że na Zaspie i obok we tamtym rejonie żyje ca 50 tys. mieszkańców Gdańska. Więc pytanie retoryczne. Dla kogo ta Kolej Metropolitalna dla Pcimia-Banina Centrum Matarnia, tramwaju, czy dla LUDZI???- 12 1
-
2010-09-22 18:35
władcy zapomnieli jak duży elektorat
mieści sie w tej części Gdańska?
- 0 0
-
2010-09-22 12:25
Zanim tą trasę oddadzą do uzytku w jakimklwiek wariancie, i tak będzie to wariant
przestarzały. Taka inwestycja powinna mieć w sobie rozmach i odrobinę szaleństwa, żeby za 20 czy 30 lat dalej spełniała założenia jakie jej stawiano.
- 9 1
-
2010-09-22 12:26
Po wyborach znowu bedzie cisza
Ludzie,dali wam kielbase wyborcza ,a wy sie jaracie:))
- 6 2
-
2010-09-22 12:29
stacja 'Gdańsk Dolina Krzemowa' LOOOOOL (1)
- 10 0
-
2010-09-22 12:37
Hahaha to samo pomyslalem jak to zobaczylem :D Jeden wielki LOL :D
Dolina krzemowa buaha z trzema budowanymi na krzyz biurowcami :)))))
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.