• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • Mosty są nad rzekami...wiadukt to troszku cuś innego ;)

    • 5 1

  • (1)

    Na estakadzie jest buspas a autobusy przy zjezdzie na obluze wbijaja sie na srodkowy pas powodujac korki moze tym ktos sie zajmie?

    • 16 9

    • To nie przez autobusy sa tam korki

      • 8 5

  • Namaluje

    W 3D i ludzie sie nabiora. Farby w Gdyni pod dostatkiem. Farbiarskie lobby w Gdyni ma sie dobrze. Mala farbiarnia ma się dobrze.

    • 10 1

  • k...a wystarczy jeden na obwodnicy albo odizolowanie tego stolca od trojmiasta

    • 4 2

  • Miasto Wspólne poleglo to jakiś Piotr pisze

    A wszystko jest już dawno podjęte i omówione tylko KASY ze strony Gdyni BRAK

    • 2 5

  • Najpierw trzeba zacząć od ludzi, każdy przyspawany do fotela w aucie i jedzie pojedyńczo. (1)

    Komunikacja miejska musi mieć priorytet i tak na zachodzie się to odbywa, drogi można poszerzać i budować bez końca, syzyfowa praca i tyle.
    A większość ludzi wylewa tu swoją butność, czasy robią się takie że nie auto staje się luksusem tylko płynne poruszanie się nim w przyzwoitym czasem dotarcia do celu.
    A jeśli chodzi o skomunikowanie północnej części Gdynia z resztą to są już zaniedbania władz, bo nie stwarza alternatyw aby przesiąść z puszki do komunikacji.

    • 18 17

    • Zachód to ty widziałeś ale słońca

      • 3 5

  • A może tak poszerzenie dróg i budowa nowych?

    • 8 4

  • moje miasto

    rozmarzylem sie choc pewnie moje pokolenie tego nie doczeka, szkoda ze tak piekne miasto idzie na zmarnowanie

    • 8 1

  • To za mało (4)

    W tej chwili ma zacząć się przebudowa stacji Gdynia Port łącznie z wszystkimi posterunkami (od A do F), tor którym miałby jeździć szynobus ma być wykorzystywany do celów pociągów kontenerowych jadących na BCT. Żeby to wszystko miało rację bytu, trzeba obok istniejącego wybudować drugi tor by można było prowadzić w miarę normalny ruch.

    • 50 6

    • a mijanka

      • 2 1

    • Masz jakieś źródło? Sprawa ciekawa, s nie słyszałem o tym

      • 4 2

    • widzę jesteś w jakiejś alternatywnej rzeczywistości. hallo tu rządzi szczur, nie da się. (1)

      • 10 6

      • akurat tu już nie rządzi (port) ale nie znaczy to, że będzie lepiej

        "Prezio" strzela focha i uważa że jak dostał po łapkach, to on nie będzie się wysiłał.
        Bo przecież to "nie jego i on nic nie może"...
        Zero zdolności negocjacyjnych, współpracy i synergii...

        • 7 0

  • Pomysł super powinni uruchomić kolej przystanki z dużymi parkingami i wio koleją .i tak nic nie zrobią taka prawda. Narazie malują strefy 30 tyle farby jest

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane