• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • Te wszystkie opinie pokazuja, jacy jestesmy my polacy - same skrajne opinie, nigdy sie szybko nie dogadamy... ani na szczeblu rzadowym (tam to juz sie rozgrywa dramat), ani lokalnym. Ci co przerzucaja sie, czy to sprawa Gdyni, czy Kosakowa niech sie pukna w przyslowiowy leb. Wiadomo, ze jednym i drugim zalezy, ale nic sie nie zdarzy przez jedno machniecie magiczna rozczka. Poczekajmy na skrzyzowanie i idzmy dalej. Pan Szczurek jest, jaki jest, ale posluchajcie czasem, jak rzeczowo sie wypowiada. Aa i tak - ja jestem jednym z tych z pol kapusty, ziemniakow i jak to jeszcze tam nazywacie. Wybralem to miejsce z wielu wzgledow (plusow wbrew pozorom jest mnostwo), ale z pelna swiadomoscia, ze pomecze sie w korkach i ze czasem cos polata nad glowa. Usmiechnijcie sie, pogoda piekna ;)

    • 4 1

  • To brednie

    Na ktore nie ma kasy. Tylko OPAT ma szanse powodzenia i bardzo duży potencjal na rozladowanie ruchu.

    • 4 0

  • Moje pytanie jako mieszkańca.

    Niespełna dwa lata temu był remontowany chodnik wzdłuż Płk. Dąbka, połozona nową kostkę brukową, teraz w czasie remontu ta kostka została zerwana i położona inna jakas kwadratowa, co dzioeje się z tą kostka sprzed dwóch lata bo nie wyglądała na zużytą. Gdynia musi strasznie bogata jak pozwala sobie na takie marnotrawstwo, przeciez to są nasze pieniądze

    • 7 0

  • tydzień bez samochodu

    • 0 2

  • HEJ

    aby odblokowac to trzeba zrobic wiadukt lub tunel przez tory z obwodnicy na hutnicza a nie stawiac jakies betony w centrum gdyni i wydawac kase niepotrzebnie w warszawie to sie stawia takie cos w ogu mgnienia a w gdyni 0 pracy nad tym projektem

    • 1 1

  • A może przestać budować bloki we wsi Pogórze (nie mylić z Gdynią Pogórze) i we wsi Kosakowo!!! (1)

    A może przestać budować bloki we wsi Pogórze (nie mylić z Gdynią Pogóze) i we wsi Kosakowo!!! I pozwolić na budowę dopiero gdy będzie zadbany odpowiedni dojazd??

    Bo to nie mieszkańcy Gdyni korkują tylko GPU!!!

    • 3 0

    • 10/10

      10/10

      • 0 0

  • Tylko dodatkowa droga i kolej jako pomoc

    i w końcu remonty dróg, bo obecne wołają o pomstę do nieba.

    No i dofinasowanie do SUVów dla dzielnic północnych do czasu wyremontowania Unruga do Bosmańskiej ,płk/ Dąbka od Zielonej do Kwiatkowskiego oraz remont Zielonej od Bosmańskiej do Plk. Dąbka

    • 1 0

  • Recepta na to jest banalnie prosta

    Korki powodują samochody - wystarczy więc nie wpuszczać samochodów.

    Buspas to półśrodek.
    Należy wytypować korkujące się miejsca (np. Estakada Kwiatkowskiego), sprawdzić w których godzinach to się dzieje i w tych godzinach wprowadzić surowo egzekwowany zakaz poruszania się samochodami osobowymi w tych rejonach.

    I wtedy każdy będzie miał wybór - albo jedzie komunikacją miejską, albo szuka sobie objazdu.

    Prawda jest taka że nie ma miejsca na te wszystkie samochody osobowe.
    W kilku miastach w USA próbowano w XX wieku podejścia pod tytułem "zbudujmy więcej dróg", aglomeracja Detroit w ponad 60% powierzchni składała się z infrastruktury drogowej.
    Im więcej tych dróg budowano tym większe były korki, tym wolniej (i na większe odległości) trzeba się było poruszać.

    Jest tu wiele problemów np. suburbanizacja gdzie również jednym z pomysłów są po prostu opłaty wjazdowe do miast - i to też w zależności od godzin.
    W godzinach szczytu wjazd osobówką do miasta powinien kosztować 25zł minimum.

    • 3 1

  • Nie wiem dlaczego tak strasznie uczepili się wszyscy tego, że kolej musi iść na Oksywie przez Chylonię, bo tak idą stare tory. Po pierwsze to przynajmniej 15 minut dłużej, bo po drodze kilka niepotrzebnych dublujących się z SKM stacji. Po drugie Bez wybudowania tuneli na Hutniczej i Puckiej (między Unruga i Hutniczą) sytuacja drogowa przedstawiona w 1:33 filmu, będzie sytuacją permanentną (taki korek spowodował okazjonalny przejazd pociągu w dzień wolny od pracy). Lepiej zdecydowanie byłoby puścić kolej od głównej wzdłuż Wiśniewskiego (tam gdzie dzisiaj są tylko tory manewrowe) i potem tak, aby wychodziła w stronę Oksywia przed Elektrociepłownią. Nikt też jakoś nie bierze pod uwagę że już już rozpoczyna się duża inwestycja związana z przedłużeniem ulicy Logistycznej / Żarnowieckiej, gdzie przebieg torów też trzeba by jakoś wkomponować. Również linię wojskową do Kosakowa można sobie odpuścić i wytyczyć nową, bo po pierwsze jest w stanie rozkładu i na bardzo dużym odcinku zasypana lub wymyta, po drugie nikt przy zdrowych zmysłach nie puści pociągu jadącego przez las po którym w każdej chwili porusza się mnóstwo ludzi z trzech dzielnic (tory idą 20 metrów od bloków mieszkalnych).

    • 2 0

  • komu ten prom skoro tak rzadko

    taki prom powinien już od dawna łączyć Oksywie z Centrum Gdyni i na początek co 30 min max, najlepszy projekt to linia kolejowa która także już dawno powinna być uruchomiona, no i pozostaje tunel Chylońska/Pucka/Hutnicza bez niego Gdynia to jak zapyziała wioska

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane