• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • nie da sie

    ekipa gryzonia potrafi jedynie realizowac inwestycje polegajace na malowaniu biala farba..... albo zmianmie znakow drogowych.

    • 8 0

  • Kosakowo

    Kosakowo buduje mieszkania to niech zadba o drogi dojazdowe do wsi

    • 3 6

  • Prawdziwe rozwiązania

    1. Duże rondo na ul. Kwiatkowskiego / Płk Dąbka.
    Aktualne rozwiązanie jest na chwilę. Nie spełni oczekiwań. Jest stratą stratą czasu i pieniędzy.
    2. Drugi most w kierunku Pogórze / Kosakowo / Suchy Dwór.
    3. Dwie jezdnie x dwa pasy ul. Kwiatkowskiego. Na wysokości kościoła na Obłużu należy przesunąć oś jezdni.
    4. Prom osobowy przez kanał portowy Oksywie - Centrum (takie rozwiązanie było przed wojną i w jej trakcie).
    5. Tunel samochodowo - rowerowy pod kanałem portowym: Oksywie - Centrum (most może ograniczać żeglowność kanału).
    6. Kolej metropolitalna na płn. Gdyni + SKM: Pogórze Dolne, Obłuże, Oksywie.
    7. Tunel Pucka - Chylońska.
    8. Poszerzenie ul. Płk. Dąbka.
    9. Przy każdej nowej drodze obowiązkowo buspasy i ścieżki rowerowe.

    • 9 3

  • Kolej nie rozwiąże wszystkich problemów. Bardzo dużo osób porusza się własnym środkiem transportu. Buduje się nowe osiedla a zapomina o komunikacji.

    • 3 2

  • Są dwie opcje by odkorkować północ Gdyni

    1. Zwiększyć przepustowość podróżnych przez zwiększenie ilości kanałów komunikacji (drogi, komunikacja zbiorowa itp)
    2. Zmniejszenie ilości pojazdów korzystających z obecnych tras.
    Prowadzi to do prostych odpowiedzi, że będzie zbyt drogo żeby zrobić to kompleksowo, dlatego szuka się rozwiązań najtańszych. Do tego Gdynia się wyludnia. Władze muszą mieć świadomość, że każde rozwiązanie na chwilę obecną może być bezużyteczne za np. 15 lat. Dlatego też jeżeli do tej pory ludzie sobie radzili, to samorząd odbiera że dadzą sobie też radę bez większych inwestycji.

    • 4 1

  • Pogórze Górne

    Napewno jakieś ułatwienie było by dać nową linię autobusową z pętli Pogórze Górne do dworca w Chyloni , także ułatwienie dla ludzi dojeżdzających R do Rumi.

    • 2 0

  • Sami tego chcieliście (1)

    Ludzie, wpierw głosujecie na szczura, a potem się dziwicie, że nic się nie dzieje?
    Tak samo jest i będzie z Obłużem, Oksywiem itd. i z zachodnią Gdynią póki "to coś" ma władzę.
    Zrozumcie, że głosując na niego głosujecie na co tygodniowe maratony i zamykanie ulic, a nie na rozwój Gdyni. No cóż trzeba czekać kolejne x lat, żeby coś tu się zmieniło.

    Nie wiem co gorsze ludzie, którzy się dziwią, że przez szczura nic nie ma czy ludzie, którzy hejtują pis, a potem biorą jak gdyby nigdy nic 500+ bo im się należy

    • 14 0

    • Haha w punkt, mam takie samo zdanie... A co chodzi o PiS to śmieszą mnie ludzie którzy mówią że "to idzie z naszych pieniedzy" yyy a z kogo przepraszam haha oddają ci twoje pieniądze z podatków, PO nic ci nie dawało a i zabrać potrafiło...

      • 0 0

  • Ja uwazam (1)

    Że wystarczyłoby wykonać najpierw wielkie rondo zamiast skrzyżowania że światłami na skrzyżowaniu ul Dąbka z Kwiatkowskiego. Tam się korkuje cały ruch na Oksywiu

    • 6 0

    • Turbinowe

      Z czterema pasami ruchu. Rumia od kilku lat stawia ronda gdzie się da w centrum i wspaniałe się odkorkowała. A to potwierdza ich skuteczność.

      • 2 0

  • aby taką częstotliwość uzyskać

    aby taką częstotliwość kursowania pociągów, linia kolejowa musiała by być dwutorowa. już z góry uprzedzam, że jest to nie wykonalne ze względu na brak miejsca. jedynie można spróbować wprowadzić cykl co 30 minut, ze stacją ( mijanką) Gdynia Obłuże. to ewentualnie najbardziej realna szansa. kogoś fantazja poniosła. i to tylko przy pociągach relacji gdynia port oksywie - gdynia chylonia. a kiedy dolozymy jeszcze do tego pozostałe relacje... częsyotliwość nam się analogicznie zmniejsza. powodzenia życzę . ale to niemozliwe. chyba ze wysiedlimy rodziny i firmy oraz wykupimy tereny w tym tez od wojska.

    • 1 1

  • Pucka (2)

    Najpierw niech zrobią wiadukt lub tunel na puckiej...

    • 4 1

    • Tak dokladnie

      Obecnie powstają 2 inwestycje Chylońska 110, i na Puckiej Chylonia Bussiness Park. Pozdrawim już teraz tych, którzy będą tam mieszkać/pracować. Nie rozumiem jak.można budować takie obiekty kiedy nie ma zapewnionego plynnego przejazdu. Jeszcze Chylońska 110 jako tako wyjedzie, ale z Bussines Parku.na Puckiej ludzie będą godzine stac zeby wyjechac z pracowniczego parkingu i się wbić na Pucką. Gratulacje. Kto na to pozwala?

      • 0 0

    • Kika

      Ach zapomniałabym. Nowe perony skm na chyloni oddane kiedy? Oficjalnie i z pompą, 3, 4 miesiące temu? No to przejście podziemne już zalane, farba odchodzi, widać zacieki. Brawo. Mamy swoje Forum :o

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane