• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • Kolejny artykuł z cyklu "Jak mały Kazio wyobraża sobie gwiazdkę".

    Żeby naprawić zaniedbania które ciągną się jeszcze od czasów Gierka, należy:
    1. Wybudować Drogę Czerwoną, która wyprowadzi rosnącą masę ładunkową na drogi krajowe (inwestycja rządowa poprzez GDDKiA);
    2. Wybudować wiadukt nad torami na Puckiej, na granicy Chyloni i Pogórza (wiadukt długi, a przez to bardzo drogi; Gdynia powinna na to dostać duże dofinansowanie z UE albo budżetu państwa; dlaczego w Świnoujściu państwo może wybudować tunel za miliard, a w Gdyni nie może wybudować wiaduktu za kilkadziesiąt milionów? ),
    3. Wybudować tunel pod torami na drugim końcu Puckiej, w okolicy ul. Chylońskiej (tutaj jest szansa, o ile kolejarze nie spartolą roboty; inwestycja rządowa poprzez pkp plk),
    4. Wybudować kolej z centrum do Kosakowa, a nawet dalej (tutaj kolejarze wchodzą w etap prac studialnych, a inwestycję przewidują po 2020 r., o ile dostaną na to kasę; inwestycja rządowa poprzez pkp plk).

    Ci, którzy chcą w obecnym stanie rzeczy chcą uruchamiać połączenia kolejowe do Oksywia, to ludzie o dobrych sercach i wielkiej wierze, jednak nie wiedzą o czym mówią.

    • 3 2

  • (2)

    Pociąg to nie tramwaj! Bez sensu Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska.
    Reszta pomysłów godna rozważenia.
    Bez sensu jest aby pociąg jeździł do Orlowa. Powinien jeździć do Gdańska.

    • 7 0

    • zdecydowanie zbędny jest pomysł Gdynia-Śródmieście, Wielkopolska potrzebuje lepszej komunikacji

      ale niekoniecznie przystanku.
      Kolega Piotr zebrał wszystkie wątki poruszane w aspekcie komunikacji z Północą.

      Pozwole sobie zwrócić uwagę na dodatkowe informacje:
      Uruchamiana jest modernizacja Gdynia - Port i okolic. Przedsięwzięcie wycenione na 1mld pln mogłoby wziąć pod uwagę potrzebę rozwoju ruchu pasażerskiego przez ten teren. Bo ponoć ma objąć kolizje torów z drogami na Hutniczej i Puckiej.
      Czy ktoś z miasta na ten temat lobbuje i rozmawia?

      Ogłoszono chęć pozbycia się przez Pocztę Polską terenu przy Dworcu Głównym. Dawne bocznice pocztowe są idealnym rozwiązaniem na zakończenie kolejowej komunikacji na Północ z możliwością szybkiej przesiadki na peron pierwszy czy drugi (nawet były tunele z windami) - ruchome chodniki i schody. Same innowacje i było by się czym wykazać i pochwalić...

      • 2 1

    • niekoniecznie, wszysto do Gdyni glownej i tam przesiadka na zwykla skm. Po co budowac mega trasy ?

      • 2 0

  • "Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach"

    Proszę nie rozśmieszać klientów!

    • 4 0

  • W Gdyni

    nie trwa cały czas rozbudowa północnych dzielnic Gdyni- i Pan Prezydent też to wie. Ostatnia rozbudowa północnych dzielnic miała miejsce pod koniec lat 80-tych ub.wieku (XX wieku). Teraz od blisko 30 lat rozbudowuje się gmina Kosakowo( kilka wiosek) i powiat Pucki.
    Jedynie co powstało na Obłużu Leśnym to osiedle Nawigator przy ul.Kuśnierskiej (2012-13 rok) i taka sobie jeszcze drobnica przy ul.jantarowej. Teraz jeszcze rośnie małe Signum na Pogórzu Dolnym i w kierunku Oksywia Nadmorskie Tarasy. To mały "pikuś" do tego co się dzieje w gminie Kosakowo.

    • 6 0

  • A jak to ma rozwiazac problem masy aut ktore skracaja sobie droge przez Pierwoszyno? Latem masakra. Na kolej turysci sie nie przesiada. Drog potrzeba.

    • 5 0

  • Najszybciej będzie

    Jak się Pan Prezydent wprowadzi na Pogórze... Korki znikną w kilka miesięcy...

    • 9 0

  • (1)

    Korki nie są zasługą Prezydenta Gdyni. Skargi i wnioski proszę kierować do Gminy Kosakowo ew. do powiatu Puckiego. Proszę zobaczyć skąd generowany jest największy ruch pojazdów-odcinek ul. płk.St.Dąbka od ul.Wiejskiej na Pogórzu-przejezdny do szperka-,a od skrzyżowania ul.Dąbka z ul.H>Derdowskiego(szperk-okolica) z Kosakowa-zaczynają się mega korki do skrzyżowania z ul.E. Kwiatkowskiego. Tak samo jest w drugą stronę-pojazdy po przejechaniu odcinka wiaduktu rozjeżdżają się w 70% w kierunku gm.Kosakowo,a zakorkowana jest cała estakada często od ul.J.Wiśniewskiego poprzez całą ul.Kwiatkowskiego do ul.Dąbka. Można wiele błędów wytknąć UM Gdyni-ale tu akurat proponuję rozwagę i sprawiedliwą ocenę..

    • 6 8

    • To o czym Pan pisze to tylko część prawdy.

      Kwiatkowskiego jest również drogą dojazdową do Oksywia. Tam też powstało sporo osiedli mieszkaniowych, od "zawsze" jest Marynarka Wojenna i jej stocznia oraz Babie Doły. Władze Gdyńi, które tu gospodarzą od ponad 20 lat nie myślą o problemach komunikacyjnych generowanych przez powstające nowe osiedla mieszkaniowe. Nie dotyczy to tylko północnych części miasta, ale również Witomina, Chwarzna itd. A to są dzielnice Gdyni, nie "sąsiadów". Również w centrum zabudowują każdy wolny kawałek ziemi, a chcą ograniczyć ruch pojazdów. W jaki sposób będą dojeżdżać nowi właściciele mieszkań na Waszyngtona, Portowej czy też na planowane międzytorze? Te wszystkie budynki będą generował nie tylko ruch samochodów osobowych, ale również służb komunalnych, kurierskich oarz przysłowiowych "dostawców pizzy". Na argumenty mieszkańców, że wybudowanie osiedla z około 200 nowymi mieszkaniami, bez możliwości zwiększenia przepustowości wąskiej ulicy dojazdowej, urzędnicy odpowiadają, że tam już są 3 wysokie budynki i żadnej nowości nie wprowadzają. Ostatni przykład Polanki Redłowskiej! Jakie tam będą warunki komunikacyjne W przypadku wybudowania tam "mieszkaniówki" oraz hotelu? Przejazd przez osiedle Moniuszki lub Prusa? Chyba, że przyszli mieszkańcy będą podróżowali helikopterami. Prezydent sprzeda wszystko, a prawdziwych inwestycji, przynoszących dochody do kasy miasta jak na lekarstwo.

      • 2 0

  • Podstawa to zbudowanie drugiej estakady nad ulicą Pucką aż do ronda przy Wiejskiej i Płk. Dąbka!

    • 3 1

  • Most!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Swego czasu miał być most z ulicy Chrzanowskiego do Kępy Oksywskiej i cały ruch rozdzieliłby się na dzielnice.Może nie jest to super wyjście ale lepsze jak na ciasnej ulicy buspasy.

    • 4 0

  • trzeba właczyc Kosakowo do Gdyni i pieniadze sie znajda

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane