• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na kolej, także w Polsce

Jakub Chabik
8 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe. Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe.

W Polsce nieomal bez echa przeszła informacja z Francji - tamtejszy parlament przyjął ustawę, w której zabroniono podróżowania samolotem na trasach, które pociągiem można pokonać w 2,5 godziny.



Choć istotnie większa od Polski, Francja posiada znakomicie rozwiniętą sieć połączeń kolejowych oraz znakomite pociągi - od najszybszych TGV, jadących z prędkością ponad 300 km/h, do bardzo przyzwoitych, ciągle szybkich i względnie niedrogich połączeń regionalnych.

W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych. Za sprawą pendolino podróż z Trójmiasta do Warszawy skróciła się do niecałych 2,5 godziny, a do Krakowa można dojechać nawet w 5,5 godziny. Podróż Intercity do Wrocławia to 5 godzin, do czeskiego Bohumína - niecałe 7 godzin. Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin) to aktualnie jedyne międzynarodowe połączenia kolejowe z Trójmiasta.

Czy faktycznie skazani jesteśmy na samoloty lub kłopotliwe i niepewne przesiadki kolejowe, czy też możliwa jest podróż pociągiem za granicę?

Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet? Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet?

Pociąg alternatywą dla podróży samolotem



Trzeba poczekać na nowy rozkład, ale realne staje się uruchomienie połączenia do Pragi - przejazd trwałby ok. 9 godzin. Być może odtworzone zostanie połączenie do słowackiej Żyliny (ok. 10 godzin) albo nawet Budapesztu (ok. 13 godzin).

Licznym nowym mieszkańcom Trójmiasta na pewno przypadłoby do gustu połączenie z Brześciem i  Mińskiem na Białorusi, a może nawet Lwowem i Kijowem na Ukrainie. Oczywiście wymagałoby to wymiany wózków w pociągach na granicy - u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje inny, szerszy standard torów.

Ale w Europie Zachodniej pojawiają się jeszcze dłuższe linie. Niemieckie koleje DB, austriackie ÖBB, szwajcarskie SBB i francuskie SNCF już uruchomiły albo planują długodystansowe linie nocne. Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom), Amsterdam-Zurych, a także Wiedeń-Paryż powstają w transgranicznej współpracy krajowych operatorów.

Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe. Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe.
To, co różnicuje nowe linie, to nie tylko odległość i prędkość - także standard i cena. Na pokładzie pociągu przejeżdżającego nawet 1300 km można się wyspać, zjeść i odpocząć.

Komfortowa podróż w kabinie przypominającej bardziej pokój hotelowy niż kuszetkę to rozsądna alternatywa dla dojazdu na lotnisko, odpraw, opóźnień i przesiadek lotniczych.

Zwłaszcza jeśli cena jest równie zachęcająca. Koszt pojedynczej kabiny w podróży Wiedeń-Kolonia to 120 euro. Trenotel na trasie Lizbona-Hendaye (na granicy francuskiej) to 11 godzin i 88 euro.

Głównym argumentem za kolejami jest oczywiście troska o środowisko naturalne. Linie lotnicze otrzymały co prawda pomoc publiczną, ale jednocześnie muszą płacić opłaty za emisje. Z tego powodu podróże lotnicze będą coraz droższe.

Argument dla dbających o środowisko



Kolej jest pod tym względem "najtańsza" energetycznie. Emisje CO2 na pasażerokilometr wynoszą średnio 42 g, czyli 1/5 tego, co emitują loty - 255 g. I to nawet w kraju, w którym - jak na razie - 80 proc. prądu pochodzi z palenia wysokoemisyjnym węglem.

Bezpieczeństwo podróży wymaga wspólnych systemów



Ale by pociągi przejeżdżały przez granice, nie wystarczy tylko dostosować rozkłady i wprowadzić wspólne systemy rezerwacji. Trzeba także zapewnić, że lokomotywy i składy będą współpracowały z systemami sterowania oraz sieciami trakcyjnymi sąsiednich krajów.

Kiedy ruszył Thalys, szybki pociąg łączący kraje Beneluksu, Niemcy i Francję, okazało się, że niektóre składy muszą wspierać aż 12 różnych systemów automatyki kolejowej. A trzeba wiedzieć, że przy prędkościach powyżej 140 km/h traci sens pojęcie "maszynisty" - to komputer musi kontrolować przejazd, bo zmysły człowieka są za słabe, a jego reakcje - zbyt długie.

Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec. Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec.
Dlatego Unia Europejska wdraża ERTMS - wspólny system sterowania pociągiem i siecią kolejową. W Polsce trwają jego testy na jednej z bocznych linii, ale ambitne plany mówią o prawie 200 tys. km przystosowanych torów i 13 tys. pojazdów szynowych w całej UE już w najbliższych latach. Pandemia, paradoksalnie, te prace przyspieszyła - zmniejszony ruch pozwala szybciej remontować tory.

Nowe perspektywy podróżowania dzięki kolei



Można się spodziewać, że mieszkańcy Trójmiasta już niedługo mogą zupełnie serio rozważać weekendowy wypad do Pragi, by przejść po moście Karola na Hradczany, wieczorem wypić piwo w legendarnej gospodzie "U Fleků" - a potem wsiąść do pociągu i przywitać świt na sopockiej plaży.

Mogą też ugościć u siebie przyjaciół z Dortmundu i Bratysławy, którzy w komfortowych warunkach, eleganckim przedziałem hotelowym dotrą tutaj ze swoich miast. Bez tłoczenia się w samolocie, kłopotliwych odpraw, przesiadek i opóźnień.

I choć na razie między bajki trzeba włożyć obietnice Elona Muska o połączeniu świata próżniowymi rurami, w których podróżować będą kapsuły z pasażerami (Hyperloop), to przyszłość kolei jawi się raczej kolorowo.

Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia. Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia.
Polska planuje budowę kolei wysokich prędkości. Z myślą o ich obsłudze PKP IC przygotowuje przetarg na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość 250 km/h. Na razie w osi wschód-zachód (tzw. linia Y), łączącej Wrocław, Poznań i Łódź z Warszawą oraz planowanym CPK, ale pewnie z czasem także do i z Trójmiasta.

Przyszła - nareszcie! - kolej na kolej.

Uwagi do artykułu (3 opinie)

Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej
Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej

O autorze

autor

Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Opinie (371) ponad 10 zablokowanych

  • gdzie porownanie :) (2)

    TZW prawie 400km h a nasze 200 km i to odcinkowo!! to jakby porownac ferrari do golfa vrs :D

    • 12 4

    • TGV 320 km/h w codziennej eksploatacji. (1)

      • 5 1

      • A nasze pendolina 160 w codziennej eksploatacji, wiec proporcja zachowana.

        • 0 1

  • GdańskNowy Port (6)

    Pojechało by się z Gdańska do Nowego Portu przez Nową Letnicę i Brzeżno na plażę,ale się nie da bo tory zwinęli.Rozwijają tylko dla kiboli na mecze w Letnicy.

    • 138 19

    • (4)

      Od kiedy w Nowym Porcie jest plaża? :D

      • 9 9

      • Moze i nie w NP, ale przeciez plaza jest 300 metrow od SKM NP.

        • 6 0

      • od czasu jak tam deweloper sprzedaje

        na wizualizacji jest :)

        • 8 1

      • No miał na myśli popływanie w kanale portowym... Jak widać chętnych jest sporo.

        • 3 2

      • Pisal to niewiedzacy glupek ze wsi

        • 8 6

    • Kibiców, nie kiboli.

      • 10 15

  • Spoko w nastepnych wyborach PO przejmie władze i Nowak z za krat bedzie ogranizował przetargi :)

    Kupimy kolejne pseudolino a potem dopłacimy jeszcze 50 mln za podłączenie Internetu. Zlikwidujemy większość przystanków i zmniejsz się czas jazdy :) Ogłosimy sukces jak Traskowski :)

    • 3 3

  • ERMTS (3)

    Panie Inżynierze, wywołany do tablicy system ma : Ujednolicić , wspomagać i nadzorować pracę maszynisty a nie go zastąpić.
    Przy obecnym stanie technologii, 100% autonomiczne pociągi są tylko w sferze marzeń

    • 8 1

    • (1)

      Jak tak gadasz to znaczy że nie jesteś maszynista. Niemcy mogli sobie pozwolić na autonomiczne prowadzenie pociągów już w latach 80'. Nie zdecydowano się na to tylko i wyłącznie z dwóch względów, zresztą takich samych dla których samoloty nigdy nie będą autonomiczne mimo technologii FireWire i ILS 3 gen.
      Po pierwsze psychologia - byłby duży odpływ pasażerów z uwagi na obawy, po drugie - zawsze może wydarzyć się coś, czego komputer nie ma zaprogramowane w scenariuszu.

      • 0 0

      • Nauczyć komputer jeździć do przodu lub do tyłu można już w 5 min. Natomiast sam zauważyłeś że komputer nie poradzi sobie z niezaprogramowanymi zdarzeniami i chciałbym zobaczyć jak dokonuje oględzin płaskich miejsc, gorących osi itp

        • 0 0

    • Dzbanku mogły by byc w prowadzone juz 10 lat temu ale tacy jak ty wylądowali by na bruku.

      • 0 3

  • Proponuje ustawe zabraniajaca podroz samochodem w miescie tam (8)

    Gdzie mozna dojechac transportem publicznym!

    • 26 26

    • (2)

      W Kopenhadze mają to wprowadzić w 2025

      • 7 4

      • Nie opowiadaj bzdur. W kopenhadze nie ma zadnych utrudnien

        Dla samochodów, co wiecej panstwo wspiera zakup hybryd lub samochodów z napędem elektrycznym

        • 3 0

      • Nie znam Kopenhagi ani mentalnosci jej mieszkancow ale ciekawy jestem jakie beda dlugofalowe efekty. Ja bym sie z takiego miasta wyprowadzil. Tym chetniej im dalej i czesciej musialbym jezdzic zbiorkomem. Jak sie sprowadzilem do Gdanska to zamieszkalem w takim miejscu zeby dalo sie w wiekszosc miejsc dojsc na pieszo, bo mialem juz dosc dojezdzania zbiorkomem albo samochodem. Niemniej jednak kiedy musze jechac gdzies dalej to w wiekszosci przypadkow wybieram samochod. Moglbym pisac, ze tak szybciej czy taniej, ale decydujace dla mnie sa wygoda i bezpieczenstwo. Gdybym byl zmuszony czesto jezdzic tramwajem czy autobusem to bym sie stad wyprowadzil. Prace i tam mam w innym wojewodztwie a jedyne co mnie tu trzyma to bliskosc plazy i generalnie lepsza jakosc zycia niz w innych polskich miastach.

        • 5 1

    • najlepiej to wprowadzic ustawe zabraniajacą jezdzić samochodem bez konkretnego celu (1)

      Policja powinna zatrzymywac auta wyrywkowo i wypytywać dziadów po co jeżdżą.Mało istototnypowód wyjazdu-mandat.

      • 1 6

      • Moznaby taka ustawa wydzielic kilka powiatow i zagnac tam tych z takimi pomyslami. I niech sobie tam realizuja za swoje wszystkie dziwne pomysly, na ktore nawet komuchy nie wpadly, jak np darmowa komunikacja miejska.

        • 3 1

    • Proponuje istawe zabraniajaca pisac komuchom (1)

      Komentarzy

      • 14 8

      • Wiec po co się wpisujesz?

        Zabroń samemu sobie. Przecież widac se masz socjalistyczno - anarchistyczne przekonania

        • 7 9

    • Jak transportem publicznym da sie dojechać

      Wygodnie, bez przesiadki z 2 dzieci, na siedzaco i w cenie zbliżonej do przejazdu samochodem to jestem za.

      • 17 7

  • Kierunek słuszny. (2)

    Transport lotniczy jest najmniej ekonomiczny i najmniej ekologiczny. Jednak niezbędny w komunikacji miedzykontynentalnej, w dotarciu do wysp na oceanach i tam, gdzie potrzebne szybkie działanie jak w ratownictwie. Lokalne linie lotnicze zaczynają się zwijać. Bo jeden samolot to taka produkcja co2 i zatrucie związkami azotu jak z tysięcy samochodów.

    • 24 10

    • Bredzisz kaczor.

      Zobaczysz w perspektywie najblizszych 5 lat jak bardzo rozwina sie polaczenia lotnicze bliskich i srednich dystansow

      • 3 2

    • Mniej ekologiczny to jest transport samochodowy jeśli jedziesz sam. Średnie spalanie na pasażera w samolocie na 100km jest obecnie poniżej 4 litrów.

      • 1 4

  • Brawo rząd (4)

    Za POprzedników likwidowano połączenia kolejowe nic się nie opłacało, wszystko doprowadzano do ruiny żeby tylko sprzedać. Dziś w niektórych dziedzinach przeganiamy Europę

    • 2 13

    • Gebels?

      Ten również wrzeszczał "wygrywamy" chociaż w bunkrze już śmierdziało spalinami z T-34

      • 0 0

    • W ktorych dziedzinach?

      Wymień jedną? Chyba wypłat dla Rydzyka i rodzin na swoim

      • 0 0

    • wot i czerwonw paski na TVP info poczytał

      przeganiamy Europę w obsadzaniu stołków swojakami, inflacji i obiecankami dla ciemnego luda

      • 5 2

    • Jasne! Jesteśmy najlepsi!

      Szczególnie w propagandzie sukcesu... oraz np. opóźnieniach we wszystkich(!) robotach na szlakach kolejowych.

      • 4 0

  • Miłośnik Kolei

    Przez 30 lat kasowano linie kolejowe, a teraz się mówi o ich odbudowie - polecam książkę "Ostre cięcie" Karola Trammera. 6500 km linii poszło na złom albo leży zarośnięte - bez linii dojazdowych z mały i średnich miejscowości zapomnijcie o zwiększeniu ilości pasażerów w tych liniach na 250km/h.

    • 6 0

  • zawsze się boje jumy i stanu wc w pociągu...

    ciekawe czy coś się zmieniło , pewnie nic.

    • 2 4

  • no pomarzyć warto-nic nie kosztuje (5)

    Fajnie gdyby było w Polsce hyperloop i podróż z Trójmiasta-zakopane, Świnoujście -Rzeszów, Jelenia góra-Białysyok itd trwało ok 1h. Ciekawe czy kiedyś będzie taka możliwość.
    Pozdrawiam

    • 47 10

    • Większość projektów jest spóźniona lub nie wykonana w stosunku do potrzeb

      Wizje, wizje, wizje....a PKM-ki, Nowej Świętokrzyskiej jak nie ma tak nie ma. A gdzie miasto ma się rozwijać jak jedynie tak duże tereny pod budownictwo są na Południu ? PKM-ka na Kaszuby dopiero otworzyła oczy jak jest takie połączenie potrzebne. Oprócz połączenia dobrze mieść skomunikowane węzły przesiadkowe , pociągi na czas i dobrą informacja. Ludzie, żyją doczesnymi problemami ale niestety w tym kraju mogą nie dożyć rozwiązań, które wskazywały by na pozytywny rozwój transportu i polityki mieszkaniowej.

      • 4 0

    • Z trójmiasta to lepiej (1)

      do Poznania, Wrocławia czy Krakowa

      • 2 1

      • dawno istniejace polaczenia.

        ludzie potrzebuja lokalnych polaczen miedzy mniejszymi wezlami. chocby na Pomorzu.

        • 5 0

    • ale to juz byłoo

      • 0 1

    • Fizyka się kłania. Godzina to niemożliwe

      Bardziej bym uwierzył, że w godzinę na Księżyc po prostej

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane