• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na kolej, także w Polsce

Jakub Chabik
8 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe. Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe.

W Polsce nieomal bez echa przeszła informacja z Francji - tamtejszy parlament przyjął ustawę, w której zabroniono podróżowania samolotem na trasach, które pociągiem można pokonać w 2,5 godziny.



Choć istotnie większa od Polski, Francja posiada znakomicie rozwiniętą sieć połączeń kolejowych oraz znakomite pociągi - od najszybszych TGV, jadących z prędkością ponad 300 km/h, do bardzo przyzwoitych, ciągle szybkich i względnie niedrogich połączeń regionalnych.

W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych. Za sprawą pendolino podróż z Trójmiasta do Warszawy skróciła się do niecałych 2,5 godziny, a do Krakowa można dojechać nawet w 5,5 godziny. Podróż Intercity do Wrocławia to 5 godzin, do czeskiego Bohumína - niecałe 7 godzin. Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin) to aktualnie jedyne międzynarodowe połączenia kolejowe z Trójmiasta.

Czy faktycznie skazani jesteśmy na samoloty lub kłopotliwe i niepewne przesiadki kolejowe, czy też możliwa jest podróż pociągiem za granicę?

Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet? Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet?

Pociąg alternatywą dla podróży samolotem



Trzeba poczekać na nowy rozkład, ale realne staje się uruchomienie połączenia do Pragi - przejazd trwałby ok. 9 godzin. Być może odtworzone zostanie połączenie do słowackiej Żyliny (ok. 10 godzin) albo nawet Budapesztu (ok. 13 godzin).

Licznym nowym mieszkańcom Trójmiasta na pewno przypadłoby do gustu połączenie z Brześciem i  Mińskiem na Białorusi, a może nawet Lwowem i Kijowem na Ukrainie. Oczywiście wymagałoby to wymiany wózków w pociągach na granicy - u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje inny, szerszy standard torów.

Ale w Europie Zachodniej pojawiają się jeszcze dłuższe linie. Niemieckie koleje DB, austriackie ÖBB, szwajcarskie SBB i francuskie SNCF już uruchomiły albo planują długodystansowe linie nocne. Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom), Amsterdam-Zurych, a także Wiedeń-Paryż powstają w transgranicznej współpracy krajowych operatorów.

Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe. Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe.
To, co różnicuje nowe linie, to nie tylko odległość i prędkość - także standard i cena. Na pokładzie pociągu przejeżdżającego nawet 1300 km można się wyspać, zjeść i odpocząć.

Komfortowa podróż w kabinie przypominającej bardziej pokój hotelowy niż kuszetkę to rozsądna alternatywa dla dojazdu na lotnisko, odpraw, opóźnień i przesiadek lotniczych.

Zwłaszcza jeśli cena jest równie zachęcająca. Koszt pojedynczej kabiny w podróży Wiedeń-Kolonia to 120 euro. Trenotel na trasie Lizbona-Hendaye (na granicy francuskiej) to 11 godzin i 88 euro.

Głównym argumentem za kolejami jest oczywiście troska o środowisko naturalne. Linie lotnicze otrzymały co prawda pomoc publiczną, ale jednocześnie muszą płacić opłaty za emisje. Z tego powodu podróże lotnicze będą coraz droższe.

Argument dla dbających o środowisko



Kolej jest pod tym względem "najtańsza" energetycznie. Emisje CO2 na pasażerokilometr wynoszą średnio 42 g, czyli 1/5 tego, co emitują loty - 255 g. I to nawet w kraju, w którym - jak na razie - 80 proc. prądu pochodzi z palenia wysokoemisyjnym węglem.

Bezpieczeństwo podróży wymaga wspólnych systemów



Ale by pociągi przejeżdżały przez granice, nie wystarczy tylko dostosować rozkłady i wprowadzić wspólne systemy rezerwacji. Trzeba także zapewnić, że lokomotywy i składy będą współpracowały z systemami sterowania oraz sieciami trakcyjnymi sąsiednich krajów.

Kiedy ruszył Thalys, szybki pociąg łączący kraje Beneluksu, Niemcy i Francję, okazało się, że niektóre składy muszą wspierać aż 12 różnych systemów automatyki kolejowej. A trzeba wiedzieć, że przy prędkościach powyżej 140 km/h traci sens pojęcie "maszynisty" - to komputer musi kontrolować przejazd, bo zmysły człowieka są za słabe, a jego reakcje - zbyt długie.

Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec. Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec.
Dlatego Unia Europejska wdraża ERTMS - wspólny system sterowania pociągiem i siecią kolejową. W Polsce trwają jego testy na jednej z bocznych linii, ale ambitne plany mówią o prawie 200 tys. km przystosowanych torów i 13 tys. pojazdów szynowych w całej UE już w najbliższych latach. Pandemia, paradoksalnie, te prace przyspieszyła - zmniejszony ruch pozwala szybciej remontować tory.

Nowe perspektywy podróżowania dzięki kolei



Można się spodziewać, że mieszkańcy Trójmiasta już niedługo mogą zupełnie serio rozważać weekendowy wypad do Pragi, by przejść po moście Karola na Hradczany, wieczorem wypić piwo w legendarnej gospodzie "U Fleků" - a potem wsiąść do pociągu i przywitać świt na sopockiej plaży.

Mogą też ugościć u siebie przyjaciół z Dortmundu i Bratysławy, którzy w komfortowych warunkach, eleganckim przedziałem hotelowym dotrą tutaj ze swoich miast. Bez tłoczenia się w samolocie, kłopotliwych odpraw, przesiadek i opóźnień.

I choć na razie między bajki trzeba włożyć obietnice Elona Muska o połączeniu świata próżniowymi rurami, w których podróżować będą kapsuły z pasażerami (Hyperloop), to przyszłość kolei jawi się raczej kolorowo.

Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia. Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia.
Polska planuje budowę kolei wysokich prędkości. Z myślą o ich obsłudze PKP IC przygotowuje przetarg na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość 250 km/h. Na razie w osi wschód-zachód (tzw. linia Y), łączącej Wrocław, Poznań i Łódź z Warszawą oraz planowanym CPK, ale pewnie z czasem także do i z Trójmiasta.

Przyszła - nareszcie! - kolej na kolej.

Uwagi do artykułu (3 opinie)

Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej
Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej

O autorze

autor

Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Opinie (371) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    To ja poproszę o jakieś rzetelne dane o emisji CO2 przez pociągi. W samolocie na kilogram passażera jest jakiś kilogram samolotu. W pociągu na kilogram pasażera jest jakieś 50 kilogramów poiciągu.

    • 6 31

    • No to sobie policz jeszcze to co2

      Jakie xużywa samolot na samo utrzymanie się w powietrzu. 200 osób w Boeingu ważącym 40 ton to według ciebie ile to będzie?

      • 17 4

  • Kierunek słuszny. (2)

    Transport lotniczy jest najmniej ekonomiczny i najmniej ekologiczny. Jednak niezbędny w komunikacji miedzykontynentalnej, w dotarciu do wysp na oceanach i tam, gdzie potrzebne szybkie działanie jak w ratownictwie. Lokalne linie lotnicze zaczynają się zwijać. Bo jeden samolot to taka produkcja co2 i zatrucie związkami azotu jak z tysięcy samochodów.

    • 24 10

    • Mniej ekologiczny to jest transport samochodowy jeśli jedziesz sam. Średnie spalanie na pasażera w samolocie na 100km jest obecnie poniżej 4 litrów.

      • 1 4

    • Bredzisz kaczor.

      Zobaczysz w perspektywie najblizszych 5 lat jak bardzo rozwina sie polaczenia lotnicze bliskich i srednich dystansow

      • 3 2

  • Proponuje ustawe zabraniajaca podroz samochodem w miescie tam (8)

    Gdzie mozna dojechac transportem publicznym!

    • 26 26

    • Jak transportem publicznym da sie dojechać

      Wygodnie, bez przesiadki z 2 dzieci, na siedzaco i w cenie zbliżonej do przejazdu samochodem to jestem za.

      • 17 7

    • Proponuje istawe zabraniajaca pisac komuchom (1)

      Komentarzy

      • 14 8

      • Wiec po co się wpisujesz?

        Zabroń samemu sobie. Przecież widac se masz socjalistyczno - anarchistyczne przekonania

        • 7 9

    • (2)

      W Kopenhadze mają to wprowadzić w 2025

      • 7 4

      • Nie znam Kopenhagi ani mentalnosci jej mieszkancow ale ciekawy jestem jakie beda dlugofalowe efekty. Ja bym sie z takiego miasta wyprowadzil. Tym chetniej im dalej i czesciej musialbym jezdzic zbiorkomem. Jak sie sprowadzilem do Gdanska to zamieszkalem w takim miejscu zeby dalo sie w wiekszosc miejsc dojsc na pieszo, bo mialem juz dosc dojezdzania zbiorkomem albo samochodem. Niemniej jednak kiedy musze jechac gdzies dalej to w wiekszosci przypadkow wybieram samochod. Moglbym pisac, ze tak szybciej czy taniej, ale decydujace dla mnie sa wygoda i bezpieczenstwo. Gdybym byl zmuszony czesto jezdzic tramwajem czy autobusem to bym sie stad wyprowadzil. Prace i tam mam w innym wojewodztwie a jedyne co mnie tu trzyma to bliskosc plazy i generalnie lepsza jakosc zycia niz w innych polskich miastach.

        • 5 1

      • Nie opowiadaj bzdur. W kopenhadze nie ma zadnych utrudnien

        Dla samochodów, co wiecej panstwo wspiera zakup hybryd lub samochodów z napędem elektrycznym

        • 3 0

    • najlepiej to wprowadzic ustawe zabraniajacą jezdzić samochodem bez konkretnego celu (1)

      Policja powinna zatrzymywac auta wyrywkowo i wypytywać dziadów po co jeżdżą.Mało istototnypowód wyjazdu-mandat.

      • 1 6

      • Moznaby taka ustawa wydzielic kilka powiatow i zagnac tam tych z takimi pomyslami. I niech sobie tam realizuja za swoje wszystkie dziwne pomysly, na ktore nawet komuchy nie wpadly, jak np darmowa komunikacja miejska.

        • 3 1

  • No tak ale w Polsce kolej kuleje! Ostatnie 6 lat to okres szczególnych zaniedbań xd (2)

    Niedługo nawet tory rozkradną xd

    • 17 19

    • To ty lolo pindolo?

      • 2 2

    • Pomyliłeś epoki albo dopiero co się urodziłeś.

      Poczytaj, kto zwijał kolej i likwidował połączenia a kto ją teraz (mozolnie i powoli, ale jednak) odtwarza.

      • 9 6

  • Idea dalekich podróży w komfortowych warunkach pociągiem jest jak najbardziej wskazana tylko że.. (6)

    jak chcecie to osiągnąć skoro na chwilę obecną nawet nie poradziliście sobie z trasami dla pendolino? chodzi oczywiście o infrastrukturę która ogranicza ich szybkość w 3/4 miejscach 120-150 km/h to wciąż max ..

    • 71 1

    • Pendolino to jest potoczna nazwa składów z wychylnymi pudłami wagonów a takiego (1)

      nie ma w Polsce ani jednego . IC chwali sie tym czego naprawdę nie ma ,

      • 8 6

      • Nie tylko Polska zakupiła Pendolino bez wychylnego pudła.

        Choć prawdą jest że modernizacja linii do Warszawy była robiona pod wychylne pudło.

        • 2 1

    • Bo jak są po Polsce takie przejazdy kolizyjne jak te na Oruni czy Chylonii (2)

      To nic dziwnego że pociąg musi co chwila zwalniac

      • 12 2

      • wcale nie musi (1)

        ostatnim przejazdem jest przejazd z niegowską i od tego miejsca prędkość jest podniesiona do 200 km/h . Poza linia nr 9 Gdańsk _warszawa to już max co można z niej wyciągnąć jeżeli chodzi o czas przejazdu. Jeżeli chcemy skrócić podróż do Warszawy do 1,5 godziny to musimy powrócić do jeszcze gierkowskiej koncepcji CMK na północ opd Grodziska Mazowieckiego do Gdańska przez Toruń Płock. Wówczas taka linia dużych prędkości mogłaby być na 300 km/h.

        • 5 0

        • Skrócić się da - wystarczy zlikwidować postoje w kilku miejscach.

          Gdynia-Gdańsk- Wawa

          • 0 0

    • Pociagiem to moze wygodnie podrozowac co najwyzej para singli. Ja sie rozstalem z pociagami ostatecznie od kiedy mam dzieci. Gdybym mieszkal na dworcu i Ci, ktorych chcialbym odwiedzic tez mieszkaliby na dworcu to byc moze podroz z dziecmi bylaby wtedy komfortowa, szybka, przyjemna i bezpieczna. Ale w innych przypadkach zawsze wygrywa samochod.

      • 1 1

  • Ale Horała z zaparciem buduje CPK i szprychy (2)

    CPK ma być otwarte w 2027 roku a szprychy - w 2034 roku
    Jak duet Horała&Wild wybuduje CPK to reszta lotnisk padnie - oczywiście poza Radomiem
    ale z Gdyni do Zakopanego i tak pojedziemy nadal circa 15 godzin a na Radom puciongi nie jadom... a EN57 pozostanie kolejowym symbolem Pomorza Gdańskiego - co na to Eugeniusz?

    • 20 9

    • to i tak lepiej (1)

      Niż niedawno skasowane, ostatnie w Polsce SA101 z linii do Szczecinka.
      Choć młodsze od EN57... ;)

      • 5 1

      • SA 101 największy niewypał konstrukcyjny ZNTK Poznań

        PKP za komuny zamówiło 220 tego badziewia - wyprodukowano jedynie ... 5 sztuk
        pamiętam jazdę z Kościerzyny do Chojnic 6o km/h a bujało jak na pełnym morzu
        Autobus szynowy na dwóch osiach zamiast na wózkach i też tylko jeździł w gdyńskiej Patologii Regionalnej - przypadek?

        • 4 1

  • I Francja ma być wolnym krajem?! (1)

    Gdzie wolność wyboru jednostki?
    Jakby taka ustawę wprowadził PiS to zaraz Komisja Europejska by trabila, że to ogranicza wolność jednostki!
    A Gdansk, miasto wolności na pewno potępia takie ograniczenia
    Czekam na konferencję prasową pani Dulkiewicz :-)

    • 30 20

    • We Francji nie ma Platformy Obywatelskiej. Tam za działalność na szkodę państwa są kary więzienia. Tylko w "niedemokratycznej" Polsce dopuszcza się do działania partię, która w program ma wpisaną antypolskość.

      • 6 6

  • najszybsza jest jak nazwa wskazuje Szybka Kolej Miejska.

    błyskawiczna, niezawodna i tania.

    • 36 1

  • gdzie porownanie :) (2)

    TZW prawie 400km h a nasze 200 km i to odcinkowo!! to jakby porownac ferrari do golfa vrs :D

    • 12 4

    • TGV 320 km/h w codziennej eksploatacji. (1)

      • 5 1

      • A nasze pendolina 160 w codziennej eksploatacji, wiec proporcja zachowana.

        • 0 1

  • Nie tylko pseudolino oknem na świat

    Dawnymi laty z Trójmiasta było połączenie z Berlinem przez Słupsk. Była Praga z okresowo wagonami do Wiednia. Dawny Kalingrad i wakacyjny Lwów z wagonami do Odessy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby powróciły te wszystkie połączenia, a nawet nowe na Wschód. W PICu nie myślą. Podobno wykupili patent na Suva. Wystarczy przy modernie wagonów montować wózki z tym systemem. Tak aby było na początek 6-8 składów. Na 3- 4 głównych przejściach zamontować aparaturę przestawczą i do boju po dogadaniu się z sąsiadami. Zwłaszcza teraz jak obecne władze sypią swemu pupilowi spore dotacje. I to trzeba się spieszyć, bo mogą wejść hiszpanie ze swoim Tal go i będzie pozamiatane.

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane