• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na kolej, także w Polsce

Jakub Chabik
8 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe. Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe.

W Polsce nieomal bez echa przeszła informacja z Francji - tamtejszy parlament przyjął ustawę, w której zabroniono podróżowania samolotem na trasach, które pociągiem można pokonać w 2,5 godziny.



Choć istotnie większa od Polski, Francja posiada znakomicie rozwiniętą sieć połączeń kolejowych oraz znakomite pociągi - od najszybszych TGV, jadących z prędkością ponad 300 km/h, do bardzo przyzwoitych, ciągle szybkich i względnie niedrogich połączeń regionalnych.

W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych. Za sprawą pendolino podróż z Trójmiasta do Warszawy skróciła się do niecałych 2,5 godziny, a do Krakowa można dojechać nawet w 5,5 godziny. Podróż Intercity do Wrocławia to 5 godzin, do czeskiego Bohumína - niecałe 7 godzin. Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin) to aktualnie jedyne międzynarodowe połączenia kolejowe z Trójmiasta.

Czy faktycznie skazani jesteśmy na samoloty lub kłopotliwe i niepewne przesiadki kolejowe, czy też możliwa jest podróż pociągiem za granicę?

Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet? Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet?

Pociąg alternatywą dla podróży samolotem



Trzeba poczekać na nowy rozkład, ale realne staje się uruchomienie połączenia do Pragi - przejazd trwałby ok. 9 godzin. Być może odtworzone zostanie połączenie do słowackiej Żyliny (ok. 10 godzin) albo nawet Budapesztu (ok. 13 godzin).

Licznym nowym mieszkańcom Trójmiasta na pewno przypadłoby do gustu połączenie z Brześciem i  Mińskiem na Białorusi, a może nawet Lwowem i Kijowem na Ukrainie. Oczywiście wymagałoby to wymiany wózków w pociągach na granicy - u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje inny, szerszy standard torów.

Ale w Europie Zachodniej pojawiają się jeszcze dłuższe linie. Niemieckie koleje DB, austriackie ÖBB, szwajcarskie SBB i francuskie SNCF już uruchomiły albo planują długodystansowe linie nocne. Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom), Amsterdam-Zurych, a także Wiedeń-Paryż powstają w transgranicznej współpracy krajowych operatorów.

Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe. Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe.
To, co różnicuje nowe linie, to nie tylko odległość i prędkość - także standard i cena. Na pokładzie pociągu przejeżdżającego nawet 1300 km można się wyspać, zjeść i odpocząć.

Komfortowa podróż w kabinie przypominającej bardziej pokój hotelowy niż kuszetkę to rozsądna alternatywa dla dojazdu na lotnisko, odpraw, opóźnień i przesiadek lotniczych.

Zwłaszcza jeśli cena jest równie zachęcająca. Koszt pojedynczej kabiny w podróży Wiedeń-Kolonia to 120 euro. Trenotel na trasie Lizbona-Hendaye (na granicy francuskiej) to 11 godzin i 88 euro.

Głównym argumentem za kolejami jest oczywiście troska o środowisko naturalne. Linie lotnicze otrzymały co prawda pomoc publiczną, ale jednocześnie muszą płacić opłaty za emisje. Z tego powodu podróże lotnicze będą coraz droższe.

Argument dla dbających o środowisko



Kolej jest pod tym względem "najtańsza" energetycznie. Emisje CO2 na pasażerokilometr wynoszą średnio 42 g, czyli 1/5 tego, co emitują loty - 255 g. I to nawet w kraju, w którym - jak na razie - 80 proc. prądu pochodzi z palenia wysokoemisyjnym węglem.

Bezpieczeństwo podróży wymaga wspólnych systemów



Ale by pociągi przejeżdżały przez granice, nie wystarczy tylko dostosować rozkłady i wprowadzić wspólne systemy rezerwacji. Trzeba także zapewnić, że lokomotywy i składy będą współpracowały z systemami sterowania oraz sieciami trakcyjnymi sąsiednich krajów.

Kiedy ruszył Thalys, szybki pociąg łączący kraje Beneluksu, Niemcy i Francję, okazało się, że niektóre składy muszą wspierać aż 12 różnych systemów automatyki kolejowej. A trzeba wiedzieć, że przy prędkościach powyżej 140 km/h traci sens pojęcie "maszynisty" - to komputer musi kontrolować przejazd, bo zmysły człowieka są za słabe, a jego reakcje - zbyt długie.

Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec. Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec.
Dlatego Unia Europejska wdraża ERTMS - wspólny system sterowania pociągiem i siecią kolejową. W Polsce trwają jego testy na jednej z bocznych linii, ale ambitne plany mówią o prawie 200 tys. km przystosowanych torów i 13 tys. pojazdów szynowych w całej UE już w najbliższych latach. Pandemia, paradoksalnie, te prace przyspieszyła - zmniejszony ruch pozwala szybciej remontować tory.

Nowe perspektywy podróżowania dzięki kolei



Można się spodziewać, że mieszkańcy Trójmiasta już niedługo mogą zupełnie serio rozważać weekendowy wypad do Pragi, by przejść po moście Karola na Hradczany, wieczorem wypić piwo w legendarnej gospodzie "U Fleků" - a potem wsiąść do pociągu i przywitać świt na sopockiej plaży.

Mogą też ugościć u siebie przyjaciół z Dortmundu i Bratysławy, którzy w komfortowych warunkach, eleganckim przedziałem hotelowym dotrą tutaj ze swoich miast. Bez tłoczenia się w samolocie, kłopotliwych odpraw, przesiadek i opóźnień.

I choć na razie między bajki trzeba włożyć obietnice Elona Muska o połączeniu świata próżniowymi rurami, w których podróżować będą kapsuły z pasażerami (Hyperloop), to przyszłość kolei jawi się raczej kolorowo.

Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia. Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia.
Polska planuje budowę kolei wysokich prędkości. Z myślą o ich obsłudze PKP IC przygotowuje przetarg na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość 250 km/h. Na razie w osi wschód-zachód (tzw. linia Y), łączącej Wrocław, Poznań i Łódź z Warszawą oraz planowanym CPK, ale pewnie z czasem także do i z Trójmiasta.

Przyszła - nareszcie! - kolej na kolej.

Uwagi do artykułu (3 opinie)

Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej
Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej

O autorze

autor

Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Opinie (371) ponad 10 zablokowanych

  • 250 km/h i przejazdy ze szlabanami (2)

    albo ze stopem.

    • 8 2

    • No nie. Przejazdy w poziomie torów mogą występować przy liniach o Vmax poniżej 160km/h. W Polsce zrobili wyjątek trochę poza TSI ale ujdzie.

      • 0 0

    • ze Stopem na liniach do 120 km/h

      • 1 0

  • Przeraża mnie ile mamy w Polsce biedaków - narzekaczy. (7)

    To ciągłe liczenie wszystkiego z kalkulatorem i excelem. Zawsze jak jadę do Krakowa z Gdyni to wybieram Pendolino 2 klasę. 400 zł w dwie strony.
    Do tego śniadanko w Warsie i obiad schabowy plus małe piwko.
    Samochodem od czasu do czasu tez pojadę tylko po to bo lubię widzieć jak powstają w kraju nowe drogi i oglądać nowe inwestycje. Wtedy koszt jazdy autem na tej trasie to 500 zł (dieslem) razem z opłatami na autostrady. Przestańcie biedaki wiecznie narzekać że w Polsce jest złe.
    Gdybym mógł wysłałbym was wszystkich którzy narzekają siłà wraz z waszymi rodzinami bilet w jedna stronę do krajów 3 świata takich jak Indie, Pakistan. Wiecznie towarzystwo bez kasy. Naród gołodupców.
    Każdy jest kowalem swego losu. I jak mało zarabiasz to znak ze coś jest nie tak z tobą. Jesteś mało inteligentny dosłownie. Moja rada zacznijcie prace nad sobą i od siebie. I przestańcie się oglądać na innych, co inni maja.

    • 16 34

    • masz racje...

      Tylko to nie kwestia inteligencji a umiejetnosci wylaczenia wechu, sluchu i wzroku...

      • 5 1

    • O, naiwny!

      I jadąc niezbyt wygodnym tzw. pendolino (w wersjii dla Trzeciego Świata) sądzisz, że podróżujesz wygodnie i szybko??? Nie stać cię na wypad za granicę, żeby przekonać się, jak wygląda nowoczesna kolej?

      • 7 6

    • Dzieci Kulczyka, rodziny i znajomi królika poupychani w radach nadzorczych spółek skarbu państwa, są tego samego zdania.

      Każdy jest kowalem własnego losu, tylko niektórzy, dostają na start, super wyposażoną kuźnię.

      • 12 1

    • Bill, to ty? Kiedy nowa wersja windowsa?

      • 0 0

    • No ok Kraków, Warszawa

      A co z resztą kraju i miejscami innymi niż największe aglomeracje. No i opisany warianty tylko dla samotnych podróżnych. W dwie dorosłe osoby taka podróż opłaca się bardziej samochodem

      • 2 0

    • Co ty masz za auto ze z Trojmiasto do Krakówka i z powrotem koszt wynosi 500zł? (1)

      Ja zmieszcze sie w wygodnym duzym dieslu w 5 osób za 350zł w obie strony.. chyba własnymautobusem jezdzisz

      • 1 1

      • Samochód to nie tylko koszt paliwa - dodaj koszty eksploatacyjne, opłaty za parkingi, utratę wartości pojazdu...

        • 0 0

  • (1)

    No właśnie ktoś kto skracał i zamykał stacje . Teraz grzeję fotel w parlamencie europejskim . Całe towarzystwo Tuska chwaliło się że kupiło włoskie pendolino , tylko że to samo pendolino już wczesnych latach 90 było na testach w Polsce.

    • 9 8

    • ten co skracal i zamykal w pomorskiem

      Zasiada obecnie w "izbie zadumy" (Senat), gdzie robi to co najlepiej umie i lubi.
      Czyli nic.

      • 3 1

  • Pamiętliwy (4)

    Przed 20 laty były nawet 3 pary połączeń dziennie do Berlina przez Słupsk, pociąg do Pragi, Budapesztu, Brześcia a nawet bezpośrednie połączenie do Stambułu...

    • 14 3

    • Tak, ale wtedy Syrenke albo Trabanta mogleś kupić (1)

      I to tylko na talon.

      • 4 3

      • w 2000 roku? Syrenkę albo Trabanta? Wytrzeźwiej

        • 1 0

    • Do Berlina?

      To jeżdziła nocna Gedania i tyle.

      • 2 0

    • Co to znaczy 3 pary połączeń? Czyli 6 połączeń?

      • 0 0

  • Fikcyjna V 200 km/h na linii Warszawa - Gdańsk (1)

    Z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 2020/21 PKP chwaliły się wprowadzeniem V 200 km/h na linii Warszawa - Gdańsk skracając czas przejazdu o 6 minut.. Niestety dla większości pociągów EIP jest to fikcja gdyż z uwagi na zamiany taborowe pociągi te są prowadzone często (szczególnie w lecie) składami klasycznymi z V max. 160 km/h. I rozkład jazdy jest tak ułożony, aby zamiana nie powodowała opóźnień. Na próbach testowych EIP odcinek Warszawa Wschodnia - Gdańsk pokonał w 2 h i 10 minut. O ogromnych rezerwach czasowych na tej linii może dobitnie świadczyć śledzenie opóźnień pociągów na stronie internetowej IC. 15 listopada 2020 pociąg EIP relacji Kraków - Kołobrzeg od W-wy do Kołobrzegu nadrobił 40 minut opóźnienia.

    • 14 0

    • 200km/h na tej lini to raptem na 1/3 długości , na pozostałych to 160, 120 100 km/h

      Aha pomiedzy Malborkiem a Mleczewem 40km/h

      • 0 0

  • Pociągi

    Super pociągi pkp skm trójmiasto. Stare kible EN 57 do 2042 roku.

    • 19 1

  • Jechałem w 2019 (2)

    Paryż - Marsylia, 800 km, 3 godziny, dużo taniej(!) niż tzw. pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Mówienie o "szybkich pociągach" w Polsce jest niezbyt poważne.

    • 23 4

    • Czas przejazdu to nie tylko prędkość

      Aby czas przejazdu był krótki, pociąg np. Warszawa - Gdańsk nie może się nigdzie zatrzymywać. To oznacza wydzielone tory. Musi być też dostatecznie dużo pasażerów jeżdżących między tymi dwoma miastami. Czy jest dostateczna ilość pasażerów na tej trasie, aby taka inwestycja miała sens?

      • 1 2

    • Najtańszy bilet na tej trasie TGV to 29euro (dla pociągu jadącego 3h). Nakazu bilety na pendolino na trasie Gdynia Kraków to 19euro. Więc kolejny co porównuje bilety kupione pół roku przed jazda za granicą do kupionego w PL godzinę przed odjazdem? Bo bilety kupione godzinę przed odjazdem na TGV potrafią kosztować 190 euro.

      • 0 0

  • CENA

    Panie Inźynierze
    1 osoba Wwa tam i z powrotem 2x150zl
    Rodzina .. 600 . 900 !!
    w pon porozmawiam z szefem)

    • 13 2

  • Ządam bezposredniego polaczenia kolejowego poprzez kolej transyberyjska z wladywostokiem!!!! (4)

    To bylby czad-2 tygodnie na bani buahaaa

    • 18 1

    • Eee, jak już się bawić to się bawić drzwi ....... okna wstawić (2)

      Proponuje dłuższe i lepsze połączenie z południowo zachodniej Europy na samo południe Ameryki Południowej(Punta Arenas)przez Europę środkową, Wschodnią, Azję, cies ninę beringa i dalej wzdłuż Pacyfiku. To by był konkret

      • 4 0

      • Tiaaaa a ciekawe inteligencie jak pociag by pokonal 2 oceany??? (1)

        • 0 1

        • Jakie 2 oceany?

          • 2 0

    • Kilka lat temu był bezpośredni wagon z Warszawy do Irkucka

      4 dni na bani, oj głowa bolała ale kąpiel w Bajkale pomagała.

      • 1 0

  • perfekcyjnie. niech jeszcze wymyślą, że jazda samochodem na odległości powyżej 50 km (1)

    • 0 6

    • Jak juz to nie od a do 50 km.

      To krecenie się po mieście w korkach stanowi o zanieczyszczeniach. Nie jazda na trasie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane