• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Patryk Szczerba
24 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy. Północne dzielnice Gdyni mogą zyskać w ciągu najbliższych sześciu lat połączenie kolejowe, które odciąży transport autobusowy.

Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu zobacz na mapie Gdyni i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.



Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji Zaaprobowany przebieg Kolei Metropolitalnej, który jest w trakcie realizacji

Czy poprowadzenie linii PKM z pominięciem Chyloni to dobry pomysł?

O tym, że takie połączenie jest konieczne, zwłaszcza, że coraz bardziej zaludnionym miejscem staje się gmina Kosakowo władze Gdyni przekonują od dawna. W ostatnich latach przybywa tam lawinowo mieszkańców, poszukujących spokojniejszych niż Trójmiasto terenów. Dość powiedzieć, że w 2007 roku zameldowanych w gminie było ok. 7 tys. mieszkańców. Teraz liczba ta znacznie przekroczyła 12 tys. Do podziału unijnych pieniędzy coraz bliżej, dlatego kwestia odcinka PKM na północ Gdyni zaczyna wywoływać coraz więcej emocji i pytań.

Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.

Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?

- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.

W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.

Miejsca

Opinie (176) 7 zablokowanych

  • (3)

    To właśnie Chylonia i Cisowa mają najgorsze autobusowe połaczenia z Pogórzem, Oksywiem itp. , przydałaby się nam, mieszkańcom, taka kolej.

    • 12 5

    • najgorsze połączenie? (1)

      najgorsze połączenie mają Babie Doły. Najrzadziej jeżdżące autobusy, najdłuższa trasa, nocny co 3 godziny, składy krótkie, nocny jedzie olrezna drogą zamiast wisniewskiego, unruga, bosmanska,zielona lub Wiśniewskiego,kwiatkowskiego, dabka, zielona. Mieszkancy, goście korzystajacy z drogi rowerowej (biegacze,rolkarze,rowerzyści,spacerowicze)korzystają z aut blokując główne ciągi komunikacyjne miast podjechac autobusem

      • 1 2

      • "najgorsze połączenie mają Babie Doły.

        Pewnie dlatego, że mieszkańców mało, a niespecjalnie są tereny pod rozbudowę nowych osiedli. Oczywiście, nie znaczy to, że nalezy mieszkańców traktowac po macoszemu.

        • 2 2

    • popatrz na drogi i się domyśl dlaczego, a następnie podziękuj doktorowi Stępie za brak wizji przejazdu przez tory

      • 4 2

  • mieszkam na Obłużu (1)

    i codziennie widzę te korki na Wiśniewskiego, płk Dąbka i estakadzie. Połączenie kolejowe to świetny pomysł, infrastruktura częsciowo istnieje.

    • 20 0

    • wierzysz w kolejną wyborcząa wizje Pana Stępy?

      • 2 2

  • ja nie mogę się już doczekać, bo mam mieć przystanek prawie pod domem i do pracy do Gdyni jeździłbym PKM i też jakieś 5 minut od kolejki do pracy. Rewelacja

    • 10 0

  • Bardzo dobra wiadomosc !!

    Budowa kolei do polnocnych czesci Gdyni jest NIEZBEDNA... coraz bardziej zakorkowana Wisniewskiego i Estakada zostalyby mocno odciazone, a odcieta czesc Gdyni uzyskalaby swietne polaczenie z centrum.

    • 10 0

  • Obłuda

    Najpierw Szczurek obrzuca UE błotem za to że mu lotnisko zamknęli, a teraz o kasę prosi . Panie Szczrek niech Pan się w końcu określi.

    Kolejna sprawa po co dojazd do lotnisko skoro to już bankrut. Chyba że my płacący podatki mieszkańcy Gdyni mamy podziwiać koleją chorą ambicję w ruinie Pana Szczurka.

    • 15 10

  • jak zwykle w Gdyni (3)

    bez dofinansowania ze środków Unii Europejskiej nic sie nie da zrobic. Tylko gadanie urzedasow z UM Gdynia.

    • 29 40

    • (2)

      Unia zła, kasa z Unii dobra. Klasyka.

      • 21 3

      • Ha ha ha ha (1)

        Skończy się premier, skończy się kasa dla gdańska.

        • 9 5

        • nawet jak sie skonczy, to cos po niej zostanie

          a w Gdyni sie nie zaczęła i nie zacznie

          • 7 7

  • Linię 228 Rumia - Gdynia Port Oksywie dla przewozów pasażerskich uruchomić (11)

    Tory wyremontowane, V= 80 km/h, odchwaścić perony, odbudować wiaty, ewentualnie dobudować peron Rumia - Janowo, może wydłużyć kursy do Wejherowa i puścić szynobus. Mało nakładów, a efekt wymierny.

    • 68 2

    • na odcinku Rumia Janowo - Pogorze te tory sa dostosowane do predkosci 100 lub 110 km/h (9)

      • 18 1

      • Skąd to wytrzasnąłeś? (8)

        Szkoda że nie do 200 km/h.
        Odsyłam do "Regulaminu" PKP PLK - Załącznik 2.1(P), dotyczącym prędkości.
        Popatrz a potem pisz.
        V=70 km/h.

        • 0 12

        • jakies 4 lata temu, gdy jeszcze nimi jedzilem, jakos krotko po modernizacji bylo (7)

          obowiazywala stowka (100km/h).

          Pamietam tez, jak ladnych pare lat temu, robili maly tescik pod publiczke z predkoscia 110 czy 115km/h osiagnieta chyba zmodernizowanym kiblem

          • 10 1

          • Przyjacielu zacny (5)

            Sieć trakcyjna jest tylko do Gdyni Port na odcinku 5,5 km.
            I ze względu na profil - nie da się tam pojechać szybciej niż 70 km/h.
            "Setka" to mogła sobie być na papierze.
            A w praktyce pociągi towarowe jadą tam nie więcej niż 30 km/h.
            Jeżeli chodzi rzeczywiście o linię 228.

            • 3 3

            • nawet jest film na YT!!!

              • 0 0

            • Niestety nie ma Pan racji Panie Zenonie (2)

              Sieć trakcyjna jest założona aż do Gdyni Głównej przez Postojową (Port), tak by w pełni móc realizować przejazdy na zasilaniu elektrycznym, od Gdyni aż do Rumii.

              Trakcji nie ma oczywiście na odcinku od przejazdu kolejowego z ul. Pucką do Gdyni Port Oksywie, ale o tym wszyscy wiemy.

              Linia 228 została zmodernizowana i zelektryfikowana nakładem środków Marynarki Wojennej bodajże w 2008 roku i umożliwia przejazd taborem osobowym z prędkością 120 km/h, czego dowiódł wspomniany już przez Kogoś przejazd SKM.

              Niemniej w ruchu codziennym, ale towarowym, zatwierdzonym przez PKP PLK obowiązuje wspomniane przez Pana 70 km/h, co i tak jest niezłą, konkurencyjną prędkością wartą uwzględnienia przy projektowaniu północnego odcinka PKM.

              Uważam,że nie można, projektując nową linię kolejową, zapominać o istniejących w bezpośrednim sąsiedztwie: dzielnicach i istniejących dobrze funkcjonujących odcinkach linii kolejowych, zwłaszcza gdy występuje się o dofinansowania. Projektuje się całościowo, a nie kawałkami, kiedy Ktoś ma w tym "własny" interes.

              • 11 1

              • Coś mi nie pasuje (1)

                Ze wspomnianego "Załącznika" - prędkość 70 km/h dotyczy ruchu właśnie pasażerskiego.
                Idą dalej za informacjami zawartymi w "Regulaminie" na rok 2013/14 - linia nr 228 od km od kilometra 5,618 do końca figuruje jako linia niezelektryfikowana.
                Czyli Pańskie informacje są deko sprzeczne.
                A "Regulamin" jest obowiązujący dla potencjalnych przewoźników.

                A co do tej hucpy ze 120 km/h - przez mgłę przypominam sobie, że coś takiego było, oczywiście z naruszeniem wszelkich przepisów, przy milczącej zgodzie kierownictwa PKP.

                • 1 1

              • nawet jest film na YT!!!

                Jechali EZT EW 58 105km/h i jest też film z jazdy jakimś nowszym EZT ED 74.

                • 2 0

            • Szynobus może być mały,spalinowy

              • 9 0

          • Zgadza się.

            Było coś takiego jak "Dni kolei" i był przejazd z Gdyni Głównej przez Gdynię Port do Rumi. Do dzisiaj pamiętam jak Pan Lewiński piał z zachwytu na temat prędkości jaką można rozwinąć na tym odcinku, a turbokibel wyciskał ostatnimi siłami 120km/h.

            • 18 0

    • Ten pomysł jest tak dobry,

      że Szczurek z zazdrości go nie zrealizuje, bo sam na to nie wpadł ;-P

      • 8 4

  • To by się dało sfinasować bez UE

    Trzeba by tylko odwiedzić wszystkich emerytów w Gdyni udając ich wnuczków i zabrać im to co trzymają pod materacami i w bieliźnie.

    • 1 4

  • "Oksywie...???"

    Nie za bardzo rozumiem którędy PKM pojedzie przez Oksywie w kierunku lotniska w Kosakowie. Wg mnie to nawet nie wjedzie na dzielnicę Obłuże.

    • 4 3

  • Trzeba było myslec a nie forsować debilne, lotniskowe pomysły. Najpierw stworzyc kolej, potem lotnisko. Ale gdynskie ambicje jak zwykle z dala od zdrowego rozsądku.

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane