Fakty i opinie

Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Ekspansję trolejbusów zapowiadają odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdyni. Nie będzie to jednak związane z budową nowej sieci trakcyjnej.
Ekspansję trolejbusów zapowiadają odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdyni. Nie będzie to jednak związane z budową nowej sieci trakcyjnej. fot. Andrzej J. Gojke/KFP

Rozszerzenie linii trolejbusowych, przebudowa węzłów przesiadkowych dla planowanych gdyńskich stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz utrzymanie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej to główne cele, jakie stawia przed sobą Gdynia w zakresie polityki transportowej.



Krajobraz transportowy Gdyni zmieni również budowana Pomorska Kolej Metropolitalna.
Krajobraz transportowy Gdyni zmieni również budowana Pomorska Kolej Metropolitalna. graf. Trojmiasto.pl

Na czym przede wszystkim powinni skupić się w najbliższych latach zarządzający gdyńską komunikacją?

na rozwoju linii trolejbusowych i autobusowych, których powinno być więcej 36%
na utrzymaniu częstotliwości kursowania i gęstości przystanków 24%
na budowie węzłów przesiadkowych 19%
na utrzymaniu cen biletów 21%
zakończona Łącznie głosów: 397
Wszystkie cele zostały zawarte dokumencie pod nazwą "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gdyni oraz miast i gmin objętych porozumieniami komunalnymi na lata 2014-2025". Ponad stustronicowe opracowanie zostało przyjęte przez radnych Gdyni. Do jego sporządzenia i zatwierdzenia zobowiązane jest każde większe miasto.

- Stawiamy na zrównoważony rozwój transportu trolejbusowego, kolei miejskiej, utrzymanie wysokich standardów obsługi komunikacyjnej oraz węzły integracyjne - podkreśla Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Przyszłość gdyńskiej komunikacji miejskiej, zdaniem autorów raportu nie będzie zła, choć zakładany jest spadek popytu na jej usługi. W porównaniu do 2012 roku, kiedy z usług ZKM Gdynia skorzystało 89 mln pasażerów, tylko do 2015 roku ma się zmienić niewiele. 10 lat później popyt ma się zmniejszyć już o 11 proc. Zmiany dotyczą również taboru. W latach 2014-2020 na gdyńskich ulicach ma się pojawić 16 nowych trolejbusów i 78 autobusów.

Współpraca z Pomorską Koleją Metropolitalną


Nowe pojazdy będą też potrzebne w przypadku, gdy średnia prędkość trolejbusów i autobusów z powodu korków będzie się zmniejszała. W ostatnich sześciu latach zmalała o 7,5 proc. i 4,5 proc. W zatrzymaniu spowalniania pojazdów pomóc ma Tristar. Jeśli się nie uda, potrzebnych będzie kolejnych 20 pojazdów, by obsłużyć dotychczasową sieć połączeń, która ma pozostać bez zmian.

Wyzwaniem jest też Pomorska Kolej Metropolitalna. Cztery gdyńskie przystanki: przy Rivierze, na Karwinach, przy miejskim stadionie oraz w Gdyni Głównej, które powstaną w 2015 roku mają, w perspektywie kilku lat stać się węzłami przesiadkowymi z prawdziwego zdarzenia z parkingami rowerowymi i nowymi pętlami autobusowymi. Gdy PKM pojawi się na Fikakowie, Obłużu i Babich Dołach, transport szynowy może zacząć być równorzędnym dla autobusowego i trolejbusowego.

- Dalsza integracja transportu miejskiego i kolejowego jest nieunikniona, możliwy będzie również inny podział zadań przewozowych między kolej, autobusy i trolejbusy, niż ma to miejsce w chwili obecnej. Na pewno integracja nie może opierać się tylko na jednym wspólnym bilecie, choć wprowadzenie biletu metropolitalnego było ważnym krokiem w żmudnym procesie integracji. Integracji taryfowo-biletowej towarzyszyć musi tworzenie węzłów integracyjnych przy przystankach kolejowych. To proces, który wymusza wzajemną współpracę samorządów i podmiotów rynku kolejowego. W odniesieniu do powstającej linii PKM nie wiemy, kto będzie realizował na niej przewozy - opowiada Marcin Wołek, radny Samorządności i pracownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego.

To ważne, bowiem cały czas pobrzmiewa postulat większej integracji biletowej wszystkich trójmiejskich przewoźników, chociażby w zakresie wprowadzenia 1-godzinnych biletów. Sprawa ma zostać rozwiązana w ciągu pięciu lat. Wiele zależy od dofinansowania budżetowego. Gdyński ZKM, którego przychody z usług wyniosły 68 mln zł, otrzymał w 2013 roku dopłaty w wysokości 88 mln zł, z czego 78 mln pochodziło z Gdyni. 10 mln dołożyły gminy ościenne, które także są przez ZKM obsługiwane. Dopłaty pokryły jednak tylko 56,5 proc. ponoszonych kosztów.

Więcej trolejbusów, mniej sieci trakcyjnej

Wśród planów istotną rolę odgrywa zwiększenie udziału trolejbusów, które mają obsługiwać już nie tylko centrum, ale także dzielnice, gdzie nie ma i prawdopodobnie nie będzie sieci trakcyjnej. Wszystko za sprawą baterii trakcyjnych, które pozwolą na przejazd nawet ok. 15 km bez zasilania z sieci. Nowe pojazdy mają wjechać do Demptowa, na Chwarzno i Wiczlino w ciągu najbliższych lat.

- Testy trolejbusów wyposażonych w najnowsze baterie trakcyjne mogą zacząć się jeszcze w tym roku w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo, a postęp technologiczny w tym zakresie jest niesamowity. Gdyńska komunikacja trolejbusowa, należąca do wiodących w całej Europie, stała się poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych rozwiązań, podpatrywanych przez wiele miast europejskich. Oczywiście trolejbusy nie zastąpią autobusów, ale mogą być ich uzupełnieniem i poszerzyć możliwości obsługi wybranych obszarów w Gdyni w oparciu o napęd bateryjny bez konieczności budowy sieci zasilającej - zaznacza Marcin Wołek.

Więcej ma być także linii midibusowych, zwłaszcza w Małym i Wielkim Kacku oraz pojazdów wyposażonych w klimatyzację - za 10 lat wszystkie będą ją miały. Niezmienne ma być zagęszczenie przystanków oraz częstotliwość kursowania oraz utrzymanie relacji cen jednorazowych biletów w stosunku do okresowych. Jako konieczną określono współpracę z Zarządem Dróg i Zieleni w zakresie premiowania pojazdów komunikacji miejskiej pierwszeństwem przejazdu. Niewykluczone są też inwestycji w automaty biletowe, na które ostatnio zabrakło pieniędzy.

- Podeszliśmy do sprawy kompleksowo, bazując w jak największym stopniu na badaniach realizowanych przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni i solidnych danych statystycznych. To pozwala uchwycić odpowiednie i najważniejsze zagadnienia i wyzwania. Oczywiście, ciężko dokładnie przewidzieć, co będzie za 10 lat w transporcie zbiorowym, ale to opracowanie pozwoli nam wytyczyć kierunki, w których będzie następował rozwój transportu w mieście- wyjaśnia Marcin Wołek.

Opinie (90) 3 zablokowane

  • Tylko jedno ale ... (6)

    Nowoczesny tabor,ale czemu klima nie działa,a żeby opuścić podwozie dla wózka trzeba się prosić ... przepały ? oszczędności ? czy zwyczajna ludzka niechęć ?

    • 48 21

    • (2)

      nie trzeba się prosić tylko wystarczy nacisnąć odpowiedni guzik zwykle koloru niebieskiego z grafiką wózka inwalidzkiego wtedy kierowca wie że ktoś potrzebuje aby mu obniżyć podłogę. Niechęć też jest po stronie pasażerów którzy nie korzystają z funkcji przeznaczonych dla nich w które jest wyposażony autobus. Jeżeli chodzi o paliwo IKARUSY paliły mniej od tych nowych, niska emisja spalin zwiększa zużycie paliwa

      • 21 1

      • (1)

        Dzieci robić i rodzić to łatwo,gorzej z nauką czytania. Jest napisane jak byk przyklęk na żądanie...............................Trudne do zrozumienia?

        • 14 4

        • czyli należy nacisnąć niebieski guzik

          • 2 1

    • wystarczy nacisnąć niebieski guzik

      • 14 1

    • biedacy

      Znowu tytuł o biednej gdyni jo syf

      • 1 4

    • Klima często działa jak jest poniżej 18 stopni

      i to często tak, że w autobusie jest zimniej niż na zewnątrz. Powyżej temperatury +18 klima jest włączana tylko w co 10-tym autobusie.
      Podobnie ogrzewanie. Przy -5 jest włączone na max., a przy -15 autobusy lodowate a ogrzewanie działa tylko w kabinie kierowcy. Taki paradoks...

      • 0 0

  • W bardzo dobrym kierunku jest rozwój. Tak trzymać.

    Natomiast budowa lotniska, kosmodromu czy jak to zwał jest be.

    • 41 20

  • (9)

    100 mln upiory w lotnisko i jest bieda w Gdyni. Nie będzie na wkład własny do funduszy UE

    • 32 27

    • Za Gdynian to się nie martw (8)

      Bo wg GW Trójmiasto koszt życia w Gdyni na jednego statystycznego mieszkańca wynosi 378 złotych a w Gdańsku aż 562 zł i jest najwyższy w Polsce.(Anna Dobiegała 07.03.2014 07:10)

      • 12 13

      • Im lepsze miasto tym droższe. (5)

        Im większe zadupie tym jest taniej, dla tego w Gdyni jest taniej.

        • 13 19

        • (2)

          Wolę jednak żyć i mieszkać w tym "zadupiu" w którym prezydentem jest najlepszy w kraju włodarz.

          • 16 16

          • najlepszy we wszechswiecie (1)

            słonce karpat , perła bałtyku, czy pisałas , pisałes to klęcząc?

            • 8 2

            • a Ty miałeś stójkę jak spłodziłeś tą ripostę?

              • 3 5

        • (1)

          Wygląda na to, że Warszawa - 459 zł, Kraków - 462 zł to też zadupie bo tańsze niż od Gdańska.

          • 13 1

          • oni nie mają takich pasożytów za granicami miasta jak Gdańsk

            Gdynie, Rumie, Wejherowa, nic się nie dokładają, a tylko korzystają z cudzego w Gdańsku i Sopocie

            • 4 4

      • dotyczy mieszkań komunalnych

        i bardzo dobrze że jest drożej, inne miasta zazdroszczą i boją się wprowadzić podwyżki (boją się o stołki).
        Czynsze mieszkań komunalnych są na tym samym poziomie co czynsze mieszkań prywatnych i tak ma zostać.

        • 10 2

      • Jakbyś durniu potrafił czytać ze zrozumieniem, to może byś doczytał, że ten koszt nie dotyczy statystycznego mieszkańca miasta tylko statystycznego użytkownika lokalu komunalnego, więc ja bym się na twoim miejscu tak nie cieszył, bo to znaczy ni mniej ni więcej, iż przeciętny mieszkaniec musi się więcej dorzucać w podatkach do utrzymania tych lokali komunalnych.

        • 4 0

  • a kiedy podwyżki dla kierowców? (2)

    • 39 11

    • nie prędko

      w końcu za coś trzeba kupić nowe autobusy;-)

      • 4 4

    • odnośnie tej durnej ankiety

      "na utrzymaniu cen biletów"
      chyba obniżki...

      • 1 1

  • Gdynia ma bardzo stary sypiący się tabor autobusowy (9)

    Gdańsk ma najnowocześniejsze autobusy.

    • 40 92

    • Niech poprawią rozkłady linii S i R bo się straszne spóźniają a autobusy są przeładowane. (6)

      • 33 3

      • poprawa może polegać jedynie na wydłużeniu czasu przejazdu co jest wprowadzane, a na zwiększenie ilości kursów lub kursowanie autobusów muszą zgodzić się Rumia i Sopot gdyż będą musiały się dorzucić

        • 10 3

      • rozkład linii 22 to istna paranoja (4)

        Jeździ zatłoczona i niepunktualnie.

        • 10 3

        • jak 2/3 linii.Co jeździ punktualnie chyba takie odpadowe linie typu 192 159 114 których trasy są śmiesznie krótkie albo takie jak 198 jeżdżące po zad.ch czy takie jak np 194 których trasa prowadzi ulicami o małym ruchu.Linie jeżdżące głównymi arteriami są ciągle po czasie

          • 10 1

        • (2)

          Rozkład jest tak robiony szczególnie rano i wieczorem, ze musi być zieloną fala. Np:
          Ze stocznia morska do morska estakada mamy 4 min. jest to wykonalne jak nie ma prawie w ogóle ludzi i ciągle jest zielone światło. Wystarczy,ze raz złapie czerwone i jest minuta w plecy. A następny odcinek kontrolny ze względu na porę też jest skrócony, więc kolejne światła to kolejne minuty w plecy. Albo:
          W przypadku powyższym już jedzie się na opóźnieniu a na pętli masz tylko 3 min, albo 1 min przerwy bo też tak bywa, to i z pętli się odjeżdża opóźnionym itd.
          W dodatku przerwy nasze posiłków są robione w godzinach szczytu, gdzie zawsze jest opóźnienie ze względu na zwiększona ilość samochodów.
          Ludzie nie do kierowców tylko do tych, co siedzą za biurkiem i nic nie wiedzą robiąc rozkłady miejcie pretensje. My tylko jedziemy jak oni se wymyślą

          • 8 1

          • Poza tym zobacz, ze linią 22 i 30 to linią moherowa i średnia wieku to 75 lat, a poza tym :
            - Kościół na Kcynskiej
            - rynek chylonia
            - stokrotka i netto przy puckiej
            - biedronka na leszczynach
            - kościół koło zamenhofa
            - kościół koło estakady
            - kaufland na mireckiego
            - kościół przy Bpa Okoniewskiego
            - przychodnia na warszawskiej
            - witominska przesiadka na 190 i na cmentarz
            - urząd miasta
            - przychodnia na wybickiego
            - skwer kościuszki do kościoła
            - pl kaszubski biedronka i kościół na portowej
            - no i hala siedlisko ich największe
            Dlatego nie dziecię się, ze linią 22 już po kilku pierwszych przystankach jest opóźniona

            • 10 3

          • Mnie ciekawi co tutaj piszecie. Jezdze trolejbusami codziennie, nawet rano gdy wszyscy jada do szkoly i do pracy to trolejbusy nie maja wiekszych opoznien. Zazwyczaj to 2-3 minuty. To nie jest duzo.

            • 2 3

    • ale sukcesywnie po kilka sztuk rocznie jest wymieniane

      • 1 11

    • a Gdańska patologia ma o 1000 razy gorsze autobusy niż Gdynia i odwal się od naszego miasta

      • 7 6

  • Pętla trolejbusowa na Fikakowie (2)

    Miała być w zeszłym roku!

    • 27 11

    • Fikakowo Kakowo

      A po co ona potrzebna ? Z buta panie i Panowie, daleko do przyst. "Myśliwska" nie ma. I tak dwa autobusy 153 w dni powszednie z częstotliwością co 10 minut to wymysł i strata...

      • 20 4

    • Nie ma i nie bedzie. Na cholerę to u nas? Aż tak trudno te 5 minut na bus się przejść?

      • 4 1

  • Patryk Szczerba nie pisz głupot, wyraż proszę lepiej swoją opinię (3)

    "Na pewno integracja nie może opierać się tylko na jednym wspólnym bilecie, choć wprowadzenie biletu metropolitalnego było ważnym krokiem w żmudnym procesie integracji"....

    Jaki bilet metropolitarny, co Ty wypisujesz. Tego biletu nigdzie nie można nabyć. Owszem, istnieje wirtualny metropolitarny bilet jednorazowy za 20zł, ale żaden kiosk, ani kierowca w Gdyni go nie sprzedaje. Jak to w ogóle jest możliwe ???

    Potrzebowałem go już wielokrotnie, ale żeby go nabyć, musiałem zjeżdżać na zwykłym bilecie do centrum Gdyni do jednego z punktów ZKM.
    Hahahahahahaa, gdzie tu logika ? Nikt, poza 3 punktami ZKM go nie sprzedaje.
    Czy to tak ma funkcjonować ten niewidoczny bilet metropolitarny ? Bzdura !!!

    A integracja taryfowa ? O czym Ty wypisujesz ? Takie pojęci w ogóle w 3 city nie występuje. Co Ty w Krakowie mieszkasz, żeby takie teksty bez zastanowienia tutaj ludziom ładować ???

    • 30 4

    • poniżej cytat uczestnika z forum Rynku Kolejowego w sprawie wspólnego biletu:

      "MZKZG powinien być jedynym organizatorem transportu na terenie swoich uczestników. Skoro ceny biletów są te same w MZK ZTM I ZKM, to dystrybucją powinien zajmować się wyłącznie Związek.
      Dogadać się co do rozliczania i do dzieła. Dobry przykład macie w Warszawie- jeden ZTM i nie ważne gdzie jadę. Mamy też super wyjątki- komunikacja miejska Pruszkowa i Piastowa jednostronnie uznaje wybrane bilety ZTM, czyli też tak można. Ząbki mają swój bezpłatny transport dla mieszkańców, reszta płaci. Legionowo i Chotomów mają swoje darmowe dla wszystkich linie lokalne, czyli też się da."

      • 14 0

    • (1)

      Pewno boja sie nadal nierownosci w zyskach poszczegolnych przewoznikow?

      • 2 1

      • jedynego czego się boją to o swoje stołki

        • 3 0

  • a dezintegracja z SKM

    • 19 0

  • gdynia (1)

    dziwie się ze Gdynia nie buduje swojej kolei metropolitalnej. Wspólna kolei z Gdańskiem to takie nie gdyńskie.

    • 39 13

    • Najpierw powstanie wspólna, potem dopiero Gdyńska. Bo tak.

      • 3 2

  • autobus 152 częściej poproszę (3)

    • 24 4

    • Oksywie to jest w miarę dobrze skomunikowane z centrum, gorzej jest z Małym Kackiem

      • 10 2

    • Gdynia (1)

      Napisałem także komentarz z prośbą o zwiększenie częstotliwości linii 152, ale... na tym portalu otrzymałem komunikat, że jest to wulgarne sformułowanie.
      Zatem, powtarzam to samo w komentarzu do komentarza...
      Linia 152 jeździ stanowczo za rzadko!

      • 8 0

      • hah

        Mówisz stanowczo za rzadko? Co ma powiedzieć mieszkaniec koleczkowa którego autobus odjeżdża co godzinę..dwie..trzy.. Co ma powiedzieć mieszkaniec wiczlina (niemotowa,potoku,fregatowa,Kmicica) pewnie nikomu nie są znane te rejony ale Ci ludzie żeby dostać się na Dabrowe muszą czekać godzinę na autobus, Żeby dostać się na Karwiny po 16 potrzebne są dwie przesiadki... Pozdrawiam zkm.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.