• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka szynowa zmieni charakter Kamiennej Góry

Patryk Szczerba
6 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kamienna Góra ma pozostać nadal parkiem, gdzie mieszkańcy i turyści będą mogli odnaleźć spokój i ciszę. Kamienna Góra ma pozostać nadal parkiem, gdzie mieszkańcy i turyści będą mogli odnaleźć spokój i ciszę.

W przyszłym roku ruszą regularne kursy bezpłatnej kolejki torowej na Kamienną Górę zobacz na mapie Gdyni. To, że wzrośnie popularność turystyczna miejsca jest pewne. Konieczne będzie jednak usunięcie krzaków i części drzew zasłaniających panoramę mariny. Miasto zapewnia, że więcej ingerencji w okolicę nie będzie.



Zmieni się jedynie wygląd roślinności, która ma pozwolić na swobodne oglądanie panoramy mariny i morza. Zmieni się jedynie wygląd roślinności, która ma pozwolić na swobodne oglądanie panoramy mariny i morza.
Planowana kolejka ma w jak najmniejszym stopniu ingerować w krajobraz miejsca. Planowana kolejka ma w jak najmniejszym stopniu ingerować w krajobraz miejsca.

Czy Kamienna Góra w takiej formie przyciągnie turystów?

Kamienna Góra to, obok Orłowa, jedna z najpiękniejszych dzielnic Gdyni, jeśli nawet nie całego Trójmiasta. Willowa zabudowa i widok na morze, a przy tym bliskość centrum - to atuty, potwierdzeniem których są horrendalne ceny działek i nieruchomości. Uroku dodaje jeden z symboli miasta, czyli park z górującym nad nim krzyżem, którego dzieje opisaliśmy w osobnym artykule. Można odpocząć na ławkach, a latem organizowane są m.in. koncerty muzyki klasycznej.

To jednak lepsza strona dzielnicy. Wśród mieszkańców nie brakuje opinii, że okolicy brakuje odpowiedniego nadzoru, co widać zwłaszcza nocą i to w najbardziej reprezentacyjnych miejscach - tuż przy punkcie widokowym w parku im. Lecha i Marii Kaczyńskich zobacz na mapie Gdyni.

- Młodzież pijąca alkohol zbiera się na schodach prowadzących z ul. Sienkiewicza do punktu widokowego na ul. Mickiewicza. Okupuje też schody i okoliczne zarośla, znajdujące się przy jednej z najstarszych willi w Gdyni przy ul. Kasprowicza. Często dochodzi tu do bijatyk, a nawet drobnych kradzieży. Nagminnym jest zaśmiecanie terenu i porzucanie rozbitych butelek - relacjonował w kwietniu pan Michał.

Policjanci obiecali częstsze patrole w tym miejscu, ale sporo do zrobienia jest też na samym punkcie widokowym. Dziś rosnąca tam roślinność uniemożliwia podziwianie widoków mariny żeglarskiej oraz Skweru Kościuszki i bulwaru. To ma się wiosną zmienić.

- Przerzedzenie roślinności ma dwa cele. Po pierwsze chcemy odsłonić panoramę widokową, która dziś jest zasłonięta przez dziką roślinność, nieprzystającą do tego miejsca. Po drugie z jej powodu występuje duże zacienienie zbocza, co powoduje, że nie wszyscy czują się tam bezpiecznie. Oczywiście wszystko będzie pod kontrolą ogrodnika miejskiego - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Urzędnicy przypominają przy okazji, że w ostatnim czasie udało się wyciąć krzaki przy uliczkach, w wielu miejscach pojawiły się nowe schody i chodniki. Porządki zrobiono też na części prywatnych działek. Cała rewitalizacja dzielnicy zaplanowana jest na kilka lat.

Wiadomo, że nie dotknie ona parku z krzyżem i ławkami, gdzie nadal ma dominować zieleń i spokój, co ma być głównym atutem dla turystów.

- O żadnej wysokiej zabudowie nie może być mowy. Sama kolejka też idealnie wkomponuje się w to miejsce. Kubatura budynku, w którym na górze będą wysiadali pasażerowie jest niewielka, więc wielkiej inwazji architektonicznej w to miejsce nie przewidujemy. Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie wśród turystów - dodaje Stępa.

Miasto nie wyklucza dopuszczenia w parku działalności w postaci mobilnych punktów gastronomicznych.

- Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie. Jeśli duże, to możliwe, że taka gastronomia pojawi się w parku Lecha i Marii Kaczyńskich. Nie wykluczamy też współpracy z restauracją Panorama. To będzie dla nas nowe doświadczenie, ale na pewno wyciągniemy stosowne wnioski - uzupełnia Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości.

Kolejka będzie bezpłatna i prawdopodobnie obsługiwana oraz utrzymywana przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni. Czerwony wagon zabierze jednocześnie od 12 do 16 osób na wysokość 39 metrów w dwie minuty. Budowa tego środka transportu będzie kosztowała miasto 6 mln zł i zakończy się - mimo apeli opozycji o zaniechanie inwestycji z powodu kosztów już na etapie projektowania - w czerwcu 2015 roku razem z Centrum Filmowym.

Pewne jest, że na punkcie widokowym nie powstanie wieża widokowa, która była rozważana jako kolejna atrakcja miejsca.

- Zdecydował głos Miejskiego Konserwatora Zabytków, który wskazał, że przewyższenie w stosunku do tarasu w restauracji Panorama wyniosłoby jedynie trzy metry. Nie ma sensu zatem ingerować w przestrzeń, zwłaszcza, że zniknie zasłaniająca widok roślinność - tłumaczy Stępa.

Miejsca

Opinie (275) 4 zablokowane

  • Gdynia XXI w.

    Na budżet mojej Dzielnicy to maluczko ale na to co buduje wizerunek Włodarzy zasiedziałych zresztą krocie. Czas na zmiany !

    • 6 0

  • (8)

    Więc już za chwilę wszystkie grubasy będą wwożeni na górę? Po co im ruch?

    • 23 6

    • (6)

      a pomyślałeś o starszych ludziach, którzy stanowią 20% mieszkańców Gdyni?
      pomyślałeś o osobach niepełnosprawnych i matkach z wózkami?

      • 3 2

      • (3)

        dziwne a miasto rzekomo nich myśli? chyba z urzędu nie wychodzisz bo konfrontacja z rzeczywistością by groziła śmiercią

        • 2 1

        • (2)

          "3 grudnia 2012 w Brukseli odbyło się wręczanie nagrody Access City Award 2013, które jest przyznawana miastom UE najbardziej przyznanym osobom niepełnosprawnym. Wśród laureatów jest Gdynia, jako jedyne miasto z Europy Środkowo-Wschodniej.

          Nagroda przyznawana jest dla miasta, które w sposób spójny i systematyczny realizuje zasadę dostępności w czterech głównych obszarach: budynki i przestrzeń publiczna, transport i związana z nim infrastruktura, technologie informacyjno-komunikacyjne, obiekty użyteczności publicznej i usługi publiczne.

          Gdynia otrzymała wyróżnienie w kategorii transport i związana z nim infrastruktura -97% autobusów i 58% trolejbusów spełnia obecnie warunki dostępności dla osób niepełnosprawnych, Tallaght (Irlandia) za obiekty użyteczności publicznej i usługi publiczne, Pampeluna (Hiszpania) za budynki i przestrzeń publiczną, a Bilbao (Hiszpania) za technologie informacyjno-komunikacyjne."

          • 1 2

          • Czy szanowna kapituła/jury odwiedziła windy, których nie ma lub nie działają ?

            Czy ograniczyli się tylko do przejrzenia dokumentacji ? Prawdopodobnie nie znają takiego przypadku, aby lokalni urzędnicy pokazywali papiery, które nie mają pokrycia w rzeczywistości.

            • 2 0

          • a co mnie obchodzą unijne nagrody przyznawane przez ludzi którzy nigdy w Gdyni nie byli
            ps unia która nagradza jest dobra dla gdyńskiego urzędasa, unia która karze jest be

            • 4 1

      • Jak ci starsi ludzie dostaną się do "stacji dolnej" ?

        Będą podwożeni ? Autobus będzie tam dojeżdżał ?

        • 1 0

      • Matek z wózkami wystarczy mi na ścieżce rowerowej na bulwarze, bo przecież na chodniku słońce, to im zbyt gorąco. btw, mogą wjechać od drugiej strony. Starsi i niepełnosprawni ok, ale nikogo powyżej 100 kg do kolejki nie wpuszczać.

        • 2 3

    • Grubasy niekoniecznie, raczej moherki.

      • 0 0

  • Ciekawe jaki będzie koszt utrzymania tej kolejki

    • 7 0

  • kolejka na kamionke

    Kolejka tak ale tylko 2 osobowe laweczki

    • 1 1

  • Może czegoś nie rozumiem, (2)

    ale do czego ta kolejka ? Co tam jest na tej Kamiennej Górze, aby wydać pieniądze na kolejkę ?

    • 16 6

    • (1)

      przyjedź i zobacz

      • 2 1

      • Grubo ponad 40 lat przyjeżdżam, właściwie to przyjeżdżałem,

        bo od dawna nie ma po co. Nie rozumiem twojego wpisu, czy chodziło tylko o pokazanie braku szacunku, zamiast odpowiedzi ?

        • 1 0

  • (1)

    Kolej na Kamienną Górę - to pierwsza potrzeba w tym mieście. W niektórych dzielnicach nie da się przejść po starych chodnikach. No cóż znowu miasto ubija interes z korzyścią do prywatnych kieszeni.

    • 18 3

    • niektóre dzielnice nie grypsują

      • 0 0

  • (1)

    może metro

    • 6 0

    • może tor formuły jeden ?

      • 2 0

  • głupota (1)

    bezmyślność

    • 9 5

    • koklusz !

      • 0 0

  • oj przydałby się ogrodnik do przetrzebienia chwastów w UM.

    • 8 1

  • (11)

    kolejka szynowa na Kamienną, a czegokolwiek jeżdżącego na koniec Skweru dalej brak!
    Basen, Punkt widokowy, Akwarium, Akademia Morska - wszystko to odcięte od świata! Nie dociera do mnie argument, że to przyjemny spacerek Aleją JPII. Przecież te wszystkie budy tam stojące to jakaś budowlana pomyłka. A i odległość duża dla staruszków i rodziny z dzieciakami od najbliższego przystanku.
    Z tym Gdynio coś zrób - z realnym problemem.

    • 80 33

    • jak nie jezdzi jak jezdzi :P

      linia 4T na Skwer :P

      • 0 0

    • Staruszkom spacer tez dobrze zrobi.

      • 4 1

    • no tak (5)

      najlepiej to byś wjechał do środka żeby zejście z samochodu/autobusu było do samego basenu. czy to taki problem przejść te 500 metrów?

      • 13 5

      • nie rozumiesz (3)

        dla osób starszych i rodzin z dziećmi lub niepełnosprawnymi to jest problem. Nie chodzi tu o podwózkę tył-ka na sam Skwerek.

        • 8 7

        • autem poki co można pod same drzwi albo taxi....

          • 0 0

        • Hm

          Dla rodzin z dziećmi wszystko ostatnio jest problemem. Widać to pod szkołami, dzieci są podwożone prawie do klasy. Babcie niosą po dwa tornistry, cuda się dzieją. Ciągle tylko jęczenie, że kraj nie dla rodzin. A co mają powiedzieć niepełnosprawni albo ludzie w podeszłym wieku?

          • 21 2

        • Skwer Kościuszki oraz Molo Południowe jest bardzo łatwo dostępne dla wszystkich - również osób starszych i niepełnosprawnych. Gdyby było wzniesieniem to co innego, ale nie jest.

          • 8 2

      • rozumując w "Twój" sposób

        to kolejka na kamionkę też nie ma sensu...

        • 4 3

    • Przecież na Skwer nie idzie się pod górę to po co? Lepiej ograniczać tam ruch kołowy zamiast dowalać jeszcze autobus (który z resztą jeździ w sezonie letnim).

      • 5 1

    • Tam nie ma po co jeździć. Ja takie miejsca omijam szerokim łukiem. Wychodzę z założenia, że skoro mnie tam nie chcą, to po co się będę pchał ?

      • 5 9

    • Powinno jeździć TGV

      • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane