• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Ósmy pasażer

    Kupić złom, wydać na modernizacje, kupować części zamienne od niemieckiego producenta.
    Gdańsk niemiecką kolonią.
    Wolałbym połowę ale nowych, polskiej produkcji.
    Żenada.

    • 7 0

  • Gdańsk umiera

    Beznadziejna komunikacja autobusowa, organizacja ruchu. Na odcinku 1100 m 7 świateł i przejść dla pieszych (ul. JP II) rekord świata. Zamknięcie Piramowicza ogromne korki przy Operze,. Teraz stare tramwaje z Niemiec. Czas pogonić tę bandę szkodników i złodziei.

    • 3 0

  • wstyd i hańba dla gdańska, płytcy ludzie mu klaszczą.

    wstyd za Gdańsk, rodowici,prawdziwi Gdańszczanie przepraszają resztę Trójmiasta. Pudrowanie trupa. Jak można kupować nowe samochody dla urzędu a ludziom kazać jeżdzić starymi gratami narażająć zdrowie i życie. Mało niebezpiecznych przykładów w Gdańsku z tramwajami . Zacznijcie dbać o to miasto bo syf jest straszny.Zawalacie miasto niemieckim złomem.

    • 6 0

  • wstyd, no ale tak żeście głosowali na Dulkiewicz z PO teraz macie deutschland deutschland uber alles. (1)

    • 6 2

    • natychmiast zarzad komisaryczny...dosc POtologi

      • 1 2

  • Gdańsk jest brudny i zapyziały

    teraz będzie złomowiskiem całej Europy. Już widać z daleka te złomowe dźwigi, które jakiś i**ota wpisał na listę zabytków. Jedyne miasto w Europie gdzie wysypisko śmieci obudowane jest osiedlami mieszkaniowymi. Nie spalarnia a otwarte wysypisko śmieci. Ale za łapówki dla Biura Rozwoju można w Gdańsku załatwić wszystko.

    • 7 0

  • Patent Adamowicza jak wyprowadzić kasę z miasta.

    1. założyć spółkę ZKM 51 % udziałów miasto 49 % osoby fizyczne.
    2.Wprowadzić aportem 7 ha przy Hallera do spółki.
    3. sprzedać bez przetargu majątek spółki za 150 milionów
    4. podzielić 49 % udziałów pomiędzy siebie.
    5. za publiczne pieniądze kupić złom z Niemiec i udawać że się modernizuje tabor.

    • 8 0

  • mafia gdańska robi kasę na tym biednym mieście i jego oszukiwanych na bieżąco przez tvn mieszkańcach.

    najważniejsze że Gdański układ się dobrze bawi,niemcy zafundują im dobrą premię za współpracę i wczasy na Majorce za ten wał.

    • 3 0

  • Wstyd,wstydu nie mają,

    • 3 0

  • Niemieckiej technologii

    się nie poprawia

    • 0 2

  • Sprowadzanie złomu (1)

    Jak nas mają Niemcy szanować jak my sprowadzamy złom tramwaje Przecież nasza polska Pesa takie super tramwaje produkuje Te złomy nie pasują do wystroju miasta i do jego mieszkańców Lepiej Niemcom dać zarobić oni pozbywają się syfu za kasę niż Polskim firmom

    • 4 1

    • hipokryzja

      A wolisz stare Audi czy nowego polskiego Fiata Panda?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane