- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (99 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Auta w centrum Gdańska mają zjechać do podziemi
Gdańsk po raz kolejny będzie poszukiwał inwestorów, chętnych do wybudowania parkingów podziemnych w centrum miasta. Do wyboru jest pięć lokalizacji, z czego jedna naziemna. Umowa powinna zostać podpisana w drugiej połowie przyszłego roku.
Powód? W rejonie Śródmieścia i Starego Miasta brakuje ok. 3 tys. miejsc postojowych.
Tym razem do wyboru jest pięć miejsc: Podwale Przedmiejskie , Podwale Staromiejskie , Targ Rybny i Targ Węglowy oraz Długie Ogrody . W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.
- Tym razem nie ma obowiązkowych lokalizacji, co wcześniej było dla inwestorów barierą i rzutowało na cenę. Chcemy, żeby zadecydował o tym rynek - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Najwięcej miejsc powstać może na Długich Ogrodach. Pod uwagę brane są dwie opcje (776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów). Obiekt może mieć maksymalnie 14 m. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednią 242 i 486 aut.
Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części, Jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484, w zależności od sposobu parkowania.
Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.
Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami, a na powierzchni klatka schodowa z windą.
Cztery miesiące negocjacji
O tym, z kim miasto zasiądzie do rozmów zadecydują cztery kryteria: liczba miejsc parkingowych, którą zamierza stworzyć inwestor, średnia cena wybudowania parkingu w przeliczeniu na jedno miejsce, okres na jaki zdecyduje się zawrzeć koncesję oraz, a może przede wszystkim, oczekiwana wielkość dopłaty (bądź jej brak) w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.
Oferty można składać do końca listopada. Z kolei na przyszły rok zaplanowany jest cykl spotkań negocjacyjnych, które mają trwać od lutego do czerwca. Z naszych informacji wynika, że poważnie zainteresowane są dwa podmioty.
- Niewykluczone, że umowy podpiszemy z więcej niż jedną firmą - przyznaje Bojanowski. - Jeśli negocjacje będą przebiegały po naszej myśli to stanie się to w drugiej połowie przyszłego roku.
Poza samą budową obiektów wykonawca będzie musiał zatroszczyć się o infrastrukturę dojazdową, zieleń i opracowanie projektu organizacji ruchu po otwarciu danego parkingu.
Czy te parkingi są potrzebne?
W tym miejscu warto przypomnieć, że od zeszłego roku w mieście działa kilkupiętrowy parking na blisko 500 aut przy ul. Jana z Kolna , gdzie użytkowników można policzyć na palcach jednej ręki.
Z kolei w ramach powstającego już Forum Gdańsk za niewiele ponad rok przy ul. 3 Maja otwarty zostanie obiekt na 1100 pojazdów. Natomiast kolejny parking, który pomieści ok. 480 samochodów, zaplanowany jest przy ul. Okopowej , naprzeciwko urzędu wojewódzkiego.
Opinie (224) 4 zablokowane
-
2016-10-20 14:51
I w te podziemia wciśnijcie lidle i biedry wzorem "miasta" gdynia :D
- 2 0
-
2016-10-20 15:14
Jestem absolutnie za tym, aby miejsca parkingowe w mieście były płatna, ale...każda złotówka
pochodząca z opłat parkingowych powinna być przeznaczona na fundusz remontu dróg. Literalnie, co do grosza, wszystkie środki pochodzące z opłat parkingowych miasto powinno przeznaczyć na naprawę i tak skandalicznie zdewastowanych nawierzchni. Dziura na dziurze dziurą pogania i w niektórych miejscach można poważnie uszkodzić samochód. Stan dróg miejskich, w szczególności bocznych, jest na poziomie klepiska, a nie XXI wieku w mieście, gdzie jest zarejestrowanych ponad pół miliona samochodów!
Parkingi podziemne? A i owszem, o ile miasto przygotuje przemyślane lokalizacje - podkreślam, przemyślane. Czyli bardzo proszę zatrudnić profesjonalistów, a nie cedować to na ZDiZ, gdzie ilość pomysłów jest odwrotnie proporcjonalna do ich sensu.- 5 1
-
2016-10-20 16:55
Haha
Nikt za 1000 zl niebuduje parkingu taką retoryka
- 0 0
-
2016-10-20 17:06
Nie widzicie jednak, że decydenci pomylili kolejność? (1)
Najpierw powinny być wybudowane parkingi, a potem można wprowadzać opłaty, a nie najpierw wprowadzać opłaty, a potem budować parkingi i co teraz mają zrobić ludzie? Czekać 4 lata?
- 4 1
-
2016-10-20 18:56
ludzie nie muszą na nic czekać
wystarczy, by na chwilę wyłączyli silniki i doszli do wniosku, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.
- 1 1
-
2016-10-20 17:31
Wiparking
Wiparking bylby odpowiednim operatorem, dodatkowo znanym i lubianym w miescie
- 4 1
-
2016-10-20 19:58
Autokary
Przypominam, że Gdańsk żyje dzięki turystyce. Znakomita część ruchu przyjeżdża autokarami. Planowany parking na Długich Ogrodach zajmie obszar mieszczący do tej pory większość przyjeżdżających autokarów. Mam nadzieję, że wzięto pod uwagę ten aspekt. Bez bubli i kompromitacji panowie planiści proszę.
- 0 1
-
2016-10-20 20:37
Jak podpiszą opluwaną umowę z USA to import
będzie tańszy w tej chwili wygląda to tak: cena zakupu + koszt frachtu od tego liczone jest cło 10%. Potem od całości akcyza a na koniec 23% vatu. Od każdego 10 tys usd robi się 15 tys. Pazerne Państwo. Nowa Tesla będzie kosztować 35 tys usd - zasięg 300 mil na elektryku i do tego super ładowanie w 15 minut. Niestety Macierewicz ma racje że woli amerykański sprzęt. Dla porównania brzydki nissan leaf ma zasięg 100 km....
- 0 2
-
2016-10-20 20:39
ja bym chciał równości dla wszystkich
czyli płatnego miejskiego parkingu za Urzędem Miejskim. Tak bardzo chcą by gdańszczanie jeździli komunikacją miejską a sami mają własny parking.
- 6 0
-
2016-10-20 21:37
Ulica Długie Ogrody
poprosimy też parking podziemny!
Niech od Kościoła św. Barbary do Bramy Długich Ogrodów staną piękne kamieniczki, niech będzie pośrodku ulicy szpaler drzew, któremu ta ulica zawdzięcza swoją nazwę.
Ale niech ta ulica przestanie być parkingiem dla wszelkich wycieczek! Syn mojego kolegi zginął wychodząc zza parkującego tu autobusu pod samochód! :/- 1 2
-
2016-10-21 07:07
Czy to warto tak przed wojna ?
Po niej bedzie mniej samochodow - zmieszcza sie
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.