• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne wizje zmian na ul. Starowiejskiej

Michał Sielski
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
  • Jedna z opcji zmian na ul. Starowiejskiej to tzw. strefa współdzielona, na którą samochodem można wjechać i w określonym miejscu zaparkować, ale pierwszeństwo mają piesi.

Pojawiła się kolejna szansa na przebudowę ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, która mogłaby być deptakiem lub strefą współdzieloną. - To najbardziej przebadana ulica w Gdyni, na której nie zaszły żadne zmiany. Badano już ruch, sposoby dostaw, liczono pieszych, a w tym roku odbędą się jeszcze konsultacje społeczne - wylicza Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, który pierwszy zaczął mówić o konieczności wykorzystania potencjału Starowiejskiej.



Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na Starowiejskiej?

Ul. Starowiejska to trakt łączący dworzec Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyniplacem Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni, czyli miejscem, w które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu przesunie się centrum Gdyni. Pieszych na niej nie brakuje, ale dominują samochody, przede wszystkim zaparkowane po obu stronach, zazwyczaj gdzie tylko się da. I to chcieli już kilka lat temu zmienić społecznicy, którzy założyli stowarzyszenie Starowiejska, mające na celu ożywienie ulicy poprzez stworzenie bardziej przyjaznych warunków dla pieszych. Opór części kupców i mieszkańców, którzy nie zgodzili się na likwidację choćby części miejsc parkingowych, sprawił jednak, że rozmowy na temat zmian umilkły.

Strefo Tempo 30 to żadna zmiana

Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych. Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych.
W tym czasie przeprowadzono jednak szereg badań i projektów unijnych. Jedynym ich efektem było wprowadzenie na ul. Starowiejskiej strefy Tempo 30, która de facto i tak tam istniała, bo ze względu na warunki ruchu i nierówną nawierzchnię z kostki brukowej, mało kto jeździł tam szybciej.

Zobacz także: Pod karetką zapadła się jezdnia ul. Starowiejskiej.

Fatalny stan chodników ul. Starowiejskiej i jej wciąż niewykorzystany potencjał cały czas przeszkadza części mieszkańców Gdyni, którzy domagają się zmian. I miasto - powoli, ale jednak - chce zacząć o tych zmianach rozmawiać. Punktem wyjścia mają być konsultacje społeczne.

  • Jak na razie mniej prawdopodobną opcją jest stworzenie na ul. Starowiejskiej deptaka, na którym mogłaby się znaleźć jedynie ścieżka rowerowa.
- Prace związane z przygotowaniem konsultacji są nadal w toku, a dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Zostanie podany do publicznej wiadomości przez prezydenta Gdyni po przyjęciu zarządzenia, które szczegółowo określi sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Stanie się to w pierwszym kwartale 2018 roku - informuje dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych, Aleksandra Markowska.
Tymczasem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił nowe koncepcje zmian na ul. Starowiejskiej. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Realne zmiany czy gra na czas?

Symulacje powstaną w ramach kolejnego unijnego projektu - FLOW. Urzędnicy zastrzegają, że przygotowane plansze to dopiero punkt wyjścia do konsultacji, a nie proponowane już zmiany. Wnioski z symulacji poznamy w kwietniu tego roku. Społecznicy nie mają jednak wątpliwości, że to gra na czas, która pozwoli nie podejmować decyzji przed wyborami. A każda decyzja będzie w tym przypadku miała swoich zwolenników i przeciwników.

- Nie ma w naszym mieście lepiej zbadanej ulicy niż Starowiejska. W ramach Civitas Dynamo analizowano ruch i sposób parkowania. W ramach Freight Tails - sposób dostaw. W zeszłym roku liczono pieszych. Nie wiem, jakich danych jeszcze potrzebuje prezydent, by podjąć decyzję o przyszłości najstarszej ulicy w mieście, bo jej stan obecnie jest tragiczny. Po naszej interwencji miasto ma zamiar przeprowadzić kolejne konsultacje społeczne. Mam wątpliwości co do ich sensu, bo po konsultacjach Parku Centralnego wiem, że i tak to urzędnicy podejmują decyzję, ale pilnujemy sprawy i zapewniam, że jej nie odpuścimy - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (196)

  • Wizytowka

    Tylu turystów, różne imprezy przyciągajace wiele osób odwiedzajacych Starowiejska to chyba wystarczający powód aby o nią zadbać to nasza najstarsza ulica której coś się dobrego należy

    • 2 0

  • (1)

    "W ramach Civitas Dynamo..." "W ramach Freight Tails..." Gdzie ja mieszkam ? Nie ma już polskich nazw ? Ciągły wyścig aby zaimponować zagraniczną nazwą bo to będzie lepiej wyglądało i będzie bardziej światowe?
    Załamka........

    • 6 0

    • unijne programy, to i obce nazwy

      • 2 0

  • (3)

    Popie*szone pomysly Pisiewicza jak wszystkie inne tylko kto dal Ci taką wladze bys sam decydowal o Gdyni ktora nalezy do nas wszystkich kto do cholery pozwolil Ci na te glupawe pomysly?
    Nie ma w tym Urzędzie żadnych normalnych ludzi by Cie z tego dtolka udunąc bys nie kompromitował wszystkich urzędnikow????!!!!!

    • 20 11

    • A jaki stołek zajmuje Piesiewicz? (1)

      • 3 1

      • swój własny - nie przepuszcza publicznej kasy, jak twój pan iwl władca szczur.

        • 0 0

    • Nie da się, aby wszyscy drcydowali.

      • 1 0

  • a co z Jana Pawła II?

    Najlepszym deptakiem byłaby al. Jana Pawła II, a nie Starowiejska przecięta Świętojańską, Władysława i 3 Maja !! na dodatek z wyjazdem dla karetek. Czemu taki dziwny pomysł jest lansowany???
    Na Jana Pawła nie ma bloków, pas do zagospodarowania byłby szeroki, mogłoby powstać mnóstwo fajnych lokali. W sezonie JPII jest zapchana ludźmi.

    • 2 0

  • chociaż jedną ulicą bez aut, chociaż jeden deptak! (22)

    Szkoda, że władze miasta są takie mało odważne i leniwe.

    • 100 86

    • (10)

      Jak słucham o tym deptaku to mi się śmiać chcę, chcą na siłę Krupówki zrobić z nudnej szarej ulicy. . . Oczywiście jak? Kontr ścieżka rowerowa ,debilne ławki jak na Abrahama, i oganczyc ruchu aut. I niby ja gruby leniwy człowiek pujde na to? Zapraszam prezedent a Gdyni do Wrocławia celem nauki urbanizacji miasta bez wałka i farby

      • 23 12

      • (2)

        a co takiego we Wro robią, chcą myto wprowadzić za wjazd do miasta, żeby ogranczyć ruch samochodów. Zalewają wszystko betonem do 4 piętra, na każdej przecznicy galeria handlowa. Sekundników na światłach tez już nie ma
        Jeżeli uważasz że Wro jest przyjazny dla kierowców to się grubo mylisz
        Więcej parkingów przed centrum i darmowa komunikacja. Jestem okazjonalnym pasażerem komunikacji miejskiej, jeżeli mam jechać do pracy 4,5 km w lini prostej komunikacją 7km , to muszę zapłacić 3,2 za autobus i 3,2 za SKM samochodem wyniesie mi to jakieś 5 zł. Parkuję u siebie w firmie na posesji więc nie płacę za parkowanie. W żaden sposób nie opłaca mi się jechać komunikacją. W lecie to wracam czasami na nogach lub rowerkiem

        • 7 6

        • Samochód to rozumiem ci z nieba spadł (1)

          Do tych 5 zł dolicz jeszcze koszt zakupu auta plus wszystkie oplaty z nim zwiazane

          • 1 0

          • nie jeżdżę nim tylko do pracy, więc argument na zasadzie "jestem Januszem to sie poczepiam"
            I tak miałaby samochód nawet gdyby komunikacja w trójmieście była darmowa. Lubię wjeżdżać za miasto ;) i nie mówię tu o Kartuzach tylko dużo dalej, tam gdzie ty nigdy nie byłeś.

            • 0 0

      • we Wrocławiu sa ulice bez aut i te miejsca sa najbardziej oblegane. (4)

        • 18 7

        • nie tylko we Wrocławiu są ulice bez aut i te miejsca są najbardziej oblegane

          takie ulice są w Gdańsku (por. Długa, Długi Targ, Stągiewna i kolejne ulice sukcesywnie zamieniane na ulice przyjazne ludziom) i w Sopocie (Bohaterów Monte Cassino i odcinki kilku innych które do niej dochodzą).

          W znanych mi stukilkudziesięciu miastach świata i Europy ulice wolne od jeżdżących i parkujących samochodów są miejscami przyciągającymi mieszkańców i przyjezdnych.

          Zwykle nie wyklucza się tam dostępu samochodów lub innych pojazdów dostawczych przyjaznych dla środowiska określonych godzinach dnia (np. 10-12).

          Takie strefy przyciągają ludzi zwłaszcza jeśli miasto prowadzi spójną/ sensowną politykę przestrzenną i transportową a jego mieszkańcy nie uważają samochodów za szczyt osiągnięć cywilizacyjnych.

          • 11 1

        • ale Wrcoław to miasto a w Gdyni dwie ulice na krzyż i całe centrum

          • 5 4

        • Myślisz że brak aut zmieni coś na Starowiejskiej? Może i by zmienił przed budową gwiżdżą do Trumny Riviery

          • 7 9

        • Porównaj wielkość miast

          • 9 5

      • Zapraszam do Gdańska

        ulica Wajdeloty czy Stągiewna przykładami, że brzydkie, szare ulice potrafią się błyskawicznie zmienić

        • 11 1

      • Brakuje tam spiralnego skrzyżowania ścieżek rowerowych dla rowerowej gdyni i może tramwaje puścić

        • 8 6

    • Starowiejska

      Ile mozna czytac o wizjach i wizualizacjach w Gdyni to juz jest nie tylko smieszne ale denerwujace Kiedy dowiemy sie ze cos fajnego jest juz zrobione zbudowane oddane do uzytku mieszkancow Cuda baseny lodowiska itp itd

      • 2 1

    • Po co deptac po starowiejskiej? (1)

      Przeciez tam nic nie ma.kto chce deptac,moze robic to juz teraz.

      • 1 6

      • Nie ma bo to mało atrakcyjna ulica teraz, zapuszczona

        Na Wajdeloty przed remontem też nic nie było

        • 3 1

    • (1)

      Malo masz?
      Deptak to powinien byc skeer bulwar?
      Ulice chcesz zamykac?
      Na rolkach brdziesz jezdzil?
      Co Ty Pisiewicz jesteś?

      • 6 11

      • tobie paliwo przepływa przez mózg?

        o jakich rolkach tutaj mowa? po bruku?

        Gładka nawierzchnia wygodna dla pieszych jest potrzebna dla ludzi, pojazdom ogumionym nie jest potrzebna.

        Starowiejskiej potrzebna jest kompleksowa rewitalizacja.

        Odwagi, Gdynio!

        • 7 1

    • (1)

      Masz deptak na bulwarze na skwerku mslo Ci?troche rozumu czlowieku!!!!

      • 7 16

      • czy naprawdę myślisz, że prawo do parkowania samochodu przed sklepem jest najważniejsze

        dla wielkości obrotów tego sklepu położonego przy zwykłej miejskiej ulicy?

        Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

        • 9 3

    • dede (1)

      deptak to jest na bulwarze

      • 13 13

      • ale bez usług na poziomie parteru

        • 9 1

    • Mózg masz zepsuty

      Wytrzeźwiej.

      • 1 5

    • Myślę że raczej brak odwagi decyduje

      Na przykład - Kiedy był remont Świętojańskiej (który to mógł byc rok - ok. 2003?) już wówczas myslano o kilku wariantach tej ulicy - Gdyby wówczas zrobiono woonerf, na co wówczas trzeba było odwagi - dziś bylibyśmy dumni i Gdynia stawiana byłaby za dobry przykład. Odwagi zabrakło...

      • 17 5

  • Zwierzaki (1)

    Będzie temat o ochronie mrówek a Stowarzyszenie Piesiewicza i tak jak zawsze będzie mądrzejsze niż ekolodzy!To jest okres kampanii wyborczej.Pijarowsko śmieszny jak totalna opozycja która nic nie wnosi tylko narzekają nie mając żadnych konkretnych udokumentowanych realnych z rzeczywistością projektów! Piesiewicz,zejdź na ziemię i daj sobie spokój.Ty zniszczyć chcesz Gdynię!

    • 3 5

    • jak na razie to Gdynia jest regularnie niszczona nadmiarem samochodów

      warto szukać innych rozwiązań, sprawdzonych w wielu miastach Polski i świata.

      • 1 1

  • Ja i moi koledzy w obcislych rajtuzach sie cieszymy.. (1)

    Coraz wiecej kontrpasow,sciezek rowerowych.naszym planem jest przerobic wszystkie ulice na sciezki rowerowe i zakazac w gdyni jazdy samochodem.dziekujemy Prezydencie.

    • 3 3

    • ironia szyta grubymi nićmi

      Kilka ulic w Gdyni przerobić na ulice przyjazne pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerów i dostawców to ruch w dobrą stronę.

      • 2 0

  • Można normalnie.... (1)

    A dlaczego nie wyrzucić samochodów całkowicie i zrobić TYLKO DLA ROWERÓW i pieszych? Przed świętami do domu za jednym razem przewiozłem rowerem odebrane dziecko z przdszkola, kupioną choinkę, zgrzewkę mleka, zgrzewkę wody i torbę zakupów. Można? Można.

    • 16 10

    • Jest Pan mistrzem :)

      • 0 0

  • Piesiewicz na prezydenta! (10)

    Gratuluję determinacji. W Gdyni to jak kopać się z koniem.

    • 61 24

    • Ale on nie jest gdynianinem. (4)

      • 0 9

      • (2)

        Najwyraźniej dba o miasto bardziej niż gdynianie.

        • 1 1

        • (1)

          Ty te jego durne pomysły nazywasz dbaniem? Nie rozśmieszaj mnie.

          • 1 1

          • a co konkretnie proponujesz?

            • 0 1

      • A jak sprawdzasz, kto jest gdynianinem?

        Ile pokoleń wstecz trzeba mieszkać w Gdyni?

        • 5 0

    • on sam nic nie może. ile już lat walczy o tę ulicę? (3)

      • 2 9

      • ale robi szum i przynajmniej temat nie umiera (2)

        coś trzeba robić, czasami efekty są inne niż zamierzone - np. sam element edukacji ludzi, urzędników, czytelników trojmiasto pl :) To i tak bardzo duzo.

        Ja przyglądam sie od lat, kibicuję, szanuję i jestem pod wrażeniem wytrwałości :)
        Fajnie, ze sa ludzie którym się jeszcze coś chce, Mi się nie chce na przykład mówiąc szczerze co nie znaczy że nie uważam że nalezy działać.

        • 12 1

        • (1)

          Piesiewicz to ty się sam chwalisz !

          • 1 1

          • A teraz jeszcze sam sobie zarzucasz, że sam się chwalisz!

            • 1 1

    • Będzie tak. Zaangażowani się narobią, nagadają o zmianach

      A prezydent już po wyborach powie, że nie zmieniamy, bo pieniądze trzeba wydać np. na żłobek (o lotnisku nie wspomni). Idźcie do wyborów, bo inaczej nic nie zmienicie.

      • 13 1

  • Odwiedzam Gdynię często od kilkudziesięciu lat i stwierdzam, że mimo potężnej propagandy włodarzy miasta, Gdynia wygląda bardzo kiepsko tak mniej więcej na lata 70. I to nie jest tylko moja opinia. Chyba juz czas zmienić władze miasta i wybrać kogoś z innym pomysłem na Gdynię.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane