• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • A może kupić jakieś solarisy?

    Bo Solaris robi kiepskie autobusy ale może tramwaje ma dobre

    • 2 1

  • zlom (1)

    Gdansk jednym z najdrozszych miast, jesli chodzi o bilety,a chca kupic zlom z Niemiec. Taka nasz tradycja, bum na samochody juz minal, teraz czas na tramwaje. Za pare lat sprowadza do nas emerytow niemieckich,bo uznaja ze sa tansi w utrzymaniu, a naszych, "wyzlomuja"...

    • 6 7

    • przynajmniej mniej moherów psujących rozwój światopoglądowy narodu

      • 1 0

  • Najpierw Morena (5)

    Jak już skończą to niepotrzebne ECS i tak bardzo potrzebny tunel pod Wisłą to czas na wielkie inwestycje tramwajowe:
    - z Kartuskiej przez Morenę do stacji Kolei Metropolitalnej,
    - ze Stogów prosto w Armii Krajowej wzdłuż osiedla Chełm i cmentarza przez Cedrową, Nową Myśliwską i Bulońską przez Morenę do stacji Kolei Metropolitalnej, na trasie z wspólnymi przystankami przesiadkowymi z niektórymi liniami autobusowymi takimi jak 111, 106, 138 i tymi co lecą Kartuską
    - z centrum do gdańskiej rafinerii omijając stadion żużlowy z prawej strony i dalej nieużytkami, a pętla tramwajowa z przesiadkowymi przystankami autobusowymi linii 112, i 186, oraz 212 i 512 jako końcowe.
    - wzdłuż trasy W-Z i dalej aż do Kartuz
    - na Osowo

    • 8 2

    • (1)

      Stogi potrzebują bezpośredniego połączenia z Wrzeszczem, a nie z Chełmem

      • 4 3

      • właśnie-latem chociaż, od razu z centrum na plażę

        bo ta 9-tka to jakaś bzdura

        • 1 0

    • (1)

      tory kolejowe do Kartuz juz istnieja, przy takich odleglosciach nie jezdzi sie tramwajami!

      przejedz sie z petli na lostowicach do jelitkowa i pomnoz tez czas razy dwa a moze i trzy

      juz dzis jezdzi pociaga z Kartuz do Gdynii, jak powstani Kolej Metropolitalna to bedzie mogl wjezdzac tez do wrzeszcza.

      • 2 1

      • Tam częściej niż tramwaje do Nowego Portu jeżdżą autobusy PKS i Gryf, a kolej ma zupełnie inną trasę.

        • 1 0

    • Kolejny wirtualny planista

      • 4 1

  • hr .Motorniczy decyduje (1)

    Mnie tam zmodernizowany Dortmund nie przeszkadza,ma dużo miejsc siedzących, co ważne przy dłuższych trasach.Denerwuje mnie tylko,że wysuwanie najniższego stopnia przy wsiadaniu "z jezdni" np.Stogi,Przeróbka zależy wyłącznie od widzimisię motorniczego.Starsze panie klękają ns stopniu żeby wejść.

    • 15 3

    • dobre spostrzeżenie - stopień powinien być wysuwany obligatoryjnie

      na wszystkich przystankach "z jezdni"

      • 0 0

  • DLACZEGO NA CHEŁM PUŚCILI NOWE (7)

    TRAMWAJE - BO TO OKRĘG adamowicza???? To jest prezydent Gdańska czy dzielnicy Chełm ???

    • 3 10

    • Coś ci się pomieszało ? (3)

      Prezydenta nie wybiera dzielnica, tylko całe miasto.

      • 1 4

      • NIE NAPISAŁEM ŻE okręg Prezydenta tylko że Adamowicza (2)

        Adamowicz jest także na listach do Rady Miasta (na wypadek gdyby na Prezydenta się nie udało). Okręg wyborczy Adamowicza to właśnie Chełm. Brałeś już udział w wyborach do rad miasta ???

        • 3 1

        • (1)

          Na Chełm nie mogą wjechać Konstale 105Na ze względu na brak piasecznic (i homologacji na tą trasę). Żeby było śmieszniej Konstal N z 1952 może, gdyż piasecznice posiada.

          • 0 0

          • wjechać, to wjedzie każdy, ale już zjeżdżając może nie zahamować...

            bez piasecznic

            • 0 0

    • (2)

      No tak, bo te tramwaje jeżdżą tylko na Chełm, do Oliwy, Jelitkowa, Zaspy, Wrzeszcza nie dojeżdżają.

      • 2 0

      • MOWA O LINI nr 1- widziałeś kiedyś linie nr 1 we Wrzeszczu, Jelitkowie (1)

        Zaspie czy Oliwie ??????????

        • 1 1

        • Nie ma linii nr. 1

          • 1 0

  • a nie lepij kupić jumane z pragi bedzie duuuzo taniej

    • 1 0

  • Dlaczego my Polacy musimy kupować używane rzeczy po Niemcach? (30)

    I tramwaje i ciuchy w ciuchlandach..

    • 193 91

    • bo niemiaszki myslą strategicznie (1)

      i szukają nowych "rynków zbytów" dla swoich złomów. Złomowanie jednej tony złomu mieszanego w Niemcowni to koszt rzedu 800 euro, a u nas można to scierwo za darmo oddac do złomowca i jeszcze ci za to zapłaca od tony do 500 złotych. Tylko problem zostaje u nas, bo Polska nie dysponuje prawdziwą siecią recyklingową i hutami zdolnymi odzyskac i poprawnie zzutylizowac szkodliwe metale zawarte w bloczkach hamulcowych, spiekach i silnikach starej generacji, ze o starych sposobach konserwacji blachy nieocynkowanej nie wspomnę.
      Wiec jest tak: Niemiaszki nam wiejskim głupkom sprzedadzą sprawny złom, my to zużyjemy albo i nie, potem zzutylizujemy, dopłacimy do interesu 500 zeta za tonę tego zylcu, a finalnie jeszcze bedziemy zamawiac u niemiaszków usługę ekologicznego zutylizowania szkodliwych odpadów z tech jeżdżacych trumien .... No i powiedzcie, czy ci Niemcy nie są genialni ?

      • 2 9

      • a po co utylizować?znając zaradość polaków zakpią w lesie, nocą żeby nikt nie widział i po kłopocie

        i kasa w portfelu zostanie

        • 2 0

    • (9)

      ja nie kupuje ciuchów w ciuchlandach i nie znam praktycznie nikogo kto by to robił.

      nie wiem co to za wstyd kupić używane tramwaje jeżeli są w dobrym stanie technicznym i ich cena jest śmiesznie niska w porównaniu z zakupem nowego.

      • 35 6

      • do tego trzeba mieć grono znajomych, a nie siedzieć w czterech ścianach (5)

        • 2 3

        • (4)

          mam znajomych, nie bój się, ale oni ubierają się w galeriach i butikach

          • 2 9

          • a jakie to ma znaczenie... (3)

            ...gdzie kto ciuchy kupuje?

            Zakupy uzywanych tramwajów, albo taboru kojeowego to normalna rzecz w swiecie, ale nie wszędzie jest to traktowane jako dyshonor. Tu sie liczy ekonomia, a nie jakies wydumane ideologie.

            • 20 1

            • to dlaczego sprzedają te tramwaje? (1)

              Jeśli kupowanie używanych tramwajów jest taką normalną rzeczą, to kto kupuje nowe i po co się te stare sprzedaje?

              • 3 1

              • Nie dyskutuj z nim.

                Ona nawet pisać po polsku nie potrafi.

                • 1 0

            • wiem i właśnie o tym piszę. ale kolega zarzucał że polacy tacy biedni że zawsze muszą kupować używane. a ja pisze że nie zawsze. a jeżeli używane tramwaje opłacają się bardziej niż nowe to nie widzę w tym niczego złego. przecież ostatecznie to i tak my za to płacimy. więc może jak kupimy używane to mniej ludzi wtedy będzie skazanych na te ciuchlandy...

              • 8 5

      • nie jeżdżę starym tramwajem i nie znam nikogo kto by to robił

        na stare tramwaje powinny być tańsze bilety

        • 7 4

      • a na dodatek te tramy technicznie są bez zarzutu (1)

        a nawet przyjemniejsze (nie piszczy im elektronika) jak te nowe

        • 25 2

        • przynajmniej nie piszczą jak nowe PESY

          • 7 2

    • Bo w obu przypadkach (11)

      kupujących nie stać na nowe

      • 58 6

      • Błąd! Jeśli jesteś biedny nie możesz kupic syfu tylko kupujesz dobre rzeczy zeby dlugo służyły. (9)

        j/w

        • 25 17

        • Niestety teraz nie produkuje się dobrych rzeczy (7)

          Wszystkie produkowane obecnie urządzenia "kończą się" po upływie okresu gwarancyjnego. Kiedyś robiono solidnie, teraz tylko z myślą o tym aby interes się kręcił. Dotyczy to nawet dóbr luksusowych, produkowanych przez uznane marki.
          Zatem nierzadko kupno używanego sprzętu ma sens.

          • 43 0

          • bo wszystko robia w tych cholernych Chinach (6)

            gdyby Unia nałożyła cła zaporowe...

            • 10 11

            • to nie byłoby większości stać na elektronikę (1)

              oglądałbyś seriale na tv kineskopowym

              • 23 3

              • A co masz do kineskopów?

                A tak serio, to musisz zmieniać telewizor co 3 lata?

                • 3 0

            • Zamiast zapłacić Chińczykowi 5$ to zapłać za ten sam produkt 10$, zrobi go z lepszych materiałów (1)

              • 8 0

              • Nie do końca

                Zapłacisz 1o dolarów, to Chińczyk zrobi to znowu za 5 dolarów, a dodatkowe 5 będzie miał jako dodatkowy zysk.

                • 9 3

            • to byś chłopie żył w epoce kamienia łupanego

              cło jest ale na Europejskie wyroby.
              Większości elektroniki jest na częściach z Azji mimo że składane w Europie a cena i tak jest 2 razy wyższa.
              Dlatego jak zobaczysz w sklepie taki sam produkt tylko z innym Made in UE bądz CHINY to masz cenę różną.

              • 2 1

            • Unia to też socjalistyczny twór i ci z Brukseli mają gdzieś ekonomię. Liczy się tylko ideologia.

              • 13 5

        • O ile masz na to gotówkę.

          Kiedys Jujka narysował faceta mówiącego: nie stac mnie stare, ale nie mam pieniędzy na nowe.

          • 27 0

      • nie tylko.

        również dlatego, że są lepsze i tańsze.

        • 3 3

    • Nasze droższe

      Choć mniej zarabiamy.Jak to możliwe to wiedzą bandyci na wiejskiej

      • 3 2

    • nie musimy, ale to się może opłacać

      • 2 0

    • Bo kochamy woń przetrawionego wurstu w tapicerce

      • 8 4

    • jak będziemy bogatsi od Niemców, to oni będą kupować od nas używane rzeczy (o ile będą sprzedawane za przyjazną cenę)

      • 13 0

    • Bo ciuch w ciuchlandach często są lepsze i tańsz niż te oferowane przez marki

      obecne w galeriach handlowych.

      • 22 2

    • bo są lepsze niż używane z Polski

      • 11 5

  • nie rozumiem (1)

    Dlaczego nowy tramwaj kosztuje 8 mln złotych??? Przecież to kpina jakaś...

    • 6 2

    • Jurek jak nie rozumiesz wyprodukuj taniej !

      • 3 0

  • tramwaje (1)

    dlaczego ZLODZIEJ ADAMOWICZ PS. BUDYN wciska nam niemieci szmelc

    • 3 5

    • A to jest oszczerstwo, polaku

      I za takie treści możesz zarobić wyrok.

      • 0 2

  • Bombardier, ale ten najnowszy, najlepszy a nie nasza pesa z klapami na kołach jak Rudy 102 (10)

    jw

    • 82 86

    • najlepsze byly te stare tramwaje z tymi rozsuwanymi drzwiami.w tych nowych wasko,malo miejsca,klima szwankuje :-(

      • 0 1

    • Bombardier? Pesa to mniejsze zło. (4)

      Tak w ogóle to jestem miłośnikiem Solarisów Tramino i gdyby te tramwaje do nas trafiły, to bym nigdy na nie nie narzekał. Ale Bombardier? Cóż, przyznaję, że technicznie to bardzo dobra rzecz, ale oceniając go jako pojazd miejski, uważam, że chyba tylko 105-tką jeździ się gorzej. I to też nie zawsze.

      • 4 4

      • (3)

        Bombardiery lubię, bo jest dużo przestrzeni w nich.

        • 3 2

        • Gdzieś Ty widział przestrzeń w Bombardierach? (1)

          Oczadział...

          • 3 1

          • Dokładnie, Bombardiery to przykład, jak można spartolić teoretycznie doskonały projekt. Siedzenia rozmieszczone są tak, że zabierają mnóstwo miejsca, a na domiar złego są źle wyprofilowane. W dodatku ktoś nie pomyślał, że stojący pasażer musi się czegoś trzymać...

            • 4 0

        • A jakie to są, podobne do bombardierów, ale starsze?

          • 0 0

    • (1)

      I można tam czuć się Pasażerem przez duże P, nie tak jak w tych bydgoskich - ciasne w środku, miejsc siedzących mało i na ogół trzeba stać.

      • 26 15

      • w dortmundach jest ciasno i śmierdzi

        • 5 8

    • Solarisy maja fajne tramwaje....szkoda ze ich nie bylo jeszcze jak zamawiali pesy

      • 19 1

    • te nasze Pesy to porażka. w środku siedzenia porozpierdzielane jakby ktoś po pijaku projekt rysował

      • 41 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane